Gå til innhold

er det lov og kjøre venner?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det lov og kjøre venner så lenge man ikke krever noe form av betaling?

https://www.f-b.no/nyheter/pirattaxi/inge-jensen/ordenssjefen-om-piratsjaforene-det-er-vel-litt-ymse-som-er-ute-og-kjorer/s/5-59-957530

Der står i artikkelen: Å plukke opp tilfeldige personer på gata og for eksempel kjøre dem hjem mot betaling er ulovlig. Å kjøre venner mot betaling er lovlig for en sum tilsvarende det sjåføren betaler for å eie bilen, samt de kilometerne som kjøres.

jeg er ganske ferskt  i dette og vil ikke miste lappen.

Men jeg kommer aldri til å si at jeg vil ha penger for turen.

er ganske nervøs for dette, men jeg vil jo også hjelpe mine venner om de trenger sjåfør

Anonymkode: 03670...a51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Privattaxi er ikke lov. Men om du kjører på venner, så er det et tips å ikke ta i mot betaling før de går ut av bilen, og "oppdraget er over". Om du skulle bli stoppet, så si de er vennene dine, og at dere kjører litt annenhver gang, og derfor ikke betaler noe. Men du bør kjenne de greit, for om de får misstanke om noe annet, bør du kunne fortelle hva alle heter om ikke annet. Kommer veldig ann på hvor en bor også. Bor en midt i byen, kan buss være et godt alternativ, men bor du langt ute på landet med minimalt/null busstilgang, og dårlig taxitilbud, er det mer forståelig. 

Anonymkode: 73646...dc9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit å kjøre venner for en liten sum som dekker bensin. Eller at man får skyss ved en annen anledning som betaling.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke noe galt i å gjøre hverandre en tjeneste. Om man vil gi litt som takk får være opp til en selv. Man blir ikke pirattaxi av å kjøre venner, og få igjen litt for bensinen.

Anonymkode: ba98a...aeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble stoppet en gang med bilen full i folk på vei til utestedet, alle var gode venner av meg og jeg fikk en hundrings for kjøringa, DET var ok for politiet da jeg ble stoppet i promillekontroll, hvis jeg kunne fornavnet og ca alder på alle passasjerer. Det kunne jeg jo, heldigvis.

Anonymkode: a496f...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.9.2019 den 21.17, AnonymBruker skrev:

Er det lov og kjøre venner så lenge man ikke krever noe form av betaling?

https://www.f-b.no/nyheter/pirattaxi/inge-jensen/ordenssjefen-om-piratsjaforene-det-er-vel-litt-ymse-som-er-ute-og-kjorer/s/5-59-957530

Der står i artikkelen: Å plukke opp tilfeldige personer på gata og for eksempel kjøre dem hjem mot betaling er ulovlig. Å kjøre venner mot betaling er lovlig for en sum tilsvarende det sjåføren betaler for å eie bilen, samt de kilometerne som kjøres.

jeg er ganske ferskt  i dette og vil ikke miste lappen.

Men jeg kommer aldri til å si at jeg vil ha penger for turen.

er ganske nervøs for dette, men jeg vil jo også hjelpe mine venner om de trenger sjåfør

Anonymkode: 03670...a51

Selvsagt kan du kjøre venner uten vederlag.

Du kan også kjøre venner mot et lite vederlag.

Det du ikke kan gjøre, er å plukke opp fremmede og be dem betale deg for å kjøre dem dit de skal. 

Anonymkode: 27932...bb1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...