Gå til innhold

Får barna deres lov til å spise så mye brødmat de vil til kvelds? Barn over 8 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hvis ja, får de ta det pålegget de vil? Får de tre kokte egg fks? Kan de ta røkelaks og roastbiff på alle brødskivene fks? Hva med gulost? Det er jo ingen luksusmat men likevel ikke direkte billig? Får de ti skiver gulost hvis de vil? 

Anonymkode: 8a1f8...99f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har kun 1 regel for 9-åringen, og det er maks 1 skive med nugatti per dag, ellers hadde han spist det til alle måltider. Han spiser maks to skiver med normal mengde pålegg, så det er det ikke nødvendig med flere begrensninger.

To av nabobarna på samme alder kan spise et helt brød til sammen på ett måltid, så hadde jeg vært moren deres så hadde jeg nok lagt inn noen begrensninger og heller tilbudt frukt og grønnsaker hvis de var mer sultne. (Er litt glad for at jeg bare kan sende dem hjem for å spise. 😛 )

Anonymkode: 94888...ec3

• Liker 3
Skrevet

Om vi har røkelaks og roastbeaf i kjøleskapet, så får de såklart lov å spise det til kveld. Samme med gulost også. Det vi har i kjøleskapet av pålegg er til å spises, så alt kan de forsyne seg med. 

Og ja, de får spise det de ønsker til kvelds, når det gjelder antall skiver. De er i mye aktivitet, og trenger påfyll etter trening som er på kvelden. 

• Liker 25
Skrevet

Ikke tre egg på et måltid, men det er fordi jeg selv synes det er for mye på grunn av at egg er så mettende. 

Røkelaks og roastbiff er ikke dagligdags kost i vårt hus, men svarene blir ja på de siste spørsmålene. 

Anonymkode: 8b8a4...9d6

• Liker 7
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får de ti skiver gulost hvis de vil? 

Hvorfor skulle de ikke fått 10 skiver med gulost? 

Anonymkode: 188e2...557

• Liker 22
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det blir jo fort tomt om man er tre barn og to voksne fks. 

Skrevet

Jeg fikk ikke låv å spise så mye jeg ville, selvom jeg gjerne ville ta 3-4 brødskiver. Pleide å stoppe på en 2-3 brødskiver, men jeg var også veldig lita som barn og trengte sikkert ikke sååå mye. Men var veldig glad i mat da. Fikk ha på det jeg ville av pålegg bortsett fra nugatti, der var det sånn ca 1 skive med nugatti pr dag (om det ikke var kun i helgene ... litt usikker) 

Synes man skal begrense litt, det handler ikke om å være jævlig å nekte barn mat, men lets face it, sulter gjør de jo ikke. Og det er også med tanke på penger og generelt at man ska få pålegget til å vare litt blant annet. En pakke roastbiff etter min mening koster ikke sååå mye, men det koster. Og synes det skal deles på hvert familiemedlem da det er veldig godt. kanskje litt sær jeg 

Anonymkode: 77063...88f

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kjøp kneip til 7.90 da, eller knekkebrød til 14.90 for ca. 40 stykk.

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi gulost er SVINDYRT! 

Anonymkode: 77063...88f

• Liker 6
Skrevet

Kjøp kneip til 7.90 da, eller knekkebrød til 14.90 for ca. 40 stykk.

Baker brød selv så det er ikke noe problem.

• Liker 4
Skrevet

Vi har maks tre skiver brød til kvelds. Ikke fordi det er dyrt, men fordi det ikke er bra for kroppen å jobbe med så mye mat ila natta. To-tre skiver gulost pr skive er vel normalen, og ellers ingen restriksjoner på hva de får av pålegg. (Gulost er da heller ikke så dyrt? Hva spiser dere av billig pålegg hvis gulost er dyrt?) Vi har ikke sjokoladepålegg og «luksuspålegg» til vanlig, så det er ikke en problemstilling.

• Liker 5
Skrevet

Fordi gulost er SVINDYRT! 

Gulost er jo billig.

Koster 113 kr/kg på Meny.no.

Eneste pålegg som er billigere er makrell 85 kr/kg, kaviar 102 kr/kg, leverpostei 66 kr/kg og first-price kokt skinke 76 kr/kg.

Kjøttpålegg er som oftest 200-300 kr/kg.

• Liker 23
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvis ja, får de ta det pålegget de vil? Får de tre kokte egg fks? Kan de ta røkelaks og roastbiff på alle brødskivene fks? Hva med gulost? Det er jo ingen luksusmat men likevel ikke direkte billig? Får de ti skiver gulost hvis de vil? 

Hvis barnet mitt vil spise laks så får barnet mitt spise så mye han vil av det. Har du dårlig råd så får du kjøpe billig pålegg og ikke ha slikt dyrt liggende. Jeg syns ikke man skal begrense sultne barn.

Anonymkode: 6db6f...a0d

• Liker 21
Skrevet

Nei, jeg sier nei etter fire skiver. Det fordi eldste gjerne drar ut tiden for ikke å legge seg, og er egentlig stappmett. Hvitost er fritt frem (men må spises på brød, ikke bare maule) , antar roastbiff ol også er det til det er tomt. Tre egg ville de ikke fått, det fordi det er vanlig å spise ett, jeg posjonerer  ï grunnen, lager vi ostesmørbrød er det to til hver. Er de så sultne, blir det vanlig brød eller knekkebrød med vanlig pålegg, og da er de som regel ikke mer sultne allikevel. 

Anonymkode: b815e...c67

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det var du vel klar over før du fikk barn? Skal du nekte barnet mat da?

Anonymkode: db3ca...ce5

• Liker 22
Skrevet
1 minutt siden, abc123detvardet skrev:

Gulost er jo billig.

Koster 113 kr/kg på Meny.no.

Eneste pålegg som er billigere er makrell 85 kr/kg, kaviar 102 kr/kg, leverpostei 66 kr/kg og first-price kokt skinke 76 kr/kg.

Kjøttpålegg er som oftest 200-300 kr/kg.

Og hvis en familie på fem spiser opp en ost på en uke blir det en utgift på 450 kr i mnd. Det handler ikke om å ikke ha råd men å synes det er en unødvendig utgift.

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det var du vel klar over før du fikk barn? Skal du nekte barnet mat da?

Anonymkode: db3ca...ce5

Jeg har bare en baby foreløpig, og dette er et helt generelt spørsmål ;) 

• Liker 1
Gjest RødeFare
Skrevet

Det er bare to grunner til å nekte barn å spise hva de vil tenker jeg, og det er hvis de 

1) Har trøbbel med å regulere mengde selv slik at de får problemer med vekt, eller andre ting.

2) Hvis maten er tiltenkt noe spesielt. Fin søndagsfrokost, selskap neste dag eller noe. 

Angående kostnader så er vi heldige og kan stort sett spise det vi vil. Hvis det er økonomien det er snakk om tror jeg at du må handle inn annet pålegg, eller annen mat som du har råd til at barna spiser seg mett på. 

Skrevet

Nei, ingen begrensninger her i huset. Det som er i kjøleskapet er det lov å ta av. Ungen er såpass tynn at belte må brukes på alt av bukser og utebukser må ha sele.

Egg er supermat og billig. Det får hun spise så mye hun vil av. At det er mettende er jo bare bra. Godt fett og massevis av gode vitaminer og mineraler. Kvalitet framfor kvanitet.

Anonymkode: a1c5d...fa4

• Liker 16
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og hvis en familie på fem spiser opp en ost på en uke blir det en utgift på 450 kr i mnd. Det handler ikke om å ikke ha råd men å synes det er en unødvendig utgift.

Hvordan er det en unødvendig utgift? 

• Liker 26

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...