Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg drømmer så inderlig om å leve av interessen min og jobber med det hver kveld etter at barna er lagt. Det vil si at jeg prioriterer vekk tid for meg selv og med mannen. Håper det skal være verdt det til slutt, men jeg vet at oddsen er imot meg og innimellom blir jeg slått i bakken av tanken på at all denne tiden kan være bortkastet.

Noen som har lignende erfaringer og har klart å oppnå en drøm og/eller leve av en hobby? Noen som ikke har fått det til?

Anonymkode: 97b32...31f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det spørs jo helt hva hobbyen din er... Det er stor forskjell på kniplingsbroderier og aksjespekulasjon når det kommer til inntektspotensiale.

Jeg prøvde meg som fotograf en gang i tiden. Tjente ikke en krone, endte bare opp med å miste interessen for hobbyen.

• Liker 2
Skrevet

Spørs på drømmen. Jeg prøvde å bli forfatter tolv år, men forlaga sa bare nei... Så jeg ga det opp.

Anonymkode: 89bf8...925

• Liker 3
Skrevet

Hva er drømmen da?

Skrevet

Vil alt arbeidet ditt være bortkastet om du ikke kan leve av interessen din?

Jeg har en del interesser jeg hadde ønsket jeg kunne leve av. Men jeg synes jo det er gøy å drive med hobbyene mine selv om jeg ikke kan leve av dem.  

Anonymkode: d2f72...6dc

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en del interesser jeg hadde ønsket jeg kunne leve av. Men jeg synes jo det er gøy å drive med hobbyene mine selv om jeg ikke kan leve av dem.  

Godt poeng :)

Skrevet

Jeg skriver på en roman som er nesten ferdig.

Det gir meg glede å skrive, men å skrive en bok er samtidig noe av det mest tidkrevende man kan holde på med. Har brukt mange år på denne, lært mye og endret så godt som alt underveis. Mye av tiden er det mer ork enn det er glede og jeg må tvinge meg videre.

Å leve som forfatter, vet jeg er vanskelig, men jeg skulle gjerne tjent nok til å kunne bruke noe arbeids(inntekts)tid på det.

Skrevet

Vel, jeg skrev jo også som du leser lengre oppe. Men jeg hadde ikke det som skulle til. Å utgi på egenhånd ville jeg ikke av hensyn til håndverket. Men det kan jo gå bra for deg. Lykke til :)

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, jeg skrev jo også som du leser lengre oppe. Men jeg hadde ikke det som skulle til. Å utgi på egenhånd ville jeg ikke av hensyn til håndverket. Men det kan jo gå bra for deg. Lykke til :)

Ja, det hadde vært interessant å høre mer 😊 Sendte du inn mange historier til forlagene? Følte du at det var mest glede eller jobb å skrive? Skriver du fortsatt, kun for din egen del, og har du delt historiene dine med noen andre?

Jeg har nok skrevet meg litt bort i frykt av å bli avvist. Har ingen å dele erfaringer med, siden jeg alltid har holdt dette prosjektet hemmelig for alle andre enn aller nærmeste familie. Er redd for presset det kan medføre å være helt åpen.

Skrevet

Å kunne leve av kunst, skrive bok, streaming etc er ofte en god dose flax. Også er det noe med at du må være en personlighet som folk kan kjenne seg godt igjen i. 

Alt er mulig til en viss grad, men mye er som med jobb, du må ha nettverk. Spiller lite rolle hva du har av erfaring og papirer. Det hele er et spill. Ærlighet er i himmelen.

Anonymkode: 9b7fa...6b3

• Liker 1
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å kunne leve av kunst, skrive bok, streaming etc er ofte en god dose flax. Også er det noe med at du må være en personlighet som folk kan kjenne seg godt igjen i. 

Alt er mulig til en viss grad, men mye er som med jobb, du må ha nettverk. Spiller lite rolle hva du har av erfaring og papirer. Det hele er et spill. Ærlighet er i himmelen.

Hadde nok hjulpet å være blogger 😬

Ønsker ellers ikke at jeg som person skal være en viktig del av mitt produkt, da jeg ikke er interessert i noe kjendisliv.. men det er dessverre sant det du sier. Oddsen er imot oss vanlige, ukjente mennesker og det stilles skyhøye krav til kvalitet å få innpass og interesse kun basert på det du produserer

Skrevet

Om det er litt realisme i drømmene, så følg dem. Eller i det minste gå for noe du opplever at du er litt interessert i under studiene. Tro meg, du vil ikke havne der at du har en jobb man ikke trives så godt i, det tar på...

Anonymkode: c4638...c80

Skrevet
På 15.9.2019 den 22.26, AnonymBruker skrev:

Jeg skriver på en roman som er nesten ferdig.

Det gir meg glede å skrive, men å skrive en bok er samtidig noe av det mest tidkrevende man kan holde på med. Har brukt mange år på denne, lært mye og endret så godt som alt underveis. Mye av tiden er det mer ork enn det er glede og jeg må tvinge meg videre.

Å leve som forfatter, vet jeg er vanskelig, men jeg skulle gjerne tjent nok til å kunne bruke noe arbeids(inntekts)tid på det.

Har aldri skrevet roman selv, men skjønner at det er mye jobb. Håper du får utgitt den og klarer å tjene litt penger på den. Men om det ikke går og ikke er interessert i å skrive en ny roman. Kan du da kanskje skrive andre ting som er mindre arbeid og som du eventuelt kan tjene penger på? 

Jeg er ikke forfatter så har ikke noen konkrete tips, men mange drømmer som kan skaleres slik at det ikke er alt eller ingenting. 

På 16.9.2019 den 0.20, AnonymBruker skrev:

Hadde nok hjulpet å være blogger 😬

Ønsker ellers ikke at jeg som person skal være en viktig del av mitt produkt, da jeg ikke er interessert i noe kjendisliv.. men det er dessverre sant det du sier. Oddsen er imot oss vanlige, ukjente mennesker og det stilles skyhøye krav til kvalitet å få innpass og interesse kun basert på det du produserer

Men er det ingen måter du hadde vært komfortabel med å markedsføre deg selv på? Kanskje skrive noen bloggerinnlegg om erfaringen din med å skrive den aktuelle boken? Leste at du ikke ønsket å fortelle andre enn dine nærmeste om boken før den eventuelt blir publisert. Men om den blir publisert, er du da villig til å gjøre litt for å markedsføre den?

Anonymkode: d7aa2...a31

Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Om det er litt realisme i drømmene, så følg dem. Eller i det minste gå for noe du opplever at du er litt interessert i under studiene. Tro meg, du vil ikke havne der at du har en jobb man ikke trives så godt i, det tar på...

Anonymkode: c4638...c80

Jeg har aldri trives særlig i noen jobb, så for meg har det vært viktig å trene på toleransen. Først i godt voksen alder har jeg klart å finne en slags balanse i jobblivet. Er ikke enkelt for alle å bare magisk like noe.

Skrevet
På 15.9.2019 den 20.58, AnonymBruker skrev:

Dette er nok hele poenget.

Det er nettopp derfor det er gøy, fordi man kan drive med dem når man vil og når man har lyst. Med en gang det kommer økonomi i dette, og spesielt når en må ha såpass at en kan leve av det, er det ikke lenge til det ikke er gøy lengre.

Anonymkode: 8c5ff...441

Skrevet

Gå for det! Ikke hør på de som sier at du ikke skal prøve deg. Går det galt, har du ihvertfall prøvd :) 

Jeg er selv i prosessen av å prøve å leve av en hobby - har lenge igjen å gå, men jeg satser på det selv om folk flirer når jeg nevner at det er noe jeg vil satse på. Jeg har tro på ideen min og av og til, er det nok :)

Anonymkode: db989...00b

Skrevet

En mann som jeg er sjef for har forsøkt å leve av å være forfatter. Han har skrevet 2 bøker, er ganske kjent. Dere ville visst hvem han var hvis jeg skrev navnet her. 

Han har imidlertid innsett at han ikke kan leve av det. Så han jobber hos oss fortsatt. Selv om han er en god forfatter og får gode kritikker. 

Anonymkode: a6f2a...ccd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...