Gå til innhold

Fullkornpasta

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvor får man kjøpt fullkornspasta?

Videoannonse
Annonse
Gjest Emera
Skrevet

Her har jeg sett det på Ultra og i enkelte helsekostbutikker.

Skrevet

Har sett det på mega også jeg :)

Skrevet

Her jeg bor har de den på Meny.

Skrevet

Heter det "kungsörnen" tro. Noe sånt. Røde pakker.

De har kommet i norske butikker, menykjeden har fått de ihvertfall (og har ikke din butikk fått så spør om de kan ta inn).

Makaroni, penne og skruer ihvertfall. Spaghetti har jeg også sett. De har ganske bra priser til å være i Norge ihvertfall.

25-30,- pakka (500-600g)

Skrevet

Kjøpte fullkornmakaroni på obs for ikke lenge siden. Skruer av spelt fant jeg på en helsekostforetning.

Skrevet

Speltskruer har de også på meny. Vanlige og fullkorn på de to menybutikkene jeg bruker. :)

Skrevet

Nå lurer jeg på en ting; er fullkornpasta godt? For meg høres det ut som om det smaker litt grovbrød-aktig...

Jeg er veldig glad i grovt brød, men ting som pizza, vafler og pannekaker foretrekker jeg med fint mel.

Smaker denne pastaen som vanlig pasta, eller har den en smak av kli?

Skrevet
Nå lurer jeg på en ting; er fullkornpasta godt? For meg høres det ut som om det smaker litt grovbrød-aktig...

Jeg er veldig glad i grovt brød, men ting som pizza, vafler og pannekaker foretrekker jeg med fint mel.

Smaker denne pastaen som vanlig pasta, eller har den en smak av kli?

Syns det smaker som pasta jeg. Litt mørkere farge og litt fastere.

Skrevet

Jeg bruker mye grov speltpasta, merke Demeter, fra helsekostbutikk (har også prøv Røhmer, den er lysere, smaker mindre og går i oppløsning når den kokes... :roll: ).

Denne pastaen er svært mørk, og har en karakteristisk smak. Jeg liker den godt, men den passer ikke til alt. Generelt gå den bra til andre kraftige smaker, særlig tomatsauser, gjerne med endel hvitløk og chili i. Vi pleier også å lage pasta med bacon, blomkål og rosenkål - der passer speltpastaen godt. Og til pasta med fet fisk, tunfisk og særlig laks - spelt- og laksesmakene kler hverandre veldig godt. :)

Sauser med fløte i fungerer (selvsagt) ikke i det hele tatt, heller ikke pasta med skalldyr, som drukner i speltsmaken.

Gjest Gjesta
Skrevet
Jeg bruker mye grov speltpasta, merke Demeter, fra helsekostbutikk.

Denne pastaen har jeg liggende hjemme, men hittil har den ligget uåpnet, for den ser litt skummel ut med den fargen... Hvordan er koketida?

Skrevet

Denne pastaen har jeg liggende hjemme, men hittil har den ligget uåpnet, for den ser litt skummel ut med den fargen...

En venninne av meg sa nøyaktig det samme forleden... :ler:

Pastaen blir litt lysere når du koker den. Koketid er etter min erfaring 10 min for spaghetti og 6 min for skruer.

Og den biter ikke... :wink:

Gjest Gjesta
Skrevet

OK, får prøve den neste gang det blir pasta. Kanskje til favorittsausen? (Cherrytomater, kyllingfilet og kapers. :) )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...