Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan funker egentlig dette?

har dette hjulpet dere i forholdet?

hva koster det PR time?

er det verdt å prøve? 

Hjelper psykologen til eller er det bare vi som skal sitte å snakke med hverandre der en nøytral tredjepart «bare» hører på? 

Andre ting som er greit å vite? Som jeg ikke har spurt om? Dette er helt nytt for meg. Så bare å skrive i vei om din erfaring.

ts

Anonymkode: 03e83...a0c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan hvertfall få det gratis via helsestasjonen. Vi har akkurat startet så vanskelig å svare på spørsmålene, men håpet er at det skal hjelpe oss ut av den onde sirkelen

Anonymkode: 1ce2a...aee

Skrevet

Vi gikk hos familievernkontoret. Det var gratis, og vi var der 4 ganger tror jeg. Snakket, fikk deres syn på problemene og utfordringene våre. Det er nå fem år siden, og vi er enda gift. Det hadde vi ikke vært uten parterapien. 

Anonymkode: 6be28...8c3

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan funker egentlig dette?

har dette hjulpet dere i forholdet?

hva koster det PR time?

er det verdt å prøve? 

Hjelper psykologen til eller er det bare vi som skal sitte å snakke med hverandre der en nøytral tredjepart «bare» hører på? 

Andre ting som er greit å vite? Som jeg ikke har spurt om? Dette er helt nytt for meg. Så bare å skrive i vei om din erfaring.

ts

Anonymkode: 03e83...a0c

Familivernkontoret:

Plusser:

-Gratis

-De har vært borti/har erfaring med de fleste problemstillinger

-Kan regelverk og retningslinjer rundt barn og eventuelt barnefordeling godt.

-De er ganske effektive (de har ikke noe ønske om at du skal være der lenge over tid).

Minuser:

-Begrenset med timer/behandling, tror de har 6 timer eller noe sånt.

-VELDIG nøytrale i konflikter (noen ganger trenger man en tredje person som klart og tydelig kan si hva som er rett og galt).

-Tror noen av de er litt lite oppdatert på nyere forskning.

Anonymkode: 5b076...7d5

Skrevet

Vi gikk til parterapeut via familievernkontoret siden vi har barn. Syns hun var helt livsfjern, nyutdannet rikmannsdame. Mange av problemene våre er pga dårlig økonomi og forskjellig prioriteringer og at vi ikke har verdens beste nettverk. Dette var noe hun absolutt ikke klarte å sette seg inn. I ettertid kan jeg se at jeg lærte litt om partners syn på saken, men syns det var helt bortkasta tid. Bedre om man kunne "shoppet" seg til en dyktig terapeut med litt livserfaring og fra samme verden som en selv.

Anonymkode: b48db...14c

Skrevet

Ser noen reagerer på at terapeuten er nøytral, det er faktisk sånn det skal være. Terapeuten skal ikke ta side og det er sjelden eller aldri noe klart rett eller galt i slike sammenhenger. Du kan jo dessuten bare selv tenke deg hvor medgjørlig du hadde vært om terapeuten i hver time sa seg enig med mannen din og aldri deg. Da føler du deg virkelig hørt og forstått, eller hva?

Formålet med parterapi er IKKE at en fremmed skal sitte og fortelle dere fasiten og hvem som har rett eller galt. Dere skal ha et trygt og nøytralt sted å snakke sammen. Å høre seg selv sette ord på problemene og høre hva partneren tenker og føler skal skape tankeprosesser slik at dere selv kan forstå hverandre bedre (ofte er jo parproblemer nettopp at man er låst fast i tanken om at man selv har rett og den andre har galt og ikke faktisk har hørt på hverandre eller forstått hva som er det egentlige problemet) og derfra finne løsninger selv.

Anonymkode: 1b9b1...f34

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser noen reagerer på at terapeuten er nøytral, det er faktisk sånn det skal være. Terapeuten skal ikke ta side og det er sjelden eller aldri noe klart rett eller galt i slike sammenhenger. Du kan jo dessuten bare selv tenke deg hvor medgjørlig du hadde vært om terapeuten i hver time sa seg enig med mannen din og aldri deg. Da føler du deg virkelig hørt og forstått, eller hva?

Anonymkode: 1b9b1...f34

Største misforståelsen innen dette temaet er at en sak alltid har 2 sider, nei, den har ikke alltid det. Om et par har samme problem hvert eneste år, og årsaken til det er det samme, så er det meningsløst med å være nøytral. Noen ganger må man kalle en spade en spade.

Anonymkode: 5b076...7d5

Skrevet

Familievernkontoret er gratis, men der har de pilkt til å føre logg, de som jobber der. Blir dere noen gang meldt til barnevernet av noen som helst, så er familievernkontoret en av de instansene de ofte liker å få informasjon fra. Det må dere selvsagt gi samtykke om til barnevernet da, men de er det jo best å samarbeide med. Men jeg hadde tenkt meg om før jeg hadde gått dit. Jeg skal ikke dit igjen, nettopp av den grunn, selv hvis vi skulle trenge det. Da blir det privat psykolog.

Anonymkode: 44c22...a0f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...