AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #1 Skrevet 15. september 2019 Hvor lenge har dere dyna før den byttes ut? Kjøpte en fantastisk og tykk vinterdyne for 8 år siden. Kanalsydd. Men den siste vinteren var den så flat og klumpete i ene enden og jeg lurer på om dunet bare klapper sammen til slutt? Jeg er derfor usikker på om jeg skal spandere vask på den nå ( må gjøres på vaskeri), eller om dens dager er talte. Erfaringer? Tanker? Anonymkode: c6bb4...21c
AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #2 Skrevet 15. september 2019 Det er viktig å riste dynen hver morgen, for da «dør» ikke dunen! Bruk den flate enden i fotenden da, du ligger vel ikke med føttene helt nederst?😊 Anonymkode: b8b6e...518
AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #3 Skrevet 15. september 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er viktig å riste dynen hver morgen, for da «dør» ikke dunen! Bruk den flate enden i fotenden da, du ligger vel ikke med føttene helt nederst?😊 Anonymkode: b8b6e...518 Jeg rister hver dag! Anonymkode: c6bb4...21c
AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #4 Skrevet 15. september 2019 Tror jeg har hatt min i 10 år. Like fin. Aldri vasket i maskin. Alltid renset på renseri. Anonymkode: ada1f...10c 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #5 Skrevet 15. september 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor lenge har dere dyna før den byttes ut? Kjøpte en fantastisk og tykk vinterdyne for 8 år siden. Kanalsydd. Men den siste vinteren var den så flat og klumpete i ene enden og jeg lurer på om dunet bare klapper sammen til slutt? Jeg er derfor usikker på om jeg skal spandere vask på den nå ( må gjøres på vaskeri), eller om dens dager er talte. Erfaringer? Tanker? Anonymkode: c6bb4...21c Du må kjøpe dyne sydd i ruter, ikke kanaler. Som det er så må du snu dyna med den tykkeste biten mot deg hver uke når du nybyggere sengetøy. Dunen migrerer nemlig mot fotenden. Jeg har en sånn vinterdyne. Det er noe herk. Derfor er min sommerdyne sydd i ruter. 7-8 år gammel, kommer trolig til å leve evig. Skjønt, vitenskapen forteller meg at det nå egentlig ikke er en dundyne, men en midd- og flassdyne. Etter så mange år er hovedparten av dyna avfall og midd. Anonymkode: 28985...bc2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #6 Skrevet 15. september 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du må kjøpe dyne sydd i ruter, ikke kanaler. Som det er så må du snu dyna med den tykkeste biten mot deg hver uke når du nybyggere sengetøy. Dunen migrerer nemlig mot fotenden. Jeg har en sånn vinterdyne. Det er noe herk. Derfor er min sommerdyne sydd i ruter. 7-8 år gammel, kommer trolig til å leve evig. Skjønt, vitenskapen forteller meg at det nå egentlig ikke er en dundyne, men en midd- og flassdyne. Etter så mange år er hovedparten av dyna avfall og midd. Anonymkode: 28985...bc2 Ja, jeg vet nå. Visste ikke det med ruter og kanaler for åtte år siden. Rister og bytter på op og ned, men det tynnes mer ut i ene enden enn før likevel. Sommerdyna min er rutesydd og det er null stress! Jeg sitter derfor nå og vurderer ny rutesydd dyne, for jeg lurer på om det er i det hele tatt mulig å redde denne kanalsydde. Anonymkode: c6bb4...21c
AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #7 Skrevet 15. september 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror jeg har hatt min i 10 år. Like fin. Aldri vasket i maskin. Alltid renset på renseri. Anonymkode: ada1f...10c Har du rutesydd eller kanalsydd? Anonymkode: c6bb4...21c
onyx Skrevet 16. september 2019 #8 Skrevet 16. september 2019 Dundyner kan du fint vaske i maskin og tørke i trommel. De fleste tåler faktisk 60% grader. Forøvrig har jeg rutesydd dundyne selv og den er sikkert 12 år gammel. Tviler på den lever evig, for merker at den blir mindre varm med årene. Regner med det er fordi duna jo blir ødelagt (flat, knekker) så den blir mindre fluffy og mindre varm. Ellers ser jeg ikke helt at det skal være mer midd og flass i en dundyne enn vanlig dyne?🤷♀️ 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #9 Skrevet 16. september 2019 Dundyner skal luftes ofte, og vaskes hvert 3. til 5. år. Da vil den beholde spensten lenger. Men kanalsydde dundyner er noe herk, for duna havner nederst i fotenden åkke som. Hadde en slik en før, men nå har jeg anskaffet meg en rutesydd kvalitets-dundyne som jeg ser frem til å ta i bruk til vinteren. Anonymkode: 23630...4fb
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #10 Skrevet 16. september 2019 Jeg ville først prøvd å levere den på rens. Selv om det ikke synes på dyna så trekker svette og fuktighet inn i stoffet og det påvirker dunene. Så har også jeg konvertert fra kanalsydd til rutesydd. Både på sommer og vinterdynene mine. De gamle kanalsydde renset jeg og solgte rimelig via Finn. De forsvant som dugg for sola. Anonymkode: 94513...036
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #11 Skrevet 16. september 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor lenge har dere dyna før den byttes ut? Kjøpte en fantastisk og tykk vinterdyne for 8 år siden. Kanalsydd. Men den siste vinteren var den så flat og klumpete i ene enden og jeg lurer på om dunet bare klapper sammen til slutt? Jeg er derfor usikker på om jeg skal spandere vask på den nå ( må gjøres på vaskeri), eller om dens dager er talte. Erfaringer? Tanker? Anonymkode: c6bb4...21c Skikkelige dundyner med 90 - 100 % dun, altså meget lav mengde fjør, holder seg i flere tiår dersom den blir behandlet riktig. Når dundyner blir brukt hele året er det viktig med rens og vask hos profesjonelle med gjevne mellomrom. Vi har egne sommer og vinterdyner i muskusdun med høy bæreevne og regner ikke med å kjøpe nye dyner i vår levetid. Mulig dynene må ha påfyll av dun om noen tiår, men det tar vi når det kommer. Anonymkode: b6627...944
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #12 Skrevet 16. september 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Du må kjøpe dyne sydd i ruter, ikke kanaler. Som det er så må du snu dyna med den tykkeste biten mot deg hver uke når du nybyggere sengetøy. Dunen migrerer nemlig mot fotenden. Jeg har en sånn vinterdyne. Det er noe herk. Derfor er min sommerdyne sydd i ruter. 7-8 år gammel, kommer trolig til å leve evig. Skjønt, vitenskapen forteller meg at det nå egentlig ikke er en dundyne, men en midd- og flassdyne. Etter så mange år er hovedparten av dyna avfall og midd. Anonymkode: 28985...bc2 Dundyner skal ristes godt opp hver morgen, sengen skal stå uopprett i flere timer så både dyner og madrasser får luftet seg, da smaler ikke dunen seg verken her eller der. Riktig behandling av dundyner og å lese seg opp på infoen produsenten gir med kvalitetsdyner er viktig. Dundyner i hjemmevaskemaskiner kan skade både maskin og dyne, fordi dynen med vann i blir for tung for vaskemaskintrommelen, og fordi vaskemaskinen ikke er beregnet til å vaske svære dyner i. Dynene liker heller ikke trange og små vaskemaskiner der dunen ikke blir skylt særlig godt. Anonymkode: b6627...944
AnonymBruker Skrevet 16. september 2019 #13 Skrevet 16. september 2019 Det var ikke så mange her som klarte å svare på hvor lenge dyna deres har vart da. Men mange råd som jeg vet fra før og ikke akkurat det jeg var på utkikk etter. Har bestemt meg for å gi den en siste sjanse med rensing. Dyna er i utgangspunktet helt fantastisk nydelig god vinterdyne. Og selv om kanalsydd gjør at den må ristes (og muligens ikke er din like lenge som rutesydd?), er det nettopp kanalene som gjør at den legger seg så godt rundt kroppen. Med ny dyne må jeg regne med å bruke ca 4000. Og det vet jeg ikke om jeg strengt tatt har råd til i nærmeste fremtid. Ulempen er at nærmeste renseri er 10 eller 15 mil unna. Anonymkode: c6bb4...21c
onyx Skrevet 16. september 2019 #14 Skrevet 16. september 2019 Da ville jeg bare vaska den i maskina, tørka den og så fordelt duna så godt som mulig og sydd noen sømmer tvers over med maskin. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå