Gå til innhold

Arb. givere forventer at jeg bruke egen fritid på opplæring/jobber gratis

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to arbeidsplasser, en 50% stilling - hovedjobb - og en 25 % stilling. I Oktober begynner jeg på jobb etter 1 års foreldrepermisjon (fra hovedjobb, 6 mnd ekstra fra ekstrajobb pga sykemelding i svangerskapet).

Begge arbeidsplassene har noen småting jeg må sette meg inn i, som er nytt siden jeg forsvant. Bl.a har ekstrajobben et helt nytt hotellsystem. Nå ser det ut som begge arbeidsplassene forventer at jeg bruker egen fritid på å komme med a jour. Den ene har en opplæringsapp med herrens mange filer jeg må gå gjennom, og den andre skal sende meg en link til et digitalt opplæringssystem. Ekstrajobben forventer at jeg går gjennom denne digitale opplæringen og får en kjapp innføring i det nye systemet i praksis før jeg begynner på nattevakter, helt, helt alene

Kan de forvente at jeg bruker siste del av permisjonen og de 5 feriedagene jeg har tatt på slutten for å i møtekomme fars permisjon, til det som oppriktig er jobb? Opplæring skal vel strengt tatt være betalt, og det er jo i grunn nettopp dét dette er. 

Anonymkode: 1a68e...0ae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Opplæring skal være betalt. 

• Liker 12
Skrevet

Ja, jobben kan kreve at man er forberedt til å kunne gjøre jobben sin. Det er jo ikke opplæring fra scratch dette høres ut som, men å lære seg et nytt system og enkelte nye rutiner. 

Anonymkode: 04a3f...57c

• Liker 5
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, jobben kan kreve at man er forberedt til å kunne gjøre jobben sin. Det er jo ikke opplæring fra scratch dette høres ut som, men å lære seg et nytt system og enkelte nye rutiner. 

Jeg syns dette høres ut som opplæring, og det skal man ha betalt for. 

Jeg fikk enn mail før jeg startet i ny jobb at jeg kunne gjennomgå et elektronisk kurs for nyansatte. De presiserte at det var helt frivillig å gjøre det før oppstart, og det kunne også vente til jeg var på jobb. Nå gjorde jeg det likevel før, fordi det kostet meg bare en time.

Anonymkode: a7d1b...b51

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Systemet er jobben, uten systemet kan jeg vaske gulvet, og sette frem frokosten 8 timer senere. De som evt vil ha et rom å sove på eller betale for seg og dra mp da vente til neste vakt kommer på. 

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Systemet er jobben, uten systemet kan jeg vaske gulvet, og sette frem frokosten 8 timer senere. De som evt vil ha et rom å sove på eller betale for seg og dra mp da vente til neste vakt kommer på. 

Ok, men jeg ser det fortsatt ikke som opplæring fra scratch, det er ganske normalt å forvente at man kommer ajour igjen når det gjelder rutiner eller andre nye ting når man trer tilbake i gammel jobb etter sykdom/permisjon. Hadde vært noe annet dersom det var en helt ny jobb (da skal man få opplæring til den nye jobben med betaling), men de gamle jobbene dine skal du jo i prinsippet kunne.

• Liker 1
Skrevet

Du må nok forvente å gjøre sånt gratis i dag. Det står hundrevis av NAV klienter i kø for å jobbe gratis hos de. Hvorfor skal de velge deg, betale deg når de kan få gratis arbeidskraft + stønad fra nav?

Anonymkode: 98265...293

Skrevet

Det er jobbrelatert, så du kan kreve betalt for det.

Anonymkode: 17a70...ad0

• Liker 4
Skrevet

Prøv å si, "klart jeg kommer, skal jeg føre opp timene selv, eller legger dere det inn til lønnskontoret?" 

• Liker 4
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må nok forvente å gjøre sånt gratis i dag. Det står hundrevis av NAV klienter i kø for å jobbe gratis hos de. Hvorfor skal de velge deg, betale deg når de kan få gratis arbeidskraft + stønad fra nav?

Les innlegget, du. 

• Liker 2
Skrevet
45 minutter siden, Snabeltann skrev:

Prøv å si, "klart jeg kommer, skal jeg føre opp timene selv, eller legger dere det inn til lønnskontoret?" 

Takk for tips, den skal jeg bruke! 

Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis dette er opplæring du er nødt å ha for å gjøre jobben din så skal du ikke ta den på fritiden din. Jeg foreslår at du kontakter arbeidsgiver og spør om du kan få tid til å sette deg inn i dette etter at permisjon og ferie er ferdig. Jeg synes det er frekt uten like å sende "dette må du sette deg inn før du kommer på jobb" til personer som har permisjon eller ferie. Er det en forutsetning for å gjøre jobben så er det også en forutsetning at tiden det tar å sette seg inn i dette er betalt.

Skrevet

Dette skal du ha betalt for. Punktum. Ingen diskusjon. 

Arbeidsgiver styrer ikke folks fritid og kan ikke kreve at ansatte gjør arbeid eller bedriver egenopplæring i fritiden. Unntaket er ved særdeles uavhengige stillinger som er unntatt fra arbeidstidsbestemmelsene, men det er det helt klart at ikke gjelder i TS sitt tilfelle. 

TS: Spør hvordan du skal få betalt for tiden du må bruke på dette. Evt. får du si at du kan gjøre dette i betalt arbeidstid, når du møter opp på jobb første dag. Ferdig snakka. 

Anonymkode: b16c5...fce

• Liker 3
Skrevet

Jeg regner med de andre ansatte fikk opplæring i tilsvarende i sin arbeidstid. Da skal du selvsagt ha det samme.

Anonymkode: 54a48...5b0

• Liker 2
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok, men jeg ser det fortsatt ikke som opplæring fra scratch, det er ganske normalt å forvente at man kommer ajour igjen når det gjelder rutiner eller andre nye ting når man trer tilbake i gammel jobb etter sykdom/permisjon. Hadde vært noe annet dersom det var en helt ny jobb (da skal man få opplæring til den nye jobben med betaling), men de gamle jobbene dine skal du jo i prinsippet kunne.

Det er normalt å forvente at arbeidstakere må bruke litt tid på å komme ajour igjen etter permisjoner o.l. ja. Altså betalt arbeidstid. Ikke fritid. 

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS er allerede ansatt. Og opplæring er ikke gratisarbeid. Forventes dette finner man seg en annen jobb med en mer seriøs arbeidsgiver. 

Anonymkode: 859d5...799

• Liker 1
Skrevet

Hva arbeidsgiver forventer og hva som er lovlig er to forskjellige ting. Be om kontordag der du kan komme deg inn igjen. Selvsagt skal du ha betalt. Ingen jobber gratis

Anonymkode: a4a63...b0c

• Liker 1
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er normalt å forvente at arbeidstakere må bruke litt tid på å komme ajour igjen etter permisjoner o.l. ja. Altså betalt arbeidstid. Ikke fritid. 

Anonymkode: 859d5...799

Ja, hvis det har skjedd omfattende forandringer slik at stillingen egentlig endrer karakter. Men er det enkelte nye ting, noe jeg tolker TS som det er (og ikke omfattende endringer som endrer stillingens karakter), så har arbeidstaker også en plikt til å gjøre seg i stand til å utføre arbeidet. 

Men greit nok, mulig dette er i en gråsone. TS har ikke sagt noe konkret om omfanget (hvor mye tid som skal brukes på oppdateringen etc. ) så det kan være vanskelig å si. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...