AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #1 Skrevet 15. september 2019 Jeg har to fantastiske foreldrene som jeg er uendelig glad i. Det er viktig for meg å nevne først, for det jeg skriver under blir veldig negativt. Jeg er selv i tidlig 20-årene og bor i egen leilighet. Så har mamma og pappa de siste tre årene kjøpt seg hus, pusset opp og skal nå bytte litt møbler og interiør. Jeg har en mamma som vet hvilken stil hun liker, men som aldri får ut fingeren og tar et tak for å ordne det slik hun liker det hjemme. Pappa derimot er den ene dagen imot at De skal endre på noe og den neste dagen går han og bare kjøper noe. TV-benk, TV, tepper, avlastningsbord som han selv har funnet. Og mamma blir oppgitt fordi ingenting er slik hun også liker det + at de ulike tingene som kjøpes ikke står i stil med hverandre (min far eier ikke sans for interiør). Og sier bare at det ikke er fint, men pappa sier «jo, det er kjempefint». Forsøkte diskret i går og si til pappa at man vanligvis - når man bor sammen i et hus - må sammen bli enige om hva som skal kjøpes inn av slike ting. Møtes på halvveien, i det minste. Ikke at én alene skal gjøre som h*n vil uten å snakke med den andre først. Og da klikker han i vinkel og sier at «jo, det bestemmer jeg» og ber meg holde kjeft. Ble helt satt ut Og mamma sier ingen ting. Hun bare finner seg i det. Det må nevnes at de ellers har et fint forhold til hverandre. Men alt skal alltid skje på pappas premisser. Han har alltid siste ordet. Hadde mamma gjort det samme, hadde det ikke vært greit i det hele tatt. jeg selv forsøker å la det ligge med tanke på møblering og interiør hos dem, for jeg har mitt eget. Men jeg er redd for denne «makten» han har. Det må sies at det er slik på flere området, og at dette ikke er noe nytt. Jeg ønsker bare å formidle til min pappa at det ikke er greit at han er slik. Men det er umulig uten at han blir rasende..... noen tanker og innspill fra dere? Anonymkode: 1930d...4f9
AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #2 Skrevet 15. september 2019 Hvis moren din alltid er treig skjønner jeg faren din litt. Jeg er også utålmodig og dersom mannen er treig ordner jeg ting selv. Anonymkode: 89210...622 8
Gjest Hummel34 Skrevet 15. september 2019 #3 Skrevet 15. september 2019 Dette tenker jeg de to og ingen andre å finne ut av. Her er ingen skadelidende hverken psykisk eller fysisk - veldig ilandsproblem. Så her syns jeg du må rydde litt i dine tanker og tenke at dette er valg din mor har tatt i forhold til å være gift med denne mannen som du beskriver som god og snill og at de har ett godt forhold ellers. Ha heller fokus på hvor heldige de er som har ett godt forhold og har mugligheten til å pusse opp.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #4 Skrevet 15. september 2019 La det ligge. Dette er ikke ditt problem overhode og noe du skal blande deg inn i. Anonymkode: c277c...a29 9
AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #5 Skrevet 15. september 2019 2 minutter siden, Hummel34 skrev: Dette tenker jeg de to og ingen andre å finne ut av. Her er ingen skadelidende hverken psykisk eller fysisk - veldig ilandsproblem. Så her syns jeg du må rydde litt i dine tanker og tenke at dette er valg din mor har tatt i forhold til å være gift med denne mannen som du beskriver som god og snill og at de har ett godt forhold ellers. Ha heller fokus på hvor heldige de er som har ett godt forhold og har mugligheten til å pusse opp. Ja, jeg har stort sett en slik tankegang selv. Som jeg nevner, så blir jeg bare litt bekymret for en type bruk av makt som skremmer meg. Dette jeg beskrev er jo kun én bit av et større bilde (ja, både på godt og vondt). ts Anonymkode: 1930d...4f9 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #6 Skrevet 15. september 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: La det ligge. Dette er ikke ditt problem overhode og noe du skal blande deg inn i. Anonymkode: c277c...a29 Du kan ikke påstå at det ikke er mitt problem overhode. Jeg er datteren deres og de er mine foreldre. Selvsagt påvirker slikt også meg. Hva de velger å investere i av møbler og interiør er ikke mitt problem. Det som foregår i relasjonene dem og oss imellom angår også meg.. Anonymkode: 1930d...4f9 10
Helgeline Skrevet 15. september 2019 #7 Skrevet 15. september 2019 Syns det er bra at du står opp for mora de her. Ikke gøy å bo i et hus der man ikke har noe man skulle ha sagt ift innredning (lurer på hvor mange menn som har det sånn, det er noen tror jeg 😉) Kan årsaken være at det er far som har nest penger å rutte med, og at han derfor har mest mulighet til å kjøpe ting og tang? (Noen par har delvis atskilt økonomi, selv om de er godt voksne). Jeg har selv en mann som liker å bestemme sånt, særlig hvis han skal betale... At han klikker når du spør om dette er rart. Men sånn er jo enkelte menn, må for all del ikke prate og finne ut av ting... Sånn generelt syns jeg ikke man skal blande seg for mye inn i dynamikken mellom par som har levd sammen i en årrekke. De har ofte utviklet en spesiell dynamikk. Sett utenfra kan det virke som om de har et giftig forhold, mens sannheten ofte er at de har utviklet en egen «tone» og fordeling av roller og makt som fungerer for dem på et vis.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #8 Skrevet 15. september 2019 Nå har du vokst opp med foreldrene dine, så du har gjerne sett "hele bildet". Men av og til har par ulike ting de bestemmer over og gjerne kjefter over i forholdet. F.eks mannen bestemmer over økonomien, og konen bestemmer over unger og hus. Hvis moren din skulle ta ansvar for å velge ut ting til huset, men ikke fikk fingeren ut, så skjønner jeg godt at faren din gikk ut og kjøpte de tingene de trengte. Hun hadde sin sjans til å bestemme. Anonymkode: f412c...e8b
AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #9 Skrevet 15. september 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan ikke påstå at det ikke er mitt problem overhode. Jeg er datteren deres og de er mine foreldre. Selvsagt påvirker slikt også meg. Hva de velger å investere i av møbler og interiør er ikke mitt problem. Det som foregår i relasjonene dem og oss imellom angår også meg.. Anonymkode: 1930d...4f9 Nei det gjør det ikke. Anonymkode: 1ae09...9c1
Gjest Warrior Skrevet 15. september 2019 #10 Skrevet 15. september 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis moren din alltid er treig skjønner jeg faren din litt. Jeg er også utålmodig og dersom mannen er treig ordner jeg ting selv. Anonymkode: 89210...622 Enig i dette. De er også to voksne folk som klarer seg selv. Ikke noe dattera skal blande seg opp i. Du bor der ikke en gang.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #11 Skrevet 15. september 2019 2 timer siden, Kvelertak skrev: Enig i dette. De er også to voksne folk som klarer seg selv. Ikke noe dattera skal blande seg opp i. Du bor der ikke en gang. Men nå blir jo moren behandlet dårlig. Jeg forstår jo at datteren reagerer på at faren er en drittsekk. Anonymkode: 2784b...4bd 6
Gjest Warrior Skrevet 15. september 2019 #12 Skrevet 15. september 2019 (endret) 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men nå blir jo moren behandlet dårlig. Jeg forstår jo at datteren reagerer på at faren er en drittsekk. Anonymkode: 2784b...4bd Han er ingen drittsekk bare for han bestemmer møbler og ting når moren er treg og høres ut som hun ikke bryr seg så mye. Tror moren er voksen nok til å si i fra og sette foten selv hvis hun selv synes hun blir dårlig behandlet. Endret 15. september 2019 av Kvelertak
AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #13 Skrevet 15. september 2019 Her tror jeg nok at det ikke er pappa sin manglende interiørsmak som er grunnen, men at pappa satte frøken nesevis på plass med sin belærende snakk. Anonymkode: 87ba2...d11
AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #14 Skrevet 15. september 2019 3 timer siden, Kvelertak skrev: Enig i dette. De er også to voksne folk som klarer seg selv. Ikke noe dattera skal blande seg opp i. Du bor der ikke en gang. Jeg synes faktisk ikke at det er urimelig at hun som datter påpeker slikt. Vi har tenåringer, og vi lytter til hva de sier, og har respekt for deres meninger, også angående hvordan vi er mot hverandre. Jeg sier også ifra til egne foreldre, om det er noe jeg reagere på. Synes det bør være høyde for slikt i en familie. Det er ikke utenforstående som blander seg inn, det er kjernefamilien, og gjør man noe som er dumt og urimelig er det akkurat familien man bør få høre det fra. Min far er ikke så enveiskjørt eller macho i sin innstilling om hvem som bestemmer. Han mener oppriktig at det gjør de begge, men min mor er ikke så påståelige og så kjapp til å handle som ham. Han er slik som kan mene at de skal ha ny bil en dag, og allerede neste har han funnet en, og blir så ivrig at han ikke får med seg at min mor ikke er med ham i prosessen. Så ja, han har fått klar tilbakemelding fra både meg og min søster om at han bør være mindre bulldoser. Lytte bedre, ta mer hensyn. Dette har vi påpekt av kjærlighet og omtanke for dem begge, og han tenker seg faktisk LITT bedre om nå. Hvilket er bra, også for ham. Anonymkode: ab84b...9ef 3
Gjest Mass Skrevet 15. september 2019 #15 Skrevet 15. september 2019 (endret) Det er ikke dette jeg ser for meg når jeg hører at den ene parten er den som bestemmer hjemme. Hadde din mor effektivisert seg litt og vært mer handlekraftig enn det som kommer til uttrykk her, så hadde det sikkert ikke fått store følger. Altså, slik tafatthet blir jeg bare irritert av. Får nesten bare et sterkere bilde av en kvinne som venter lenge fordi at hun vet at han da kommer til å handle, og så blir sur etterpå fordi at det ikke var slik det skulle være - bare for å gjøre en greie ut av det. Har de vært gift så lenge som de har, så burde de jo kjenne hverandre godt på slike ting altså... Endret 15. september 2019 av Mass
SoWhat? Skrevet 15. september 2019 #16 Skrevet 15. september 2019 Moren din får aldri ut fingeren og får gjort noe. Da må jo nesten faren din ta tak da! Og ikke så rart at han blir irritert på deg heller, når du legger deg opp i det, og gir ham meninger om hvordan han bør tenke. Hva om han irriterer seg over at ting ikke blir gjort da? Så handler han fordi han må. Og så kommer du og gir ham "råd"? I verste fall så blir det diskusjoner mellom dem fordi du bryr deg. Dra heller med moren din ut så hun får handlet det de trenger da. Du har ingenting med hvordan de har det sammen. Faktisk. 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #17 Skrevet 15. september 2019 Du er i den alderen da du begynner å virkelig oppdage de negative sidene ved foreldrene dine også, TS. Det kan gjøre vondt. Jeg kan tenke meg at en del av årsaken til at moren din ikke bare kjøper interiørting selv er fordi hun vet at pappaen kommer til å protestere? Jeg synes heller ikke reaksjonen til faren din var så bra. Jeg har ikke noen gode råd, men jeg synes du kan fortsette å faren din gode råd, jeg. Du kan bli skuffet (igjen), men noen må jo si i fra når han er så sjefete. Anonymkode: feea3...b0c 2
SoWhat? Skrevet 15. september 2019 #18 Skrevet 15. september 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Du er i den alderen da du begynner å virkelig oppdage de negative sidene ved foreldrene dine også, TS. Det kan gjøre vondt. Jeg kan tenke meg at en del av årsaken til at moren din ikke bare kjøper interiørting selv er fordi hun vet at pappaen kommer til å protestere? Jeg synes heller ikke reaksjonen til faren din var så bra. Jeg har ikke noen gode råd, men jeg synes du kan fortsette å faren din gode råd, jeg. Du kan bli skuffet (igjen), men noen må jo si i fra når han er så sjefete. Anonymkode: feea3...b0c Etter at faren hennes reagerte sånn, så syns du Ts skal fortsette å gi ham "råd"? Det ser jo fornuftig ut : "fortsett å irritere faren din du, for han vil nok til slutt gi deg medhold" Eller?? Jeg er helt enig i at faren ikke burde be henne holde kjeft! Men jeg tenker at bak aggresjonen ligger det noe. Det er mulig at han ikke syns det er så ok at ting er som det er. Men det vet ingen, og vi kan anta ut fra hvert vårt perspektiv. Men ærlig snakka, så hvordan er det klokt og riktig at datteren skal tre inn i rollen som ekteskaparådgiveren ingen ba om her??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå