-C- Skrevet 14. september 2019 #1 Skrevet 14. september 2019 (Jeg har postet dette i tråden IKM Skravletråd før, så de av dere som vanker der inne har lest dette før.) Hei! Jeg kan jo starte med å introdusere meg selv Nylig fylt 37år, har to barn, er nå i pp7, hadde eggløsning i går på syklusdag 13. Tok ut hormonspiral i desember 2018. Hadde en SA i mars, 5+ uker Etter SA ble vi fulgt opp med hormonprøver, innvendig ultralyd osv. Alt har sett fint ut hele veien. Jeg har ekstremt punktlige sykluser, og eggløsning hver mnd rundt dag 10-13. Syklusene mine varierer fra 24-26 dager. Som regel 25 dager. I og med at jeg er over 35, ble vi oppfordret til å søke hjelp etter 6 pp'er, har vi gjort det. Jeg temper hver måned og noterer alt i appen Fertility Friend, så jeg har stålkontroll på syklusene mine. Jeg hadde positiv EL-test (Clear Blue) på tordag + Eggløsning i går. Årsaken til at jeg velger å poste det også her er fordi jeg gjerne vil ha flere sine meninger om dette. Det gjelder Letrozol + skylling av eggledere! I og med at jeg har skrevet om dette før i Skravletråden IKM, velger jeg bare å lime inn det jeg skrev der her. Jeg starter med oppdateringen fra min offentlige gynekolog, også limer jeg inn det jeg skrev etter besøket hos privat klinikk - Hausken!OFFENTLIG GYNEKOLOG Vi gikk over syklusene mine via grafer og så på alt fra lengde, til antall samleier per syklus, når jeg har eggløsning og hvor mange blødningsdager jeg har osv. Hun var helt imponert over hvor stabile sykluser og eggløsninger jeg har, det var altså en veldig positiv ting! Gynekologen lagde en rekvisisjon til samboer for å sjekke spermier. Hun vet ikke at vi skal gå til Hausken, og det har vi bevisst valgt å holde for oss selv i fare for at hun da kanskje hadde «sluppet taket» mer på vår situasjon «fordi de får jo allikevel hjelp privat.» Men der får altså samboer sjekket spermkvalitet på onsdag. Så kom hun med flere forslag. Hun sa at hun gjerne ønsker å sjekke eggledere med kontrastveske og kateter. Dette ville hun ikke gjøre i dag da vi er på dag 9 i syklus og jeg ofte har EL på dag 10-13. Da ville man rett og slett skylt alt bort, så det vil hun at vi gjør på dag 6 neste syklus. Da jeg kun har menstruasjon maks 3-4 dager fungerer dette bra. Da skyller vi og sjekker dem FØR vi får lagt inn aksjer! Så nevnte hun lakroskopi, (?) det er en operasjon hvor de går inn via navle mens man er i full narkose, og sjekker bevegeligheten av eggledere. Egglederne skal «danse» litt som hun så fint sa det, rett og slett fordi de skal «bevege» egget på riktig vei. I noen tilfeller kan man ha åpne fine eggledere, men de «danser ikke», altså har dårlig bevegelighet, eller feks noen sammenvoksninger. Dette vil en slik operasjon kunne avdekke og evt korrigere. Dette var noe hun bare nevnte, men absolutt ikke foreslo som en mulighet på dette tidspunkt overhodet. Så nevnte hun Letrozol, hun mente at jeg med stor sannsynlighet ikke er avhengig det da jeg helt klart utifra grafene har eggløsning + vi har målt progesteron på dag 2 og 21 av menstruasjonssyklus før. Allikevel som hun sa; det kan ikke skade! For noen gjør det underverker! Hun sa jeg kunne tenke litt på det, og mente det er verdt et forsøk! Så til alle dere som har tatt Letrozol: tanker? Hvorfor fikk dere det? Jeg har altså etter hva de kan finne ikke et fertilitetsproblem, mer en utfordring: alder. Så det er ikke grunnet PCOS, eller Endometriose hun foreslo det. Hun var veldig fornøyd med grafene/syklusene mine; hun tok frem sin plakat med hormonverdier gjennom en syklus og sa: «SE HER! Dine grafer er virkelig akkurat som denne, det er helt fantastisk! Sjeldent korrekte etter boken!» Hun gikk gjennom alle verdier på hormonprøver og alt ser kjempebra ut! AMH på 17. Ellers var alle hormoner helt fine! Hun ønsker at vi sjekket spermen til sambo og gjør en egglederskylling på meg uansett hva, dette da sykehuset krever detter for å ta oss inn til videre utredning for IVF. Gynekologen min sa at alt kan skje, vips er jeg gravid naturlig og alt ligger slik det ser ut nå til rette for det, men hun ønsker allikevel gjerne å få oss videre i systemet nå slik at vi kommer oss inn i køen - som visstnok er mye kortere nå enn før i tiden. Du kan alltids avlyse en time sa hun, men for å kunne gjøre det må du komme det fremst i køen først😊 Hun gjorde en innvendig ul og der så alt kjempefint ut! Slimhinnen var helt som den skal. Hun så et veldig modent egg som hun målte til å være 16mm, og de vokser med ca 2mm i døgnet. De fleste kvinner slipper egget ved 18-24mm, varierer litt. Så jeg har nok eggløsning i løpet av to dager ca. Om det egget er av bra kvalitet kan man allikevel aldri se på ultralyd, det er noe de kan se ved IVF. Da plukker de det beste egget og detter en bra sædcelle inn. Derfor mener de ivf er så bra - nettopp fordi alt optimaliseres slik at alle forhold skal ligge til rette for en vellykket befruktning. Kroppen plukker bare et tilfeldig egg og forstår absolutt ikke om det et et bra egg eller ei det slipper. Og det var egentlig det! Så neste på planen er at sambo tar en spermprøve offentlig og jeg må skylle eggledere, så vil vi henvises videre til sykehus og få hjelp der og da kanskje stå i kø for IVF. Det finnes ingen årsak her som antyder at jeg ikke kan få barn altså, men pga alder vil vi kunne få IVF om vi ønsker. Jeg er godt fornøyd med dagens time, rett og slett da jeg så for meg at hun bare ville be meg om å fortsette å prøve uten tiltak. Nå hadde hun iallfall noe konkret å komme med! Iallfall - litt usikker på hva vi skal gjøre, men blir vel skylling av eggledere og sjekk av sperm til å begynne med! Skylling av eggledere får jeg ikke gjort før 1 oktober, så ting tar tid!! Håper jo fremdeles vi skal klare dette på egenhånd, men er veldig i tvil ift dette med Letrozol + skylling v eggledere? Tar gjerne i mot tanker om du har en mening!PRIVAT KLINIKK HAUSKEN Da har vi vært på Hausken! For en fin klinikk, nydelige lokaler med kjempehyggelig personell! 6/6 på det altså! Vi var inne hos en lege som gikk gjennom historikken vår med oss muntlig, etter å ha snakket om det ble sambo sendt for å ta en sædprøve, mens jeg ble undersøkt med innvendig UL. Første han sa: "Ja så dere ønsker dere barn og er kanskje litt utålmodige?" og smilte. På en hyggelig måte altså, det var en svært morsom, hyggelig og kul gynekolog/lege. Hvorpå vi svarte: Ja vi har jo det, men vi er ikke her bare fordi vi er utålmodige, men også fordi jeg jo begynner å dra på årene" Da tittet han bare rart på meg, og spurte: "Hvor gammel er du?" 37 svarte jeg. Hvorpå han svarte: "Det hadde jeg virkelig aldri kunne forestille meg, sånn virkelig ikke, trodde du var under 30". Jeg takket selvfølgelig pent hehe, også lo han! Han sa også: "Da er det langt mer forståelig hvorfor dere har kommet hit i dag, og også helt riktig av dere". Sambo gikk som sagt for å ta sædprøven sin, mens jeg på dette punktet ble sjekket med innvendig UL. I dag målte follikklen 19,9mm, altså "sprekkferdig" som han kalte det. Eggløsning er dermed rett rundt hjørnet. Slimhinnen var på 12mm, som han konkluderte med å være veldig bra. Vi talte vel 10 egg totalt, 6 på ene siden og 4 på andre side, men det var kun et som var kjempemodent da. Han kunne se at eggene/ folliklene var litt mindre og kanskje ikke like bra som på en på 25, så alder har noe å si her altså! Allikevel mente han at det egget som er modent ser helt "perfekt" ut og slik det skal! Han gikk over alle prøver nøye, så på grafene mine, sykluslengde osv. I og med at vi ble gravide i mars, ønsket han ikke å sjekke egglederne mine med kontrastvæske i det hele tatt, ikke nå - ikke senere. Dette da han mener at så stabile sykluser med stabile blødninger, oppå det faktum at jeg ble gravid i mars, alt tilsammen tilsier at der er det ikke noe galt. I tillegg er det en risiko for infeksjon ved skylling, så det smaker mindre enn det koster for kroppen potensielt. Han virket så utrolig proff at jeg stoler på det! Han har jo utstyr og tid til å gjøre det, men ville ikke. Hva angår letrozol så mente han at det ikke ville ha noen effekt på meg. Så det utgikk på en måte og ble bare en "ikke sak" med en gang. Dette synes jeg er litt merkelig og allermest forvirrende siden vi jo fikk anbefalt dette av offentlig gynekolog. Vi fikk tilbud om inseminering allerede på denne syklusen OM vi ønsker, men han mener at det KUN er om vi ønsker. Det koster 7000. I og med at eggløsning antagelig er i morgen eller senest fredag, velger vi å la kroppen prøve på egenhånd nå. Altså ingen inseminering nå. Årsaken til at han nevnte det som en mulighet er fordi jeg nevnte at jeg aldri opplever å ha eggløsningsslim, selv om han ikke tror det er årsak til at det ikke ha klaffet - siden vi jo fikk det til i mars. Iallfall sa han at dersom vi ønsker, kan de foreta en inseminering, men hans råd er at vi ikke trenger det. Det er dog ikke farlig å gjøre det på en måte. Kan også nevnes at jeg ikke har oppdaget eggløsningslim i noen av mine andre graviditeter heller. Hverken med de to barna mine, eller i april da vi ble gravide. Som løsning på dette vurderer vi å kjøpe glidemiddel som er spermvennlig, bare for å teste om det kan ha noen funksjon. Ser de selger det og reklamerer med at det til og med kan hjelpe til med å bli gravid. Så kom da sambo inn, rød i kinnene (knis), og vi fikk komme å se sædprøven på laben. Der fikk vi se maaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaange levende sprellende sæd i sin aller beste form! Kult at også vi faktisk fikk ta en titt og se dem i action! Minneverdig og moro synes vi Han spurte sambo om han ville ta en liten videosnutt av dem å ha på mobilen, men sambo takket nei. Som han sa: "Hva om noen plutselig kommer over dem på mobilen min" haha! Oppsummert: Han ønsket ikke å sette diagnose "Ufrivillig barnløshet" på oss, da han ikke mener det er riktig. Han satte derfor diagnose "alder" på oss. At årsak til at det muligens ikke har klaffet enda rett og slett er alder! Han sa også at det paradoksalt er slik at over fylte 35 kan man ofte bruke mye lengre tid på å bli gravid enn yngre personer, samtidig som man da oppfordres til å søke hjelp allerede etter 6 mnd, altså langt kortere tid enn personer under 35. Derfor er en sjekk ofte litt "feil" så tidlig, men for å utelukke viktig. Derfor må man se helheten i alle resultat kombinert. Det vi alt i alt ble anbefalt var at vi prøver til januar selv, det vil si 4pp'er til på egenhånd, om det ikke har klaffet til da ville de anbefale oss IVF. Altså IVF i januar. Det står ingenting i veien for å gjøre det allerede neste syklus, alt ligger nå klart og vi kan få time på dagen dersom vi ønsker ved neste syklus, men både legen og sykepleierens konklusjon og råd var helt soleklart: Fortsett å prøv på egenhånd ut året! De mente at sannsynligheten for at vi skal klare det selv er så stor, at det ikke ville føltes riktig å anbefale oss IVF med en gang. Allikevel var de veldig klare på at om vi føler at vi er drittlei, og ikke orker 4 mnd til, kan de helt klart hjelpe oss med gode prognoser! Vi spurte litt om den pakken på 3 forsøk for prisen av 2, men gynekologen mente at vi ikke trengte å kjøpe 3 forsøk, da han var ganske sikker i sin sak om at dette ville gå på 1 forsøk. De kan aldri vite dette 100% sikkert, men de gjør det tross alt hele tiden og var veldig tydelig også der. De var også tydelige på at de ikke ville at vi skulle vente lengre enn januar, da man fort blir eldre og dette påvirker standarden på "systemet" mitt. Etter timen hos legen, var vi inne hos sykepleier som gikk gjennom alt med oss, v e l d i g nøye! Hun gikk gjennom historikk, viste oss tabeller og grafer osv, samt tok oss gjennom preparatene. Alt fra hvilken dose vi må ha til hvordan vi setter sprøytene, hvilke tidspunkter osv osv. Veldig detaljert og fint, og vi kunne stille absolutt alle spørsmål vi ville og hun tok seg gooood tid! Vi er superfornøyde med besøket hos Hausken og kan varmt anbefale dem videre om noen vurderer dem! Sambo måtte rett tilbake på jobb, så vi har ikke snakket nøye gjennom dette helt enda, men utifra det lille vi rakk å snakke, ble vi nok enige om å prøve ut året og se! Dersom vi ikke er gravide i januar kjører vi på tenker jeg! Det er mye å tenke på, og inseminering orker vi rett og slett ikke prøve på enda, da det for oss virket mer som en mulughet han ville gi oss "dersom" vi ikke orker å vente helt til januar. Vi kunne også få gå i gang med IVF når som helst, men når disse menneskene som tross alt tjener penger på at folk gjør IVF, heller oppfordrer oss til å fortsette å prøve litt tid med tanke på utgangspunktet, føler vi det er riktig å lytte på det! De har tross alt ingenting å vinne på å anbefale oss det! Det vi nå må vurdere er om vi ønsker å følge opp det offentlige, så vi har selvfølgelig en del spørsmål rundt det som jeg nå må prøve å finne ut. Tenkte å sjekke her inne og på nett om noen vet hvor lang ventelisten er på IVF ved offentlig instans? Årsaken til at vi vil sjekke det opp er jo fordi det visstnok er mye billigere enn privat, så vi ønsker iallfall å vite før vi bestemmer oss. Er det noen her inne som vet? Vi er jo i systemet nå, og min offentlige gynekolog kunne henvise oss ved neste menstruasjon om vi ville. KONKLUSJON:Det vi nå virkelig lurer på er om vi bør prøve Letrozol, jeg har snakket med andre som har fått det til tross for at alt så bra ut. Hos både en til her inne + en venninne funket dette. De ble gravide påfølgende prøve periode. Det er klart at man blir usikker når to instanser som dette har to veldig forskjellige meninger om preparatet i forhold til min kropp og situasjon. Da blir man forvirret! Så jeg håper noen andre her inne har en mening eller tanke som de ønsker å dele med meg! Personlig kjenner jeg jo at jeg er såpass utålmidig at jeg har lyst å prøve Letrozol. Til de av dere som har tatt Letrozol: Hvordan fungerer det? Er det en eller mange sprøyter? Når i syklus tar man den? Tar man den selv? Er det i kombinasjon med tabletter? Vet at denne tråden var lang, så om du har orket å lese deg gjennom hele er jeg veldig takknemlig, selv om du kanskje ikke har noe råd å komme med Legger også ved dagens graf under her om noen skulle ha interesse i å se den! Hilsen -C-
AnonymBruker Skrevet 14. september 2019 #3 Skrevet 14. september 2019 Jeg har ikke erfaring med ivf, men jeg har pcos og brukte 2,5 år på å bli gravid. Da brukte jeg pergotime, som er en tablettkur man tar i forkant av eggløsning, tilsvarende Letrozol (det er altså tabletter og ikke sprøyter). Den tas bestemte dager, feks dag 3-8 eller 5-10 i syklus, avhengig av hva din gyn sier. Jeg hadde eggløsning på egenhånd, men de var av så dårlig kvalitet at jeg ikke ble gravid. Men kur 3 av Pergo gjorde susen👍🏼 Jeg ville nok selv prøvd Letrozol hvis jeg var utålmodig da det kun er en liten tablettkur det er snakk om☺️ Anonymkode: 0d86c...ab8 2
-C- Skrevet 14. september 2019 Forfatter #4 Skrevet 14. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke erfaring med ivf, men jeg har pcos og brukte 2,5 år på å bli gravid. Da brukte jeg pergotime, som er en tablettkur man tar i forkant av eggløsning, tilsvarende Letrozol (det er altså tabletter og ikke sprøyter). Den tas bestemte dager, feks dag 3-8 eller 5-10 i syklus, avhengig av hva din gyn sier. Jeg hadde eggløsning på egenhånd, men de var av så dårlig kvalitet at jeg ikke ble gravid. Men kur 3 av Pergo gjorde susen👍🏼 Jeg ville nok selv prøvd Letrozol hvis jeg var utålmodig da det kun er en liten tablettkur det er snakk om☺️ Anonymkode: 0d86c...ab8 Tusen takk😊 så godt å høre du ble gravid! Hvordan vet man om man har dårlig kvalitet på eggløsning eller ei?
Sinsiew Skrevet 14. september 2019 #5 Skrevet 14. september 2019 Av hva jeg har lest(og spurte gyn i går når jeg uansett var der for tul) så kan letrozol gi bedre eggløsninger og derfor optimalisere sjansene for gode egg og bedre odds ved eggløsning. Det skader ikke prøve, tenker jeg
AnonymBruker Skrevet 14. september 2019 #6 Skrevet 14. september 2019 20 minutter siden, -C- skrev: Tusen takk😊 så godt å høre du ble gravid! Hvordan vet man om man har dårlig kvalitet på eggløsning eller ei? Det er ganske vanlig med dårlig kvalitet ved PCOS. Jeg tok blodprøver på bestemte dager i syklusen som ga en verdi, (jeg husker dessverre ikke lenger hva den het for dette var i 2015) og de viste under ønsket nivå. Fikk først en enkel kur pergo, tok nye prøver som fortsatt viste for lave verdier. Dobbel kur, nye blodprøver viste et akseptabelt resultat, og andre doble kuren ble jeg gravid. Anonymkode: 0d86c...ab8
-C- Skrevet 14. september 2019 Forfatter #7 Skrevet 14. september 2019 2 minutter siden, Sinsiew skrev: Av hva jeg har lest(og spurte gyn i går når jeg uansett var der for tul) så kan letrozol gi bedre eggløsninger og derfor optimalisere sjansene for gode egg og bedre odds ved eggløsning. Det skader ikke prøve, tenker jeg Tusen takk @Sinsiew❤️ Ja jeg heller også litt mot det faktisk. Tenker som så: det kan vel umulig skade å prøve? Nå vet ikke jeg om noen bivirkninger fra Letrozol som er meg kjent da, men dersom det ikke er ødeleggende bør det jo kanskje være verdt et forsøk. Allikevel merkelig at Hausken som er så flinke da ikke ser på det som noen vite/poeng overhodet?
AnonymBruker Skrevet 14. september 2019 #8 Skrevet 14. september 2019 Akkurat nå, -C- skrev: Tusen takk @Sinsiew❤️ Ja jeg heller også litt mot det faktisk. Tenker som så: det kan vel umulig skade å prøve? Nå vet ikke jeg om noen bivirkninger fra Letrozol som er meg kjent da, men dersom det ikke er ødeleggende bør det jo kanskje være verdt et forsøk. Allikevel merkelig at Hausken som er så flinke da ikke ser på det som noen vite/poeng overhodet? Jeg tror nok det betyr at Hausken tenker at du har gode eggløsninger, og at det derfor ikke vil gjøre noe forskjell. Men det skader ikke å prøve, og når du først er i behandling to steder så kan du velge hvem du vil høre på. Men husk å informere Hausken dersom du ender med noe mer oppfølging der senere☺️ Anonymkode: 0d86c...ab8 2
-C- Skrevet 14. september 2019 Forfatter #9 Skrevet 14. september 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ganske vanlig med dårlig kvalitet ved PCOS. Jeg tok blodprøver på bestemte dager i syklusen som ga en verdi, (jeg husker dessverre ikke lenger hva den het for dette var i 2015) og de viste under ønsket nivå. Fikk først en enkel kur pergo, tok nye prøver som fortsatt viste for lave verdier. Dobbel kur, nye blodprøver viste et akseptabelt resultat, og andre doble kuren ble jeg gravid. Anonymkode: 0d86c...ab8 Aha! Kanskje du har målt progresteron i blodet? Det målte jeg også, på dag 2 og 21 i syklus. Utifra det + graviditet i mars samt grafene ved temping, mener begge legene at jeg uten tvil har eggløsning. Også det at syklusene er så stabile mente mente de var bra, så jeg vet ikke helt. Er veldig usikker, men heller mot å prøve Letrozol.
-C- Skrevet 14. september 2019 Forfatter #10 Skrevet 14. september 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror nok det betyr at Hausken tenker at du har gode eggløsninger, og at det derfor ikke vil gjøre noe forskjell. Men det skader ikke å prøve, og når du først er i behandling to steder så kan du velge hvem du vil høre på. Men husk å informere Hausken dersom du ender med noe mer oppfølging der senere☺️ Anonymkode: 0d86c...ab8 Ja sant! Jeg tenker faktisk å ringe Hausken uansett og spørre dem om de mener det er skadelig eller negativt for meg av noen grunn😊 klarer liksom ikke la være å tenke: hva om Letrozol kan funke?
AnonymBruker Skrevet 14. september 2019 #11 Skrevet 14. september 2019 5 timer siden, -C- skrev: (Jeg har postet dette i tråden IKM Skravletråd før, så de av dere som vanker der inne har lest dette før.) Hei! Jeg kan jo starte med å introdusere meg selv Nylig fylt 37år, har to barn, er nå i pp7, hadde eggløsning i går på syklusdag 13. Tok ut hormonspiral i desember 2018. Hadde en SA i mars, 5+ uker Etter SA ble vi fulgt opp med hormonprøver, innvendig ultralyd osv. Alt har sett fint ut hele veien. Jeg har ekstremt punktlige sykluser, og eggløsning hver mnd rundt dag 10-13. Syklusene mine varierer fra 24-26 dager. Som regel 25 dager. I og med at jeg er over 35, ble vi oppfordret til å søke hjelp etter 6 pp'er, har vi gjort det. Jeg temper hver måned og noterer alt i appen Fertility Friend, så jeg har stålkontroll på syklusene mine. Jeg hadde positiv EL-test (Clear Blue) på tordag + Eggløsning i går. Årsaken til at jeg velger å poste det også her er fordi jeg gjerne vil ha flere sine meninger om dette. Det gjelder Letrozol + skylling av eggledere! I og med at jeg har skrevet om dette før i Skravletråden IKM, velger jeg bare å lime inn det jeg skrev der her. Jeg starter med oppdateringen fra min offentlige gynekolog, også limer jeg inn det jeg skrev etter besøket hos privat klinikk - Hausken!OFFENTLIG GYNEKOLOG Vi gikk over syklusene mine via grafer og så på alt fra lengde, til antall samleier per syklus, når jeg har eggløsning og hvor mange blødningsdager jeg har osv. Hun var helt imponert over hvor stabile sykluser og eggløsninger jeg har, det var altså en veldig positiv ting! Gynekologen lagde en rekvisisjon til samboer for å sjekke spermier. Hun vet ikke at vi skal gå til Hausken, og det har vi bevisst valgt å holde for oss selv i fare for at hun da kanskje hadde «sluppet taket» mer på vår situasjon «fordi de får jo allikevel hjelp privat.» Men der får altså samboer sjekket spermkvalitet på onsdag. Så kom hun med flere forslag. Hun sa at hun gjerne ønsker å sjekke eggledere med kontrastveske og kateter. Dette ville hun ikke gjøre i dag da vi er på dag 9 i syklus og jeg ofte har EL på dag 10-13. Da ville man rett og slett skylt alt bort, så det vil hun at vi gjør på dag 6 neste syklus. Da jeg kun har menstruasjon maks 3-4 dager fungerer dette bra. Da skyller vi og sjekker dem FØR vi får lagt inn aksjer! Så nevnte hun lakroskopi, (?) det er en operasjon hvor de går inn via navle mens man er i full narkose, og sjekker bevegeligheten av eggledere. Egglederne skal «danse» litt som hun så fint sa det, rett og slett fordi de skal «bevege» egget på riktig vei. I noen tilfeller kan man ha åpne fine eggledere, men de «danser ikke», altså har dårlig bevegelighet, eller feks noen sammenvoksninger. Dette vil en slik operasjon kunne avdekke og evt korrigere. Dette var noe hun bare nevnte, men absolutt ikke foreslo som en mulighet på dette tidspunkt overhodet. Så nevnte hun Letrozol, hun mente at jeg med stor sannsynlighet ikke er avhengig det da jeg helt klart utifra grafene har eggløsning + vi har målt progesteron på dag 2 og 21 av menstruasjonssyklus før. Allikevel som hun sa; det kan ikke skade! For noen gjør det underverker! Hun sa jeg kunne tenke litt på det, og mente det er verdt et forsøk! Så til alle dere som har tatt Letrozol: tanker? Hvorfor fikk dere det? Jeg har altså etter hva de kan finne ikke et fertilitetsproblem, mer en utfordring: alder. Så det er ikke grunnet PCOS, eller Endometriose hun foreslo det. Hun var veldig fornøyd med grafene/syklusene mine; hun tok frem sin plakat med hormonverdier gjennom en syklus og sa: «SE HER! Dine grafer er virkelig akkurat som denne, det er helt fantastisk! Sjeldent korrekte etter boken!» Hun gikk gjennom alle verdier på hormonprøver og alt ser kjempebra ut! AMH på 17. Ellers var alle hormoner helt fine! Hun ønsker at vi sjekket spermen til sambo og gjør en egglederskylling på meg uansett hva, dette da sykehuset krever detter for å ta oss inn til videre utredning for IVF. Gynekologen min sa at alt kan skje, vips er jeg gravid naturlig og alt ligger slik det ser ut nå til rette for det, men hun ønsker allikevel gjerne å få oss videre i systemet nå slik at vi kommer oss inn i køen - som visstnok er mye kortere nå enn før i tiden. Du kan alltids avlyse en time sa hun, men for å kunne gjøre det må du komme det fremst i køen først😊 Hun gjorde en innvendig ul og der så alt kjempefint ut! Slimhinnen var helt som den skal. Hun så et veldig modent egg som hun målte til å være 16mm, og de vokser med ca 2mm i døgnet. De fleste kvinner slipper egget ved 18-24mm, varierer litt. Så jeg har nok eggløsning i løpet av to dager ca. Om det egget er av bra kvalitet kan man allikevel aldri se på ultralyd, det er noe de kan se ved IVF. Da plukker de det beste egget og detter en bra sædcelle inn. Derfor mener de ivf er så bra - nettopp fordi alt optimaliseres slik at alle forhold skal ligge til rette for en vellykket befruktning. Kroppen plukker bare et tilfeldig egg og forstår absolutt ikke om det et et bra egg eller ei det slipper. Og det var egentlig det! Så neste på planen er at sambo tar en spermprøve offentlig og jeg må skylle eggledere, så vil vi henvises videre til sykehus og få hjelp der og da kanskje stå i kø for IVF. Det finnes ingen årsak her som antyder at jeg ikke kan få barn altså, men pga alder vil vi kunne få IVF om vi ønsker. Jeg er godt fornøyd med dagens time, rett og slett da jeg så for meg at hun bare ville be meg om å fortsette å prøve uten tiltak. Nå hadde hun iallfall noe konkret å komme med! Iallfall - litt usikker på hva vi skal gjøre, men blir vel skylling av eggledere og sjekk av sperm til å begynne med! Skylling av eggledere får jeg ikke gjort før 1 oktober, så ting tar tid!! Håper jo fremdeles vi skal klare dette på egenhånd, men er veldig i tvil ift dette med Letrozol + skylling v eggledere? Tar gjerne i mot tanker om du har en mening!PRIVAT KLINIKK HAUSKEN Da har vi vært på Hausken! For en fin klinikk, nydelige lokaler med kjempehyggelig personell! 6/6 på det altså! Vi var inne hos en lege som gikk gjennom historikken vår med oss muntlig, etter å ha snakket om det ble sambo sendt for å ta en sædprøve, mens jeg ble undersøkt med innvendig UL. Første han sa: "Ja så dere ønsker dere barn og er kanskje litt utålmodige?" og smilte. På en hyggelig måte altså, det var en svært morsom, hyggelig og kul gynekolog/lege. Hvorpå vi svarte: Ja vi har jo det, men vi er ikke her bare fordi vi er utålmodige, men også fordi jeg jo begynner å dra på årene" Da tittet han bare rart på meg, og spurte: "Hvor gammel er du?" 37 svarte jeg. Hvorpå han svarte: "Det hadde jeg virkelig aldri kunne forestille meg, sånn virkelig ikke, trodde du var under 30". Jeg takket selvfølgelig pent hehe, også lo han! Han sa også: "Da er det langt mer forståelig hvorfor dere har kommet hit i dag, og også helt riktig av dere". Sambo gikk som sagt for å ta sædprøven sin, mens jeg på dette punktet ble sjekket med innvendig UL. I dag målte follikklen 19,9mm, altså "sprekkferdig" som han kalte det. Eggløsning er dermed rett rundt hjørnet. Slimhinnen var på 12mm, som han konkluderte med å være veldig bra. Vi talte vel 10 egg totalt, 6 på ene siden og 4 på andre side, men det var kun et som var kjempemodent da. Han kunne se at eggene/ folliklene var litt mindre og kanskje ikke like bra som på en på 25, så alder har noe å si her altså! Allikevel mente han at det egget som er modent ser helt "perfekt" ut og slik det skal! Han gikk over alle prøver nøye, så på grafene mine, sykluslengde osv. I og med at vi ble gravide i mars, ønsket han ikke å sjekke egglederne mine med kontrastvæske i det hele tatt, ikke nå - ikke senere. Dette da han mener at så stabile sykluser med stabile blødninger, oppå det faktum at jeg ble gravid i mars, alt tilsammen tilsier at der er det ikke noe galt. I tillegg er det en risiko for infeksjon ved skylling, så det smaker mindre enn det koster for kroppen potensielt. Han virket så utrolig proff at jeg stoler på det! Han har jo utstyr og tid til å gjøre det, men ville ikke. Hva angår letrozol så mente han at det ikke ville ha noen effekt på meg. Så det utgikk på en måte og ble bare en "ikke sak" med en gang. Dette synes jeg er litt merkelig og allermest forvirrende siden vi jo fikk anbefalt dette av offentlig gynekolog. Vi fikk tilbud om inseminering allerede på denne syklusen OM vi ønsker, men han mener at det KUN er om vi ønsker. Det koster 7000. I og med at eggløsning antagelig er i morgen eller senest fredag, velger vi å la kroppen prøve på egenhånd nå. Altså ingen inseminering nå. Årsaken til at han nevnte det som en mulighet er fordi jeg nevnte at jeg aldri opplever å ha eggløsningsslim, selv om han ikke tror det er årsak til at det ikke ha klaffet - siden vi jo fikk det til i mars. Iallfall sa han at dersom vi ønsker, kan de foreta en inseminering, men hans råd er at vi ikke trenger det. Det er dog ikke farlig å gjøre det på en måte. Kan også nevnes at jeg ikke har oppdaget eggløsningslim i noen av mine andre graviditeter heller. Hverken med de to barna mine, eller i april da vi ble gravide. Som løsning på dette vurderer vi å kjøpe glidemiddel som er spermvennlig, bare for å teste om det kan ha noen funksjon. Ser de selger det og reklamerer med at det til og med kan hjelpe til med å bli gravid. Så kom da sambo inn, rød i kinnene (knis), og vi fikk komme å se sædprøven på laben. Der fikk vi se maaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaange levende sprellende sæd i sin aller beste form! Kult at også vi faktisk fikk ta en titt og se dem i action! Minneverdig og moro synes vi Han spurte sambo om han ville ta en liten videosnutt av dem å ha på mobilen, men sambo takket nei. Som han sa: "Hva om noen plutselig kommer over dem på mobilen min" haha! Oppsummert: Han ønsket ikke å sette diagnose "Ufrivillig barnløshet" på oss, da han ikke mener det er riktig. Han satte derfor diagnose "alder" på oss. At årsak til at det muligens ikke har klaffet enda rett og slett er alder! Han sa også at det paradoksalt er slik at over fylte 35 kan man ofte bruke mye lengre tid på å bli gravid enn yngre personer, samtidig som man da oppfordres til å søke hjelp allerede etter 6 mnd, altså langt kortere tid enn personer under 35. Derfor er en sjekk ofte litt "feil" så tidlig, men for å utelukke viktig. Derfor må man se helheten i alle resultat kombinert. Det vi alt i alt ble anbefalt var at vi prøver til januar selv, det vil si 4pp'er til på egenhånd, om det ikke har klaffet til da ville de anbefale oss IVF. Altså IVF i januar. Det står ingenting i veien for å gjøre det allerede neste syklus, alt ligger nå klart og vi kan få time på dagen dersom vi ønsker ved neste syklus, men både legen og sykepleierens konklusjon og råd var helt soleklart: Fortsett å prøv på egenhånd ut året! De mente at sannsynligheten for at vi skal klare det selv er så stor, at det ikke ville føltes riktig å anbefale oss IVF med en gang. Allikevel var de veldig klare på at om vi føler at vi er drittlei, og ikke orker 4 mnd til, kan de helt klart hjelpe oss med gode prognoser! Vi spurte litt om den pakken på 3 forsøk for prisen av 2, men gynekologen mente at vi ikke trengte å kjøpe 3 forsøk, da han var ganske sikker i sin sak om at dette ville gå på 1 forsøk. De kan aldri vite dette 100% sikkert, men de gjør det tross alt hele tiden og var veldig tydelig også der. De var også tydelige på at de ikke ville at vi skulle vente lengre enn januar, da man fort blir eldre og dette påvirker standarden på "systemet" mitt. Etter timen hos legen, var vi inne hos sykepleier som gikk gjennom alt med oss, v e l d i g nøye! Hun gikk gjennom historikk, viste oss tabeller og grafer osv, samt tok oss gjennom preparatene. Alt fra hvilken dose vi må ha til hvordan vi setter sprøytene, hvilke tidspunkter osv osv. Veldig detaljert og fint, og vi kunne stille absolutt alle spørsmål vi ville og hun tok seg gooood tid! Vi er superfornøyde med besøket hos Hausken og kan varmt anbefale dem videre om noen vurderer dem! Sambo måtte rett tilbake på jobb, så vi har ikke snakket nøye gjennom dette helt enda, men utifra det lille vi rakk å snakke, ble vi nok enige om å prøve ut året og se! Dersom vi ikke er gravide i januar kjører vi på tenker jeg! Det er mye å tenke på, og inseminering orker vi rett og slett ikke prøve på enda, da det for oss virket mer som en mulughet han ville gi oss "dersom" vi ikke orker å vente helt til januar. Vi kunne også få gå i gang med IVF når som helst, men når disse menneskene som tross alt tjener penger på at folk gjør IVF, heller oppfordrer oss til å fortsette å prøve litt tid med tanke på utgangspunktet, føler vi det er riktig å lytte på det! De har tross alt ingenting å vinne på å anbefale oss det! Det vi nå må vurdere er om vi ønsker å følge opp det offentlige, så vi har selvfølgelig en del spørsmål rundt det som jeg nå må prøve å finne ut. Tenkte å sjekke her inne og på nett om noen vet hvor lang ventelisten er på IVF ved offentlig instans? Årsaken til at vi vil sjekke det opp er jo fordi det visstnok er mye billigere enn privat, så vi ønsker iallfall å vite før vi bestemmer oss. Er det noen her inne som vet? Vi er jo i systemet nå, og min offentlige gynekolog kunne henvise oss ved neste menstruasjon om vi ville. KONKLUSJON:Det vi nå virkelig lurer på er om vi bør prøve Letrozol, jeg har snakket med andre som har fått det til tross for at alt så bra ut. Hos både en til her inne + en venninne funket dette. De ble gravide påfølgende prøve periode. Det er klart at man blir usikker når to instanser som dette har to veldig forskjellige meninger om preparatet i forhold til min kropp og situasjon. Da blir man forvirret! Så jeg håper noen andre her inne har en mening eller tanke som de ønsker å dele med meg! Personlig kjenner jeg jo at jeg er såpass utålmidig at jeg har lyst å prøve Letrozol. Til de av dere som har tatt Letrozol: Hvordan fungerer det? Er det en eller mange sprøyter? Når i syklus tar man den? Tar man den selv? Er det i kombinasjon med tabletter? Vet at denne tråden var lang, så om du har orket å lese deg gjennom hele er jeg veldig takknemlig, selv om du kanskje ikke har noe råd å komme med Legger også ved dagens graf under her om noen skulle ha interesse i å se den! Hilsen -C- Noen (få) leger er tilhengere av skylling av eggledere, andre er totalt motstandere av denne metoden fordi de ser at metoden kan/har gjort mer skade enn nytte. Når man er desperat, så tyr man til alt man tror kan hjelpe, men noen ganger er det kanskje bedre å håndtere den psykiske desperasjonen fremfor å gå for noe fysisk som kan skade og heller ikke er garantert å føre til målet? Anonymkode: 4ff32...c02
-C- Skrevet 14. september 2019 Forfatter #12 Skrevet 14. september 2019 Takk for råd 😊 Vet ikke om jeg vil kalle det min psykiske desperasjon når min offentlige gynekolog foreslo det? Derfor man blir usikker, en gynekolog vil skylle og sier det til og med kan «rense opp», mens privat gynekolog ikke vil gjøre det. Da blir man usikker. Hva angår prøvingen i seg selv så merker jeg det helt klart på tankemønsteret ja, men jeg tror det er nok så normalt. 1
Lilypond Skrevet 14. september 2019 #13 Skrevet 14. september 2019 Jeg ville gått for alternativet med Letrozol, tror jeg. Det virker jo som det ikke kan skade, og at du uansett må (eller anbefales) å vente litt mer før IVF er et alternativ. Så skal det sies at jeg ikke er så tålmodig av meg, og det alternativet som det skisseres ville føltes før meg som at man gjør noe aktivt mens man venter... 2
Sinsiew Skrevet 14. september 2019 #14 Skrevet 14. september 2019 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen (få) leger er tilhengere av skylling av eggledere, andre er totalt motstandere av denne metoden fordi de ser at metoden kan/har gjort mer skade enn nytte. Når man er desperat, så tyr man til alt man tror kan hjelpe, men noen ganger er det kanskje bedre å håndtere den psykiske desperasjonen fremfor å gå for noe fysisk som kan skade og heller ikke er garantert å føre til målet? Anonymkode: 4ff32...c02 Hva for en kommentar er dette? Psykisk desperasjon? Er det ikke ganske normalt å bli usikker når man hører to ulike ting fra to fagpersoner? 4
-C- Skrevet 14. september 2019 Forfatter #15 Skrevet 14. september 2019 4 minutter siden, Lilypond skrev: Jeg ville gått for alternativet med Letrozol, tror jeg. Det virker jo som det ikke kan skade, og at du uansett må (eller anbefales) å vente litt mer før IVF er et alternativ. Så skal det sies at jeg ikke er så tålmodig av meg, og det alternativet som det skisseres ville føltes før meg som at man gjør noe aktivt mens man venter... Takk lilypond ❤️
-C- Skrevet 14. september 2019 Forfatter #16 Skrevet 14. september 2019 1 minutt siden, Sinsiew skrev: Hva for en kommentar er dette? Psykisk desperasjon? Er det ikke ganske normalt å bli usikker når man hører to ulike ting fra to fagpersoner? ❤️
AnonymBruker Skrevet 14. september 2019 #17 Skrevet 14. september 2019 Jeg ville tenkt at det ikke skader å prøve med Letrozol. Det er jo en ekspert som har anbefalt det også. Det kan nok hende legen hos Hausken har rett i at det ikke har noe for seg, men det ødelegger i hvert fall ikke noe. Vi brukte Clomifren i noen runder. Det er lignende, om ikke helt det samme. Jeg har helt regelmessig syklus på 26 dager, og har fått påvist at jeg har eggløsning, samt ser det tydelig ved temping. Alt av prøver var fine hos både meg og mannen. Men jeg ble bare ikke gravid. Så sånn sett var vi i en lignende situasjon, men vi var litt yngre (begynnelsen av 30-åra) og hadde prøvd litt over et år da vi oppsøkte hjelp. Vi hadde ikke barn fra før heller, og jeg hadde aldri vært gravid. Så sånn sett var det sannsynlig at det var noe mer enn alder hos oss, selv om de ikke fant det. Clomifren virket ikke for oss, men det føltes litt godt å bare gjøre noe. Vi fikk barn vha. IVF etterpå. Anonymkode: c3e2d...6fd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå