Gå til innhold

Sint 7-åring. Fått meg kjæreste. Sammenheng?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei damer. Jeg har et problem. Jeg har vært alene med 7-åringen min i alle år. For 6 måneder siden fikk jeg meg kjæreste. Vi er i starten av 30 årene og er veldig sikre på at det er oss det skal bli. Neste år har vi planer om å flytte sammen til hans hus. Barnet mitt og kjæresten har møtt hverandre, han bor så og si her hos oss. De kommer veldig godt overens og tuller og tøyser mye med hverandre. Men de siste månedene har barnet mitt begynt å bli mye sint, hører ikke, respekterer ikke det jeg sier og er mye sur og irritert. Kan det ha noen sammenheng med at jeg har fått kjæreste og barnet ikke får all oppmerksomheten? Før har jeg gitt all min oppmerksomhet til barnet. Skal jeg bare finne meg i oppførselen? Kan jo ikke ta barnet til side fordi jeg skal ha tid med kjæresten.. men føler samtidig at h*n må forstå at jeg også må kunne dele oppmerksomheten med andre...

spørsmålet mitt er altså: hva skal jeg gjøre med oppførselen hennes? Om det er pga ny kjæreste og hun føler at hun ikke får nok oppmerksomhet, så kan jeg ikke bli sint? Eller? Hva skal jeg gjøre? 

Anonymkode: 0380a...d23

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo forsøke å snakke med henne? Du kan jo feks si «Jeg opplever at du har vært en del sint den siste tiden.» eller «når du ikke hører på hva jeg sier, så opplever jeg det er fordi du blir sint - kan dette stemme?». Bare si hva du tror og la barnet korrigere deg..

Still åpne spørsmål, ikke «er du sint fordi jeg har fått meg kjæreste?».

Kanskje du skal prøve andre ord også.. Frustrert, trist, lei deg...

Prøv å fiske litt! Hvis hun bekrefter at hun er sint, så kan du prøve å finne ut sammen hva som gjør at hun er sint...

Lykke til! ♥️

Anonymkode: e1567...ba7

• Liker 6
Skrevet

'....han bor så og si hos oss'

Tror det er mye her det ligger. Gi barnet rom og pause fra kjæresten din. Tror også jeg hadde blitt litt sur om et annet menneske, jeg ikke selv har valgt, skulle vært her hele tiden. 

Anonymkode: b9e81...1ad

• Liker 20
Skrevet

Ehm? Har du spurt barnet? Du bør være forsiktige med spørsmål som "er du sint fordi jeg er med kjæresten min?", fordi da kan barnet oppfatte det slik at du forsvarer henne og ikke er interessert i å høre på hva hun/han egentlig mener. Ta en samtale med barnet ditt og spør om noe har skjedd i det siste som gjør henne/han sint. På den måten vil hun kanskje fortelle om helt konkrete situasjoner i stedet. 

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei damer. Jeg har et problem. Jeg har vært alene med 7-åringen min i alle år. For 6 måneder siden fikk jeg meg kjæreste. Vi er i starten av 30 årene og er veldig sikre på at det er oss det skal bli. Neste år har vi planer om å flytte sammen til hans hus. Barnet mitt og kjæresten har møtt hverandre, han bor så og si her hos oss. De kommer veldig godt overens og tuller og tøyser mye med hverandre. Men de siste månedene har barnet mitt begynt å bli mye sint, hører ikke, respekterer ikke det jeg sier og er mye sur og irritert. Kan det ha noen sammenheng med at jeg har fått kjæreste og barnet ikke får all oppmerksomheten? Før har jeg gitt all min oppmerksomhet til barnet. Skal jeg bare finne meg i oppførselen? Kan jo ikke ta barnet til side fordi jeg skal ha tid med kjæresten.. men føler samtidig at h*n må forstå at jeg også må kunne dele oppmerksomheten med andre...

spørsmålet mitt er altså: hva skal jeg gjøre med oppførselen hennes? Om det er pga ny kjæreste og hun føler at hun ikke får nok oppmerksomhet, så kan jeg ikke bli sint? Eller? Hva skal jeg gjøre? 

Rundt den alderen har alle mine tre barn gått gjennom en sinna-periode. Jeg tror det kan være litt av det, og litt at du plutselig har fått et annet menneske i livet ditt som er viktig. Du må bare snakke med henne om det, at du har truffet en mann, og det er helt vanlig at voksne blir forelsket og vil bo sammen med de, men at du elsker barnet ditt over alt i verden uansett, og det er hun som er viktigest for deg. Bare trygge henne på at ingen noen gang kommer til å bli viktigere for deg osv.

Anonymkode: 98712...da1

• Liker 1
Skrevet

Husker dette skjedde med en venn av meg. Etter svært mye om og men kom det fram at barnet hadde hørt at de hadde sex. Dette utløste en haug med problemer, da barnet trodde moren hadde det vondt.

Anonymkode: ec5a2...9f1

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo forsøke å snakke med henne? Du kan jo feks si «Jeg opplever at du har vært en del sint den siste tiden.» eller «når du ikke hører på hva jeg sier, så opplever jeg det er fordi du blir sint - kan dette stemme?». Bare si hva du tror og la barnet korrigere deg..

Still åpne spørsmål, ikke «er du sint fordi jeg har fått meg kjæreste?».

Kanskje du skal prøve andre ord også.. Frustrert, trist, lei deg...

Prøv å fiske litt! Hvis hun bekrefter at hun er sint, så kan du prøve å finne ut sammen hva som gjør at hun er sint...

Lykke til! ♥️

Anonymkode: e1567...ba7

Takk, skal ta en ordentlig prat med henne:)

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

'....han bor så og si hos oss'

Tror det er mye her det ligger. Gi barnet rom og pause fra kjæresten din. Tror også jeg hadde blitt litt sur om et annet menneske, jeg ikke selv har valgt, skulle vært her hele tiden. 

Anonymkode: b9e81...1ad

Han er på sjøen 4 uker.. så hun får massevis av rom.. de prater med hverandre på FaceTime og har det utrolig fint sammen.. ler og tuller.. også plutselig kan det bare snu på sekundet 

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rundt den alderen har alle mine tre barn gått gjennom en sinna-periode. Jeg tror det kan være litt av det, og litt at du plutselig har fått et annet menneske i livet ditt som er viktig. Du må bare snakke med henne om det, at du har truffet en mann, og det er helt vanlig at voksne blir forelsket og vil bo sammen med de, men at du elsker barnet ditt over alt i verden uansett, og det er hun som er viktigest for deg. Bare trygge henne på at ingen noen gang kommer til å bli viktigere for deg osv.

Anonymkode: 98712...da1

Ja har lurt litt på om det er en kombinasjon? Alderen og at han har kommet inn i livet vårt..  Når jeg prøver å forklare sånn som du skriver nå, så sier hun bare: ååh jeg orker ikke snakke! Så går hun bare.. 

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Husker dette skjedde med en venn av meg. Etter svært mye om og men kom det fram at barnet hadde hørt at de hadde sex. Dette utløste en haug med problemer, da barnet trodde moren hadde det vondt.

Anonymkode: ec5a2...9f1

Uff..så ekkelt! Og stakars barn:/ Vi har ikke sex når hun er hjemme, for hun har rom inni mitt rom. Altså, hun må inn på mitt rom for å komme inn på sitt rom. Så sex har vi bare når hun er hos far:) 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han er på sjøen 4 uker.. så hun får massevis av rom.. de prater med hverandre på FaceTime og har det utrolig fint sammen.. ler og tuller.. også plutselig kan det bare snu på sekundet 

Hvis dere har vært sammen i 6 mnd og han er på sjøen 4 uker i slengen så er det ikke mye de har blitt kjent med hverandre. Hvor ofte er hun hos faren sin? Kanskje hun føler seg utenfor og tenker på hva du og nye kjæresten gjør når hun ikke er der. 

Du og han føler nok for å være sammen hele tiden, dere blir kjent med hverandre på en helt annen måte enn datteren din og denne mannen. Det er ganske kort tid for henne å bearbeide et helt nytt, voksent menneske som skal "ta over" mammaen hennes.

Tror du må gi det litt mer tid. Og så kan det være greit at han ikke "så og si bor" hos dere. 

Anonymkode: 36be3...d55

• Liker 7
Gjest WhisperingWind
Skrevet

På 6 mnd har dere så og si blitt samboere?

Det er alt for raskt. 

Skrevet

Det kan jo være det er en sammenheng, men har selv ei på 7 som stadig vekk tester grenser og svarer ufint. Jeg må sette grenser og si at slik oppførsel overhodet ikke er greit. 

Anonymkode: 19ea2...ca6

Skrevet

Hvis han er 4 uker på sjøen, og dermed jobber off shore, så er han nok også flere uker "arbeidsledig"/hjemme. Da er det viktig at han ikke "bor" hos dere all den tiden. Jeg er enig i at dette har skjedd alt for fort alt for tidlig, siden det er barn involvert.

Hvordan har 7-åringen kunnet være med deg, hvis det får mareritt om natta? Er det velkommen oppi senga di da? Velkommen til å vekke deg på natta for å si i fra? Hvordan vil slike ting være med denne mannen i hus?

Anonymkode: 2cac2...eb4

• Liker 3
Skrevet

Det var da voldsomt til hast da, Ts. 

Unskyld meg, men etter 6 mnd, 3 av dem på sjøen så har du ikke engang peiling på om han er en pedofil gærning. Og så har du ikke bare forhaste deg og latt dem si hei som venner (noe jeg kun vil anbefale etter minst 1 års forhold) men til og med latt han bo hos dere? 

Vær den voksne part - ta tre steg tilbake. Mannen tåler å bo hjemme hos seg selv og dere to tåler å ta et par-tre år der dere er kjærester når barnet er hos far. Det kommer jo, Ts, trolig til å ende i brudd uansett. Så hvorfor forhaste seg? :klo: Hvorfor blande inn ungen i det som er sex og moro? (Etter 6 mnd får du ikke meg til å kalle noe et «forhold» - det er så veldig på utprøvingsstadiet at det blir bare useriøst).

Anonymkode: 73477...f32

• Liker 6
Skrevet

Han er så absolutt ikke pedofil. Har kjent han som venn i over 8 år, så kjenner han veldig veldig godt fra før av:) vennskapet har utviklet seg det siste året, men ble kjærester for 6 måneder siden. Vi er voksne nok til å vite hva vi vil, så vi haster ikke inn i noe som helst:)

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var da voldsomt til hast da, Ts. 

Unskyld meg, men etter 6 mnd, 3 av dem på sjøen så har du ikke engang peiling på om han er en pedofil gærning. Og så har du ikke bare forhaste deg og latt dem si hei som venner (noe jeg kun vil anbefale etter minst 1 års forhold) men til og med latt han bo hos dere? 

Vær den voksne part - ta tre steg tilbake. Mannen tåler å bo hjemme hos seg selv og dere to tåler å ta et par-tre år der dere er kjærester når barnet er hos far. Det kommer jo, Ts, trolig til å ende i brudd uansett. Så hvorfor forhaste seg? :klo: Hvorfor blande inn ungen i det som er sex og moro? (Etter 6 mnd får du ikke meg til å kalle noe et «forhold» - det er så veldig på utprøvingsstadiet at det blir bare useriøst).

Anonymkode: 73477...f32

Han er så absolutt ikke pedofil. Har kjent han som venn i over 8 år, så kjenner han veldig veldig godt fra før av:) vennskapet har utviklet seg det siste året, men ble kjærester for 6 måneder siden. Vi er voksne nok til å vite hva vi vil, så vi haster ikke inn i noe som helst:)

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har kjent han som venn i over 8 år, så kjenner han veldig veldig godt fra før av:) vennskapet har utviklet seg det siste året, men ble kjærester for 6 måneder siden. Vi er voksne nok til å vite hva vi vil, så vi haster ikke inn i noe som helst:)

du gjør det da. men det var altså en tredjepart som sliter her, altså din datter. kjenner hun ham da?

Anonymkode: 13c1f...3fd

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

du gjør det da. men det var altså en tredjepart som sliter her, altså din datter. kjenner hun ham da?

Er jo derfor jeg spør her. Har ingen erfaring med barn og ny kjæreste. De har blitt veldig godt kjent. Skal sies at forrige periode han var på sjøen var han bare borte i 2 uker. Så de har vært mye sammen. De har det utrolig fint sammen, hun spør hver dag om når han kommer hjem igjen. Snakket med henne i går kveld og hun sier hun ikke har noen problemer med at han bor hos oss eller er kjæresten min. I tillegg syns jeg de burde ha mest mulig tid sammen i og med at dette her er mannen jeg vil dele livet mitt med. Jo mer de er sammen, jo bedre kjent blir de jo..

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er jo derfor jeg spør her. Har ingen erfaring med barn og ny kjæreste. De har blitt veldig godt kjent. Skal sies at forrige periode han var på sjøen var han bare borte i 2 uker. Så de har vært mye sammen. De har det utrolig fint sammen, hun spør hver dag om når han kommer hjem igjen. Snakket med henne i går kveld og hun sier hun ikke har noen problemer med at han bor hos oss eller er kjæresten min. I tillegg syns jeg de burde ha mest mulig tid sammen i og med at dette her er mannen jeg vil dele livet mitt med. Jo mer de er sammen, jo bedre kjent blir de jo..

du sa at du har kjent han i 8 år. har hun kjent han hele sitt liv?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...