Gå til innhold

Hjelpe barn med å få venner

Anbefalte innlegg

Gjest kruspersilletaco
Skrevet (endret)

Kan starte med å skrive at jeg er stemor. 

Stesønn på 12 år har ingen venner. Dette er han veldig lei seg for, og jeg håper på noen tips for å hjelpe ham. Han er en snill, blid, utadvendt og glad gutt, men har falt utenfor i klassen. Alle guttene begynte i fotball da de begynte på skolen, men han sluttet etter første året ca pga manglende interesse for fotball. De andre i klassen går fremdeles, og er bare med hverandre. Forstår jo at de er mye sammen pga fotballen, men nå er altså stesønn helt alene. De er også så store at de har bursdag bare med et par fra klassen, og stesønn ble bare invitert i en bursdag sist skoleår (fotballbursdag) Han har sagt at han vil ikke feire bursdagen sin i år..

Noen som har noen råd? Jeg har trøstet ham med at når ungdomsskolen begynner slutter nok noen i fotball + de slår sammen to barneskoler så det blir mange nye, men det er jo likevel et helt år til..

Endret av kruspersilletaco
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Kanskje finne en interesse/hobby/aktivitet han kan bli med på og få venner derfra ? 

Jeg tenker også det viktigste må være å få han til å bli trygg på seg selv - ikke stakkarsliggjøre han på noe vis. 

Jeg tenker det ikke er bevisst fra de andre barna å utelukke han 

Endret av punkyB
Skrevet

Invitere noen fra klassen hjem.

Begynne på noe annet enn fotball.

Anonymkode: 6e83c...bd5

Skrevet

Begynn på en annen aktivitet på fotball. Dere foreldre må være aktive støttespillere med tanke på det sosiale der!

Når han begynner på ungdomsskolen bør dere voksne ta hver deres tørn med å melde dere inn i FAU. Er dere aktive sosialt sett der, så kan det hjelpe. Vær påpasselig med å være ekstra sosiale på felles foreldremøter spesielt det første halvåret. Sett dere for eksempel alltid ved siden av noen andre foreldre på felles foreldremøter, og vær bevisst på å slå av en prat med dem. Ikke sitt med øynene på egen mobil da. 

Frem til da: Det finnes en bok som heter Hvordan vinne venner. Den kan lånes gratis på biblioteket. Lån den for ham, og la han få lese den. Si samtidig at du og hans far skal gjøre det dere kan for å hjelpe ham med det også. 

Ja, du er stemor og ikke biologisk mor. Men du kan likevel være en stor og god ressurs for barnet.

Anonymkode: 9a544...c19

Skrevet

Hvor bor dere? Har også en 12-åring som har falt utenfor på grunn av fotball.....

Anonymkode: 170e9...fab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...