Gå til innhold

Hvor gammel burde barnet være for å reise alene på ungdomstreff?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Treff tilknyttet fritidsaktivitet. Med fly. Vil være voksne på treffet, men ikke noen barnet kjenner fra før. Reisen, inkludert fra og til flyplassen vil være alene. 

(Er et ungdomstreff, men jeg tenker noen av de, inkludert mitt barn, ennå er barn. Hvor er overgangene fra barn til ungdom?) 

Hva skjer om flyet de skal reise hjem med blir kansellert? Eller må lande en annen plass pga. Uvær? 

Anonymkode: 8dd28...1b7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ungdom er fra 13 år og opp.

Anonymkode: e7a6e...a4a

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Dro på leirskole da jeg fikk på barneskolen uten problemer. 

Så lenge du vet at det er voksne du er trygg og stoler på så ser jeg ikke problemet. 

Skrevet
1 time siden, WhisperingWind skrev:

Dro på leirskole da jeg fikk på barneskolen uten problemer. 

Så lenge du vet at det er voksne du er trygg og stoler på så ser jeg ikke problemet. 

Det blir jo noe helt annet, da kjente du jo de du dro med.

Anonymkode: 63c39...15b

• Liker 1
Skrevet

Dro alene på rideleir da jeg var ni. Reiste alene med fly, kjente ingen. Gikk fint det.

Anonymkode: 3667d...bda

• Liker 1
Skrevet

For meg hadde det vært avgjørende om jeg kunne snakke med de voksne som skulle være med på treffet på forhånd.

• Liker 1
Skrevet

vanskelig å si. Jeg var veldig selvstendig allerede i 6-7 klasse selv. Satt barnevakt  en hel dag/over natten for venner av foreldrene mine. Dagmamma for nabounger i sommerferie som mellomstasjon etter endt permisjon og barnehagestart. Alene hjemme fra 8.klasse. Og reiste fra nordnorge til oslo som 15-åring alene for første gang. Måtte komme meg i tillegg fra gardemoen/oslo s til lillehammer for å være med på en ungdomsleir. Det gikk fint. Hadde mobiltelefon slik at jeg kunne ringe å be om hjelp, men ellers så hadde jeg og foreldrene mine funnet på forhånd ruten jeg måtte ta fra gardemoen, oslo s og hamar. Aldri følt meg så voksen før. Samme i hjembyen min, fikk lov til å farte rundt med buss, hurtigbåt, hurtigrute eller fly i distriktet. Foreldrene mine syntes at det viktigste var at jeg holdt på med noe som engasjerte meg og holdt meg i dur. Veldig glad de stolte på meg og lot meg få prøve. Gjorde mye for veien jeg gikk videre som voksen. Engasjerer meg i barn og ungdom, jobber med dette. Og synes det er helt supert. 

Men har en sønn som går i 6. klasse. Og han kan jeg love dere jeg ikke kan sende rundt på samme måte som jeg gjorde. 

SÅ. Individuelt vil jeg si. 

er barnet modent, trygg og selvstendig? 

Anonymkode: 18ba1...f27

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir jo noe helt annet, da kjente du jo de du dro med.

Anonymkode: 63c39...15b

Nei. Var barn fra hele Norge og fremmed personale.

Skrevet

Jeg var utrolig selvstendig som 13-14åring og hadde ikke hatt noen problemer med det du beskriver.  Da jeg var 16 flyttet jeg for meg selv til en by 4 timer unna mine foreldre.

Men dette er 15 år siden og tidene har forandret seg. Likevel er det lurt å gi både barn og ungdom anledning til å prøve seg frem. Frihet under ansvar/kontrollerte former. Det er slik de lærer seg og forbereder seg på voksenlivet. 

De kan finne på like mye galt når de er hjemme som på tur. Hvis du snakker med de som arrangerer turen, skriver huskeliste ved evnt medisiner og sender en mld hver dag og minner henne på dem, så tror jeg det går veldig bra. 

Jeg var på sommerleir i 4 døgn sammen med min søster da jeg var 7 (og 8  )år gammel. Kjente ingen andre men vi koste oss. Første speiderleir var som 8åring, det var i 5 dager. Mine foreldre var 1 time unna. 

Anonymkode: 312b3...65c

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Treff tilknyttet fritidsaktivitet. Med fly. Vil være voksne på treffet, men ikke noen barnet kjenner fra før. Reisen, inkludert fra og til flyplassen vil være alene. 

(Er et ungdomstreff, men jeg tenker noen av de, inkludert mitt barn, ennå er barn. Hvor er overgangene fra barn til ungdom?) 

Hva skjer om flyet de skal reise hjem med blir kansellert? Eller må lande en annen plass pga. Uvær? 

Anonymkode: 8dd28...1b7

Det, ts, kommer jo an på så mye.

Har barnet reist endel? Er det trygg på fly og flyplasser? Har det reist alene (feks til bestemor e.l.) og synes det var greit? Noen barn elsker å fly og er totalt ubekymret rundt endringer - de bare spør den nærmeste voksne av personalet og forholder seg så rolig. Andre takler det ikke. 

Så du bør gå gjennom scenarioene du skisserer med barnet og dere må enes om hva en gjør om flyet blir kanselert, bagasjen borte eller ditt og datt skjer. Og tåler ikke barnet ditt å få presentert 2-5 ting som ikke trenger gå etter planen? Ja,da vet du at det er for lite (eller at du undervurderer det). 

Anonymkode: bbf41...fbe

Skrevet

Det er jo foreldrene selv som må vurdere om barna er modne for et slikt opphold.

Camp Bjøntegaard f.eks har sommerleiropplegg for barn fra 7 år. Da er barna der sammen med voksne ledere og barn fra hele landet. Supert opplegg. 

Anonymkode: 7b096...c49

Skrevet

Kommer mest an på ungdommen. Modenhet, hvor ansvarlig hun er og hvor god problemløser hun er. Takler hun utfordringer eller blir hun hjelpeløs?

Anonymkode: 4ee49...ea7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...