Gå til innhold

Vits å melde seg arbeidsledig etter studier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk barn rett etter jeg ble ferdig med bachelor, og har ikke arbeidet ved siden av studiene. Er det noe poeng i å melde seg arbeidsledig nå i permisjonstiden? Regner med jeg ikke har rett på dagpenger, selv om det ærlig talt er veldig trangt økonomisk..

Anonymkode: 1e05e...dff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først må du sjekke om du har opparbeidet deg rett på dagpenger. 

Hvis du har det, kan du søke om dagpenger. Men da må du være reell arbeidssøker, dvs at du må stille på kurs, arbeidstrening og hva det måtte være hvis NAV krever det. Uten barnet. Du må også ha barnepass tilgjengelig på kort varsel, både til tiltak som nevnt over og hvis du skulle få jobb. 

Anonymkode: 837f7...601

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Først må du sjekke om du har opparbeidet deg rett på dagpenger. 

Hvis du har det, kan du søke om dagpenger. Men da må du være reell arbeidssøker, dvs at du må stille på kurs, arbeidstrening og hva det måtte være hvis NAV krever det. Uten barnet. Du må også ha barnepass tilgjengelig på kort varsel, både til tiltak som nevnt over og hvis du skulle få jobb. 

Jeg har ikke rett på dagpenger.. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke rett på dagpenger.. 

Og poenget med tråden var???

Anonymkode: 267f2...014

• Liker 1
Skrevet

Du får ikke dagepenger uten å ha opptjent det, og du får ikke dagpenger samtidig som permisjonpenger. Men du bør søke jobber, så du har en jobb å gå til den dagen far skal ha permisjon og/eller barnet ere klar for barnehage. At det er trangt økonomisk burde du jo tenkt på før du fikk barn uten å ha inntekt eller ha opptjent deg rettigheter. 

Anonymkode: f7dc6...b73

• Liker 3
Skrevet

Selv om du ikke har rett på dagpenger så kan det være at du kan få hjelp fordet. Du kan be om å komme på Jobbklubb, lederne der har mange kontakter og hjelper mange av deltakerne med å få kontakt med de rette arbeidsgiverne. Du kan også søke om tiltakspenger når du er på tiltak. 

Anonymkode: d38f2...ee2

• Liker 1
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv om du ikke har rett på dagpenger så kan det være at du kan få hjelp fordet. Du kan be om å komme på Jobbklubb, lederne der har mange kontakter og hjelper mange av deltakerne med å få kontakt med de rette arbeidsgiverne. Du kan også søke om tiltakspenger når du er på tiltak. 

Tusen takk, det var det jeg håpet på å høre :) Takk så mye for hjelpen

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tiltakspenger får man bare for de dagene man faktisk er på tiltaket. Mao ikke noe alternativ når man er hjemme med baby, med mindre man har noen til å passe barnet på dagtid.  

Skrevet

For å delta på arbeidsrettede tiltak må man også være reell arbeidssøker, dvs du må ha barnehageplass eller annet barnepass (heltid) tilgjengelig på kort varsel. 

Tiltakspenger er ikke en bakvei for å gi stønader til kvinner som er hjemme med baby men ikke har opptjent rettigheter til foreldrepenger. Hvis det er krise økonomisk, er sosialpenger et alternativ. 

Det beste du kan gjøre, er å skrive søknader. Mange. Hvor gammel er babyen din? 

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville melde meg som arbeidsledig. 

Mirakler kan skje, som det skjedde med meg. Jeg ble " headhunted" for en jobb. De så at jeg var arbeidsledig og min CV online. 

Anonymkode: e8349...74c

Skrevet

Jeg vet at jeg ikke får penger, det jeg mente var om det kan være lurt å ha opprettet en dialog med nav før barnehageplass. Baby er 10 mnd gammel.

Skrevet

Hva slags bachelor har du tatt? (Mtp hvor lett det er å få jobb)

Anonymkode: 91299...3e5

Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet at jeg ikke får penger, det jeg mente var om det kan være lurt å ha opprettet en dialog med nav før barnehageplass. Baby er 10 mnd gammel.

Ja, absolutt. Bare å snakke med dem og høre om de kan tilby deg noen kurs eller lignende. Men da må du ha barnepass. Barnet ditt er så stort at du ville vært ferdig eller nesten ferdig med permisjonen din hvis du hadde opptjent rett til det. 

Men du trenger ikke NAVs hjelp for å begynne å skrive søknader!

Skrevet

Kan barnevernet ta over omsorgen for barnet hvis foreldrene søker sosialhjelp?

Kan innvandrere bli fosterforeldre for mine barn, hvis jeg søker sosialhjelp?

Anonymkode: be75c...d3d

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan barnevernet ta over omsorgen for barnet hvis foreldrene søker sosialhjelp?

Kan innvandrere bli fosterforeldre for mine barn, hvis jeg søker sosialhjelp?

Anonymkode: be75c...d3d

Du er ikke TS, så hvorfor legger du inn slike spørsmål i denne tråden?

For øvrig er svarene på begge nei. Sosialklienter har også hjemmeboende barn. Sosialklienter har også omsorgsevne; den blir ikke automatisk borte av at man søker sosialhjelp, så hvis barnevernet vedtar omsorgsovertakelse er det ikke FORDI man har søkt sosialhjelp. Innvandrere kan bli fosterforeldre hvis de ønsker det, på lik linje med andre som fyller vilkårene til å bli fosterhjem. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...