Gå til innhold

gifte oss ureligiøst..men etpar spm oppstår

Anbefalte innlegg

Gjest gjest akkurat nå
Skrevet

jeg og min forlovede ønskerå gifte ossuten å blande inn noen religion.. altså ikke kirkelig eller noe slikt... mendet er fortsatt en studnt til vi skal gifte oss vi sitter enda bare med planene.... men må få lov å spørre om noen spm..

dersom vi ønsker dette, hvordan går vi frem. dersom man feks ønske rå leie et sted og gifte seg på hvem kan vie oss??? og selvom det er ureligiøst kan man benytte seg av den tradisjonelle brullypslåta som blir brukt i kirken..??!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har stor forståelse for at folk som ikke er kristne ikke vil gifte seg i kirken. Det er tross alt et kristent rituale, hvor man gir ekteskapsløfte til Gud.

Men tilbake til trådstarter... Har skjønt det sånn at HEF vier folk, der de vil (sikkert med noen begrensninger da). Sorenskriver eller dommer på tinghuset kan vie dere. Kjenner dere en dommer/sorenskriver kan dere muligens få h*n til å foreta vielsen et annet sted enn tinghuset, men tror ikke det er vanlig.

En annen løsning er å jo å ta det formlle på tinghuset først, og lage en helt egen sermoni etterpå.

Og brudemarsjene som brukes i kirken kan vel brukes andre steder også. Det er jo ikke kirkemusikk i den forstand.

Lykke til med planlegging :)

Skrevet

Vi skal gifte oss gjennom human rtisk forbund og vi kan bestemme hele seremonien selv (forruten de ordene vigsler må si for å få oss gift og signeringen av papirene) Vi skal ikke ha den tradisjonelle brudevaøsen, men du kan hvis du vil! Vi har valgt ut diverse sanger som skal spilles av fiolinist, vi skal ha diktlesning av en i følget, og lystenning sammen med foreldrene våre. Vigsler skal si en del ting og vi skal mest sansynlig ha litt mer enn de vanlige løftene som skal sies til hverandre.

HEF vier hvor det skal være, enten i private hus og hager, eller leide plasser. Du kan for eksempel ha vielsene der middagen skal foregå.

Lykke til!

Ps

forhør deg med HEF for de blir fort booket for de mest populære dagene for neste år. Etter at de fikk vigselsrett i oktober 2004 så har de visst hatt kjempe-pågang.

Skrevet
Sorenskriver...?

Finnes i mindre kommuner/steder.

Gjest gjest nå
Skrevet

grunnen er at han ikke er kristen til tross for at han er norsk da.. men jeg er ikke opprinnelig norsk og heller ikke kristen men av annen religion....

Gjest miracle ikke innlogget
Skrevet

hei

som mange andre sier så kan du benytte deg av hef ja... de fikk vigselsrett etter en lovendring i 2004 og kan derfor vie par som ikke ønsker noe religiøst innslag. dessuten kan du utføre sermonien hvor du selv ønsker.. men, det er et men! en av partene må være medlem av hef..

Gjest HEF-brud
Skrevet
Vi skal gifte oss gjennom human rtisk forbund og vi kan bestemme hele seremonien selv (forruten de ordene vigsler må si for å få oss gift og signeringen av papirene)

Hei, junibruden! Vet du om signeringen ved en HEF-vielse må skje under seremonien? Hilsen en kommende "HEF-brud"

Skrevet

Det er jeg faktisk ikke sikker på. Vi skal møte HEF-viglseren for første gang i dag. Har bare pratet om generelle ting tidligere, på telefonen. Jeg hadde håpet vi kunne gjordt dette tidligere, eller etterpå¨for vi har lyst til å avslutte med ...du kan kysse bruden...og så musikk og så nedover midtgangen, ikke kyss...snu oss å skrive på ting...

Vi skal spørre han om dette i dag, så jeg kan svare mer i morgen.

Gjest HEF-brud
Skrevet
Jeg hadde håpet vi kunne gjordt dette tidligere, eller etterpå¨for vi har lyst til å avslutte med ...du kan kysse bruden...og så musikk og så nedover midtgangen, ikke kyss...snu oss å skrive på ting...

Det er nettopp noe sånt vi ser for oss også, synes det blir litt dumt med denne signeringen i seremonien. Venter spent på svaret i morgen. Takk for hjelpen!!! :-)

Skrevet

Hei, junibruden! Vet du om signeringen ved en HEF-vielse må skje under seremonien? Hilsen en kommende "HEF-brud"

Tror dette er noe nytt jeg. Var i bryllup i helga der måtte de signere. Vet at du også må gjøre det i kirka nå - er blitt en del av vielsen. Er noe nytt etter at folkeregisteret kom inn i bilde...

Skrevet

Nei, du må ikke signere i kirken.

Giftet meg lørdag, ikke et papir i sikte. :wink:

Skrevet
Nei' date=' du må [i']ikke signere i kirken.

Giftet meg lørdag, ikke et papir i sikte. :wink:

Her er det ikke snakk om kirkebryllup, da. ;)

Jeg har vært i vielse hos byfogden, og der signerte man under vielsen. Regner med at dette er noe de som har kristent bryllup gjør på forhånd.

Skrevet

Hehe - nå var det faktisk bare kommentaren om at man må signere i kirken jeg protesterte på.

Og nei, vi signerte ingenting på forhånd, jeg vet ikke om vi må det i det hele tatt?

Nå skal vi få midlertidig vielsesattest hjem i posten, kanskje vi må skrive under på det 'ekte'?

Ikke vet jeg...

Men jeg tror man kan gjøre signering til en stemningsfull del av vielsen - litt høytidelig musikk, litt historisk 'feel' over det hele... :-)

Skrevet

Vi skal gifte oss i HEF regi. Vi har valgt å bygge vielsen opp på en litt kirkelig måte, dvs. at min far skal følge meg opp, inn og utmarsj, allsang, tekst/dikt lesing, solosang og vielses tale. Jeg gleder meg i hvertfall veldig. Vi har selv kunnet velge helt hva vi vil ha av sanger, taler og musikk, eneste krav som ble stilt fra HEF var at de ikke skulle ha et religiøst innhold, noe som ikke er noe problem for oss. Som tidligere nevnt må den ene være medlem av HEF, men det er også det eneste krav de stiller. Man kan selv velge hvor det skal være. For oss blir vielsen veldig personlig på denne måten, og mer romantisk enn vi syns en vielse hos byfogden ville være, men oss om det. Lykke til.

Skrevet
Hehe - nå var det faktisk bare kommentaren om at man må signere i kirken jeg protesterte på.

Og nei, vi signerte ingenting på forhånd, jeg vet ikke om vi må det i det hele tatt?

Nå skal vi få midlertidig vielsesattest hjem i posten, kanskje vi må skrive under på det 'ekte'?

Ikke vet jeg...

Men jeg tror man kan gjøre signering til en stemningsfull del av vielsen - litt høytidelig musikk, litt historisk 'feel' over det hele... :-)

Jeg tror dere må signere på ett eller annet tidspunkt. Noe annet virker jo rart.

Skrevet

Jeg var nå i borgerlig bryllup i helga - der måtte de signere. Et vennepar av oss som skal gifte seg i kirka i sommer fikk beskjed om at dette var en ny del av vielsesritualet.... Men sikert forskjellig det også!

Gjest Ikke-HEF'er
Skrevet

En annen ting er at en HEF-vielse kun kan skje i Norge - men jeg vet at vigslerne er veldig positive til "alternative" steder for selve vielsen.

Skrevet

Heisann

Vi hadde viglseren fra HEF hjemme hos oss i går og det var veldig koselig. Han brukte hele 2.5 timer på oss. Flott!

Han sa at vi signerer papirene under vielsen, men at forloverene godt kan gjøre dette rett etter vielsen, mens vi tar imot gratulasjoner.

Han var veldig positiv til alle våre forslag og opptatt av å sette seg inn i våre liv og våre egenskaper på godt og vondt for å få en personlig tale til oss. Vi regner med at vielsen vil vare ca en halvtime,eller litt mindre.

Er det noen av dere andre som skal ha egne løfter til hverandre? Vi lurer på om vi har guts til dette selv...

Hvor skal dere andre ha vielsene deres?

Hilsen Junibruden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...