Gjest Gjesta Skrevet 17. mai 2005 #1 Skrevet 17. mai 2005 Hei.. Har med aa gjore en 4 aaring som har blitt helt rebelsk, alt hun ikke vet hun faar lov til gjor hun og det er om aa gjore aa toye alle grenser HELE tiden. Hvordan stiller man seg til dette? Er det en fase som gaar over eller er det ett forsok paa aa vare eldre enn det hun er? Hva kan jeg gjore for aa faa ho til aa slutte? Noen Tips, begynner aa bli rimelig fortvilet! Takk takk!
Gjest tin tin Skrevet 17. mai 2005 #2 Skrevet 17. mai 2005 Gi barnet oppgaver som viser at det klarer seg selv.. La barnet gå et godt stykke forran når dere går tur. Jeg tror det er viktig for fireåringer å være sammen med kamerater å få prøve seg litt uten hjelp fra voksne... Det er en liten mini trassalder som skal komme i fireårsalderen. De blir litt mere voksen og selvstendig og vil vise at de har egne meninger.... Det er nå min erfaring..
Gjest tin tin Skrevet 17. mai 2005 #3 Skrevet 17. mai 2005 samtidig er det viktig med å være ekstra trygg i voksen rollen når barna er i trassperioder.. Dvs. man må holde på sitt når det er ting barnet ikke kan avgjøre. Forklar de gjærne konsekvensen av deres valg i forveien, slik at de ikke føler seg overkjørt...
mockinbird Skrevet 17. mai 2005 #4 Skrevet 17. mai 2005 For det første tror jeg det kan være lurt å være konsekvent, og holde seg til de faste reglene, uansett hvor mye hun tøyer dem. La hun også få merke at det får konsekvenser hvis hun bryter reglene, her synes jeg det blir opp til hver enkelt å fastslå... (ingen barnetv, må gå på rommet og bli der 3 minutter, eller annet liknende). La henne også få masse oppmerksomhet når hun er flink, og la henne få litt "ansvar", at hun får følelsen av at hun mestrer noe positivt. Lykke til!
millemei Skrevet 18. mai 2005 #5 Skrevet 18. mai 2005 Slutter meg til bobbo. Veldig viktig å være konsekvent og ikke komme med tomme "trusler". Altfor mange foreldre sier f.eks: Hvis du ikke går ned der fra innen jeg har telt til ti, så er det natta" De teller til ti og ungen begynner å gråte og da føyer mor/far seg. - Ja, men du må gå ned da, vett du Masse ros er også viktig, og det å la barnet føle at det mestrer ting.
Gjest Gjesta Skrevet 18. mai 2005 #6 Skrevet 18. mai 2005 Tusen takk for hjelp, skal prove ut "triksa" de neste dagene:) xx
Gjest Gjesta Skrevet 28. mai 2005 #8 Skrevet 28. mai 2005 Hei! har naa provd med aa gi oppgaver aa slikt som dere foreslo, men samtidig vart strikt med grenser. Og det har hjulpet, fortsatt litt rabiate oyeblikk, men er snill som dagen er lang! Takk for hjelp. xx
Gjest Violetta Skrevet 29. mai 2005 #9 Skrevet 29. mai 2005 På den annen side kan jo en sånn forandring i oppførsel være en reaksjon på noe hun har opplevd. Ser at du har fått tips som fungerer, men synes likevel det er viktig å huske på at det kan være mange grunner til slik oppførsel.
nurseBetty Skrevet 29. mai 2005 #10 Skrevet 29. mai 2005 Hei.. Har med aa gjore en 4 aaring som har blitt helt rebelsk, alt hun ikke vet hun faar lov til gjor hun og det er om aa gjore aa toye alle grenser HELE tiden. Hvordan stiller man seg til dette? Er det en fase som gaar over eller er det ett forsok paa aa vare eldre enn det hun er? Hva kan jeg gjore for aa faa ho til aa slutte? Noen Tips, begynner aa bli rimelig fortvilet! Takk takk! la barnet vise ansvar...være m å rydde,lage mat,bake.. vær konsekvent når du seie nei! ikkje sei nei ein gang,så ja,då blir barnet forvirret. ikkje le dersom barnet gjer nåke gale,som og e litt løye...viss barnet gjer gale ting om og om igjen,og får kjeft,kan det være at barnet har oppdaga at det får oppmerksomhet når det gjer akurat dette,så då må du gjerne finna ein annan måtte å irettesette på men 4 åringer ska teste grenser,da e jo sånn dei blir sosialiserte går over til slutt, e min erfaring.
:-) anna Skrevet 29. mai 2005 #11 Skrevet 29. mai 2005 Har det på akkurat samme måten med min fireåring. Til å rive seg i håret av!!!! Godt å lese at det er fleire!!!! Får gå opp og rydde rom saman no... det er vel ok oppgåve....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå