Gå til innhold

Spiser ikke familier middag sammen lenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nesten daglig har vi unger i gata på besøk. De kommer i 3 tida, altså rett etter skoletid, og blir til 18-19. Dette er den tiden jeg anser det som normalt at man lager middag og spiser sammen. Gjør ikke folk det? Det er barn fra flere familier. Selv holdrer jeg alltid barna hjemme til vi har spist, for jeg synes det er en fin stund å dele som familie. Det er koselig med middagsbesøk, missforstå meg rett. Men daglig blir litt mye. Må jo nesten alltid beregne ekstra mat fordi vi "aldri" kun er oss 4.. 

Anonymkode: da3cc...088

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger jo ikke spørre om de vil ha bare fordi de er der. Her spiser vi kl 17

Anonymkode: 306b1...461

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jo de fleste dagene spiser vi sammen. En og annen person kan kanskje mangle. Vi MÅ ikke sitte alle sammen hver dag. Men: vi spiser middag i 19-20- tiden. Mye mer praktisk, da er det større sjanse for at flere er hjemme, og man har bedre tid til å lage maten. Har barne- og ungdomsskolebarn. 

Alle tar en skive eller noe enkelt når de kommer hjem, hvis de kommer hjem før middag. Barn på besøk får selvsagt det samme. Men det ordner alle for seg selv. 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 3
Skrevet

Unger som bor i nabolaget kan du fint sende hjem når det er tid for middag. 

Anonymkode: 1ccbb...014

• Liker 10
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du trenger jo ikke spørre om de vil ha bare fordi de er der. Her spiser vi kl 17

Anonymkode: 306b1...461

Jeg tilbyr mat. Barna kommer ofte rett fra skolen og sier "jeg må være hjemme til 7". Typ bare kasta sekken i gangen omtrent. Hvertfall ett av dem. Å gå fra lunsj på skolen til kveldsmat uten middag er lenge.. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg tilbyr mat. Barna kommer ofte rett fra skolen og sier "jeg må være hjemme til 7". Typ bare kasta sekken i gangen omtrent. Hvertfall ett av dem. Å gå fra lunsj på skolen til kveldsmat uten middag er lenge.. 

Ts forresten. 

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig hyggelig at du tilbyr mat altså, men du har fortsatt lov til å sende barna hjem. At et barn sier de må være hjemme til syv betyr ikke at de ikke kan komme hjem før syv.

Anonymkode: 42b37...ba7

• Liker 15
Skrevet

Middag i 19 tiden. Da alle er ferdig med sitt for dagen. Ellers vil det jo ødelegge for mye av fritidsaktiviteter, sosialt samvær og andre aktiviteter. 

Anonymkode: bb282...7cc

• Liker 2
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og er det ditt barn eller besøket som spør om det er greit med besøk? Jeg er opplært til at vi måtte spørre foreldrene våre. Og middagsbesøk/direkte hjem etter skolen avtales dagen før. 

Du kan ganske enkelt svare "Nå passer det ikke, men du kan komme tilbake etter du har spist middag". 

Anonymkode: 5efbc...acd

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig hyggelig at du tilbyr mat altså, men du har fortsatt lov til å sende barna hjem. At et barn sier de må være hjemme til syv betyr ikke at de ikke kan komme hjem før syv.

Anonymkode: 42b37...ba7

Kanskje jeg må begynne med det. Jeg er selv oppvokst "utenfor" ett nabolag, så om vi hadde venner på besøk var det automatisk middag og full pakke, og samme var det der vi bodde før. Flyttet hit rundt nyttår, så dette er fortsatt uvandt for meg. 😅 

Ts. 

Skrevet

Og er det ditt barn eller besøket som spør om det er greit med besøk? Jeg er opplært til at vi måtte spørre foreldrene våre. Og middagsbesøk/direkte hjem etter skolen avtales dagen før. 

Du kan ganske enkelt svare "Nå passer det ikke, men du kan komme tilbake etter du har spist middag". 

Anonymkode: 5efbc...acd

Der forsvant anonymknappen ser jeg. Det er naboungene som banker på døra og spør om å leke. Vi har også regel om at å "være med hjem" avtales før og skal ikke spørres om mens det andre barnet hører på. 

Skrevet

Hvordan vet du at de ikke spiser middag sammen med familien etter at de har kommet hjem? Selv spiser vi så godt som aldri middag før kl 18, men vi spiser hele familien samlet hver dag. Hvis du synes det blir for ofte besøk er det da ikke verre enn å sende gjestene hjem før middag.

• Liker 4
Skrevet

Vi er samlet kun familien til middag kanskje 1/3 av dagene. Resten av tiden har vi venner av sønnen på middag eller han spiser hos andre. Regner med at de han er hos sender ham hjem hvis det ikke passer, og at han kommer hjem av seg selv hvis han blir sulten og ikke blir tilbudt mat der han er.

Men passer på at det ikke blir for mye sånn at han spiser hos de samme uten at det går andre veien. Har han vært to dager på rad hos en venn, så sier jeg at nå er det på tide å invitere vennen til oss i stedet. Men ser at mange ikke tenker likt som meg der... Noen barn er her flere ganger i uka uten at mitt barn har blitt invitert tilbake én eneste gang.

Anonymkode: e5959...8b6

Skrevet
1 time siden, Orchideae skrev:

Kanskje jeg må begynne med det. Jeg er selv oppvokst "utenfor" ett nabolag, så om vi hadde venner på besøk var det automatisk middag og full pakke, og samme var det der vi bodde før. Flyttet hit rundt nyttår, så dette er fortsatt uvandt for meg. 😅 

Ts. 

Det normale i tette nabolag er at den/de voksne sier at «sånn er det her hos oss» og så forholder man seg til det. Du kan fint si til nabobarna at de må hjem klokka 17, for da spiser dere middag. Det er nok sånn resten av nabolaget gjør det. 

Men barn er opportunister, så forstår de at de kan få en middag hos deg og så en middag hjemme i 7-8 tida så har du dem gående hver dag..(om de liker middagen din).

Anonymkode: 3f8ed...7bb

• Liker 3
Skrevet

Når mine var i den alderen så sendte jeg hjem alle som det ikke var avtalt på forhånd skulle spise hos oss. Det samme ble mine om de var borte. De fikk som oftest beskjed om at de kunne komme tilbake etter kl .. ,for da var vi ferdige med å spise. Hvis mine ble tilbudt middag hos venner, så måtte de ringe hjem og spørre om det var greit, og det gjorde også venner som var hos oss. Dette fordi jeg visste at de andre foreldrene på samme måte som meg, også ønsket å få sine barn hjem sultne. Så vi slapp å kaste mat som ble til overs. 

Skrevet

Her er det bare nabogutter, de går alle hjem når det er middagstid. 

Skrevet

Vi har også middagsbesøk daglig. Og mine er stadig hos andre å spiser. 

Her spiser vi frokost og kveldsmat sammen hver dag. Ikke alltid middag.

Skrevet
12 minutter siden, Loke37 skrev:

Her er det bare nabogutter, de går alle hjem når det er middagstid. 

Og dere har tilfeldigvis samme middagstid? Eller er det bare du som har bestemt at middagstid er mellom da og da? 

Det er veldig individuelt. Og hvis man ser utover Norge så er det mer vanlig å ha middag senere enn mange har i Norge. 

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Nesten daglig har vi unger i gata på besøk. De kommer i 3 tida, altså rett etter skoletid, og blir til 18-19. Dette er den tiden jeg anser det som normalt at man lager middag og spiser sammen. Gjør ikke folk det? Det er barn fra flere familier. Selv holdrer jeg alltid barna hjemme til vi har spist, for jeg synes det er en fin stund å dele som familie. Det er koselig med middagsbesøk, missforstå meg rett. Men daglig blir litt mye. Må jo nesten alltid beregne ekstra mat fordi vi "aldri" kun er oss 4.. 

Ofte spiser vi middag sammen, men noen ganger spiser jeg og barna sammen før pappaen kommer hjem fra jobb. Noen ganger er det jeg som er sent hjemme fra jobb, da ordner pappaen med mat til dem her hjemme.

Vi har ikke konkrete tider å spise på. Vi spiser når vi er sultne. Middagen er jo litt annerledes, har ikke et fast klokkeslett å spise på da heller, men da forbereder man seg mer.

Ungen min er ofte på besøk hos vennene sine i de tidsrommene du beskriver. Jeg er nøye med å si i fra til barnet at det komme komme hjem for å spise hvis det blir sultent, eller hvis de skal spise der borte, pluss at jeg selvsagt ringer det hjem når vi andre/jeg skal spise hjemme. 

Hvis jeg var deg hadde jeg sagt at de må gå hjem når de blir sultne, forutsatt at de er store nok til å gå hjem på egenhånd. Eventuelt la være å planlegge besøk i det tidsrommet du oppgir. De fleste av oss andre har forståelse for at man ikke kan, og ei heller skal, brødfø resten av ungene i gata heller.

Anonymkode: fb82b...f5e

Skrevet

Fra jeg vokste opp så var det helt normalt at ungene koM å spise hos oss eller jeg hos en annen familie. Her er alle barn velkommene. Sjeldent jeg får beskjed om at det blir med noe hjem fra skolen eller at de plutselig bare dukker opp etter skolen. Syns det er koselig med flere rundt matbordet.

Vil du ha middag kun med familien så ringer du foreldrene, gir beskjed om at du sender barna hjem igjen fordi middagen er noe du kun vil ha med familie den dagen. 

Anonymkode: 3e8d7...06e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...