Surikatta Skrevet 14. september 2019 #1 Skrevet 14. september 2019 (endret) Hei Jeg er skilt på 5. året og har lenge tenkt på å skaffe meg hund. Hadde en valp for noen år siden, men da mannen viste seg å være allergisk, måtte vi kvitte oss med han etter kort stund. Det var helt forferdelig husker jeg, for jeg ble så knyttet til valpen. Så nå er det slik at jeg er singel, har to barn i tenårene og en katt. Jobber 8-4 ellers, men er 100% sykemeldt i en periode nå, som jo gir anledning til å vie en evt. valp den oppmerksomheten den krever i den fasen. Likevel holder jeg igjen fordi jeg ikke liker tanken på at hunden skal være alene når jeg er på jobb. Jeg jobber rett i nærheten og kan sånt sett lufte ved behov. Så er det finansene...forsikring, for, veterinærutgifter. Kommer jeg til å klare det finansielt? Jeg har lyst til å ta et gjennomtenkt valg og vil gjerne høre fra dere hundeeiere. Ønsket er om en større hund: labrador, schæfer, husky el.l. (ja, vet husky krever en del så må tenke over den i så fall). Det beste hadde vært om jeg kunne lånt hund av noen i en periode for å se hvordan det går, men vet at det er urealistisk. Har dere kanskje tips til hvordan jeg kan skaffe en hund for en periode? Opptil ett års tid? Være fosterhjem eller liknende? Jeg vil bare ikke være ei av de som tar et uansvarlig valg som til slutt kvitter seg med stakkars dyr. Det fortjener de ikke. Takker for alle svar Endret 14. september 2019 av Surikatta tastefeil
AnonymBruker Skrevet 14. september 2019 #2 Skrevet 14. september 2019 Du kan ha valp på for! Anonymkode: f991b...839 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2019 #3 Skrevet 14. september 2019 Hvis du ikke er sikker, bør du i hvert fall sjekke at ikke barna dine er allergiske. Pelsdyrallergi er ofte arvelig, etter min erfaring. Men når barna er såpass store, så vet de det sikkert...? Det blir jo endel alenetid på hunden mens du er på jobb, men samtidig er jo det ganske vanlig at folk er på jobb fra 8-16 da - også de som er to. Tror jeg hadde tenkt mer på hva jeg kunne tilby hunden på ettermiddag, kveld og i helgene. Hvis hunden skal være alene fra 8 til 16 bør jo den være mer eller mindre i fokus resten av tiden. Med lek, kos, trening, turer osv. Hvor mye fritid har du til hunden og aktiviteter hunden kan være med på? Er ungdommene i huset gira på hund og innstilt på å bidra? Det er bedre å ikke ha hund, enn å ha en hund som man hele tiden har dårlig samvittighet for at man ikke egentlig har tid til. Det økonomiske er det bare du som kan svare på. Sett opp et budsjett og se om det er rom for hund. Men her hadde jeg tatt i ganske godt, for dyr blir som regel dyrere enn man tror! Haddevalgt en hund med lavere aktivitetsbehov enn husky, schäfer etc hvis du er litt på "minussida" tidsmessig. Noen raser tåler litt mindre oppmerksomhet og aktivisering (uten at jeg synes det skal være noen hvilepute for å gi lite oppmerksomhet, så klart). Anonymkode: 14e8e...5a9 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2019 #4 Skrevet 14. september 2019 De fleste hunder er jo alene en arbeidsdag, og de fleste klarer det fint. Kommer ungene til å engasjere seg? Har du tid til å gå på kurser? Pluss turene en hund krever? En hund, og hvertfall en stor hund krever mye økonomisk. Forsikringer, mat, utstyr, leker, tyggeting, bur, bilbur, kurs koster alt fra 1000kr og oppover. Medlemskap i raseklunnet koster. Ville og virkelig sjekket raser. De du nevner er hunder som krever mye. Ellers så kam du sjekke ut hunder som skal på for og omplassering. Anonymkode: c45fe...353
Myrmica Skrevet 14. september 2019 #5 Skrevet 14. september 2019 Undersøk om du kan være fôrvert for førerhundvalp! De bor ute hos en vanlig familie i litt over ett år, før de trenes opp til førerhunder.
Julie Skrevet 14. september 2019 #6 Skrevet 14. september 2019 Vurder i såfall omplasseringshund! Da gjør du en god gjerning og slipper den krevende valpetida.
Supermammsen75 Skrevet 14. september 2019 #7 Skrevet 14. september 2019 Jeg har en toller på for. Dvs han er skrevet over på meg nå. Nb! Alle hunder krever sitt...også labrador!
AnonymBruker Skrevet 14. september 2019 #8 Skrevet 14. september 2019 Legg inn en annonse på finn ang det å få låne hund i en periode. Vil tro du vil få noen som gjerne trenger litt avlastning, samtidig som du kan få se hvordan det passer med hund i din hverdag Anonymkode: 8b12d...fcd
Reveenka Skrevet 14. september 2019 #9 Skrevet 14. september 2019 Om du er åpen for en voksen hund som er ferdig med valpestreker og til og med kanskje kan være hjemme alene er omplasseringshund et godt alternativ. Det finnes seriøse omplasseringorganisasjoner som kan gi prøvetid for å se om det er god match mellom hund og eier.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå