Gå til innhold

Mor stjeler tabletter fra meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jente 21

Hei! Trenger råd fra dere da jeg ikke vil dele det med noen andre. 

Moren min er pillemisbruker og har vært det i mange år. Før årets ferie fikk jeg utskrevet en boks med valium for flyskrekken min. Jeg har ikke rørt esken, men når jeg skulle pakke klar til tur i morgen, oppdaget jeg at esken var åpnet. Jeg såg så at alle tablettene var byttet ut med noen kalt «H2». Mens bare 3 av de 20 tablettene var ordentlig valium. Moren min har altså tatt 17 tabletter å byttet ut mot noe helt annet. 

For det første gir disse tablettene sterke bivirkninger, og for det andre hadde de ikke fungert på flyskrekken min! 

Noe så egoistisk. Jeg tok det opp med hun med en gang og hun innrømte det å sa jeg skulle få de tilbake. 

De har i tillegg lagt gjemt hele tiden, så hun har også snoket i tingene mine. 

Jeg er så skuffet og nesten overrasket, jeg vurderer nesten å kontakte legen vår å si fra.. 

Hva burde jeg gjøre?

Anonymkode: 4f2b0...4af

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt skal du kontakte legen! Og det gjør du for å hjelpe moren din! 

• Liker 27
Skrevet

Har dere samme fastlege? ja ville absolutt gjort fastlegen oppmerksom på dette! Er fælt at hun misbruker tabletter og stjeler fra deg, men nesten værre at hun puttet i andre som du ville tatt om du ikke fulgte godt nok med. 

H2 kan forresten være prednisolon 5 mg. Sjekk felleskatalogen. 

Anonymkode: 52841...e5f

• Liker 14
Skrevet

Å ta piller du ikke vet hva er kan potensielt være livsfarlig. Siden hun er rusmisbruker er det neppe særlig smell i de pillene, men de kan være farlige på andre måter. Kontakt legen din om dette og finn ut hvilke piller det er. Om de kan ha farlige bivirkninger hadde jeg seriøst vurdert å anmelde. 

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor lar du en pakke med valium ligge og slenge når du vet moren din er pillemisbruker? Jeg ville ha kastet den i alle fall.

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, snoren skrev:

Hvorfor lar du en pakke med valium ligge og slenge når du vet moren din er pillemisbruker? Jeg ville ha kastet den i alle fall.

De har ligget gjemt skriver hun. Herregud kan ikke folk gidde lese alt. 

Anonymkode: fdc8a...970

• Liker 31
Skrevet

Du må være uhyre forsiktig med piller. Hvorfor har du fått 20 valium for flyskrekk, du flyr neppe ofte? Flyr du ofte må det finnes andre løsninger. Du byrde bestille time hos legen til dagen før du skal fly, og bare ta ut for eksempel fire stykk da. Upraktidk ja, men det eneste fornuftige. Du kan ikke ha sånt liggende hjemme, gjemt eller ikke, for din mor må vite at du aldri aldri aldri har noe sånt liggende. Hun kommer til å endevende stedet ditt hver gang hun har sjansen. Ikke gi henne sjansen. Og ikke ha slikt liggende. 

Anonymkode: 96ec1...414

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du må være uhyre forsiktig med piller. Hvorfor har du fått 20 valium for flyskrekk, du flyr neppe ofte? Flyr du ofte må det finnes andre løsninger. Du byrde bestille time hos legen til dagen før du skal fly, og bare ta ut for eksempel fire stykk da. Upraktidk ja, men det eneste fornuftige. Du kan ikke ha sånt liggende hjemme, gjemt eller ikke, for din mor må vite at du aldri aldri aldri har noe sånt liggende. Hun kommer til å endevende stedet ditt hver gang hun har sjansen. Ikke gi henne sjansen. Og ikke ha slikt liggende. 

Kanskje fordi 20 stk er den minste forpakningen?

• Liker 17
Skrevet
3 minutter siden, emilie123 skrev:

Kanskje fordi 20 stk er den minste forpakningen?

Da kan hun ikke ha valium. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud 🙈

Ikke alle misbruker piller. Hos noen veier faktisk fordelene opp for ulempen..feks at man tør å fly. Jeg har hatt en pakning med 20 valium liggende i 3-4 år (sikkert gått ut på dato) - fordi de har preventiv effekt ifht flyskrekken min. Jeg trenger ikke å bruke dem, det holder å vite at de er der i vesken min når jeg flyr, og at jeg har muligheten HVIS jeg plutselig skulle få et panikkanfall. Har du noen gang hatt et panikkanfall på et fly? Anbefales ikke. 

• Liker 18
Skrevet

Du må si i fra til legen, ikke bare for din mor sin del men også din egen. 

Du risikerer at legen tror at du har hatt et overforbruk hvis du fornyer resepten på nytt siden du nå allerede er tom for den forrige siden din mor har vært å forsynt seg, legen kan nekte å skrive ny resept siden du i teorien burde hatt mer enn nok med den forrige og burde ikke vært tom allerede nå. 

I tillegg til det så vil du da måtte ta fly uten valium i forkant siden du ikke har mere igjen. 

Ang beroligende medisiner før flyturer så er ikke det uvanlig. Og et glass med 20 tabletter er heller ikke mye når man ikke har et pillemisbruk, da varer jo den boksen lenge. 

Problemestillingen i tråden er ikke hvorvidt Ts trenger valium før flyturer, men at moren er pillemisbruker og har stjålet fra Ts. 

• Liker 12
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i all verden kan hun ikke det?

I utgangspunktet så regner en ikke med at et familiemedlem stjeler medisiner fra en. Når det allikevel skjer, så bør andre tiltak settes inn. F.eks en låsbar skuff e.l.

Bruker selv valium, men bruker svært lite. Noen ganger hjelper det bare å vite at en kan ta en. Jeg fikk 20 stk for ca 3 år siden og har ennå noen igjen. En meget bra medisin hvis den brukes riktig. 

• Liker 8
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forskjell på og gjemme og kaste. Mødre snoker over alt.

• Liker 1
Skrevet

Du må gjemme sånt veldig godt, en som misbruker piller har en egen «nese» for å finne det de leter etter.  Ellers må du ikke ta de pillene hun har lagt i som erstatning når du ikke vet hva det er. 

Anonymkode: 1a73a...e25

• Liker 2
Skrevet

Foreslår at du skaffer deg en liten safe å ha pillene i, TS. Det blir jo neppe siste gangen hun snoker etter piller. For øvrig en trist situasjon, har selv vokst opp med en mor som var pillemisbruker, klem til deg ❤️ 

Anonymkode: 0aa51...6dc

• Liker 6
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

kan ikke ha vært godt gjemt iallefall.. 

Gjest #Rasshøl
Skrevet (endret)
11 timer siden, Brukerano skrev:

Selvsagt skal du kontakte legen! Og det gjør du for å hjelpe moren din! 

Enig! 

Ts:

Dette skal du ikke få eller ha dårlig samvittighet for. Det er for moren din sitt eget beste. 

Endret av #Rasshøl
Skrevet

Fortell det til legen din,så denne vet at du ikke har brukt alle tablettene. Vanskelig å få gjemt tabletter 'bra nok' når man bor sammen med en pillemisbruker,kanskje du ved en senere anledning kan få noen andre til å oppbevare dem. Flyturer er planlagte,da kan du hente de få tablettene du trenger før reisen.

• Liker 4
Skrevet

Du har et ansvar for medisiner som er utskrevet til deg. 

Ring til legen å forklar situasjonen! 

Anonymkode: 94ddf...d6b

Gjest #Rasshøl
Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har et ansvar for medisiner som er utskrevet til deg. 

Ring til legen å forklar situasjonen! 

Anonymkode: 94ddf...d6b

Ts. Har ikke gjort noe galt. Hun prøvde til og med å gjemme medisinene. 

Endret av #Rasshøl

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...