AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #1 Skrevet 16. september 2019 Jeg spør her først, om hva som virker rimelig før jeg tar kontakt med sjefen. Vil unngå å virke helt på jordet! For noen år tilbake begynte jeg i min jobb. Det er en 100 % fast stilling. Så begynte en bekjent av meg her, som jeg vet ikke har like mye jobberfaring som meg, men han er eldre. Han tjente mindre i timen enn meg. Så fikk jeg høyere stilling, en lederstilling. Da skulle jeg få 5 kroner mer i timen (i følge flere jeg har snakket med er jo det alt for lite ekstra for den jobben, mtp mer ansvar). Jeg takket nå ja til det, siden lederen før meg var utdannet i tillegg, og fortsatt ikke fikk mer i lønn. Det er bedre enn ingen kr ekstra. Nå har jeg sjekka lønnslippen min og ser at jeg tjener akkurat like mye som han under meg, altså han som tjente mindre enn meg før. Vi har god kontakt, så vi vet hva hverandre tjener. Jeg stusser litt på det, siden 1) Vi har hatt lønnsøkning, og han gikk opp i lønn med 9 kr i løpet av de to årene her. Da skal vel jeg også ha fått like mye i lønnsøkning. Og 2) I tillegg til lønnsøkning skal jo jeg ha 5 kr ekstra i timen, og da gir det ingen mening at jeg har akkurat det samme i timeslønn? Hvis jeg faktisk ikke har fått rett lønn, kan jeg kreve det tilbake? Hilsen en forvirret sjel. Anonymkode: 53206...e37 3
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #2 Skrevet 16. september 2019 Ja du kan kreve det tilbake.Men kontakt lønning, skriv det du skriver her, så rdner de nok opp Anonymkode: 82e05...b67 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #3 Skrevet 16. september 2019 Du må være organisert i et fagforbund. Anonymkode: dc90f...7dc 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #4 Skrevet 16. september 2019 Du har jo ikke, Ts, fått lønnsøkning uten å be om det, eller eventuelt ved sentralt oppgjør å få beskjed om det. Så har du ikke fått beskjed om at din lønn nå er x kr og den på lønnsslippen viser y kroner, så er det neppe feil. Og, nei, selvsagt får ikke alle i et firma automatisk det samme i lønnsøkning. De som ikke ber om noe får ofte ingenting, mens de som forlanger noe får økning. At din underordnede(?) tjener mer enn deg er uheldig, men ikke ulovlig. Men selvsagt mener du med rette at det er urimelig, og det kan du rette på - Det er derfor man har lønssamtaler med sjefen. Sier han nei så kan du enten finne deg i det eller bytte jobb. Anonymkode: a1ee7...566 1
Taffel Skrevet 16. september 2019 #5 Skrevet 16. september 2019 Dette kommer helt an på hvilken stilling og om du er organisert. Det går an å ta kontakt med LO, komme med mer detaljer og høre hva de synes om ditt lønnsnivå i forhold til utdanning, ansenitet og stilling.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #6 Skrevet 16. september 2019 Din kollega er bedre til å forhandle lønn enn deg. Men trynefaktor teller vel inn her som andre steder? Anonymkode: fa8d7...762 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #7 Skrevet 16. september 2019 Nå skriver ts at hun skulle få 5kr mer i timen for mer ansvar i jobb, så da er hvertfall den grei, trenger jo ikke organisere seg for det, men kontakte lønnskontoret/sjef å informere om feil utbetalt lønn og etterbetaling for den tiden du har fått for lite. Ang lønnsøkning: har dere individuelle lønnssamtaler eller følger dere lønnstrinn? Ville snakket bedt om samtale med sjefen hvis førstnevnte Anonymkode: d3b8a...0ee 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #8 Skrevet 16. september 2019 Det er nå engang ikke noen automatikk i at alle på arbeidsplassen får samme lønnsøkning. Med mindre man er i en fagforening som forhandler lønn på vegne av medlemmene på arbeidsplassen, så må man selv gjerne gå å be om lønnsforhandlinger. Det er normalt å gjøre en gang i året. Den som er best til å forhandle får best lønn. Det kan jo føles urettferdig, men sånn er det nå en gang. Det har tydeligvis din kollega gjort? Han har nok ikke bare fått høyere lønn uten grunn. Hadde det vært en felles lønnsøkning for alle hadde du nok visst om det da det kom. Anonymkode: 557b8...ca0
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #9 Skrevet 16. september 2019 På private arbeidsplasser får de som forhandler lønnsøke, så spør du ikke får du ikke 🙄 Anonymkode: 182fb...34b
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #10 Skrevet 16. september 2019 20 minutter siden, AnonymBruker said: Nå skriver ts at hun skulle få 5kr mer i timen for mer ansvar i jobb, så da er hvertfall den grei, trenger jo ikke organisere seg for det, men kontakte lønnskontoret/sjef å informere om feil utbetalt lønn og etterbetaling for den tiden du har fått for lite. Ang lønnsøkning: har dere individuelle lønnssamtaler eller følger dere lønnstrinn? Ville snakket bedt om samtale med sjefen hvis førstnevnte Anonymkode: d3b8a...0ee Ja, det er noe sjefen min sa til meg at jeg skulle få. Så 5 kr ekstra var avtalt, men jeg finner ikke den på lønsslippen nå heller. Jeg har tenkt at lønna var lavere enn forventa i det siste, men har bare ikke kobla det. Alltid lurt å sjekke nøye ja... huff! 16 minutter siden, AnonymBruker said: Det er nå engang ikke noen automatikk i at alle på arbeidsplassen får samme lønnsøkning. Med mindre man er i en fagforening som forhandler lønn på vegne av medlemmene på arbeidsplassen, så må man selv gjerne gå å be om lønnsforhandlinger. Det er normalt å gjøre en gang i året. Den som er best til å forhandle får best lønn. Det kan jo føles urettferdig, men sånn er det nå en gang. Det har tydeligvis din kollega gjort? Han har nok ikke bare fått høyere lønn uten grunn. Hadde det vært en felles lønnsøkning for alle hadde du nok visst om det da det kom. Anonymkode: 557b8...ca0 Nope, han har ikke spurt eller avtalt noe! Han synes det er like rart. Vi ligger på samme trinn, men jeg skal jo fortsatt ha 5 kr mer i timen. Vi har studert lønnslippene begge to og synes det er rart! Vi starta begge på trinn 0. Er begge på samme nå. Han starta med noen kroner under meg. Hvis det er samme system, hvorfor skulle han øke mer enn andre uten å spørre? Hm... ts Anonymkode: 53206...e37
Camillapb Skrevet 16. september 2019 #11 Skrevet 16. september 2019 (endret) Her må du snakke med sjefen din om hvilken avtale dere gikk gjennom og få det ned på kontrakt, du har ingenting å hente via fagforbund eller lønningskontoret om det ikke er på papiret Du må jo uansett fornye kontrakten ettersom du ble forfremmet? Endret 16. september 2019 av Camillapb Tillegg
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #12 Skrevet 16. september 2019 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må være organisert i et fagforbund. Anonymkode: dc90f...7dc Sprøyt. Anonymkode: d8704...d89
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #13 Skrevet 16. september 2019 5 minutter siden, Camillapb said: Her må du snakke med sjefen din om hvilken avtale dere gikk gjennom og få det ned på kontrakt, du har ingenting å hente via fagforbund eller lønningskontoret om det ikke er på papiret Du må jo uansett fornye kontrakten ettersom du ble forfremmet? Ja, jeg fikk ny kontrakt der det sto alt vi snakket om! Men da spør jeg henne da, så får vi se hvor det går. Ts Anonymkode: 53206...e37
Camillapb Skrevet 16. september 2019 #14 Skrevet 16. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg fikk ny kontrakt der det sto alt vi snakket om! Men da spør jeg henne da, så får vi se hvor det går. Ts Anonymkode: 53206...e37 Okei, men da er det jo helt topp. Da prater du bare med sjefen og viser til samtalen og hva som står skrevet i kontrakten så ordner det seg ☺
AnonymBruker Skrevet 17. september 2019 #15 Skrevet 17. september 2019 På 16.9.2019 den 17.54, AnonymBruker skrev: Din kollega er bedre til å forhandle lønn enn deg. Men trynefaktor teller vel inn her som andre steder? Anonymkode: fa8d7...762 ikke nødvendigbvis. vi har tariff og alle stiger noen kr i året. de på minstesats stiger mer enn meg. de steg 4 kr i år mens jeg steg bare 2 kr. det er ikke vi som forhandler det lønnsoppgjøret Anonymkode: 9aa8f...edb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå