Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboeren har lyst til å prøve å få barn om et halvt år/ ett års tid. Vi er bare litt stresset ang min jobbsituasjon. Jeg er utdannet lærer i starten av 30-årene. Har fått meg et vikariat nå i år. Å få fast jobb i denne kommunen er så og si umulig.

Som jeg har skjønt, har man rett på fast jobb i kommunen om man har vært vikar sammenhengende i tre (fire?) år. Om man ikke jobber på noen måneder, så mister man retten, og må starte på nytt.

Om man blir gravid og går ut i fødselspermisjon, vil man miste retten da, eller teller det ikke? 

La oss si jeg har jobbet som vikar ett år. Så er det nytt skoleår, og jeg får en kontrakt frem til jul. Så går jeg ut i fødselspermisjon i november. Da har jeg jo ikke noe kontrakt fra januar. Når permisjonen er over, blir jeg tilbudt et vikariat igjen. Vil det ene året jeg jobbet telle mot fast ansettelse da, eller må jeg «starte på nytt» pga permisjonen?

Anonymkode: d3e80...2a2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge kontrakten går ut så er du ikke lenger ansatt og da teller vel ikke permisjonstiden. Og de fornyer vel ikke kontrakten når du ikke er tilgjengelig. Det vil sikkert by på problem å få ny jobb med baby. 

Dårlig plan. Litt avhengig av hvor desperat behov det er for lærere. 

Anonymkode: 98e68...43b

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Så lenge kontrakten går ut så er du ikke lenger ansatt og da teller vel ikke permisjonstiden. Og de fornyer vel ikke kontrakten når du ikke er tilgjengelig. Det vil sikkert by på problem å få ny jobb med baby. 

Dårlig plan. Litt avhengig av hvor desperat behov det er for lærere. 

TS her. Joda, dårlig plan. Men jeg trodde det skulle være lett å få fast jobb som lærer. 😕 Så vi regna med at det ikke skulle bli noe stress. Men nå har jeg snakka med så mange andre lærere her som sier at det er nærmest umulig å få fast. Jeg har søkt de få faste stillingene som har dukket opp også, men ikke fått noe napp. 

Har ikke så lyst til å vente til jeg er nærmere 40 med å få barn.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Joda, dårlig plan. Men jeg trodde det skulle være lett å få fast jobb som lærer. 😕 Så vi regna med at det ikke skulle bli noe stress. Men nå har jeg snakka med så mange andre lærere her som sier at det er nærmest umulig å få fast. Jeg har søkt de få faste stillingene som har dukket opp også, men ikke fått noe napp. 

Har ikke så lyst til å vente til jeg er nærmere 40 med å få barn.

Å vente skjønner jeg at ikke er noe gøy, men inntekt er viktig å ha som småbarnsforeldre. Er det ikke noe jobbmuligheter for deg der du bor så bør du flytte. Jeg syntes hvertfall det ville vært nervepirrende å få barn uten jobb. 

• Liker 3
Skrevet

Du begynner på nytt da. ;/ Ville venta slik at du kan kreve stilling, så bli gravid.

Anonymkode: 489aa...ac6

Skrevet

Vet du hva, kjør på med barn. Du kan alltids finne deg my jobb når permisjonen er ferdig. Fikk mitt første barn da jeg var vikar selv. Søkte jobber da permisjonen gikk mot slutten, og fikk fast. 

Anonymkode: 362db...449

• Liker 4
Skrevet

Jeg ble gravid mens jeg var i vikariat. Da jeg var 7 mnd. på vei tilbudte de meg fast jobb😊 

Anonymkode: d43d8...730

Skrevet

Er dere ikke flyttbare da? 

Anonymkode: 47228...661

Skrevet

Fikk barn siste semester på masteren. Var hjemme ett år før vi fikk barnehageplass. Fikk så fast jobb i løpet av et par måneder - og har ikke en spesielt ettertraktet utdannelse. Opplevde ikke at arbeidsgivere var «redd» for det faktum at jeg hadde ett barn. Rekker 1,5 år i min faste jobb før jeg nå tar permisjon med barn nummer to. Ingen sure miner noe sted :) Jeg ville ikke ventet. Jobb har en tendens til å ordne seg. Det kan ta tid å bli gravid, det kan være vanskelig, dere kan trenge hjelp... greit å ikke ha utsatt det til i siste liten da.

Anonymkode: f4292...e5a

Skrevet

TS her. Å få jobb som vikar er ikke noe vanskelig her, så arbeidsledig blir jeg ikke i så fall. Det hadde bare vært greit å ha en fast jobb. 

Er jo ikke sikkert jeg får fast jobb etter denne regelen heller. Ei jeg kjenner, jobbet i nesten tre år, men fikk ikke forlenget vikariatet de siste månedene av året. Da måtte hun starte på nytt igjen.

Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Er dere ikke flyttbare da? 

Anonymkode: 47228...661

TS her. Jeg har søkt faste jobber andre steder i landet, men det er like vanskelig. Nå har vi uansett slått oss ned her. Vi har venner og familie her og trives veldig godt.

Gjest kruspersilletaco
Skrevet (endret)

Du får deg alltids fast jobb etterpå. Mye kan skje på den tiden du er borte. Nå vet ikke jeg hvor gammel du er eller hvor mange barn du har,* men hvorfor vente? Kan fint jobbe som vikar etterpå, selv om du har barn. Vet også om et par stk som har jobbet i 3 år som vikar og nærmet seg fast for så å ikke få fornyet kontrakten og startet på null (en av dem er meg..)

*hvor mange barn du vil ha mente jeg

Endret av kruspersilletaco
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og samboeren har lyst til å prøve å få barn om et halvt år/ ett års tid. Vi er bare litt stresset ang min jobbsituasjon. Jeg er utdannet lærer i starten av 30-årene. Har fått meg et vikariat nå i år. Å få fast jobb i denne kommunen er så og si umulig.

Som jeg har skjønt, har man rett på fast jobb i kommunen om man har vært vikar sammenhengende i tre (fire?) år. Om man ikke jobber på noen måneder, så mister man retten, og må starte på nytt.

Om man blir gravid og går ut i fødselspermisjon, vil man miste retten da, eller teller det ikke? 

La oss si jeg har jobbet som vikar ett år. Så er det nytt skoleår, og jeg får en kontrakt frem til jul. Så går jeg ut i fødselspermisjon i november. Da har jeg jo ikke noe kontrakt fra januar. Når permisjonen er over, blir jeg tilbudt et vikariat igjen. Vil det ene året jeg jobbet telle mot fast ansettelse da, eller må jeg «starte på nytt» pga permisjonen?

Du har strenge vern her. Det er ikke lov å ikke videreføre vikariat pga svangerskap eller fødselspermisjon. Dette er diskriminering. 

Anonymkode: 54537...3eb

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har strenge vern her. Det er ikke lov å ikke videreføre vikariat pga svangerskap eller fødselspermisjon. Dette er diskriminering. 

TS her. Så om jeg går ut i permisjon så teller det ikke? Selv om vikariatet går ut i løpet av permisjonen? Jeg har også tenkt litt på, hva om man blir syk og må sykemeldes? 

Skrevet

Altså, om jeg går ut i permisjon så teller det ikke som arbeidsledig?

Skrevet

MÅ du absolutt jobbe som lærer da? Skjønner jo at det er kjedelig å jobbe i butikk, f.eks, når du er utdannet som lærer og helst ville jobbet som det, men det er en fast jobb, stabil inntekt og gir deg muligheten til å ha noe trygt og fast når du har barn, samtidig som at du kan fortsette å søke lærerjobber. Det hadde jeg gjort, iallfall :) 

Anonymkode: 8a015...799

Skrevet

Du er jo lettere sikret jevn inntekt, om du bruker graviditeten som "pause" i opptjening mot fast, enn om du risikerer at kommunen ikke vil forlenge vikariat om tre år, for å slippe å gi deg fast. Gjør det du vil, inntekt ordner seg. 

Anonymkode: fe430...e22

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen som kommer til å videreføre et vikariat hvis vikaren er gravid og blir borte neste et år. Det er jo en grunn til at de trenger vikar. Når kontrakten til Ts går ut så finner de garantert en annen vikar. 

Anonymkode: badd6...7fe

• Liker 1
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Ingen som kommer til å videreføre et vikariat hvis vikaren er gravid og blir borte neste et år. Det er jo en grunn til at de trenger vikar. Når kontrakten til Ts går ut så finner de garantert en annen vikar. 

Anonymkode: badd6...7fe

TS her. Ja, det er vel ingen som gir et vikariat på fks 4-5 mnd til en som skal være i permisjon lenger enn det. 

Men er det faktisk sånn at permisjon pga graviditet (evt pga sykdom) gjør at du mister retten til å opparbeide deg fast jobb? Slik som vi har snakket om nå. Man har jo ellers gode rettigheter i arbeidslivet om man blir syk eller gravid. Spesielt om man blir syk, så kan man jo ikke noe for det. Har ikke funnet noe på nett om det. 

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Du er jo lettere sikret jevn inntekt, om du bruker graviditeten som "pause" i opptjening mot fast, enn om du risikerer at kommunen ikke vil forlenge vikariat om tre år, for å slippe å gi deg fast. Gjør det du vil, inntekt ordner seg. 

Anonymkode: fe430...e22

TS her. Ja, risikoen for å sitte der om nesten 3 år og miste denne retten fordi jeg ikke får utvidet et vikariat de siste månedene er jo der uansett. 

Det økonomiske kommer til å gå greit. Samboer har en greit betalt jobb, vi har venner og familie i nærheten som kan hjelpe. Vi sløser ikke med penger. 

Får bare krysse fingrene og håpe at jeg har flaks med fast jobb en dag!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...