Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det skal være dugnad IGJEN, småting på lista som å fikse noe på lekeplass og luke osv. Dette har de satt av 7 timer til. De eneste 6 timene det er fint vær. Vi holder på med bygg utendørs og søndag er d så klart ikke lov å bråke, og i regnvær får vi ikke gjort endel av de tingene vi faktisk må bli ferdig med før søndag. De spørr aldri om datoer passer bare setter en dato, og vi må møte så lenge vi er hjemme. Kan vi da hjelpe til 2 timer ca også faktisk si at vi må bli ferdig hos oss selv nå? Eller må vi stille opp hele dagen? Vi har ikke barn, så bruker ikke lekeplassen. Skjønner at alle må hjelpe, men vi må faktisk få jobbet  hjemme når vi ikke er på jobb.

Anonymkode: 9ad94...2e5

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det skal være dugnad IGJEN, småting på lista som å fikse noe på lekeplass og luke osv. Dette har de satt av 7 timer til. De eneste 6 timene det er fint vær. Vi holder på med bygg utendørs og søndag er d så klart ikke lov å bråke, og i regnvær får vi ikke gjort endel av de tingene vi faktisk må bli ferdig med før søndag. De spørr aldri om datoer passer bare setter en dato, og vi må møte så lenge vi er hjemme. Kan vi da hjelpe til 2 timer ca også faktisk si at vi må bli ferdig hos oss selv nå? Eller må vi stille opp hele dagen? Vi har ikke barn, så bruker ikke lekeplassen. Skjønner at alle må hjelpe, men vi må faktisk få jobbet  hjemme når vi ikke er på jobb.

De må jo bare sette en dato. Skulle de spurt alle om det passer hadde det blitt en umulig kabal. Ellers er dugnad frivillig. Du trener ikke stille opp i det hele tatt. Noen steder opererer de med at de som ikke bidrar på dugnad må betale, men det er ikke lov. Så om dere får en regning for å ikke ha stilt opp ville jeg gitt en lang marsj i den.

• Liker 2
Skrevet

Ville prioritert huset var jeg dere 😊 passer det ikke med dugnad, så passer det ikke. 

Anonymkode: 4babd...b0f

• Liker 4
Skrevet
På 14.9.2019 den 2.07, The Kitten skrev:

De må jo bare sette en dato. Skulle de spurt alle om det passer hadde det blitt en umulig kabal. Ellers er dugnad frivillig. Du trener ikke stille opp i det hele tatt. Noen steder opererer de med at de som ikke bidrar på dugnad må betale, men det er ikke lov. Så om dere får en regning for å ikke ha stilt opp ville jeg gitt en lang marsj i den.

Det som sies her er helt korrekt. Men kan tilføye at det er lov å belønne de som stiller opp. 

Jeg ville prioritert mitt eget prosjekt denne dagen i stedet for dugnaden. 

Skrevet

Hvis det stiller nok folk på dugnad slipper borettslaget å betale andre for å gjøre småjobber, så det kommer jo alle beboere til gode.  Jeg stiller på de fleste dugnadene som avholdes, men har ikke dårlig samvittighet dersom jeg ikke har mulighet. I dette tilfellet hadde jeg snakket med styreleder og forklart situasjonen, og eventuelt tilbudt meg å delta 1-2 timer dersom det virkelig var behov for det.   På våre dugnader er det som regel ikke så mye å gjøre, så det er litt en sosial greie også. Snakke litt med naboene og så avsluttes det med grilling :) 

Anonymkode: 07389...3cd

• Liker 1
Gjest DEN NAKNE GARTNER
Skrevet
På 14.9.2019 den 0.42, AnonymBruker skrev:

1. Dersom man skal spørre alle i borettslaget "om det passer" så blir det aldri noe dugnad. 

2. Dugnad er et felles utført og ulønnet og frivillig arbeid av betydning for fellesskapet. Da vet du det så kan du tenke litt mer på om du selv syns det er greit at alle andre bidrar og ikke dere. 

3. Nei du skjønner ikke at "alle må hjelpe" når du like etter komma skriver "men vi må faktisk få jobbet hjemmer når vi ikke er på jobb..."  

4. Det har ingenting å si at du ikke har barn og bruker lekeplassen. Du er andelseier i borettslaget og fikser like mye for deg selv som de som har barn. Du er deleier i lekeplassen, derfor er du også ansvarlig for den. 

5. 7 timer dugnad er ekstremt lenge, og mest sannsynlig er det ment at du bidrar litt innenfor dette tidsrommet, ikke hele 7 timer. Still opp og bidra litt, bli også litt bedre kjent med naboene og tenk litt mindre på deg selv. 2-3 timer skulle være rikelig. 

6. Arrangerer dugnad selv i borettslaget. Vi har dugnad en gang i året, og for hvert år blir det mindre å gjøre. Hos oss er det lettere vedlikehold samt det sosiale som står i fokus. 

7. Den som vil får til - du har mer enn nok tid til ditt eget og bittelitt til fellesskapet du har valgt å bli andelseier i.

Gjest DEN NAKNE GARTNER
Skrevet
På 14.9.2019 den 2.07, The Kitten skrev:

Det som er lovlig er å gjøre det motsatt. Dugnadsgodtgjørelse for de som faktisk stiller opp. Det er lovlig. Det betyr at de som ikke jobber i praksis er med å betaler for godtgjørelse andre mottar. Alle betaler - noen får penger igjen for dugnad.

Skrevet

Ts er du dame? Jeg hadde møtt på dugnaden, og latt mannen bygge hjemme. Så hadde jeg jobbet som en helt på dugnaden, og avsluttet tidlig, for å gå hjem å hjelpe til det.

Anonymkode: a72aa...1f3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...