Arwen Skrevet 17. mai 2005 #1 Skrevet 17. mai 2005 Mitt er Til ungdommen av Nordahl Grieg Er forresten på jakt etter "sangversjonen" av den, men kan ikke huske hvem som synger. Blir veldig glad for tips.
Gjest Anonymous Skrevet 17. mai 2005 #2 Skrevet 17. mai 2005 Jeg liker 'Truth' av Neal Ostman veldig godt Ellers har jeg 1.000000 fav. eller fler Truth... Truth Lay on 56th Street A naked bulb, assaults its flat light, uncompromised washes out the colors of our skin. In a city of lights, wrestling-in these beams, against sheets grasping, hands clasp, and riding, riding- toes busy burrowing into imaginary sand. http://wheelofdharma.tripod.com/poets/id7.html
Gjest SumoBryter Skrevet 17. mai 2005 #3 Skrevet 17. mai 2005 :-? finnes ikke på norsk og går ikke ann å oversette... :-(
Gjest Anonymous Skrevet 17. mai 2005 #4 Skrevet 17. mai 2005 :-? finnes ikke på norsk og går ikke ann å oversette... :-( Truth? Oj, dersom det er det du mener (hva annet kunne det være? :-? ) så skal ikke jeg ta på meg den oppgaven nei (kremt) :-) I korthet handler det vel om det å 'flykte' litt fra hverdagen. Egentlig liker jeg ikke selve billedgjøringen 'truh' gir så godt. Det er mer ordlyden, og gjenntagelsen av ord som i 'and insists, and insists..' etc.. Jeg har aldri vært noe fan av å plukke dikt ifra hverandre, for det synes jeg oftest ødelegger de litt, så jeg vil ikke gi det er forsøk her heller.
Gjest SumoBryter Skrevet 17. mai 2005 #5 Skrevet 17. mai 2005 Truth? Oj, dersom det er det du mener (hva annet kunne det være? :-? ) så skal ikke jeg ta på meg den oppgaven nei (kremt) :-) I korthet handler det vel om det å 'flykte' litt fra hverdagen. Egentlig liker jeg ikke selve billedgjøringen 'truh' gir så godt. Det er mer ordlyden, og gjenntagelsen av ord som i 'and insists, and insists..' etc.. Jeg har aldri vært noe fan av å plukke dikt ifra hverandre, for det synes jeg oftest ødelegger de litt, så jeg vil ikke gi det er forsøk her heller. Neida, jeg mente at mitt favoritt dikt ikke finnes på norsk og går ikke ann å ovarsette til hverken engelsk eller norsk, dessverre, men jeg skulle önske at det gikk ann. Men takk for utgeiingen alikevel...
Gjest gjesta Skrevet 17. mai 2005 #7 Skrevet 17. mai 2005 Er forresten på jakt etter "sangversjonen" av den, men kan ikke huske hvem som synger. Blir veldig glad for tips. Herborg Kråkevik har gjort en versjon. http://www.continentalmusic.net/artist_herborg.html
Gjest Gjesta Skrevet 17. mai 2005 #8 Skrevet 17. mai 2005 Jeg husker ikke hvordan det gikk,.. :oops: Men det handlet om rasisme, og da han mørke sprinteren vant i OL i 1939 (jesse owens?), og nevnte noe om at publikum ikke jublet på hans vegne?,...noe sånt,..Det var veldig kort, men sa mye. Husker vi leste det i norsk på videregående,.. (fant ikke diktet på nettet,..)
AnnKristn Skrevet 18. mai 2005 #10 Skrevet 18. mai 2005 Jeg husker ikke hvordan det gikk,.. :oops: Men det handlet om rasisme, og da han mørke sprinteren vant i OL i 1939 (jesse owens?), og nevnte noe om at publikum ikke jublet på hans vegne?,...noe sånt,..Det var veldig kort, men sa mye. Husker vi leste det i norsk på videregående,.. (fant ikke diktet på nettet,..) Det er skrevet av Nordahl Grieg og det heter Sprinterne Slutten på det diktet fikk meg alltid til å grøsse... " Tenk da med trøst på alle jødiske kvinner og menn - som sprang for livet i gaten - Dem nådde dere igjen" (veldig fritt etter hukommelsen) Fant det igjen her sprinterne
Plym Skrevet 18. mai 2005 #12 Skrevet 18. mai 2005 Jeg holder ditt hode av Stein Mehren Det er så nydelig... Arwen, Gasolin har en versjon av "Til ungdommen". Personlig foretrekker jeg den langt fremfor Herborg. Da heter den "Kringsat av fjender". http://www.cdskiven.dk/default.asp?view=al...m&albumid=35682
Gjest gjesta Skrevet 18. mai 2005 #13 Skrevet 18. mai 2005 Arwen, Gasolin har en versjon av "Til ungdommen". Personlig foretrekker jeg den langt fremfor Herborg. Da heter den "Kringsat av fjender". http://www.cdskiven.dk/default.asp?view=album&albumid=35682 JA! Tusen takk, Plym, den sangen har kvernet og gått i hodet mitt i helge dag, men nå er nattesøvnen reddet.
Gjest Gjesta Skrevet 20. mai 2005 #14 Skrevet 20. mai 2005 "Slik som hester står i regnet" er mitt favorittdikt.
Gjest Pet Skrevet 20. mai 2005 #16 Skrevet 20. mai 2005 Ja visst gör det ondt Ja visst gör det ondt när knoppar brister. Varför skulle annars våren tveka? Varför skulle all vår heta längtan bindas i det frusna bitterbleka? Höljet var ju knoppen hela vintern. Vad är det för nytt, som tär och spränger? Ja visst gör det ont när knoppar brister, ont för det som växer och det som stänger. Ja nog är det svårt när droppar faller. Skälvande av ängslan tungt de hänger, klamrar sig vid kvisten, sväller, glider - tyngden drar dem neråt, hur de klänger. Svårt at vara ovuss, rädd och delad, svårt at känna djupet dra och kalla, ändå sitta kvar och bara darra - svårt at vilja stanna och vilja falla. Då, när det är värst och inget hjälper, brister som i jubel trädets knoppar, då, när ingen rädsle längre håller, faller i ett glitter kvistens droppar, glömmer at de skrämdes av det nya, glömmer at de ängslades för färden - känner en sekund sin största trygghet, vilar i den tillit som skapar världen. Karin Boye
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå