AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #1 Skrevet 16. september 2019 Vi har litt lyst å be i dåp og så overraske med et bryllup i tillegg. Problemet vårt er jo at vi kan jo ikke ha det på en søndag, da blir det jo en veldig tidlig avslutning fordi folk skal på jobb på mandag, men det er vel ikke mulig å få til en dåp på en lørdag? Går det an å leie en prest i et lokale som ikke er en kirke til å foreta dåp og vielse på en lørdag? Anonymkode: 73f6a...f04
Angelheart2 Skrevet 16. september 2019 #2 Skrevet 16. september 2019 Min bror gjorde dette. De inviterte til dåp på en lørdag og sa at det var fordi det var mange som bodde langt unna som gjerne ville overnatte. De hadde selvsagt avklart alt med presten i forkant, så det var ikke noe problem. De kan fint legge til rette for dåp på andre dager enn søndag, dersom dere ber om det. Kjenner noen som gjorde det samme på en fredag, for øvrig. 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #3 Skrevet 16. september 2019 Det er jo mulig å få til bryllup på lørdag, så tar dere dåp i vielsen burde jo det gå veldig fint... Anonymkode: 340af...cf4 1
kaleidoskop Skrevet 16. september 2019 #4 Skrevet 16. september 2019 Jeg har vært med på bryllup og dåp. Det blir vel ikke fest og alkohol uansett når det er en liten baby der? Så har det noe å si om det er på en søndag? Det blir vel en lunsj? Var forresten invitert på sommerfest for noen år siden. Som viste seg å være bryllup. Plutselig kommer vår venninne opp som brud. Det var hyggelig, men vi var så mange som følte oss underpyntet. Pluss at det er noe følelsen når man ikke har med gave eller annet. Stemningen ble på en måte litt mer dempet en den burde vært.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #5 Skrevet 16. september 2019 3 minutter siden, kaleidoskop skrev: Jeg har vært med på bryllup og dåp. Det blir vel ikke fest og alkohol uansett når det er en liten baby der? Så har det noe å si om det er på en søndag? Det blir vel en lunsj? Var forresten invitert på sommerfest for noen år siden. Som viste seg å være bryllup. Plutselig kommer vår venninne opp som brud. Det var hyggelig, men vi var så mange som følte oss underpyntet. Pluss at det er noe følelsen når man ikke har med gave eller annet. Stemningen ble på en måte litt mer dempet en den burde vært. Godt poeng, spesielt at stemningen kanskje ikke ble helt som forventet eller helt det brudeparet ønsket seg. Jeg har vært i dåp+bryllup, men det var ingen overraskelse. Jeg tror at det hadde påvirket stemningen veldig mye om jeg ikke viste det var et bryllup etter dåpen. En dåp er jo en veldig rolig og høytidelig begivenhet (selv om det ikke er religiøst). Bryllup kan jo være det og, men det er jo mer fest/feirings i tillegg. Og så kan det hende jeg som gjest ikke hadde satt av nok tid. Dåp er jo en formiddags/tidlig ettermiddags begivenhet. Selv om de hadde sakt det vær feiring etterpå kan det hende jeg hadde lagt andre planer på kvelden hvis jeg ikke viste om bryllupet. Dere bestemmer jo selvsagt hvordan dere vil ha det. Prøver ikke å være kjip og negativ, bare komme med noen betrakninger jeg tenker kan bli utfordring. Det kan jo høres veldig gøy og spennende ut med overraskelse i teorien, men det kan hende det ikke blir helt som forventet/ønsket. Lykke til med bryllupsforberedelsene og gratulerer til dere som fremtidig ektepar:) Anonymkode: d7b61...dee 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #6 Skrevet 16. september 2019 Dersom jeg ble invitert i dåp en lørdag formiddag, er det veldig sannsynlig at jeg hadde planlagt noe annet, f.eks. jobb eller noe sosialt på kvelden, for normalt er ikke dåp en aktivitet som varer hele kvelden. Så dere må i hvert fall sende ut noen signaler om at dette ikke er slutt på ettermiddagen. Anonymkode: dd3d7...153
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #7 Skrevet 16. september 2019 21 minutter siden, kaleidoskop skrev: Jeg har vært med på bryllup og dåp. Det blir vel ikke fest og alkohol uansett når det er en liten baby der? Så har det noe å si om det er på en søndag? Det blir vel en lunsj? Var forresten invitert på sommerfest for noen år siden. Som viste seg å være bryllup. Plutselig kommer vår venninne opp som brud. Det var hyggelig, men vi var så mange som følte oss underpyntet. Pluss at det er noe følelsen når man ikke har med gave eller annet. Stemningen ble på en måte litt mer dempet en den burde vært. Jo tenkte jo alkohol og fest etterhvert. Det vil jo begynne rolig selvsagt og så ordne med barnevakt utover kvelden. Ja noe av poenget er at vi ikke ønsker taler eller gaver. Kun en fest🥳 ts Anonymkode: 73f6a...f04 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #8 Skrevet 16. september 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Godt poeng, spesielt at stemningen kanskje ikke ble helt som forventet eller helt det brudeparet ønsket seg. Jeg har vært i dåp+bryllup, men det var ingen overraskelse. Jeg tror at det hadde påvirket stemningen veldig mye om jeg ikke viste det var et bryllup etter dåpen. En dåp er jo en veldig rolig og høytidelig begivenhet (selv om det ikke er religiøst). Bryllup kan jo være det og, men det er jo mer fest/feirings i tillegg. Og så kan det hende jeg som gjest ikke hadde satt av nok tid. Dåp er jo en formiddags/tidlig ettermiddags begivenhet. Selv om de hadde sakt det vær feiring etterpå kan det hende jeg hadde lagt andre planer på kvelden hvis jeg ikke viste om bryllupet. Dere bestemmer jo selvsagt hvordan dere vil ha det. Prøver ikke å være kjip og negativ, bare komme med noen betrakninger jeg tenker kan bli utfordring. Det kan jo høres veldig gøy og spennende ut med overraskelse i teorien, men det kan hende det ikke blir helt som forventet/ønsket. Lykke til med bryllupsforberedelsene og gratulerer til dere som fremtidig ektepar:) Anonymkode: d7b61...dee Den ser jeg, men tenker også at det er en fin måte å «riste av seg» en del folk også. Da blir vi kanskje kvitt «tante Turid» litt tidligere og vi kan bli en god kjerne på slutten. Ts Anonymkode: 73f6a...f04
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #9 Skrevet 16. september 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom jeg ble invitert i dåp en lørdag formiddag, er det veldig sannsynlig at jeg hadde planlagt noe annet, f.eks. jobb eller noe sosialt på kvelden, for normalt er ikke dåp en aktivitet som varer hele kvelden. Så dere må i hvert fall sende ut noen signaler om at dette ikke er slutt på ettermiddagen. Anonymkode: dd3d7...153 Ja, det skjønner jeg. Men hinter man, så skjønner alle det, og gjør man det på den måten må man regne med litt frafall. De aller viktigste og nærmeste vil nok prioritere å være der uansett. Ts Anonymkode: 73f6a...f04 3
Millimani Skrevet 16. september 2019 #10 Skrevet 16. september 2019 54 minutter siden, AnonymBruker said: Vi har litt lyst å be i dåp og så overraske med et bryllup i tillegg. Problemet vårt er jo at vi kan jo ikke ha det på en søndag, da blir det jo en veldig tidlig avslutning fordi folk skal på jobb på mandag, men det er vel ikke mulig å få til en dåp på en lørdag? Går det an å leie en prest i et lokale som ikke er en kirke til å foreta dåp og vielse på en lørdag? Anonymkode: 73f6a...f04 Det er fullt mulig å gjøre det slik Prester er åpne for sånne tilfeller, og normalt sett skal det gå helt fint. Du kan også bruke kirka en lørdag til både dåp og bryllup, ikke noe problem. I forhold til dåp på en lørdag og spørsmål rundt det så kan dere jo bare pynte litt på sannheten, og si at dere helst ikke ønsker så mye oppmerksomhet fra fremmede når barnet bæres fram til dåpen. Hvis de spør om dere skal gifte dere også svarer dere bare at det skal dere gjøre senere/ved neste anledning. De trenger ikke vite at den andre/neste anledningen er samme tidspunkt som barnedåpen.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #11 Skrevet 16. september 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det skjønner jeg. Men hinter man, så skjønner alle det, og gjør man det på den måten må man regne med litt frafall. De aller viktigste og nærmeste vil nok prioritere å være der uansett. Ts Anonymkode: 73f6a...f04 Om jeg skal på jobb er det jo helt irrelevant hvor nært det er, jeg har uansett forpliktelser jeg ikke kan slippe unna på så kort varsel. Anonymkode: dd3d7...153 1
Millimani Skrevet 16. september 2019 #12 Skrevet 16. september 2019 8 minutter siden, AnonymBruker said: Om jeg skal på jobb er det jo helt irrelevant hvor nært det er, jeg har uansett forpliktelser jeg ikke kan slippe unna på så kort varsel. Anonymkode: dd3d7...153 Det skal da ikke være noe problem. Hovedpersonene bør klare å legge opp en kabal med god planlegging, enten dåp og bryllup bli når barnet er to måneder gammelt, eller om det er seks måneder gammelt
kaleidoskop Skrevet 16. september 2019 #13 Skrevet 16. september 2019 29 minutter siden, AnonymBruker said: Jo tenkte jo alkohol og fest etterhvert. Det vil jo begynne rolig selvsagt og så ordne med barnevakt utover kvelden. Ja noe av poenget er at vi ikke ønsker taler eller gaver. Kun en fest🥳 ts Anonymkode: 73f6a...f04 Som allerede nevnt, folk finner på noe annet og legger planer etter en dåp. Personlig ville jeg også prioritert et bryllup fremfor en dåp. Man kan fint ha low key bryllup uten taler og fjas om man legger opp til det. Si at man ikke ønsker gaver. Jeg ville da feks hatt med en flaske god vin i stede. Hadde følt på å ha med noe, men trenger ikke bestikk liksom. Hvis det er en god fest dere ønsker ville jeg invitert til det og ikke barnedåp. Men det er meg. I tillegg ville jeg kanskje ha giftet meg på forhånd. Invitere til festen. Hvis det skal være overraskelse ville jeg kledd meg I enkel hvit, kul kjole. Ikke brudekjole. Og kanskje annonsert det når man skal spise. Eventuelt et slideshow med kule bryllupsbilder som går på en vegg i bakgrunnen.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #14 Skrevet 16. september 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om jeg skal på jobb er det jo helt irrelevant hvor nært det er, jeg har uansett forpliktelser jeg ikke kan slippe unna på så kort varsel. Anonymkode: dd3d7...153 Ja, det skjønner jeg. Ingen av mine nærmeste jobber på søndager, så det skal gå bra. Jeg aksepterer også at det blir litt frafall når vi velger å gjøre det slik. Ts Anonymkode: 73f6a...f04
Fjaselina Skrevet 16. september 2019 #15 Skrevet 16. september 2019 Fint å overraske gjestane, men fins det andre barn enn dåpsbarnet på gjestelista? Det kan vere veldig upraktisk å ha planlagt ut frå ein barnedåp som varer ganske kort, og så står ein der med bryllupsfest i staden, men manglar barnevakt til dei som ikkje held ut så lenge. Elles er det litt kjipt å ikkje ha verken gåve eller anna oppmerksomheit til brudeparet. Kor mange gjestar tenker du til barndåp/bryllupet?
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #16 Skrevet 16. september 2019 7 minutter siden, kaleidoskop skrev: Som allerede nevnt, folk finner på noe annet og legger planer etter en dåp. Personlig ville jeg også prioritert et bryllup fremfor en dåp. Man kan fint ha low key bryllup uten taler og fjas om man legger opp til det. Si at man ikke ønsker gaver. Jeg ville da feks hatt med en flaske god vin i stede. Hadde følt på å ha med noe, men trenger ikke bestikk liksom. Hvis det er en god fest dere ønsker ville jeg invitert til det og ikke barnedåp. Men det er meg. I tillegg ville jeg kanskje ha giftet meg på forhånd. Invitere til festen. Hvis det skal være overraskelse ville jeg kledd meg I enkel hvit, kul kjole. Ikke brudekjole. Og kanskje annonsert det når man skal spise. Eventuelt et slideshow med kule bryllupsbilder som går på en vegg i bakgrunnen. Da har du ikke møtt min svigerfamilie! 10 ville hester kan ikke holde dem fra å lage sanger og taler og kommer drassende med gaver. Min mor er også ganske god på å overkjøre meg. I min søsters bryllup insisterte hun på polonese, selv om brudeparet ikje ville, hun bare dro det i gang. Det er noe av grunnen til at vi ønsker det slik. Ts Anonymkode: 73f6a...f04 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #17 Skrevet 16. september 2019 1 minutt siden, Fjaselina skrev: Fint å overraske gjestane, men fins det andre barn enn dåpsbarnet på gjestelista? Det kan vere veldig upraktisk å ha planlagt ut frå ein barnedåp som varer ganske kort, og så står ein der med bryllupsfest i staden, men manglar barnevakt til dei som ikkje held ut så lenge. Elles er det litt kjipt å ikkje ha verken gåve eller anna oppmerksomheit til brudeparet. Kor mange gjestar tenker du til barndåp/bryllupet? Ja det gjør det. De med barn må nok gå hjem litt tidligere da. Poenget er at brudeparet ønsker hverken gave eller oppmerksomhet. Blir vel rundt 60... Anonymkode: 73f6a...f04 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #18 Skrevet 16. september 2019 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den ser jeg, men tenker også at det er en fin måte å «riste av seg» en del folk også. Da blir vi kanskje kvitt «tante Turid» litt tidligere og vi kan bli en god kjerne på slutten. Ts Anonymkode: 73f6a...f04 Hahaha, måtte le litt av den. Ja altså dere kjenner jo omgangskretsen deres best:) Synes jo det høres ut som du har tenkt gjennom en del praktiske ting, og det tror jeg er lurt. Ikke bare tenke på et ønskebryllup og så bli skuffet at gjestene ikke er helt der du er under bryllupet. Dere har forbereder dere lenge mens deg kan komme litt plutselig på gjestene. Synes derfor det var veldig lurt å hinte (kanskje tom fortelle) de dere ønsker å ha ut over kvelden slik at de er både mentalt forbereder og har satt av tid. Jeg veg det er mange som har problemer med oppmerksomheten som følger et bryllup med. Mange tenker på måter man kan «lure» seg unna sosiale normer som taler og gaver. Men det er noe med det å klare å stå i det og la vennene få lov til å gi. Jeg har ikke vært i overraskelsesbryllup, men har vært i en del bryllup der dette å minimerer oppmerksomheten fått veldig stor plass. Og jeg har enten følt meg avvist (ikke få lov til å gi gave) eller blitt litt forvirret om det er bryllup jeg er i og hva dom forventes av meg som gjest. Det er en skikkelig kjip følelse å dra hjem som gjest mens du grubler til om du bidro eller hindret brudeparet til å få den dagen de ville ha. Så råder deg til å ta litt gjestenes (og da ikke bare deg som gjest, men omgangskretsen din som gjest) sitt perspektiv også i planleggingen. Anonymkode: d7b61...dee 1
Millimani Skrevet 16. september 2019 #19 Skrevet 16. september 2019 3 minutter siden, Fjaselina said: Fint å overraske gjestane, men fins det andre barn enn dåpsbarnet på gjestelista? Det kan vere veldig upraktisk å ha planlagt ut frå ein barnedåp som varer ganske kort, og så står ein der med bryllupsfest i staden, men manglar barnevakt til dei som ikkje held ut så lenge. Elles er det litt kjipt å ikkje ha verken gåve eller anna oppmerksomheit til brudeparet. Kor mange gjestar tenker du til barndåp/bryllupet? Noen mener at det er kjipt, men å gjøre det på den måten signaliserer vel også at gaver ikke er nødvendig. Det finnes brudepar som ikke ønsker seg noen ting. Ingen verdens ting. Kanskje har de "alt", og det er liten vits i å kjøpe noe "bare for å kjøpe noe". Det er ikke nødvendig at ting bare blir stuet vekk fordi de ikke har bruk for det. 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #20 Skrevet 16. september 2019 1 minutt siden, Millimani skrev: Noen mener at det er kjipt, men å gjøre det på den måten signaliserer vel også at gaver ikke er nødvendig. Det finnes brudepar som ikke ønsker seg noen ting. Ingen verdens ting. Kanskje har de "alt", og det er liten vits i å kjøpe noe "bare for å kjøpe noe". Det er ikke nødvendig at ting bare blir stuet vekk fordi de ikke har bruk for det. Nettopp! Vi trenger ingenting, og ønsker oss ingenting. Ts Anonymkode: 73f6a...f04
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå