Gå til innhold

Fysiske symptomer ved angst

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, 

Noen her som sliter med mer uttalt angst og som synest at de fysiske symptomene er skremmende og «for mange/for sterke»? 

Jeg er en 28 år gammel jente som sånn egentlig burde være i fysiske fin form og fysisk frisk - men føler samtidig at jeg lider av en fysisk sykdom eller at hjertet mitt snart kommer til å stoppe fordi jeg føler meg så utrolig sliten, trett og utkjørt av ca. ingenting. 

Har slitt med ganske heftig helseangst og noe panikkangst innimellom det siste året. Panikkangsten har roet seg noe, men helseangsten er blitt værre i det siste! Jeg blir totalt utkjørt av å støvsuge stuen, av å gå en liten tur ute, handle i butikken etc. Svetter, svimler, hjertet skyter fart, blir kvalm osv - selv om jeg ikke føler meg engstelig! Samme når jeg legger meg om kvelden (til tider på dagtid også) så får jeg noen sinnsyke muskelspenninger(?) i rygg, skuldre, bryst og armer som holder meg våken og får meg til å begynne å gruble! 

Jeg har sjekket hjertet mitt med ultralyd, EKG og 24-timers EKG i Februar. Ingenting å finne der! Men har liksom en slags følelse i brystet/kroppen at hjertet mitt er svakt... At jeg kommer til å dette om når som helst! 

Føler meg liksom ALDRI i form lenger. Bare sliten, uvel og deppa hele dagen. Men føler meg liksom ikke så sykt bekymret - og derfor bekymrer de fysiske symptomene meg så mye! Er det bare angst?

Noen som har erfaringer? Blir koko av å gå å gruble... Prøver å gjøre litt ting, gå på besøk, gå litt turer osv for å holde meg i gang og utfordre angsten litt, men føler jo at det bare gjør ting værre🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 15dd6...b57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan være mange grunner, og det er godt mulig det «bare» er angsten. Spesielt fordi du uttrykker at du får enda mer angst over å tenke på dette. Jeg tror at hvis du fokuserer på å behandle angsten din samt prøver å gjøre en fysisk aktivitet i uken vil du merke bedringer i kroppen også ❤️

Anonymkode: d6449...ad9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ofte pusteproblemer, brystsmerter, kvalme, urolig mage, skjelvinger i kroppen, høy puls, tørr munn, kalde men svette hender. I de periodene den ligger som et konstant teppe og ikke kommer i panikkbølger, så er jeg jevnt over uvel og dårlig, slapp og mye verk i brystet og ryggen.

Anonymkode: 70c5c...383

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være mange grunner, og det er godt mulig det «bare» er angsten. Spesielt fordi du uttrykker at du får enda mer angst over å tenke på dette. Jeg tror at hvis du fokuserer på å behandle angsten din samt prøver å gjøre en fysisk aktivitet i uken vil du merke bedringer i kroppen også ❤️

Anonymkode: d6449...ad9

Takk for svar❤️ Ja, det får jeg håper! Prøve å holde motivasjonen oppe uansett om det føles som det ikke går på frem😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sannsynligvis gått med angst siden midten av 90-tallet, men det var ikke før for et års tid siden jeg ba om hjelp for det. Panikken tar jeg på natta, i drømme 🤪

Kjenner meg mye igjen i de fysiske symptomene du beskriver. Hjertebank, tidvis trykk i brystet, mangel på energi. Kan ikke huske sist jeg følte meg skikkelig uthvilt. 

Det er ikke "bare" angst. De fysiske symptomene på angst er høyst reelle, de er slitsomme, og nedbrytende. Du vil dog sannsynligvis ikke kollapse av symptomene, har ekg og slikt kommet tilbake negativt, så er det neppe noe galt med hjertet ditt.

Har du dialog med lege om angsten?

💕

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får ofte pusteproblemer, brystsmerter, kvalme, urolig mage, skjelvinger i kroppen, høy puls, tørr munn, kalde men svette hender. I de periodene den ligger som et konstant teppe og ikke kommer i panikkbølger, så er jeg jevnt over uvel og dårlig, slapp og mye verk i brystet og ryggen.

Anonymkode: 70c5c...383

Ja, det er samme greiene her! Så det er jo på en måte godt å høre fra andre (selv om jeg ikke unner noen angst og det som følger med det). Men man klarer kanskje å tenke litt at det «bare» er angst😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, C8H10N4O2 skrev:

Jeg har sannsynligvis gått med angst siden midten av 90-tallet, men det var ikke før for et års tid siden jeg ba om hjelp for det. Panikken tar jeg på natta, i drømme 🤪

Kjenner meg mye igjen i de fysiske symptomene du beskriver. Hjertebank, tidvis trykk i brystet, mangel på energi. Kan ikke huske sist jeg følte meg skikkelig uthvilt. 

Det er ikke "bare" angst. De fysiske symptomene på angst er høyst reelle, de er slitsomme, og nedbrytende. Du vil dog sannsynligvis ikke kollapse av symptomene, har ekg og slikt kommet tilbake negativt, så er det neppe noe galt med hjertet ditt.

Har du dialog med lege om angsten?

💕

Åh, det høres veldig slitsomt ut!! Jeg som føler at det siste året har vart i 10 år, og skjønner ikke hvordan jeg eventuelt skal takle ett år til... Du er tøff som står på❤️ 

Ja de fysiske symptomene er høyst reelle, og det er jo det som gjør det hele så skremmende og utmattende også... Og jeg burde jo kunne stole på kroppen når alt av tester, blodprøver etc er fint, men ja...

Ja har nett startet opp hos ny psykiater nå! Gikk i behandling fra februar til mai, så ett opphold til nå grunnet behandler sluttet. 

Hvordan går det med deg og angsten ettersom du har hatt den så lenge?  Lever du greitt med det?😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får hjertebank. Kan også få svettetokter og svimle, men hjertebank er det som melder seg oftest. Heldigvis opplever jeg den stort sett som håndterlig og at angsten ikke setter stopper for daglige gjøremål.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, DavinaWin skrev:

Jeg får hjertebank. Kan også få svettetokter og svimle, men hjertebank er det som melder seg oftest. Heldigvis opplever jeg den stort sett som håndterlig og at angsten ikke setter stopper for daglige gjøremål.

Er der jeg også ønsker å komme, for angsten styrer sånn ca. 98% av livet mitt pr nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har fått fatigue/utmattelse pga angsten din så sitter det i kroppen lenge selvom årsaken borte. Det tar tid å jobbe opp kroppen etter den er kjørt helt i kjelleren. Psykisk stress er det som gir størst utslag i kroppslige symptomer, jo lengre man går med de uten å ta hensyn jo lengre tid tar det før kroppen din henter seg inn igjen. Anbefaler deg psykomotorisk fysioterapi om du sliter med kroppslige symptomer etter psykisk utmattelse. Det kan også hende at du i en lengre periode nå skal gjøre «ingenting» også sakte men sikkert innføre litt aktiviteter.  Så regner jeg med at du har sjekket helsestatus hos lege, slik at det ikke er andre grunner til utmattelsen din?! Lykke til!

Anonymkode: 66726...6d6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åh, det høres veldig slitsomt ut!! Jeg som føler at det siste året har vart i 10 år, og skjønner ikke hvordan jeg eventuelt skal takle ett år til... Du er tøff som står på❤️ 

Ja de fysiske symptomene er høyst reelle, og det er jo det som gjør det hele så skremmende og utmattende også... Og jeg burde jo kunne stole på kroppen når alt av tester, blodprøver etc er fint, men ja...

Ja har nett startet opp hos ny psykiater nå! Gikk i behandling fra februar til mai, så ett opphold til nå grunnet behandler sluttet. 

Hvordan går det med deg og angsten ettersom du har hatt den så lenge?  Lever du greitt med det?😊

Takk 💕

Jeg har stort sett klart å holde angsten under kontroll (les; den har blitt ignorert, men allikevel plaga meg fysisk) For et års tid siden var det ikke lenger mulig å ignorere det, og nå har jeg ikke vert i jobb siden før jul. Stått lenge på venteliste til psykolog, og har min andre time til uka. Jeg blir jo ikke frisk av å gå sykemeldt, men jeg slipper unna en god del symptomer, da det var jobben som gjorde at det rakna i fjor.

Ser den med at det føles uutholdelig. For min del så kjenner jeg på en måte ikke til tilværelsen helt uten angst. Den har vert her fra rundt 16-årsalderen, jeg er snart 40, så for meg er angsten normalen. En periodevis veldig plagsom normal, men fortsatt normalen. 

Nå er ikke jeg plaga av helseangst, så det er jo lett for meg å si at du må stole på prøvene. Fornuften din vet det, men angsten sitter der som den djevelen den er, dasker fornuften i hodet med en kjevle, og sier det motsatte. Fornuften min vet og at det ikke er farlig å ringe ukjente. Men jeg klarer det ikke allikevel 🙊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, jeg har det likt. Hjertebank, smerter i brystet, høy puls, ufattelig sliten osv. Legen har tatt blodtrykk, puls EKG, blodprøver og konkludert med at det kun er angst. Nå har jeg angst for angsten og er livredd for å dø. Spesielt i søvne. Hjertet kan plutselig skyte skikkelig fart og slå opp mot 190 slag i minutten uten at jeg gjør noen ting😩 Det går litt i bølger, da. Har perioder hvor det er fint også begynner det igjen. Legen begynner nå å bli lei, men jeg er oppriktig redd for at det er noe galt.  Verst om jeg har noe som plager meg, noe jeg gruer meg til osv.. 

Har dessverre ingen tips, men du er hvertfall ikke alene❤️

Anonymkode: 576d3...60d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du har fått fatigue/utmattelse pga angsten din så sitter det i kroppen lenge selvom årsaken borte. Det tar tid å jobbe opp kroppen etter den er kjørt helt i kjelleren. Psykisk stress er det som gir størst utslag i kroppslige symptomer, jo lengre man går med de uten å ta hensyn jo lengre tid tar det før kroppen din henter seg inn igjen. Anbefaler deg psykomotorisk fysioterapi om du sliter med kroppslige symptomer etter psykisk utmattelse. Det kan også hende at du i en lengre periode nå skal gjøre «ingenting» også sakte men sikkert innføre litt aktiviteter.  Så regner jeg med at du har sjekket helsestatus hos lege, slik at det ikke er andre grunner til utmattelsen din?! Lykke til!

Anonymkode: 66726...6d6

Det har jeg ikke tenkt helt over før nå! For merker liksom at selv på dager der jeg har sovet godt natten før, spist skikkelig og gjort ting som er bra for meg - så er jeg så utrolig utslitt. Og tidligere fikk jeg mer den angst/panikk følelsen, så kom symptomene like etter. Nå er symptomene og slitenhet mer konstant og fører til angstanfall etter en tid fordi jeg føler meg fysisk syk. 

Har vært godt sjekket hos lege! Blodprøver, blodtrykk, hjertesjekk osv. Ingenting å finne! 

Tusen takk for tips❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, C8H10N4O2 skrev:

Takk 💕

Jeg har stort sett klart å holde angsten under kontroll (les; den har blitt ignorert, men allikevel plaga meg fysisk) For et års tid siden var det ikke lenger mulig å ignorere det, og nå har jeg ikke vert i jobb siden før jul. Stått lenge på venteliste til psykolog, og har min andre time til uka. Jeg blir jo ikke frisk av å gå sykemeldt, men jeg slipper unna en god del symptomer, da det var jobben som gjorde at det rakna i fjor.

Ser den med at det føles uutholdelig. For min del så kjenner jeg på en måte ikke til tilværelsen helt uten angst. Den har vert her fra rundt 16-årsalderen, jeg er snart 40, så for meg er angsten normalen. En periodevis veldig plagsom normal, men fortsatt normalen. 

Nå er ikke jeg plaga av helseangst, så det er jo lett for meg å si at du må stole på prøvene. Fornuften din vet det, men angsten sitter der som den djevelen den er, dasker fornuften i hodet med en kjevle, og sier det motsatte. Fornuften min vet og at det ikke er farlig å ringe ukjente. Men jeg klarer det ikke allikevel 🙊

Så flott at du har klart det! Men ja, alle har vel en grense og det er synd at du måtte få oppeleve at nå går det ikke greitt lenger. Men veldig bra at du er kommet i gang med behandling, det håper jeg kan hjelpe❤️

Nei jeg forstår hva du mener! Jeg har en veldig tendens til å sammenligne hvordan livet med angst er i forhold til uten. Alt jeg klarte og ikke klarer nå osv. Da blir det veldig kjipe tanker! 

Ja det er den hersens djevelen da! Vi får prøve å daske den i hodet med en kjevle i stedet😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uff, jeg har det likt. Hjertebank, smerter i brystet, høy puls, ufattelig sliten osv. Legen har tatt blodtrykk, puls EKG, blodprøver og konkludert med at det kun er angst. Nå har jeg angst for angsten og er livredd for å dø. Spesielt i søvne. Hjertet kan plutselig skyte skikkelig fart og slå opp mot 190 slag i minutten uten at jeg gjør noen ting😩 Det går litt i bølger, da. Har perioder hvor det er fint også begynner det igjen. Legen begynner nå å bli lei, men jeg er oppriktig redd for at det er noe galt.  Verst om jeg har noe som plager meg, noe jeg gruer meg til osv.. 

Har dessverre ingen tips, men du er hvertfall ikke alene❤️

Anonymkode: 576d3...60d

Så kjedelig å høre😞 Ja jeg kjenner meg veldig igjen! Angst for angsten og redd for å sovne i tilfelle jeg ikke våkner osv.. Livredd for å dø hele dagen! Utrolig slitsomt. Vi burde jo heller være redd for å ikke leve livet vårt (sånn logisk sett). 

Ja jeg kan også ha 3-4 dager der det går noenlunde bedre, så smeller det liksom skikkelig igjen! Og samme som du sier... legen min begynner jo å gå lei av meg og uansett hva jeg kommer med så sier han angst før jeg har fått sagt noe.. så må vel kanskje bare godta at det ER angsten da! 

Takk for svar uansett❤️ Håper vi begge kan finne utav det og få det bedre med tiden😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg slet også med dette, trodde jeg fikk hjerteinfarkt og hele pakka. Redd for å falle om. Tok ekg, ingenting feil såklart. Hjalp fortsatt ikke på frykten for at noe skulle skje, så for meg ambulanser og sykehus og hele pakka. Lang historie kort, Cipralex hjalp meg masse! For meg var det helt riktig å gå på medisiner, brukte de i 2 år, nå har jeg sluttet og angsten har ikke kommet tilbake. 

Anonymkode: f9bf5...89e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mye av det samme når det først kommer, helt uten grunn🙁

Jeg får også en rar følelse i kroppen, som at nå er jeg på tur til å dø. Blir rar i hodet, klarer ikke tenke på annet enn at dette er de siste minuttene av livet. (Ja, jeg har angst for å dø). Fryktelig slitsomt, for samtidig klarer jeg å «holde» meg nok til å tenke at det er angsten og at jeg ikke kommer til å dø😅 Flere som har noe lignende?

Anonymkode: 0c681...b63

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg slet også med dette, trodde jeg fikk hjerteinfarkt og hele pakka. Redd for å falle om. Tok ekg, ingenting feil såklart. Hjalp fortsatt ikke på frykten for at noe skulle skje, så for meg ambulanser og sykehus og hele pakka. Lang historie kort, Cipralex hjalp meg masse! For meg var det helt riktig å gå på medisiner, brukte de i 2 år, nå har jeg sluttet og angsten har ikke kommet tilbake. 

Anonymkode: f9bf5...89e

Prøvde Cipramil i 6 uker i april, det endte med MYE bivirkninger, noen helt syke pansikkanfall og innleggelse på sykehus en gang pga mistanke om hjerteproblem (som viste seg å bare  være ett værre panikkanfall). Ble veldig skremt for å gå på medisiner etter dette så har ikke ville prøvet igjen.. Men må kanskje mote meg opp til en ny runde om det ikke skjer noe bedring med terapi alene😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har mye av det samme når det først kommer, helt uten grunn🙁

Jeg får også en rar følelse i kroppen, som at nå er jeg på tur til å dø. Blir rar i hodet, klarer ikke tenke på annet enn at dette er de siste minuttene av livet. (Ja, jeg har angst for å dø). Fryktelig slitsomt, for samtidig klarer jeg å «holde» meg nok til å tenke at det er angsten og at jeg ikke kommer til å dø😅 Flere som har noe lignende?

Anonymkode: 0c681...b63

Jeg kan ha det litt slik, spesielt når jeg har lagt meg om kvelden! Blir ør, føler kroppen er sykt svak og verker - og som du sier får jeg en følelse av at dette er de siste minuttene og ser for meg all slags scenarioer, men samtidig klarer jeg å «se det litt an i tilfelle det bare er angst»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...