Gå til innhold

Diskusjon i heimen i kveld - ang steketemperatur

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På menyen i kveld står indrefilet av okse. Mannen er kjøttmester, jeg står for tilbehøret. Nå har det oppstått en diskusjon her. 

Mannen har funnet ut at langtidsstekt kjøtt er best. Jeg er forsåvidt helt enig i det. Han har satt inn biffen i ovnen. På 50 grader. Der mener han den skal stå og kose seg til den når kjernetemperatur. 

På 55 grader. 

Jeg mener at det er helt umulig for den biffen å nå den kjernetemperaturen. Ovnen blir jo ikke 55 grader, hvordan skal biffen bli det da? :klo: 

Han står på sitt, og biffen har nå nådd 49 grader. Det har den vært i over 45 minutter. 

Hvem har rett? Får jeg biff i dag? 

Anonymkode: 7a247...551

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Ellii skrev:

Da tar du den ut og dekker den med alufolie mens den hviler, da stiger den noen grader. 

Ja, det gjør jeg alltid, men det funker jo kun når biffen kommer fra en varm ovn og temperaturen er stigende i biffen i utgangspunktet. Når biffen ikke blir varmere inne i ovnen, hvordan skal den bli varmere på benken da? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Selvfølgelig kan man ikke få 55 grader i kjøttet når ovnen er 50 grader. Det strider mot termodynamikkens andre lov. Det han tenker på er at kjernetemperaturen stiger etter steking om det ytterste laget av kjøttet er varmere enn kjernen. Her er det ytterste laget maks 50 grader. 

Anonymkode: a4f89...267

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 grader er yngletemperatur for enkelte bakterier. Øk temperaturen til 70 grader i det minste.

Anonymkode: ac4de...c35

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På menyen i kveld står indrefilet av okse. Mannen er kjøttmester, jeg står for tilbehøret. Nå har det oppstått en diskusjon her. 

Mannen har funnet ut at langtidsstekt kjøtt er best. Jeg er forsåvidt helt enig i det. Han har satt inn biffen i ovnen. På 50 grader. Der mener han den skal stå og kose seg til den når kjernetemperatur. 

På 55 grader. 

Jeg mener at det er helt umulig for den biffen å nå den kjernetemperaturen. Ovnen blir jo ikke 55 grader, hvordan skal biffen bli det da? :klo: 

Han står på sitt, og biffen har nå nådd 49 grader. Det har den vært i over 45 minutter. 

Burde ikke denne tråden stått på Mat og drikke-forumet? 

Anonymkode: 02e51...0d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke spist kjøtt som ikke hadde vært innom bakteriedrepende temperaturer. De temperaturene dere beskriver er skikkelig formeringstemperatur for bakterier. 

Anonymkode: 7de4c...ecc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise:  Jeg er ikke noe flink med å lage mat, men selv jeg skjønner det der ikke blir å ende bra.

Anonymkode: 77d65...b61

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ville ikke spist kjøtt som ikke hadde vært innom bakteriedrepende temperaturer. De temperaturene dere beskriver er skikkelig formeringstemperatur for bakterier. 

Anonymkode: 7de4c...ecc

Mens andre spiser kjøttet rått, eller foretrekker en medium biff fremfor skosåle... 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å brune kjøttet før jeg slenger det i ovnen, setter ovnen på ca 90 grader. 50 grader høres litt lavt ut. 

Anonymkode: 2038d...71c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

50 grader er yngletemperatur for enkelte bakterier. Øk temperaturen til 70 grader i det minste.

Må understreke at det er bakteriene på utsiden som har fest, 56 i kjernetemperatur for biff er helt fint. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Burde ikke denne tråden stått på Mat og drikke-forumet? 

Anonymkode: 02e51...0d6

Men har det så forferdelig mye å bety?

Anonymkode: 27cb1...417

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

På 55 grader. 

Står han fortsatt og stirrer inn i ovnen på en lunken biff TS eller har han blitt sulten nok til å innrømme at du hadde rett?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...