AnonymBruker Skrevet 14. september 2019 #1 Skrevet 14. september 2019 Jeg skriver nok dette vel vitende at folk kommer til å reagere negativt på dette, men jeg vil spre dette budskapet fordi det er et viktig budskap. Jeg er i mot denne brullupstradisjonen som er skapt av markedet og det er på tide at flere blir med i motstandsbevegelsen. Jeg drar aldri på bryllup og kjøper ikke bryllupsgaver, glem det. Det er ingen i verden som har behov for denne tradisjonen er min påstand og undersøker man de grunner for hvorfor folk har bryllupsfest finner man nok en haug med egosentriske grunner. Å holde bryllup er dyrt og unødvendig --penger kastet rett ut av vinduet. Værsågod kast penger ut av vinduet, men jeg skal ikke komme å være vitne til det og samtidig støtte dette oppmerksomhets toget "se på meg i min flotte kjole med min flotte mann og gi oss gaver fordi vi er så fantastiske og du elsker oss.... la oss holde tåler med oss som tema og se på oss danse " Gi meg gjerne noen ikke egosentriske grunner til hvorfor folk holder bryllup. Jeg klarer ikke tenke på noen. Det er bedre å gifte seg i stillhet hvis det er en økonomisk grunn til det. Ellers er det like bra bare å drite i giftermål og bare bli samboere? Anonymkode: 24795...fb7 13
AnonymBruker Skrevet 14. september 2019 #2 Skrevet 14. september 2019 Så lenge det økonomisk sett er innenfor en viss grense, synes jeg det er fint å kunne feire dagen med familie, slekt og venner. En veldig god "unnskyldning" for å samle dem man er glad i og ikke ser så ofte. Bryllup for bryllupets skyld er ganske trist. Ja, det koster, men behøver ikke være mer enn en konfirmasjon av lokale, mat og pynt. Anonymkode: f4a29...687 17
AnonymBruker Skrevet 14. september 2019 #3 Skrevet 14. september 2019 Så fint for deg da! Anonymkode: 5cfdb...4ff 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2019 #4 Skrevet 14. september 2019 Etter din logikk bør man la være å bruke penger på ganske mye, da. Ikke bryllup, konfirmasjon, dåp eller begravelse, ikke ferie, ikke bil utover en som går, ikke hus større enn at du har en seng osv. Det er mye som et dyrt og unødvendig som vi gjør fordi vi har lyst. Du også, helt sikkert. At du har hengt det opp i bryllup er ditt problem. At du føler behov for å gå inn på et bryllupsforum og bitche om det sier i tillegg en del mindre pent om deg. Anonymkode: 4588d...3f6 33
AnonymBruker Skrevet 14. september 2019 #5 Skrevet 14. september 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Etter din logikk bør man la være å bruke penger på ganske mye, da. Ikke bryllup, konfirmasjon, dåp eller begravelse, ikke ferie, ikke bil utover en som går, ikke hus større enn at du har en seng osv. Det er mye som et dyrt og unødvendig som vi gjør fordi vi har lyst. Du også, helt sikkert. At du har hengt det opp i bryllup er ditt problem. At du føler behov for å gå inn på et bryllupsforum og bitche om det sier i tillegg en del mindre pent om deg. Anonymkode: 4588d...3f6 I det landet jeg befinner meg sier mange at de ikke skjønner hvorfor folk gifter seg når d er fritt frem og bo sammen uten. Jeg er til dels enig med TS. Her er bryllupp en stor ting. To familier blir knyttet sammen den dagen. Brudens familie gir bort sin datter til brudgommen som igjen lover å elske og ære og forsørge dem. Dette gave drysset som er i Norge er ikke her. Her må brudgommen skaffe gull til bruden til en sum de to familiene har blitt enig om. At bruden skal ha gull er hennes verdier hun skal råde over og ved en skilsmisse bruke til å overleve på hvis hun kommer i en økonomisk krise. Forøvrig vil hennes familie ta vare på henne om en skilsmisse skulle skje. Sett ting i perspektiv. Bryllupp i Norge er totalt unødvendig. Samlivet er like bra rettssikret om man er samboere. Så jeg tror ene og alene folk gifter seg for fasaden, få mye oppmerksomhet, karre til seg så mye de kan av luksus goder. Har mer sansen for de som gifter seg på kontor eller drar på en eksotisk ferie for d ett bryllupp koster og gifter seg i stillhet. Det er kun de to d gjelder. Betyr niks nada for de rundt. og man kan fortsatt oppdatere fb profilen med fra i forhold til gift som folk er så nøye på. Anonymkode: 6809e...a38 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2019 #6 Skrevet 14. september 2019 Jeg deler ikke dine synspunkter, men du har så klart all rett til å mene det du vil Mennesker har giftet seg siden tidenes morgen. Så lenge giftemålet er frivillig og innenfor parets budsjett, ser jeg ikke problemet. For min del er bryllupet vårt en dag vi ser tilbake på med enorm glede. Så mange fine minner fra frieriet, planleggingen, selve dagen og tiden etterpå. Rett og slett en av de største begivenhetene i livet mitt, og det vil jeg alltid ha med meg. Vi har familie og venner på alle kanter av landet, og mange får vi sjelden sett. Dette var en flott mulighet til å kunne invitere alle de vi bryr oss om, og dele en fin dag sammen med dem. Klart du kan tenke at det er egosentrisk, for ja, det er brudeparet som er i fokus. Men fokus er og på familie og venner; å få tilbringe tid med dem med god mat og drikke, en fin atmosfære, latter og tårer. De som ikke ønsket å komme/ ikke kunne komme av diverse årsaker takket nei, og det respekterte vi så klart Anonymkode: b15cd...df9 4
AnonymBruker Skrevet 14. september 2019 #7 Skrevet 14. september 2019 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: I det landet jeg befinner meg sier mange at de ikke skjønner hvorfor folk gifter seg når d er fritt frem og bo sammen uten. Jeg er til dels enig med TS. Her er bryllupp en stor ting. To familier blir knyttet sammen den dagen. Brudens familie gir bort sin datter til brudgommen som igjen lover å elske og ære og forsørge dem. Dette gave drysset som er i Norge er ikke her. Her må brudgommen skaffe gull til bruden til en sum de to familiene har blitt enig om. At bruden skal ha gull er hennes verdier hun skal råde over og ved en skilsmisse bruke til å overleve på hvis hun kommer i en økonomisk krise. Forøvrig vil hennes familie ta vare på henne om en skilsmisse skulle skje. Sett ting i perspektiv. Bryllupp i Norge er totalt unødvendig. Samlivet er like bra rettssikret om man er samboere. Så jeg tror ene og alene folk gifter seg for fasaden, få mye oppmerksomhet, karre til seg så mye de kan av luksus goder. Har mer sansen for de som gifter seg på kontor eller drar på en eksotisk ferie for d ett bryllupp koster og gifter seg i stillhet. Det er kun de to d gjelder. Betyr niks nada for de rundt. og man kan fortsatt oppdatere fb profilen med fra i forhold til gift som folk er så nøye på. Anonymkode: 6809e...a38 Hva har noe av dette med pengebruk å gjøre, som jeg skrev om? Anonymkode: 4588d...3f6
AnonymBruker Skrevet 14. september 2019 #8 Skrevet 14. september 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva har noe av dette med pengebruk å gjøre, som jeg skrev om? Anonymkode: 4588d...3f6 Poengtere at i Norge er d kun penge forbruk giftemålet betyr bare noe bra for de som holder sammen resten av livet og de blir d mindre og mindre av Anonymkode: 6809e...a38
AnonymBruker Skrevet 14. september 2019 #9 Skrevet 14. september 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg deler ikke dine synspunkter, men du har så klart all rett til å mene det du vil Mennesker har giftet seg siden tidenes morgen. Så lenge giftemålet er frivillig og innenfor parets budsjett, ser jeg ikke problemet. For min del er bryllupet vårt en dag vi ser tilbake på med enorm glede. Så mange fine minner fra frieriet, planleggingen, selve dagen og tiden etterpå. Rett og slett en av de største begivenhetene i livet mitt, og det vil jeg alltid ha med meg. Vi har familie og venner på alle kanter av landet, og mange får vi sjelden sett. Dette var en flott mulighet til å kunne invitere alle de vi bryr oss om, og dele en fin dag sammen med dem. Klart du kan tenke at det er egosentrisk, for ja, det er brudeparet som er i fokus. Men fokus er og på familie og venner; å få tilbringe tid med dem med god mat og drikke, en fin atmosfære, latter og tårer. De som ikke ønsket å komme/ ikke kunne komme av diverse årsaker takket nei, og det respekterte vi så klart Anonymkode: b15cd...df9 Så flott. Jeg syns og d er greit du har din mening👍🏻. Giftemål er bra for de som klarer å holde sammen livet ut. Du høres ut til å være på god vei. Men jeg må si jeg stusser når folk skiller seg etter 5 år ca pga uenighet. Er d vold og rus etc er skilsmisse nødvendig men ellers bryter folk opp på mye tynne grunnlag Anonymkode: 6809e...a38 3
Durinur Skrevet 14. september 2019 #10 Skrevet 14. september 2019 Jeg er forsåvidt enig med deg. Mitt bryllup var nokså billig. Vi samlet den nærmeste familien til en liten feiring hvor vi spiste litt middag sammen, men vi droppet å bruke mange titusner på en enorm fest. 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2019 #11 Skrevet 14. september 2019 Hvis det å treffe familie langt unna som er en grunn til å ha bryllupp så hvorfor ikke arrangere en fest hvert 5 år og samle hele slekta. Syns egentlig det er rart at ikke folk tar mer ansvar for å holde slekta samlet slik at man blir godt kjent med slekta si. Konfirmasjoner går jo over alle støvleskaft nå for tiden når det gjelder pengeforbruk når sååå mange får bunad til konfirmasjon at enkelte med litt mindre økonomi ikke ønsker å konfirmere seg fordi de føler seg utafor. Burde avvikle hele konfirmasjonen den gir jo ikke noe ekstra bonus til ungdommen enn å hanke inn masse penger. Burde heller vært en feiring når man er 18 og skal stå på egne ben der en kunne fått gaver til de skal på hybel og trenger det nødvendigste. Anonymkode: 6809e...a38 4
AnonymBruker Skrevet 14. september 2019 #12 Skrevet 14. september 2019 Jeg er enig. Kommer aldri til å bruke ei krone på bryllup, hverken mitt eller andres. Anonymkode: 98b10...eed
Gjest Anonym Bruker Skrevet 14. september 2019 #13 Skrevet 14. september 2019 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg skriver nok dette vel vitende at folk kommer til å reagere negativt på dette, men jeg vil spre dette budskapet fordi det er et viktig budskap. Jeg er i mot denne brullupstradisjonen som er skapt av markedet og det er på tide at flere blir med i motstandsbevegelsen. Jeg drar aldri på bryllup og kjøper ikke bryllupsgaver, glem det. Det er ingen i verden som har behov for denne tradisjonen er min påstand og undersøker man de grunner for hvorfor folk har bryllupsfest finner man nok en haug med egosentriske grunner. Å holde bryllup er dyrt og unødvendig --penger kastet rett ut av vinduet. Værsågod kast penger ut av vinduet, men jeg skal ikke komme å være vitne til det og samtidig støtte dette oppmerksomhets toget "se på meg i min flotte kjole med min flotte mann og gi oss gaver fordi vi er så fantastiske og du elsker oss.... la oss holde tåler med oss som tema og se på oss danse " Gi meg gjerne noen ikke egosentriske grunner til hvorfor folk holder bryllup. Jeg klarer ikke tenke på noen. Det er bedre å gifte seg i stillhet hvis det er en økonomisk grunn til det. Ellers er det like bra bare å drite i giftermål og bare bli samboere? Anonymkode: 24795...fb7 Før 1972 var det i Norge forbudt m/ lov og ikkje akseptert å bo saman (samboere) uten å vera gift. Idag er samboerskap blitt en vanlig livsform til fordel for å gifte seg. Nå har vi en ekteskapslov og en samboerlov i Norge som fremdeles setter ulike juridske vilkår og rettigheter til det å vera gift og det å vera samboere. Mange samboere hevder at de ser ingen grunn til å gifte seg da samboere idag har like rettigheter som gifte. De er da tydelegvis ikkje oppdatert og burde tatt seg en prat m/ advokat. Ein bestemmer selvsagt selv hvor høyt en ønsker å legge lista for bryllaupsfesten. Var i bryllaup senest for en uke siden, og et fint bryllaup, men synes tradisjonen med alle talene som holdes er utgått på dato, og ber mer preg av en mimrefest. Ellers kan ein idag velge mellom flere alternative giftermåter som ikkje treng om å koste så altfor mye, og kan ha en marekring i all enkelhet. Endret 14. september 2019 av Anonym Bruker
MortenMinstelønn Skrevet 14. september 2019 #14 Skrevet 14. september 2019 (endret) Jeg synes hvis det er ekte kjærlighet. Og du er motstander av fine bryllup at de som vil kan stikke denne tråden opp i ett eller annet. Folk får gjøre som de vil. Dette er en av de viktigste merkedagene i våre liv. Den skal kunne hedres. Om man har råd. Endret 20. november 2019 av MortenMinstelønn 4
AnonymBruker Skrevet 14. september 2019 #15 Skrevet 14. september 2019 Jeg er enig i at det er blitt unødvendig mye styr og dill med det. Samtidig tenker jeg at folk får feire dagen som de vil. Personlig hadde jeg nok bare ordnet papirene, og reist sammen med ektefellen i stedet. Liker ikke fest, og er ikke akkurat glad i å samle familien. Vil heller bruke tid og penger med en jeg elsker. Anonymkode: 71539...b8d
AnonymBruker Skrevet 14. september 2019 #16 Skrevet 14. september 2019 den jeg elsker, skulle det stå. Anonymkode: 71539...b8d
Gjest Anonym Bruker Skrevet 14. september 2019 #17 Skrevet 14. september 2019 (endret) 6 timer siden, MortenMinstelønn skrev: Jeg synes, hvis det er ekte kjærlighet, at de som vil kan stikke denne tråden opp i ett eller annet. Folk for gjøre som de vil. Dette er av de viktigste merkedagene i våre liv. Kjærligheten graderes ikkje etter hvorvidt ein er gift eller samboer Er slettes ikkje så sikker på at kjærligheten fortsetter å vokse selv om ein inngår ekteskap. Er det ekte kjærlighet mellom 2 mennesker som ser for seg at de ønsker å leve saman over tid, så bør ein ikkje avstå fra å inngå ekteskapsløfte. Har man levd saman i mange år som samboere, så det å gji eit ekteskapsløfte mer en symbolsk handling. Når no mange likevel fortrekker å leve saman som samboere og avstå fra å gifte seg, så har det kanskje noe med "alt styret " og kostnadene de ser for seg idet å arangere bryllaup. https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/21Awev/Samboer_-gift-deg--Tore-Thallaug Endret 14. september 2019 av Anonym Bruker
addict Skrevet 16. september 2019 #18 Skrevet 16. september 2019 Hvorfor skal jeg gi deg argumenter for at bryllup ikke er egosentrisk? Såklart er det det? Gleder meg til å bruke de 150 000 kr på en helg, for så å svi av 50 til på bryllupsreise etterpå 😍 1
Gjest Ishm Skrevet 16. september 2019 #19 Skrevet 16. september 2019 Er enig der. Men er ganske tradisjonelt hos oss.. så jeg blir nødt til å spare opp 100 tusen kroner for bryllup.. nå tenker jeg å gjøre det billig! Det er snakk om 3 fest for 100 tusen. samtidig som mannen min vil betale 150 tusen..
Djungelvrål Skrevet 16. september 2019 #20 Skrevet 16. september 2019 Tenk å ha så mye imot folk som ønsker å dele dagen de lover hverandre evig troskap. Jaja, heldigvis er det helt frivillig å både delta og gi gave. Og så lenge det er det er det pussig at ts henger seg så opp i deg, det er jo ikke noe han trenger å bry seg om. Folk kjøper også biler til 2 årslønner, ingen trenger biler som koster 1 mill. Rart han ikke er like oppgitt over slike folk. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå