Gå til innhold

Barnebursdag 4 år.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet vårt blir 4 år i vinter. Det er avtalt med foreldrene i mellom at vi kan starte med barnebursdag fra da. 

Jeg har ikke vært i barnebursdag siden jeg selv var liten, ei heller min mann. Vi er først ut i barnehagen..... 

Jeg er rimelig blank. Kan ikke huske mine egne bursdager fra den alderen. Og ettersom vår er først ut, er alle andre 3 år. Jeg og mannen er ganske stille av oss, og det faller seg ikke naturlig for noen av oss og rope etter alles oppmerksomhet. Regner med alle foreldre også kommer.

Hvordan aktiviteter kan man gjøre? Usikker på om vi skal være inne eller ute. Vi har ikke særlig god plass. Hvordan aktiviteter egner seg ute, og hva med inne? 

Hvordan klarer man å organisere noe som helst med så mange barn? 

Er der for kjedelig med pølsespising, kake, tegne på papirduk( er det innafor?), fiske etter godterriposer? 

Takknemlig for all hjelp!!! 

Anonymkode: 9c67f...065

Skrevet

Mitt barn er har vært i mange fireårsdager til de i barnehagen i år. I alle sammen er det mye frilek for barna, for eksempel ute i hagen med sykler og sandkasse, eller med akebrett og snømann. Det er kjempe gøy å fiske etter godteri. Det er gøy å hjelpe å åpne gavene bursdagsbarnet får. Tegne på papirduk høres supert ut. 

De som har veldig liten plass hjemme har gjerne lagt bursdagen til den lokale McDonalds, noe som er kjempe gøy for barna. De har ikke hatt «vertinne», bare frilek i lekerommet. 

Anonymkode: d3d8f...d07

• Liker 1
Skrevet

Hvor mange barn er det som skal inviteres? Vi har skrevet på at mamma eller pappa kan få bli med, og at det blir ute hvis det er bra vær. Ungene har organisert frilek, og så har vi fisket etter godtepose. To timer maks! 

Anonymkode: ab390...47f

Skrevet

Sjekk om du kan leie barnehagen, det gjorde vi frem til 1. Klasse. 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange barn er det som skal inviteres? Vi har skrevet på at mamma eller pappa kan få bli med, og at det blir ute hvis det er bra vær. Ungene har organisert frilek, og så har vi fisket etter godtepose. To timer maks! 

Sikkert dumt spørsmål. Men hva betyr organisert frilek?

4 minutter siden, Loke37 skrev:

Sjekk om du kan leie barnehagen, det gjorde vi frem til 1. Klasse. 

Kan dessverre ikke det. Det hadde reddet oss. 

Skrevet

Hos oss er det stort sett:

spising av pølser og kake. Om man vil gjøre noe mer ut av det kan man f.eks organiserer det som en kiosk og levere ut lekepenger på forhånd som de kan betale med.

åpne gaver

frilek.

utlevering av godteposer. Her kan man f.eks fiske etter godteposer.

når de er fire trengs ikke så veldig mye opplegg. De liker å leke med fremmede (og dermed gøye) leker.

vi holder det til 1,5 time- perfekt! Med eldre søsken har vi hatt to timer, men med yngste hadde vi 1,5 timer- og vi syntes det var så mye bedre! Vi var først ute på avdelingen med 4 års-feiring, men alle kopierte 1,5 timer (og det har fortsatt på 5 og 6 årsdagene)

Anonymkode: a40be...e8a

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sikkert dumt spørsmål. Men hva betyr organisert frilek?

Mener at ungene fikser å leke sammen helt selv. Nytt sted betyr nye leker, og det er skikkelig gøy! 

Skrevet

Vi har greit med plass så vi har det hjemme. Vi har ingen andre leker en frilek og vi har ingen godteposer. Tiden er 1,5 time. Hadde dette når sønnen min ble 4 og 5 og tenker vi gjør det sammen når han blir 6. Vi har vært heldige med været så ungene leker litt ute og litt inne. 

Skrevet

1,5 timer er nok for så små barn. De finner på leker selv. Tegne på duk er sikkert populært! Når de fisker etter godtepose eller ispinne, så har vi noen ganger hengt noe rart på kroken først. Fex en bleie, en stekespade el, det har bragt fram latteren. 

Det gjør ikke noe om det er litt trangt om plassen, unger bryr seg ikke om det. Ofte har disse små en forelder med om de er av den sorten som ikke er husvarm med det samme. Da har jeg bare satt frem kaffe, frukt og evt kjeks/ sjokokake om det var bakt til barneselskapet. Har vært greit og lite stressende, de forsyner seg selv, og kan være behjelpelige med å skjenke brus til bursdagsgjestene eller tørke opp ved glassvelting. 

Med pølsespising, kake, fisking, gaveåpning, tegne på duken og frilek så er halvannen time gått og dere trenger ikke finne på noe mer organisert. 

Skrevet

Vi har ikke arrangert barnebursdag ennå, men har vært i et par. Det som har slått veldig an her har vært:

uteleker, kritt, såpebobler, utelekekjøkken, dukkestue... sånt som er veldig stas å leke med sammen med andre og som man kanskje ikke leker med hver dag hjemme :) 

utkledning og «fotobooth» der ungene får kledd seg ut selv og får på ansiktsmaling før de blir tatt bilder av i grupper. Med sånn polaroid-kamera. Veldig gøy!

pølsekiosk med lekepenger. En veldig morsom pappa som solgte pølser :) 

gelé har definitivt vært den morsomste desserten! Spesielt når de fikk spise den med sugerør 😅👌🏻

popcorn i kremmerhus i stedet for godtepose. 

discotek.

1,5 time er mer enn nok. Jo flere unger, jo mer kaos. Så da kan det være greit å få delt gruppa litt med noen aktiviteter inne og noen ute feks, eller i ulike rom. Så kan man heller bytte etter hvert. Kanskje du kan få hjelp av ei tante eller venninne, sånn at det er nok voksne. Full frislipp blir K-A-O-S 😂 

Anonymkode: 8a17c...5f2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...