Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen vennlige sjeler som kan hjelpe meg med en liten sak?

Jeg og mannen har en datamaskin med en bruker på. Jeg har nå fått bilder av min brudekjole, som jeg har lagt i ei egen mappe på maskinen. Problemet er at mannen ikke skal se den mappa. Jeg får ikke til å låse den, selv om jeg vet at det skal gå an å få det til. Går jeg inn på deling og sikkerhet i mappemenyen, går det rett og slett ikke an å merke av i boksen for "gjør denne mappen privat"...hvorfor det?

Jeg vil ha den passordbelagt, slik at han ikke kommer inn i den uansett hva....

Han lover såklart at han ikke skal gå inn i mappa, men hadde det vært omvendt vet jeg godt hva jeg hadde gjort :roll:

Er det noen som vet hvordan man gjør det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke at du får lagt passord på mappen.

Kan du brenne den på en CD kanskje?

Hvis du bruker XP, så kan du jo opprette en brukerprofil med passord og la være å dele filene med mannen din. Da får han ikke tilgang til mappen uten å vite passordet til din brukerprofil.

Skrevet

Jeg har lagt bildene i albumet her inne. Hvis jeg sletter de fra maskinen nå, og heller har de på en CD, skjer det noe med albumet da? De er ikke forbundet på noen måte?

Gjest gjesta
Skrevet

Trodde det ikke var mulig å låse mapper uten spesiell programvare....

Jeg bruker et program som heter Folder Lock og er kjempefornøyd. Mappene er ikke synlige og man må logge seg inn med passord. Eneste "aberet" er at det koster noen kroner.

Noen som vet om gratisversjoner?

Skrevet

Albumet er ikke forbundet med PC-en din. De er lastet opp og ligger lagret der.

Det er bare å brenne CD og slette filene på disken.

Skrevet

Det går fint an å låse mapper med innebygd Windowsfunskjonalitet, i hvertfall i Windows XP. Jeg gjorde det samme, men jeg kjører Windows 2003 server, så mulig det er litt forskjellig fremgangsmåte.

Høyreklikk på mappen, og velg Properties. Velg Security. Trykk på Add User, og finn deg selv i dialogboksen som kommer opp. Legg til din brukerkonto. Når den er i listen over brukere som er relatert til denne mappa, så velger du først deg selv, og gir deg selv alle rettigheter. (Huk på alt som er i Allow-lista.) Og så setter du Deny på List, Read og Write. Det burde holde. :)

Catzy

Skrevet
Det går fint an å låse mapper med innebygd Windowsfunskjonalitet, i hvertfall i Windows XP. Jeg gjorde det samme, men jeg kjører Windows 2003 server, så mulig det er litt forskjellig fremgangsmåte.

Høyreklikk på mappen, og velg Properties. Velg Security. Trykk på Add User, og finn deg selv i dialogboksen som kommer opp. Legg til din brukerkonto. Når den er i listen over brukere som er relatert til denne mappa, så velger du først deg selv, og gir deg selv alle rettigheter. (Huk på alt som er i Allow-lista.) Og så setter du Deny på List, Read og Write. Det burde holde. :)

Catzy

Det var det jeg hadde planlagt å gjøre. Men som sagt er det bare en brukerprofil på maskinen, og dermed går det ikke an. Maskinen kjøpte jeg før jeg traff mannen, og vi har ikke orket å ordne en ny profil til han...har aldri hatt sansen for alle brukerprofilene - så jeg orker ikke lage en ny en bare for kjolebildene :roll:

Men takk for tipset likevel! Kommer til å gjøre slik Lea sier. Og gjemme CD'en. :)

Men takk for alle tips og råd uansett!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...