AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #1 Skrevet 16. september 2019 Mulig å starte privatskole med vekt på at gutter og jenter er forskjellige? Har sett barnehager og skoler i Sverige hvor man jobber aktivt med å fjerne kjønnsforskjellene mellom gutter og jenter. Lurer på om det er mulig å starte skole, men vekt på det motsatte. En skole hvor det er lagt opp til at gutter og jenter gjør forskjellige ting. Selvsagt vil de selvsagt lært de samme grunnferdighetene som er pålagt. Men f.eks at jentene vil få styrket deres feminine identitet og guttene deres maskuline. I gymtimene kunne man f.eks hatt ballett for jentene og kampsport for guttene. I kunst og håndtverktimene har jentene mer fokus på sying og strikking, mens guttene i større grad snekrer. Finnes selvsagt jenter som ønsker å trene kampsport og gutter som ønsker å trene ballett. Ikke noe galt i det, men de ville jo kunnet gå på den offentlige skolen i stedet for en privatskole som ønsker å dyrke kjønnsforskjellene. Anonymkode: df2a3...fd7 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #2 Skrevet 16. september 2019 Nei. De pålagte grunnferdighetene er så omfattende, (les for eks lærerplan for kroppsøvingsfaget med kompetansemål), at du vil ikke få noe tid igjen til denne kjønnsinndelingen. Så den kan du liksågodt ta på fritiden, da det vil komme i tillegg. Og det er nok av kampsportklubber som i praksis bare har gutter, og ballettskoler med kun jenter. Så den opplæringen må nok gå utenom grunnskolen. Anonymkode: 05d28...a76 2
deedee_ Skrevet 16. september 2019 #3 Skrevet 16. september 2019 Hvorfor i alle dager skulle dette være nødvendig? 5
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #4 Skrevet 16. september 2019 Åja, og så fokusere mattetimene på innkjøp av mat og beregning av oppskrifter til jentene, mens guttene kan lære ordentlig matte slik at de kan få ordentlige jobber som ingeniører og forskere og sånt. Og husk at bare gutter trenger sexualundervisning, jentene skal uansett bare ligge der og ta imot for fedrelandet - ETTER at de er gift. Helst arrangert ekteskap. Ser ikke at du nevner egne klasser for å lære å sminke seg og se bra ut for mannen - har du helt glemt det? Jenter bør helst begynne å øve på sminking fra 6-årsalderen slik at de er riktig dyktige når de blir gifteklare rundt 13 år. Anonymkode: 22ebf...7bd 16
deedee_ Skrevet 16. september 2019 #5 Skrevet 16. september 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Åja, og så fokusere mattetimene på innkjøp av mat og beregning av oppskrifter til jentene, mens guttene kan lære ordentlig matte slik at de kan få ordentlige jobber som ingeniører og forskere og sånt. Og husk at bare gutter trenger sexualundervisning, jentene skal uansett bare ligge der og ta imot for fedrelandet - ETTER at de er gift. Helst arrangert ekteskap. Ser ikke at du nevner egne klasser for å lære å sminke seg og se bra ut for mannen - har du helt glemt det? Jenter bør helst begynne å øve på sminking fra 6-årsalderen slik at de er riktig dyktige når de blir gifteklare rundt 13 år. Anonymkode: 22ebf...7bd Eneste positive med en slik skole er at man vet hvilke familier man burde holde seg langt borte ifra. 5
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #6 Skrevet 16. september 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. De pålagte grunnferdighetene er så omfattende, (les for eks lærerplan for kroppsøvingsfaget med kompetansemål), at du vil ikke få noe tid igjen til denne kjønnsinndelingen. Så den kan du liksågodt ta på fritiden, da det vil komme i tillegg. Og det er nok av kampsportklubber som i praksis bare har gutter, og ballettskoler med kun jenter. Så den opplæringen må nok gå utenom grunnskolen. Anonymkode: 05d28...a76 Takk. Har sett litt på læreplanen og synes ikke den er for detaljert. F.eks skal barna kunne svømme. Men her kunne f.eks jentene hatt synkronsvømming og guttene vannpolo. 11 minutter siden, deedee_ skrev: Hvorfor i alle dager skulle dette være nødvendig? Er ikke nødvendig, på samme måte som det ikke er nødvendig å sende barna på katolsk skole. Men det er et tilbud til de som tror at barna får det best om de får realisert sin kjønnsidentitet. TS Anonymkode: df2a3...fd7 2
deedee_ Skrevet 16. september 2019 #7 Skrevet 16. september 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Takk. Har sett litt på læreplanen og synes ikke den er for detaljert. F.eks skal barna kunne svømme. Men her kunne f.eks jentene hatt synkronsvømming og guttene vannpolo. Er ikke nødvendig, på samme måte som det ikke er nødvendig å sende barna på katolsk skole. Men det er et tilbud til de som tror at barna får det best om de får realisert sin kjønnsidentitet. TS Anonymkode: df2a3...fd7 Det er vel mye sunnere å holde slike holdninger om kjønnsnormer vekk fra skolene og det som er obligatorisk, slik at ale har likt utgangspunkt, så kan barn dyrke det de ønsker av fritidsaktiviteter på fritiden? Kan fort bli veldig ødeleggende om barna ikke har de samme interessene som alle andre, og blir påtvunget til å danse ballett når man egentlig har et stort talent i fotball som man aldri får levd ut f.eks. Skjønner ikke hvordan dette er pedagogisk eller vil være bra for barn på noen som helst måte. Det er ikke opp til foreldrene å bestemme hva slags fritidsinteresser barna vil ha. At man som forelder tvinger barna sine til å "realisere sin kjønnsidentitet" fordi man har holdninger som hører til på 50 tallet, tror jeg vil få veldig uheldige konsekvenser for barna. 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #8 Skrevet 16. september 2019 Eh.. nei. Å lære seg å bruke øks vil være like nyttig for en jente som en gutt. Det er ikke sånn at alle jenter er feminine og alle gutter er maskuline Anonymkode: 64dac...e60 4
Embla82 Skrevet 16. september 2019 #9 Skrevet 16. september 2019 Hvorfor ikke tilby to aktiviteter i hver klasse (du nevner ballett og kampsport f.eks) og la ungene selv bestemme hva de helst vil? Eller er poenget å tvinge ungene sterkere i en kjønnsbestemt retning enn det de er komfortabel med selv? Du sier at barna som ikke passer inn i disse kjønnsrollene kan gå på offentlig skole. Men nå er det foreldrene som velger hvilken skole barna går på. Jeg har en gutt som nok hadde ønsket å skifte kjønn om han hadde gått på en slik skole, og en jente som heller ikke hadde passet så godt inn (hun er ikke utpreget verken typisk maskulin eller feminin, mens han oftest dras mot det typisk feminine). Hva om de hadde hatt foreldre med gammeldagse kjønnrolleholdninger som tenkte at her er løsningen? Hadde skolen tatt imot dem med åpne armer, eller tenker du at det skulle vært kun for barn som allerede er utpreget maskuline/feminine og også er det kjønnet de passer inn i boksen til? Har skolen i så fall mulighet til å ikke akseptere barna? 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #10 Skrevet 16. september 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eh.. nei. Å lære seg å bruke øks vil være like nyttig for en jente som en gutt. Det er ikke sånn at alle jenter er feminine og alle gutter er maskuline Anonymkode: 64dac...e60 Ikke alle, men det store flertall. Anonymkode: 5605e...be8 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #11 Skrevet 16. september 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk. Har sett litt på læreplanen og synes ikke den er for detaljert. F.eks skal barna kunne svømme. Men her kunne f.eks jentene hatt synkronsvømming og guttene vannpolo. Er ikke nødvendig, på samme måte som det ikke er nødvendig å sende barna på katolsk skole. Men det er et tilbud til de som tror at barna får det best om de får realisert sin kjønnsidentitet. TS Anonymkode: df2a3...fd7 Det er jo litt slik, ikke kjønnsdelt, men når det er rom/tid for å velge, for eksempel i fysisk aktivitet-tiden som nå er innført, så kan gutter spille fotball, og jenter danse. Eller jenter spille fotball og gutter danse. Etter hva de ønsker. I svømming: De som vil kan leke synkronsvømming når det er tid for lek. Hvorfor ha en egen skole bare for å nekte de få som ønsker å gå på tvers av stereotypiene i den lille stunden den opplæringen/leken? Altså: Ingen gutter for lov til å danse? Alt annet er likt? Det ville ikke være best for noen. Har du en macho gutt som foretrekker å spille fotball, for han nok mer enn nok rom til det i vanlig skole. Pluss kampsport og annet. Min datter som er veldig feminin liker bryting i gymmen. Det er ingen motsetning, hun får dyrket sin femininitet uansett. Så nei, det er nok ikke mulig. Å realisere sin kjønnsidentitet, det kan man uansett, lærerplanen må følges. Anonymkode: 05d28...a76 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #12 Skrevet 16. september 2019 2 minutter siden, deedee_ skrev: Det er vel mye sunnere å holde slike holdninger om kjønnsnormer vekk fra skolene og det som er obligatorisk, slik at ale har likt utgangspunkt, så kan barn dyrke det de ønsker av fritidsaktiviteter på fritiden? Kan fort bli veldig ødeleggende om barna ikke har de samme interessene som alle andre, og blir påtvunget til å danse ballett når man egentlig har et stort talent i fotball som man aldri får levd ut f.eks. Skjønner ikke hvordan dette er pedagogisk eller vil være bra for barn på noen som helst måte. Det er ikke opp til foreldrene å bestemme hva slags fritidsinteresser barna vil ha. At man som forelder tvinger barna sine til å "realisere sin kjønnsidentitet" fordi man har holdninger som hører til på 50 tallet, tror jeg vil få veldig uheldige konsekvenser for barna. Tviler på at det finnes noe belegg for at det er sunnere å holde kjønnsnormene unna skolene. Er det noe som er klart så er det at dagens skolemodell ikke fungerer. Svært mange knapt lærer noe som helst, mange mistrives, føler liten mestringsfølelse, osv Dette er et tilbud til de som mener at dagens skolemodell ikke er god nok for alle barn. De barna som stortrives i den offentlige skolen skal selvsagt få fortsette der. Om jentungen har lyst til å spille fotball i stedet for ballett så er det bare å ikke starte på denne privatskolen. Helt enig i at det ikke er opp til foreldrene å bestemme hva slags fritidsinteresser barna skal ha. Men det er heller ikke om til lærerne å pakke på barna ord som "hen" i stedet for "han og hun". Ingen barn bør tvinges inn i et feministisk eksperiment. 2 minutter siden, Embla82 skrev: Hvorfor ikke tilby to aktiviteter i hver klasse (du nevner ballett og kampsport f.eks) og la ungene selv bestemme hva de helst vil? Eller er poenget å tvinge ungene sterkere i en kjønnsbestemt retning enn det de er komfortabel med selv? Du sier at barna som ikke passer inn i disse kjønnsrollene kan gå på offentlig skole. Men nå er det foreldrene som velger hvilken skole barna går på. Jeg har en gutt som nok hadde ønsket å skifte kjønn om han hadde gått på en slik skole, og en jente som heller ikke hadde passet så godt inn (hun er ikke utpreget verken typisk maskulin eller feminin, mens han oftest dras mot det typisk feminine). Hva om de hadde hatt foreldre med gammeldagse kjønnrolleholdninger som tenkte at her er løsningen? Hadde skolen tatt imot dem med åpne armer, eller tenker du at det skulle vært kun for barn som allerede er utpreget maskuline/feminine og også er det kjønnet de passer inn i boksen til? Har skolen i så fall mulighet til å ikke akseptere barna? Gutter som ønsker å danse ballett og jenter som ønsker å trene kampsport ville vær uønsket på privatskolen. På samme måte som guttene som hadde ønsket å skifte i jentegarderoben ikke hadde fått lov til det. Ønsker barna en kjønnsnøytral skole så kan de gå på den offentlige skolen(eller en annen privatskole) Selvsagt finnes det foreldre som ikke respekterer barnas ønsker. Det gjelder jo uavhengig av om min privatskole eksisterer eller ikke. Om guttungen ikke får lov til å danse ballett av pappa så er det ikke som om han blir noe mer ballettdanser av at han ikke går på min privatskole. Om en feminin gutt hadde begynt på min privatskole fordi foreldrene pushet gutten så hadde jeg ikke nektet gutten å starte på skolen. Kanskje hadde hann begynt å like bryting når han ble eksponert for det. Kanskje hadde han hatet privatskolen min og da hadde jeg fortalt foreldrene at han ikke passet inn. Jeg har ingen ønsker om å presse noe på barna som de ikke ønsker selv etter de har prøvd. Det er ikke gøy for meg, det er ikke gøy for baret og det er ikke gøy for de andre barna. TS Anonymkode: df2a3...fd7
RoH Skrevet 16. september 2019 #13 Skrevet 16. september 2019 20 minutter siden, deedee_ skrev: Det er vel mye sunnere å holde slike holdninger om kjønnsnormer vekk fra skolene og det som er obligatorisk, slik at ale har likt utgangspunkt, så kan barn dyrke det de ønsker av fritidsaktiviteter på fritiden? Kan fort bli veldig ødeleggende om barna ikke har de samme interessene som alle andre, og blir påtvunget til å danse ballett når man egentlig har et stort talent i fotball som man aldri får levd ut f.eks. Skjønner ikke hvordan dette er pedagogisk eller vil være bra for barn på noen som helst måte. Det er ikke opp til foreldrene å bestemme hva slags fritidsinteresser barna vil ha. At man som forelder tvinger barna sine til å "realisere sin kjønnsidentitet" fordi man har holdninger som hører til på 50 tallet, tror jeg vil få veldig uheldige konsekvenser for barna. Nå har vi vel hatt en kjønnsnormert skole i Norge de siste 30 årene? I alle fall tror jeg nok de fleste gutter opplever det slik.
Sykkelkopp Skrevet 16. september 2019 #14 Skrevet 16. september 2019 (endret) Ja det burde være mulighet for å utforske sin identitet for gutter også. I stedet for å prøve å gjøre gutter mer feminine. Jeg ble påtvunget å brodere, sy pute, strikke osv da jeg gikk grunnskolen. Nå prøver flere skoler å få gutter til å holde hender. Ikke særlig nyttig. Men gjør det frivillig så man selv kan velge hva man vil på. Endret 16. september 2019 av Sykkelkopp
deedee_ Skrevet 16. september 2019 #15 Skrevet 16. september 2019 5 minutter siden, Sykkelkopp skrev: Ja det burde være mulighet for å utforske sin identitet for gutter også. I stedet for å prøve å gjøre gutter mer feminine. Jeg ble påtvunget å brodere, sy pute, strikke osv da jeg gikk grunnskolen. Nå prøver flere skoler å få gutter til å holde hender. Ikke særlig nyttig. Men gjør det frivillig så man selv kan velge hva man vil på. Jeg ble da "påtvunget" å spille fotball, slåball, basket og å lage fuglekasse i sløyden og andre "maskuline" greier jeg og. So what? Er mange gutter som liker å sy og strikke, og er mange gutter som foretrekker fotball og sløyd. Samme som at mange jenter liker fotball og sløyd, og mange jenter foretrekker dansing og strikking. Alle er forskjellige, og det er bedre at gutter og jenter får prøve litt forskjellig, istedenfor å bli dyttet inn i en boks som sier "Dette skal du like!". Da blir det jo enda værre å være en gutt som liker å sy. 1
Sykkelkopp Skrevet 16. september 2019 #16 Skrevet 16. september 2019 Akkurat nå, deedee_ skrev: Jeg ble da "påtvunget" å spille fotball, slåball, basket og å lage fuglekasse i sløyden og andre "maskuline" greier jeg og. So what? Er mange gutter som liker å sy og strikke, og er mange gutter som foretrekker fotball og sløyd. Samme som at mange jenter liker fotball og sløyd, og mange jenter foretrekker dansing og strikking. Alle er forskjellige, og det er bedre at gutter og jenter får prøve litt forskjellig, istedenfor å bli dyttet inn i en boks som sier "Dette skal du like!". Da blir det jo enda værre å være en gutt som liker å sy. Ble dyttet inn i alt det der. Burde vært valgfrihet. Likte ikke sløyd eller fotball heller. Tenk på hvor stor fordel jeg hadde fått om vi i stedet for å kaste bort tiden med sying kunne lært mer matte f.eks. Hadde en god lærer på ungdomsskolen som lot meg begynne på videregående pensum, men når det var påtvunget like mye fokus på sying så er det bare idiotisk. Fikk de fleste guttene i dårlig humør. Er ikke nyttig for noe som helst i den videre utdanningen. Fotball er forøvrig en fysisk aktivitet. Trenger ikke være fotball, men noe fysisk burde det være.
deedee_ Skrevet 16. september 2019 #17 Skrevet 16. september 2019 Akkurat nå, Sykkelkopp skrev: Ble dyttet inn i alt det der. Burde vært valgfrihet. Likte ikke sløyd eller fotball heller. Tenk på hvor stor fordel jeg hadde fått om vi i stedet for å kaste bort tiden med sying kunne lært mer matte f.eks. Hadde en god lærer på ungdomsskolen som lot meg begynne på videregående pensum, men når det var påtvunget like mye fokus på sying så er det bare idiotisk. Fikk de fleste guttene i dårlig humør. Er ikke nyttig for noe som helst i den videre utdanningen. Fotball er forøvrig en fysisk aktivitet. Trenger ikke være fotball, men noe fysisk burde det være. Er forsåvidt enig i deg med at slike ting burde være valgfritt. Men det er absolutt ikke slik at skolen prøver å snikfeminisere guttene, men jentene slipper "maskuline ting". Jeg synes dog at alle fag som norsk, engelsk og basic matte burde være obligatoriske, og så at man burde kunne velge mellom musikk, sløyd, gym, dans, kunst og håndverk, avansert matte osv som noen ekstra fag, som veier like mye karaktermessig som "akademikerfag". Min oppfatning av skolen er at alle elever som er flonke akademisk er liksom "de flinke elevene" mens de som er flinke i mer kunstfag som tegning og musikk, blir oversett. Burde få mer sjanse til å få gode karakterer ut i fra det en selv intresserer seg for. Tenker i de baner at, om man f.eks lærer om Gamle egypt og pyramider, kan man velge å enten lage disse i sløyden, lage en presentasjon om matten som ligger bak, fortelle om historien til disse pyramidene eller kanskje male dem. Slik får man skinne litt og bruke styrkene man har bedre.
Sykkelkopp Skrevet 16. september 2019 #18 Skrevet 16. september 2019 1 minutt siden, deedee_ skrev: Er forsåvidt enig i deg med at slike ting burde være valgfritt. Men det er absolutt ikke slik at skolen prøver å snikfeminisere guttene, men jentene slipper "maskuline ting". Jeg synes dog at alle fag som norsk, engelsk og basic matte burde være obligatoriske, og så at man burde kunne velge mellom musikk, sløyd, gym, dans, kunst og håndverk, avansert matte osv som noen ekstra fag, som veier like mye karaktermessig som "akademikerfag". Der er vi enig. Bortsett fra om gym. Det burde være en form for fysisk trening siden det har vist seg å virke positivt inn på resten av undervisningen.
deedee_ Skrevet 16. september 2019 #19 Skrevet 16. september 2019 15 minutter siden, Sykkelkopp skrev: Der er vi enig. Bortsett fra om gym. Det burde være en form for fysisk trening siden det har vist seg å virke positivt inn på resten av undervisningen. Har skrekkopplevelser fra gym i min barndom fordi det var kun ballspill og lagspill. Hadde det vært mulig å gjøre yoga eller å løpe, stasjonstrening, dansing eller annen lek osv hadde jeg nok ikke "glemt gymtøy" så ofte. Er enig i at det burde være noe fysisk aktivitet, men dette må også være variert, og jeg synes ikke at det burde være at fag man får karakter i. I hvertfall ikke karakter på prestasjon, som man får idag.
Sykkelkopp Skrevet 16. september 2019 #20 Skrevet 16. september 2019 Akkurat nå, deedee_ skrev: Har skrekkopplevelser fra gym i min barndom fordi det var kun ballspill og lagspill. Hadde det vært mulig å gjøre yoga eller å løpe, stasjonstrening, dansing eller annen lek osv hadde jeg nok ikke "glemt gymtøy" så ofte. Er enig i at det burde være noe fysisk aktivitet, men dette må også være variert, og jeg synes ikke at det burde være at fag man får karakter i. I hvertfall ikke karakter på prestasjon, som man får idag. Jeg hatet det selv. Kondis, dans og styrke trener jeg gjerne. Ikke ballspill. Men uansett er det bedre enn ingenting. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå