AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #1 Skrevet 16. september 2019 hvordan rådfører du ditt barn når det kommer til farsarven? Min mann har ett barn fra før, mens jeg har ingen. Barnet er mindreårig. Jeg ønsker å skrive testament der barnet arver meg, om jeg får sitte i felles bolig til jeg dør. Jeg vet ikke hvordan barnemor vil stille seg til dette enda, så derfor spør jeg her. Hvordan stiller dere mødre som har fått barn med menn dere aldri egentlig har hatt noe forhold til, til farsarven? Rådfører dere barnet til at stemor skal få bo, eller rådfører dere barna til å kaste ut stemor for at barnet skal få sin arv? Er dette et tema dere har tenkt over, eller er det ikke så viktig? Jeg retter meg i hovedsak til kvinner som enten ikke har sagt fra om at de ikke bruker prevensjon og de som med hensikt har gått inn for å få barn med en mann uten å spørre han først. Del gjerne andre tanker rundt tema også. Jeg har dessverre fordommer mot kvinner som får barn så lett som denne, og vet ikke helt hvordan jeg skal legge frem et såpass alvorlig tema for henne. Motbevis meg? Anonymkode: d81fd...90d
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #2 Skrevet 16. september 2019 Arv har foreløpig ikke vært tema, og manglende kontakt/samvær er et valg far har tatt, hverken mitt eller barnets valg. Fars kjæreste og samboer etter at barnet var født, har alltid vært negativ til hans barn . Blir arv en dag aktuelt vil jeg råde barnet til å kreve sin farsarv for å være sikker på å få sin rettmessige arv. Anonymkode: e56cd...615 3
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #3 Skrevet 16. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Arv har foreløpig ikke vært tema, og manglende kontakt/samvær er et valg far har tatt, hverken mitt eller barnets valg. Fars kjæreste og samboer etter at barnet var født, har alltid vært negativ til hans barn . Blir arv en dag aktuelt vil jeg råde barnet til å kreve sin farsarv for å være sikker på å få sin rettmessige arv. Anonymkode: e56cd...615 Om mangel på kontakt ikke er ditt valg, gjelder ikke mitt spørsmål deg. Men takk for ditt svar. Ts Anonymkode: d81fd...90d
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #4 Skrevet 16. september 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har dessverre fordommer mot kvinner som får barn så lett som denne, Hva syns du om menn, I dette tilfellet din samboer, som har sex uten å beskytte seg da? Anonymkode: 02ab4...b27 11
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #5 Skrevet 16. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Om mangel på kontakt ikke er ditt valg, gjelder ikke mitt spørsmål deg. Men takk for ditt svar. Ts Anonymkode: d81fd...90d Nei, dette gjelder nok ikke meg. Så det i ettertid. Det var heller ikke snakk om ons. Håper du får svar fra aktuelle personer. Anonymkode: e56cd...615
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #6 Skrevet 16. september 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: hvordan rådfører du ditt barn når det kommer til farsarven? Min mann har ett barn fra før, mens jeg har ingen. Barnet er mindreårig. Jeg ønsker å skrive testament der barnet arver meg, om jeg får sitte i felles bolig til jeg dør. Jeg vet ikke hvordan barnemor vil stille seg til dette enda, så derfor spør jeg her. Hvordan stiller dere mødre som har fått barn med menn dere aldri egentlig har hatt noe forhold til, til farsarven? Rådfører dere barnet til at stemor skal få bo, eller rådfører dere barna til å kaste ut stemor for at barnet skal få sin arv? Er dette et tema dere har tenkt over, eller er det ikke så viktig? Jeg retter meg i hovedsak til kvinner som enten ikke har sagt fra om at de ikke bruker prevensjon og de som med hensikt har gått inn for å få barn med en mann uten å spørre han først. Del gjerne andre tanker rundt tema også. Jeg har dessverre fordommer mot kvinner som får barn så lett som denne, og vet ikke helt hvordan jeg skal legge frem et såpass alvorlig tema for henne. Motbevis meg? Anonymkode: d81fd...90d Ikke svar på det du skriver om, men her er det mye fordommer og påstander som ikke har rot i virkeligheten. Anbefaler deg til å søke kunnskap. Frode Thuen har skrevet en god artikkel om hvorfor single kvinner velger å få barn i en slik situasjon: https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/Vb5gbp/Frode-Thuen-Hvorfor-skaffer-single-kvinner-seg-barn-med-menn-som-ikke-vil-ha-barn-med-dem Anonymkode: 52877...58f 3
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #7 Skrevet 16. september 2019 Hans biologiske barn har rett på arv etter som far uansett. Barnet, eller formyndere kan kreve å få skiftet boet mot din vilje Anonymkode: e8df2...cdc 3
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #8 Skrevet 16. september 2019 Selvsagt vil mor i de aller fleste tilfeller rådføre barnet til å sikre seg sin del av arven for å unngå at barnet blir sittende igjen med ingenting. En bolig kan jo også forringes i verdi med mindre den blir nødvendig vedlikeholdt osv, så dersom jeg var i den situasjonen hadde jeg selvsagt sørget for at boet ble krevd skiftet. Noe annet hadde vært utenkelig! Dersom du er redd for å miste boligen din dersom mannen faller fra så tegner dere gjensidige forsikringer slik at du får råd til å kjøpe ut barnet hans dersom han skulle falle fra. Anonymkode: a6d69...0da 4
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #9 Skrevet 16. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva syns du om menn, I dette tilfellet din samboer, som har sex uten å beskytte seg da? Anonymkode: 02ab4...b27 Jeg synes det er naivt i et land som Norge å forvente at damer beskytter seg når de sier at de gjør det. For i vårt land knuller veldig mange uten gummi, både menn og kvinner, og jeg har også gjort det. Så jeg kan ha mange meninger om han, også negative. De går likevel ikke ut over vår evne til å diskutere økonomi og arv. Det er verre med barnemor som ønsker bidrag, men ikke kontakt. Verken med han og slettes ikke meg. Så derfor oppstår det fordommer fra min side, og jeg spør KG for jeg blir usikker på om slike damer tar andre deler av livet mer seriøst. Men la ikke dette bli en diskusjon om hvem sin feil dette er, for det er BEGGES feil. Ts Anonymkode: d81fd...90d
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #10 Skrevet 16. september 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvsagt vil mor i de aller fleste tilfeller rådføre barnet til å sikre seg sin del av arven for å unngå at barnet blir sittende igjen med ingenting. En bolig kan jo også forringes i verdi med mindre den blir nødvendig vedlikeholdt osv, så dersom jeg var i den situasjonen hadde jeg selvsagt sørget for at boet ble krevd skiftet. Noe annet hadde vært utenkelig! Dersom du er redd for å miste boligen din dersom mannen faller fra så tegner dere gjensidige forsikringer slik at du får råd til å kjøpe ut barnet hans dersom han skulle falle fra. Anonymkode: a6d69...0da Ja, forsikring er tegnet slik at jeg kan kjøpe barnet ut. Men det blir mer arv på barnet om hun venter til jeg har falt fra også. Jeg kan skrive arven min over på hjemløse katter, men ønsker å skrive den over på barnet om det er villig til å vente. Derfor behøver jeg en alvorlig prat med barnemor om dette. Ts Anonymkode: d81fd...90d
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #11 Skrevet 16. september 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke svar på det du skriver om, men her er det mye fordommer og påstander som ikke har rot i virkeligheten. Anbefaler deg til å søke kunnskap. Frode Thuen har skrevet en god artikkel om hvorfor single kvinner velger å få barn i en slik situasjon: https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/Vb5gbp/Frode-Thuen-Hvorfor-skaffer-single-kvinner-seg-barn-med-menn-som-ikke-vil-ha-barn-med-dem Anonymkode: 52877...58f Takk for det, men abonnerer ikke på Aftenposten, slik at jeg får ikke lest artikkelen. Hva sier den? ts Anonymkode: d81fd...90d
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #12 Skrevet 16. september 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, forsikring er tegnet slik at jeg kan kjøpe barnet ut. Men det blir mer arv på barnet om hun venter til jeg har falt fra også. Jeg kan skrive arven min over på hjemløse katter, men ønsker å skrive den over på barnet om det er villig til å vente. Derfor behøver jeg en alvorlig prat med barnemor om dette. Ts Anonymkode: d81fd...90d Da kommer det jo helt og holdent an på ditt forhold til barnet (evt. barnemord dersom far faller fra før barnet er myndig) Generelt sett kunne jeg ha rådet barnet mitt til å la deg fortsette å bo i boligen dersom vi hadde hatt et godt forhold og jeg hadde stolt på deg. Dersom kontakten er minimal/ikke-eksisterende eller stemningen er dårlig ville jeg ha rådet barnet mitt til å sørge for å få det h*n har krav på snarest mulig, da du kan endre testamentet ditt når som helst og jeg ikke kunne ha stolt på at du holdt ditt ord. Jeg ville heller ikke ha ønsket at barnet hadde følt et ansvar for å underholde eller hjelpe deg på dine eldre dager for «ellers kan du se langt etter farsarven din!» eller lignende. Anonymkode: a6d69...0da
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #13 Skrevet 16. september 2019 Helt absurd tankegang på deg. Selvfølgelig ville jeg har rådførte barnet mitt til å kreve arven sin fremfor å være snill med en stemor. Dere får begunstiget hverandre med forsikringer slik at du kan kjøpe sønn ut. Anonymkode: 8fec6...6fd 3
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #14 Skrevet 16. september 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, forsikring er tegnet slik at jeg kan kjøpe barnet ut. Men det blir mer arv på barnet om hun venter til jeg har falt fra også. Jeg kan skrive arven min over på hjemløse katter, men ønsker å skrive den over på barnet om det er villig til å vente. Derfor behøver jeg en alvorlig prat med barnemor om dette. Ts Anonymkode: d81fd...90d Hvis han er som min far ( mine foreldre var gift i årevis) så skriver han over alt på deg imens han lever og barnet har ingenting å arve. Dette gjorde min far, så hans nye samboer arver ham i sin helhet. Selfølgelig en risk å ta for ham, hvis du brått kastet ham ut. 😉 Anonymkode: 02ab4...b27
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #15 Skrevet 16. september 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Da kommer det jo helt og holdent an på ditt forhold til barnet (evt. barnemord dersom far faller fra før barnet er myndig) Generelt sett kunne jeg ha rådet barnet mitt til å la deg fortsette å bo i boligen dersom vi hadde hatt et godt forhold og jeg hadde stolt på deg. Dersom kontakten er minimal/ikke-eksisterende eller stemningen er dårlig ville jeg ha rådet barnet mitt til å sørge for å få det h*n har krav på snarest mulig, da du kan endre testamentet ditt når som helst og jeg ikke kunne ha stolt på at du holdt ditt ord. Jeg ville heller ikke ha ønsket at barnet hadde følt et ansvar for å underholde eller hjelpe deg på dine eldre dager for «ellers kan du se langt etter farsarven din!» eller lignende. Anonymkode: a6d69...0da Takk for godt svar. Barnemor ønsker ikke kontakt med oss, og den lille kontakten som er går gjennom familievernkontoret. Så jeg har ikke et forhold til barnet, selv om jeg ønsker det intenst. Det vil nok gå ett og to år før vi en samværsavtale er på plass. Jeg fikk ingen arv etter mine foreldre, og jeg ønsker at barnet skal få sin farsarv. Men du har gode poenger som barnet bør tenke på - at jeg kan forandre testamentet og boligen forringes. Slik ligger min manns livsforsikring der, om hen krever arven straks. For det er vel mest sannsynlig? Men hvordan har folk ville ha gjort det om barnet vil ha ut sin farsarv med en gang. Skal jeg fortsatt sette hen opp som arving for det? Jeg har jo ingen. Jeg bør vel det? ts Anonymkode: d81fd...90d
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #16 Skrevet 16. september 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis han er som min far ( mine foreldre var gift i årevis) så skriver han over alt på deg imens han lever og barnet har ingenting å arve. Dette gjorde min far, så hans nye samboer arver ham i sin helhet. Selfølgelig en risk å ta for ham, hvis du brått kastet ham ut. 😉 Anonymkode: 02ab4...b27 Det var ikke så fryktelig pent gjort. ts Anonymkode: d81fd...90d 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #17 Skrevet 16. september 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis han er som min far ( mine foreldre var gift i årevis) så skriver han over alt på deg imens han lever og barnet har ingenting å arve. Dette gjorde min far, så hans nye samboer arver ham i sin helhet. Selfølgelig en risk å ta for ham, hvis du brått kastet ham ut. 😉 Anonymkode: 02ab4...b27 Jøss for en far du har🤮 Anonymkode: 37d3e...bac 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #18 Skrevet 16. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jøss for en far du har🤮 Anonymkode: 37d3e...bac Ja....kontakten med ham er ikke eksisterende. Anonymkode: 02ab4...b27
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #19 Skrevet 16. september 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja....kontakten med ham er ikke eksisterende. Anonymkode: 02ab4...b27 Jeg er ts og min far gjorde noe av det samme. Han er død, stemor sitter med millioner og jeg med 0,- etter han. Jeg vil ikke være en slik person. Selv om det barnet ble laget tilfeldig tenker jeg at hen ikke kan noe for det, og skal få arve oss begge. Dette barnet skal ikke sitte å være sår over ikke å ha fått noe. Særlig ikke når barnemor nekter barnet far og familie. Det blir vel både farsarv og stemorsarv på hen. Håper barnet er ok, siden jeg nå har en arving jeg aldri har møtt. Sær følelse. ts Anonymkode: d81fd...90d 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #20 Skrevet 16. september 2019 Selvfølgelig vil jeg anbefale at barnet får sin arv med en gang. Det ville jeg gjort om vi bare hadde felles barn også. Jo tidligere i livet man er, jo mer trenger man en arv for etablering. Arv når man er 40-50+ er jo stort sett helt unødvendige penger. Både jeg og samboer har både særkullsbarn og fellesbarn, og vi har tegnet livsforsikringer, slik at jeg selvsagt kan kjøpe ut både fellesbarn og særkullsbarnet hans. Mitt barn vil sikkert også ha større behov for arv tidlig i livet, selv om jeg hadde hatt rett på å sitte i uskifte der. Anonymkode: e8581...b76
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå