Gå til innhold

Få barn eller vente til tilbud om høyere stilling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg og min mann snakker mye om det å starte familie og kanskje prøve å få barn. Han skulle helst ha satt i gang for lenge siden men det er jeg som holder tilbake. Jeg har i dag 75 % fast stilling og har visstnok, i følge leder, relativt greie muligheter for å få 100 % fast stilling fra nyttår. Dette er noe jeg ønsker meg. 

Det er litt tullete, men flere venninner har fått barn nå og jeg kjenner at jeg virkelig ønsker barn, men bør jeg vente til jeg vet om jeg evt. får høyere stilling? Jeg er redd for at om jeg blir dårlig tidlig i svangerskapet vil det minimere mine sjanser for høyere stilling. Selv om det ikke er lov så kan jeg se for meg at ei som evt. er sykmeldt ikke får tilbud om høyere stilling.

Jeg er også redd for at det tar lang tid med prøving før vi lykkes, og at det derfor er like greit å bare starte nå?

Vi er forresten begge i siste del av tjueårene, ingen barn fra før, gift, eier bolig, begge i fast jobb.

Takker for svar :)

Anonymkode: 57a7e...1f3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

... plutselig tar det _lang_ tid, jeg ville ikke utsatt. Det vil si, om dere hadde greid dere økonomisk om du ikke fikk 100% fast, ville jeg ikke nølt.

• Liker 2
Skrevet

TS her. 

Jeg er forresten helsefagarbeider og jobber 3-delt turnus. Søsteren min ble svært dålig i sitt svangerskap og ble lagt inn på sykehuset pga. hyperemesis. Jeg planlegger på ingen måte å bli "syk" og sykmeldt tidlig i et evt. svangerskap, men pga jobben min, osv så tenker jeg på det :)

Skrevet

Hvis du får svar ang. den nye stillingen rett over nyttår ville jeg ventet et par mnd med prøvingen.

Anonymkode: 891b6...08a

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis du får svar ang. den nye stillingen rett over nyttår ville jeg ventet et par mnd med prøvingen.

Anonymkode: 891b6...08a

Jeg vil nok få svar ang stillingen rett før eller etter nyttår.

Skrevet

Tre måneder har da ingenting å si, med mindre du er over 38...

Anonymkode: 0394b...261

• Liker 1
Skrevet

Hva med å slutte på p-piller nå om du går på det og heller bruke kondom frem til du har fått svar på stillingsprosenten din eller at dere bare har lyst til å prøve likevel. Da har kroppen din noen måneder på å komme seg i syklus, noen går rett i syklus, mens andre bruker litt tid på å få hormonene i lage.. 😊 lykke til! 

Ps. Begynn med folat med en gang, det er bare fint om du får noen måneder å bygge opp lageret. 

• Liker 3
Skrevet

Du kan begynne prøvingen nå, for det kan ta flere måneder før du blir gravid. Hvis du blir gravid før nyttår, kan du jo skjule det så lenge som mulig, så får du skrevet under kontrakten først. Så er du sikker på at du får høyere stilling. 

Men det er ikke problem å få barn med 70% stilling. Dere er to med inntekt, og jeg regner med du jobber en del ekstravakter i tillegg. Så du MÅ jo ikke ha 100% stilling før du får barn. 

Skrevet

Ja det kan ta tid å prøve, eller det kan gå med en gang! Jeg ville normalt sagt ikke vent, men her er ste snakk om 3 mnd. Ville sluttet på prevention nå og ventet et par mnd med å prøve. 

Søsteren min hadde forresten hyperkvalme (eller hva det here) da hun var gravid. Jeg var ikke kvalm I det hele tatt. Så det ligger ikke i familien. 

Skrevet
2 timer siden, prøverpåny skrev:

Hva med å slutte på p-piller nå om du går på det og heller bruke kondom frem til du har fått svar på stillingsprosenten din eller at dere bare har lyst til å prøve likevel. Da har kroppen din noen måneder på å komme seg i syklus, noen går rett i syklus, mens andre bruker litt tid på å få hormonene i lage.. 😊 lykke til! 

Ps. Begynn med folat med en gang, det er bare fint om du får noen måneder å bygge opp lageret. 

Jeg synes dette var et veldig godt tips:) Det kan ta en del mnd før man får eggløsning. Og også lurt med å begynne med folat.

Men hvis du ønsker å starte nå så synes jeg du skal gå for det. Det er ikke lov å diskriminere gravide på den måten.

Noe å tenke på er når på året du ønsker at babyen skal bli født. Er du avhengig av barnehagestart (barn født rundt august) eller har du noen tanker om å ha barn født tidlig på året med tanke på skolestart. Nå er jo ikke graviditet en bestilling på noen som helst måte. Plutselig tar det tid og da bryr man seg ikke så mye om datoer så lenge man bare blir gravid. Men det kan jo være noe å tenke på:)

Anonymkode: c7cf0...5bd

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...