Gå til innhold

2-åring (og baby) som sover lite

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg holder på å bli gal. Min 2,5-åring sover så lite og jeg skjønner ikke hvorfor. Hun sovner aldri før 20.30. Uansett hvor mye vi er ute på ettermiddagen, uansett når vi legger henne. Hun er lys våken frem til da. Hun gråter ikke, er ikke overtrøtt. Bare lys våken, spør om mange spørsmål og prater en del. Når jeg sier hun skal sove, prøver hun, men hun får det liksom ikke til. Hun sier selv hun ikke er trøtt. 

Hun sluttet å sove på dagen hjemme når hun var 1,5, men fortsatte et år til i barnehagen. Hun sluttet rett før hun ble 2,5. Hun sov ikke hver dag, og de i barnehagen fikk henne ikke til å sove og mente det ikke var behov for det heller. Vi trodde jo at dette skulle være bedre for de sene leggetidene, men ingen endring. 

Hun våkner 0-3 ganger om natta, og våkner mellom 6 og 7 for dagen.

Vi har i tillegg en baby som også sover dårlig, han sovner rundt 19.30, men sovner i bæresele og våkner veldig lett, jeg lar ham bli værende i bæreselen til eldste har sovnet. Han våkner ufattelig mange ganger på natt, og våkner også mellom 6 og 7. Storesøster var nesten helt lik, men fra hun var litt over 1 år til hun var litt over 2 år, sovnet hun selv og sov natten gjennom, ofte til halv 8-8. 

Hva kan jeg gjøre? Virker ikke som hun plages med noe eller har vondt, hun virker bare ikke trøtt. Og det verste er at uansett hvor sent hun sovner (for noen ganger holder hun det gående til 22), så våkner hun likevel før 7.

Noen (få) morgener er hun veldig trøtt og grinete, vi har prøvd å legge henne igjen, sammen med oss, men hun sovner ikke da heller. 

Jeg blir sprø, noen tips/ erfaringer?🥵

Anonymkode: 22516...c24

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes dette høres helt normalt ut. Ikke alle barn trenger så mye søvn. Min er tre og sovner kl 20.00-07.00 ca. Ingen dagdupp. Bare aksepter at det er sånn. Det hjelper lite å irritere seg. På den måten fikk jeg en bedre barseltid med nummer to

Anonymkode: 55348...642

Skrevet

Min eldste var ganske lik din eldste. Sovnet seint og våknet tidlig, og fikk en lang periode rund 9,0-10,5 timer søvn i døgnet, og det var verst da han var rundt 2,5 år gammel. Nå er hun snart 3 år, og sovner mellom 19 og 20 og våkner mellom 6 og 6:30 (noen få ganger nærmere 7). Tror hun trenger lite søvn 

Anonymkode: de2d4...c37

Skrevet

Tenker det er helt greit med 20.30-07 om barnet er opplagt og har det bra. Alle har ulikt behov. Kanskje får hin ladet litt på den tiuden dere bruke rpå legging hvor hun ikke sovner også, så antagelig kan dere i realiteten plusse på litt i tillegg til søvnen. Hadde barnet tydelig hatt søvnmangel hadde det vært verre, men om hun bare innimellom er litt trøtt om morran så høres det ut til at hun sover nok. Eneste måten da å få tidligere i seng er vel å stå fast opp kl 6 f.eks. Da vil hun antagelig over tid kanskje legge seg sånn 19.30. Men ellers ville jeg ikke stresset med et som dere har tid til å sove til 7 så kos dere med det egentlig. 

Mi på 3,5 år vil ha ca 11-12 t nattesøvn. Sover sånn 19- 06/07 (vekker 7 om hun ikke er oppe enda, må rekke jobb). Men stadig oftere drar det mot 19.30 nå, så merker at noe er i ferd med å skje. Og det er faktisk litt deilig. Er så mye man må droppe når barnet må være i seng før kl 19 for å være opplagt neste dag. Men endelig går det relativt greit om så klokka blir nærmere 20 og hun får sove til 07. Så alle barn er ulike på det med søvn.

Anonymkode: 9f68f...248

Skrevet

Prøv å kutt ut skjermer en periode, det kan ha mye å si.

Jeg mener at om friske trygge barn fortsatt kaver om natta etter ca 9 mnd er det lov å bli streng. Ingen servering utenom vann og nulltoleranse for tull etter leggetid. Toåringen min får lese bok selv om han ikke får sove, og da legger han seg til slutt.

Anonymkode: ea1b0...dae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...