AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #1 Skrevet 13. september 2019 Vi har overtatt katten til den gamle naboen som gikkbort for en mnd siden. Katten er drektig, og tror fødsel nærmer seg. Men, jeg gruer meg så til denne fødselen. Har aldri hatt kattunger før, så aner ingenting om det. Hva om katten føder når ingen er hjemme? Når bør vi holde katten inne, slik at hun ikke føder ute? Hun blir desperat og holder hele huset våkne om hun ikke får gå ut. Når kattungene har blitt så store at de har begynt å kravle litt og har fått opp øynene, hvor kan vi ha de? Kan de fortsatt være i pappesken? Hvor lenge bør vi ha de i esken før de bare kan gå fritt rundt i huset? Mange rare spørsmål, men håp er noen kan svare🙈 Anonymkode: a3042...46e
AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #2 Skrevet 13. september 2019 Om hun går ut og føder, så vil hun når hun er klar for det ta med seg kattungene hjem. Men hun vil nok gjemme de den første tiden. Dere kan, om hun føder ute, følge etter henne og se hvor hun har gjemt de. Men ikke flytt ungene om hun ikke er der! Hun må se at dere evt. tar de med. Katten kan føde inne og ingen er hjemme, det går nok bra. Om dere er hjemme, så finn fram håndkle som hun kan føde på. Kattemammaen pleier stort sett være veldig flink når fødselen er i gang. De skjønner hva de skal gjøre. Kattungene vil selv komme fram etterhvert, men om dere lager ett liggested for de, en pappeske med teppe i eller lignende så kan dere sette denne under en sofa eller seng som ikke er mye brukt. De trenger ett rolig sted å sove. Om katten føder inne, så kan det hende hun gjemmer de under badekaret om dere har det. Gjør forresten oppmerksom på at når de har fått åpnet øynene og blitt såpass store at de leker mye, så er de fæle til å klatre opp på mennesker, henger i gardiner og er helt ville. Som noen små terrorister noen ganger, men veldig søte da! Ble litt rotete svar dette, men håper du skjønner det! Anonymkode: e2adc...216 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2019 #3 Skrevet 14. september 2019 Katter føder visst lett. Mitt beste tips er å gjøre klart et «rede» så katten har det klart til kattungene kommer og hun ønsker å ha den plassen Anonymkode: 400a1...601
AnonymBruker Skrevet 14. september 2019 #4 Skrevet 14. september 2019 Katten min gikk ut og inn som hun ville mens hun var gravid, og hun fødte inne mens jeg sov. Falt meg ikke inn ett øyeblikk å være bekymret, katter føder som regel veldig lett. Anonymkode: c1361...580 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2019 #5 Skrevet 14. september 2019 En god ide kan være å lage klart et «rede». En pappeske, men tepper ol. som du ikke trenger lengre. Vis katten stedet og la henne bli godt kjent med det. Da vil hun kunne ... bli trygg og føle at hun fint kan føde ungene her. Gjerne ha det et litt skjermet sted, men fortsatt «åpent» nok til at du kan klare å se til innimellom på hvordan det går. De fleste katter klarer seg veldig fint selv, men det er nok sikker noen ting man bør følge med på. Om det går for lenge før neste kattunge kommer og katten tydelig er ubekvem og enda i aktiv fødsel. Hva «for lenge» betyr, det hadde jeg tatt og ringt inn til veterinær og hørt med dem om. De kan nok gi det noen gode tips de også 😸 Fantastisk at dere har tatt til dere en katt 💙 alt for mange som ender på gata. Anonymkode: 05f4a...5a3 2
Tvist Skrevet 14. september 2019 #6 Skrevet 14. september 2019 Du kan jo ta henne med til dyrlegen i forkant, så kan han vurdere henne. Du trenger jo uansett en del ting, kattunge at til mor og barn, ormekur osv. Hun må uansett holdes inne etter fødsel, hun kan bli drektig på nytt nesten med en gang etter fødsel. 2
Djungelvrål Skrevet 14. september 2019 #7 Skrevet 14. september 2019 Jeg laget istand pappeske med teppe i i god tid, likevel startet hun fødsel på soverommet i en eske jeg hadde rene truser i i en kommode. Da jeg oppdaget det hadde hun fått en unge. Tok med kassa inn på soverommet, løftet mor og unge opp i eska og bar den ut i gangen der jeg hadde katteskåler og sand fra før. Hun fødte resten der. Fikk 4 stk. Jeg klipte navlestrengene med en desinfisert saks, og vasket og hjalp den siste kattungen til puppen da den var slapp og liten og mor var utkjørt. Kasta også den siste morkaka, hun spiste alle de andre tre. Tok også opp kattungene ganske kort tid etter, men det ville jeg latt være hvis jeg var deg iom at du ikke kjenner henne så godt. Sørg for at mor alltid har mat og vann. Ha en pappeske som er litt høy i kantene så kattungene ikke kravler så lett ut, rens sanda ofte når mor etterhvert lærer de til å gå der. Lek mye med kattungene og ta de med til veterinær hvis du aner at noe er galt. Sosialiser de hvis du har venner el. familie på besøk. Gi de ormeur da de ofte får orm fra mor. Les deg opp og se fødser på youtube. 3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #8 Skrevet 15. september 2019 8 timer siden, SupaWoman skrev: Jeg laget istand pappeske med teppe i i god tid, likevel startet hun fødsel på soverommet i en eske jeg hadde rene truser i i en kommode. Da jeg oppdaget det hadde hun fått en unge. Tok med kassa inn på soverommet, løftet mor og unge opp i eska og bar den ut i gangen der jeg hadde katteskåler og sand fra før. Hun fødte resten der. Fikk 4 stk. Jeg klipte navlestrengene med en desinfisert saks, og vasket og hjalp den siste kattungen til puppen da den var slapp og liten og mor var utkjørt. Kasta også den siste morkaka, hun spiste alle de andre tre. Tok også opp kattungene ganske kort tid etter, men det ville jeg latt være hvis jeg var deg iom at du ikke kjenner henne så godt. Sørg for at mor alltid har mat og vann. Ha en pappeske som er litt høy i kantene så kattungene ikke kravler så lett ut, rens sanda ofte når mor etterhvert lærer de til å gå der. Lek mye med kattungene og ta de med til veterinær hvis du aner at noe er galt. Sosialiser de hvis du har venner el. familie på besøk. Gi de ormeur da de ofte får orm fra mor. Les deg opp og se fødser på youtube. En bør absolutt være hjemme når katten skal føde, ting kan gå galt, og alle katter føder ikke lett (som noen over her påstår). Det fikk jo du erfare her, med en liten som trengte litt starthjelp. Selv har jeg hatt en katt der fødsel stoppa opp, det endte med keisersnitt og døde kattunger i tillegg til en diiiiger regning. Mange bruker webcam for å overvåke den vordende mor dersom de ikke har mulighet til å være hjemme. Ville bare legge til at når det gjelder sand til kattungene så kan det være lurt å IKKE bruke klumpesand, siden de gjerne spiser på alt mulig, og klumpesand er ikke helt bra... Jeg er oppdretter, og da jeg ventet mitt første kull printet jeg ut hele denne tråden http://www.katteprat.net/index.php?topic=31518.0 Masse bra info, og jeg tok ikke sjansen på at jeg enten ikke skulle finne den igjen, eller at nettet skulle være nede når fødsel starta Anonymkode: fef89...d12 1
Djungelvrål Skrevet 15. september 2019 #9 Skrevet 15. september 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: En bør absolutt være hjemme når katten skal føde, ting kan gå galt, og alle katter føder ikke lett (som noen over her påstår). Det fikk jo du erfare her, med en liten som trengte litt starthjelp. Selv har jeg hatt en katt der fødsel stoppa opp, det endte med keisersnitt og døde kattunger i tillegg til en diiiiger regning. Mange bruker webcam for å overvåke den vordende mor dersom de ikke har mulighet til å være hjemme. Ville bare legge til at når det gjelder sand til kattungene så kan det være lurt å IKKE bruke klumpesand, siden de gjerne spiser på alt mulig, og klumpesand er ikke helt bra... Jeg er oppdretter, og da jeg ventet mitt første kull printet jeg ut hele denne tråden http://www.katteprat.net/index.php?topic=31518.0 Masse bra info, og jeg tok ikke sjansen på at jeg enten ikke skulle finne den igjen, eller at nettet skulle være nede når fødsel starta Anonymkode: fef89...d12 Det er nok en stor fordel å være hjemme men jobber man 100% kan man jo ikke ta fri i uker. Man kan jo seff legge ferie til den tiden man tror katten føden men ingen vet jo nøyaktig hvilken dag. 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #10 Skrevet 15. september 2019 3 timer siden, SupaWoman skrev: Det er nok en stor fordel å være hjemme men jobber man 100% kan man jo ikke ta fri i uker. Man kan jo seff legge ferie til den tiden man tror katten føden men ingen vet jo nøyaktig hvilken dag. Kanskje du kan finne litt hjelp her? Lenke til Potespor i hjertet. Hvis du er veldig usikker så kan veterinæren gi et anslag på hvor langt drektigheten har kommet, og sånn omtrent når det kan regnes med at fødsel finner sted. Nøyaktig dato kan du jo ikke få, men alt er jo bedre enn ingenting Det er veldig greit å informere på jobb om at man kommer til å måtte ta en dag fri i forbindelse med at katten får unger. Da er kolleger oppdatert på status, og en rask sms fikser ofte resten. Anonymkode: 05b35...bab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå