Gå til innhold

9åring som HATER å dusje..!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei jente som går i 4.klasse som virkelig haaater å dusje. Det er diskusjoner hver gang hun skal dusje. Fortalte henne her om dagen st dusj 2 ganger i uka var et absolutt minimum, og at hun helst skulle dusje 3 gabger i uka. Da ble hun nesten på gråten, sur og mutt. 

Vet ikke hva det er fornoe, men hun vil virkelig ikke vaske seg. Hun gjør det jo fordi hun må, men hater det som praten. Er et evig mas og helvete hver gang, for det blir så sure miner av det. 

Flere som er sånn? Gjorde sånn før også men tenkte hun var for stor til å holde på sånn nå. 😣

Anonymkode: a9bc4...4c9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja dette tror jeg er perioder med mange barn. Samme her 😅

Jenta her fikk velge dusjsåpe og shampo selv, pluss sånn dusj-loofah(?) så det var litt kjekt å dusje. Radio på badet hjalp også.

Anonymkode: c49d1...999

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja dette tror jeg er perioder med mange barn. Samme her 😅

Jenta her fikk velge dusjsåpe og shampo selv, pluss sånn dusj-loofah(?) så det var litt kjekt å dusje. Radio på badet hjalp også.

Anonymkode: c49d1...999

Periode ja, men synes den perioden har vært veldig lenge nå 🥴?

jaja vi får vel bare holde ut, og fortsette å fortelle hvorfor man må vaske seg oftere enn en gang i uka, så kanskje det en vakker dag synker inn hos henne 😛 

Men hva er dusj loofah?? 

Skrevet

Hun trenger da ikke å dusje mer en til to ganger i uken! Grundig vask med klut og såpe hver kveld er da mer enn bra nok for en niåring!

Anonymkode: 77eaa...bcf

• Liker 2
Skrevet

Vet du hva.

Gjør det klinkende klart og enkelt for dattera di og si 

" har du lyst til å være henne som alle syntes lukter på skolen?" Så forteller du henne at det å lukte, svette, tiss og bremsespor er veldig upopulært i dagens samfunn. 

Min mor klarte ikke selv å få orden på lillebroren min, jeg serverte en saftig løgn om tisseluktende Runar i klassen over. Og han dusjet etter det hver gang.. 

Anonymkode: ef988...fb4

• Liker 5
Skrevet

Kjøp badekar. Unger elsker å bade. Mine brukte aldri dusjen, kun badekaret. De badet et par ganger i uken.

Anonymkode: 83434...f5a

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun trenger da ikke å dusje mer en til to ganger i uken! Grundig vask med klut og såpe hver kveld er da mer enn bra nok for en niåring!

Vel, det synes ikke jeg er nok. Dusjing 1 dag i uka er ALT for lite, håret blir jo fett. Det synes jeg er uhygienisk. Og såpe og klut kunne vært en løsning men da må hun gjøre det hver dag hun ikke dusjer i så fall, siden det ikke er like grundig som skikkelig dusjing. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vel, det synes ikke jeg er nok. Dusjing 1 dag i uka er ALT for lite, håret blir jo fett. Det synes jeg er uhygienisk. Og såpe og klut kunne vært en løsning men da må hun gjøre det hver dag hun ikke dusjer i så fall, siden det ikke er like grundig som skikkelig dusjing. 

Går fint an å vaske håret uten å dusje! Og klut og såpe hver kveld er jo en selvfølge om det ikke er dusj! Jeg vokste opp med sånne kveldsrutiner og den dag i dag som 31åring har jeg de fortsatt😊

Skrevet
On 9/16/2019 at 9:59 AM, AnonymBruker said:

Har ei jente som går i 4.klasse som virkelig haaater å dusje. Det er diskusjoner hver gang hun skal dusje. Fortalte henne her om dagen st dusj 2 ganger i uka var et absolutt minimum, og at hun helst skulle dusje 3 gabger i uka. Da ble hun nesten på gråten, sur og mutt. 

Vet ikke hva det er fornoe, men hun vil virkelig ikke vaske seg. Hun gjør det jo fordi hun må, men hater det som praten. Er et evig mas og helvete hver gang, for det blir så sure miner av det. 

Flere som er sånn? Gjorde sånn før også men tenkte hun var for stor til å holde på sånn nå. 😣

Prøv å ta henne med på å løse dette problemet.
Hva vil du? Du vil: at hun skal være akseptabelt ren og ikke lukte vondt eller få vondt pga at hun feks ikke vasker seg nedentil. At håret er akseptabelt rent fordi det er ditt ansvar som mor at barnet ikke ser sjuskete ut.

Hvordan vil hun løse dette?
Spør henne?
Dusj er ikke det eneste svaret her. 
Får hun eierskap til situasjonen kan det endre mye.
Vask med klut holder lenge utenom treninger eller spesielle situasjoner. Hårvask etter behov, ikke fast 2 ggr i uka. Og dropp sjampo så holde håret seg fint mye lenger. Inntil tenårene når hormonene kommer. Og selv hår kan vaskes i vasken, dyppes i en bøtte etc. Eller vil hun bade? Badebalje om dere ikke har badekar?

Forklar hva du vil og hvorfor. Be henne foreslå løsninger. 

Anonymkode: fd980...f11

• Liker 1
Skrevet

2 hours ago, AnonymBruker said:

På mitt barn holder håret seg såååååå mye bedre når vi ikke bruker sjampo. Har ikke brukt sjampo på mange mange mnd nå. Ser like friskt ut dag etter da. Hun skyller det i dujsen, det holder i massevis. Før brukte vi sjampo 1-2 ggr i uka og da ble håret fett og rart ganske kjapt. Så livet uten sjampo er helt knall hos oss. 

Anonymkode: fd980...f11

Skrevet

Lar du henne være alene på badet? Min 7 åring vil helst være i fred i dusjen. 

Skrevet

Vel, vekk sansene til barnet på barnets premisser.

Ta med barnet til Rituals...eller ett annet sted som har ting og tang til badet. Si dere ser etter en dusjsåpe og ønsker å bli kjent med barnets ønsker for å øke velvære. 

La barnet få en sanseopplevelse sammen med en av de som jobber der. Hold deg på litt avstand, la barnet svare og utforske sammen med en ansatt.

Plutselig har barnet helt andre preferanser på duft osv. La barnet få litt eierskap til sin egen selvpleie, det er luksus med slike steder. 

De trenger veiledning og selvstendighet. 

Håper det løser seg. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...