AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #1 Skrevet 13. september 2019 Vi hentet en omplasseringskatt for snart 1 år siden. Vi visste jo at katta var sær når vi hentet siden tidligere eier sa det. Men så sær og egen visste vi ikke.. vi har da en sønn på 1,5 år, 3 katter og en hund. Det har seg sånn at siden vi slapp han ut etter 3 mnd inne, har han ikke villet komme hjem. I hele sommer har vi fått klager om at han maser om å komme inn til andre. Når han først kommer hjem fordi han ikke får respons andre steder, så vil han ut etter noen min ikke og spist. Vi kan kanskje se han 2-6 ganger i mnd. Vi har også prøvd å holde han Inne. Men da går han til angrep på dyra og freser/knurrer mot oss voksne og lillegutt på 1,5. Vi kan ikke gå forbi han før han knurrer og vil ha oss bort. Han har flere ganger tidligere, uten forvarsel tatt rundt hodet til sønnen vår og biti (ikke hardt, men har fått litt klor fra klørne.) vi har vært hos dyrlegen opptil flere ganger og tatt helsesjekk av han, sjekket det vi kan og bare funnet ut at han bare er sånn! Jeg stoler ikke på han lenger, er han inne mens sønnen vår er våken så må jeg konstant følge med på katta så den ikke går til angrep. Han trives overhode ikke her.. har også prøvd å omplassere han, men vanskelig å omplassere en sånn katt som oppfører seg sånn. Han kan jo ikke bare gå ute i hele vinter heller.. og hvis jeg holder han inne, klikker han bare etter en time. Klorer opp dører og vinduer. Skriker osv.. men han stortrives ute! Så derfor lurer jeg Åå, hva kan jeg gjøre? Siste utvei er avlivning. Men akkurat nå aner jeg ikke hva jeg skal gjøre.. Anonymkode: 0dbd7...2ba
AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #2 Skrevet 13. september 2019 Katten trives nok ikke hos dere. Kan nok være at den er sær og egen, men det er ikke sikkert den blir så sær og egen om den hadde kommet til "rette" personen. Hadde tidligere eier småbarn og hund? Det har også mye å si. Prøv igjen og omplasser den, den kan bli en helt annen katt om den kommer til de rette. Enklest hadde egentlig vært om katten fikk velge, men det kan være vanskelig å gjennomføre. Å avlive en frisk katt fordi den er sær og egen blir litt feil i mine ører. Anonymkode: 7c32b...c4c 9
AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #3 Skrevet 13. september 2019 Meg over igjen. Ikke alle katter liker andre katter heller, så den har det kanskje bedre som alenekatt. Anonymkode: 7c32b...c4c 5
mellomtomater67 Skrevet 13. september 2019 #4 Skrevet 13. september 2019 Synes du bør prøve å omplassere den. Katten trenger en rett eier som passer til den, kanskje prøve å omplassere den til noen som ikke har dyr f.eks? 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #5 Skrevet 13. september 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Katten trives nok ikke hos dere. Kan nok være at den er sær og egen, men det er ikke sikkert den blir så sær og egen om den hadde kommet til "rette" personen. Hadde tidligere eier småbarn og hund? Det har også mye å si. Prøv igjen og omplasser den, den kan bli en helt annen katt om den kommer til de rette. Enklest hadde egentlig vært om katten fikk velge, men det kan være vanskelig å gjennomføre. Å avlive en frisk katt fordi den er sær og egen blir litt feil i mine ører. Anonymkode: 7c32b...c4c Fult klar over at avlivning er feil, sa bare at det er siste utvei hvis vi ikke finner noe hjem til han. Vi får bare prøve å omplassere igjen. Legge han ut på nytt. Anonymkode: 0dbd7...2ba 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #6 Skrevet 13. september 2019 Akkurat nå, mellomtomater67 skrev: Synes du bør prøve å omplassere den. Katten trenger en rett eier som passer til den, kanskje prøve å omplassere den til noen som ikke har dyr f.eks? Som jeg skrev, det er prøvd.vi har hatt folk her som ikke har ønsket å ta han imot da han bare freser. Jeg kan prøve igjen, men er ikke lett. Anonymkode: 0dbd7...2ba
Chantielle Skrevet 13. september 2019 #7 Skrevet 13. september 2019 Når du skriver at dere hentet en omplasseringskatt,er det da snakk om dyrebeskyttelsen? I så fall,kanskje de er behjelpelig med å finne et annet hjem til pus. Katter som de har omplassert og som evt. ikke fungerer ok i det nye hjemmet,hjelper de som regel til med å få nytt hjem. 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #8 Skrevet 13. september 2019 3 minutter siden, Chantielle skrev: Når du skriver at dere hentet en omplasseringskatt,er det da snakk om dyrebeskyttelsen? I så fall,kanskje de er behjelpelig med å finne et annet hjem til pus. Katter som de har omplassert og som evt. ikke fungerer ok i det nye hjemmet,hjelper de som regel til med å få nytt hjem. Ikke fra dyrebeskyttelsen. Hentet han fra privat hjem. Vi prøver så godt vi kan å omplassere, men ikke lett å finne et hjem uten dyr og barn dessverre. 😪 Anonymkode: 0dbd7...2ba
AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #9 Skrevet 13. september 2019 Han høres egentlig ikke tam ut. Vet du hvor den forrige eieren fikk den fra? Noen katter vil alltid være aggressive og det er ikke noe du kan gjøre. MEN det kan være at katten rett og slett ikke har fått tid til å knytte seg til dere og ikke føler seg hjemme. Jeg tok imot en katt som ikke var kosete, var for det meste for seg selv, var mye ute og borte, han var også en del sint. Det var sånn lenge og jeg skjønte ingenting for vi var jo snille med den når den kom inn For oss hjalp det å begynne gi omplasseringskatten enda mer oppmerksomhet. Hver gang vi gikk forbi den i stuen gikk vi bort til den og pratet litt med den, kanskje klappet om vi fikk lov. (Så fremt den ikke var i dyp søvn, selvsagt). Hver gang den kom inn viste vi den oppmerksomhet og viste vi var glade for å se den. Leke med den kan også fungere for å "bonde". Gi godbiter iblant. Vi fortsatte slik en stund og gradvis begynte katten være mer hjemme og vise at den likte oss. Så i vårt tilfelle virket det som om katten følte seg avvist og trengte mer "kjærlighet" for å føle seg likt og velkommen. Nå er han en helt annen katt. Aldri sint, tisser ikke inne lenger, angriper ikke den andre katten. Han kommer og legger seg på fanget oftere og er hjemme minst halvparten av døgnet, før kunne han være borte i 24 timer om gangen. Anonymkode: a7e15...500 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #10 Skrevet 13. september 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fult klar over at avlivning er feil, sa bare at det er siste utvei hvis vi ikke finner noe hjem til han. Vi får bare prøve å omplassere igjen. Legge han ut på nytt. Anonymkode: 0dbd7...2ba Har dere forresten prøvd med feliway som dere setter i støpselet? Er vel ikke lett å prøve det heller, om pus ikke vil være inne. Om dere omplasserer den så se om dere finner en eldre person eller ett godt voksent par som ikke har småbarn. Ønsker dere lykke til. Anonymkode: 7c32b...c4c 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #11 Skrevet 13. september 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han høres egentlig ikke tam ut. Vet du hvor den forrige eieren fikk den fra? Noen katter vil alltid være aggressive og det er ikke noe du kan gjøre. MEN det kan være at katten rett og slett ikke har fått tid til å knytte seg til dere og ikke føler seg hjemme. Jeg tok imot en katt som ikke var kosete, var for det meste for seg selv, var mye ute og borte, han var også en del sint. Det var sånn lenge og jeg skjønte ingenting for vi var jo snille med den når den kom inn For oss hjalp det å begynne gi omplasseringskatten enda mer oppmerksomhet. Hver gang vi gikk forbi den i stuen gikk vi bort til den og pratet litt med den, kanskje klappet om vi fikk lov. (Så fremt den ikke var i dyp søvn, selvsagt). Hver gang den kom inn viste vi den oppmerksomhet og viste vi var glade for å se den. Leke med den kan også fungere for å "bonde". Gi godbiter iblant. Vi fortsatte slik en stund og gradvis begynte katten være mer hjemme og vise at den likte oss. Så i vårt tilfelle virket det som om katten følte seg avvist og trengte mer "kjærlighet" for å føle seg likt og velkommen. Nå er han en helt annen katt. Aldri sint, tisser ikke inne lenger, angriper ikke den andre katten. Han kommer og legger seg på fanget oftere og er hjemme minst halvparten av døgnet, før kunne han være borte i 24 timer om gangen. Anonymkode: a7e15...500 Vi har prøvd å leke, gi godbiter osv. Han kan fint ligge på fanget vårt og kose, ligge i sofaen. Men det er kunn hvis alle dyra er ure ab rommet. Han virker som er glad i oss, så lenge hsn får ha oss i fred. Han maler når vi koser han og han er egentlig en fin gutt. Er bare det at hvis de andre beveger seg rundt, så går han til angrep. Da vil han hellet ikke ha noe med oss heller selvom vi hs4 prøvd å gi han oppmerksomhet der og da, og oversett de andre kattene. Har prøvd å sitte på gulvet og gi alle 3 kattene gobiter samtidig. Det har funket hvis han har vært i riktig humør. Anonymkode: 0dbd7...2ba
AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #12 Skrevet 13. september 2019 Glemte å svare, han har hatt han siden han va4 kattunge. Hvis jeg forstod riktig. Feliway er prøvd, men funket ikke da han bare vil ut igjen. 🙈 nå klarte jeg å lure han inn med godbiter. Bare etter 2 mim så begynte han å knurre. Jeg kunne til og med fjerne flått på han og han satt helt stille. Men med engang han hørte dyra, knurra han. Han fikk jo mye kos når jeg hadde fått fjernet den og var jo då glad, men er ikke vi som er problemet for han. Er vel dyra. Anonymkode: 0dbd7...2ba
AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #13 Skrevet 13. september 2019 Dere kan forsøke gjøre han vant til dyra ved å gi alle godbiter, kanskje google teknikker på å introdusere dyrene og få dem til å bli venner. Den slags kan ta tid, noen ganger flere uker, så det krever mye tolmodighet. Om katten er glad i dere, så tenker jeg at han vil nok ikke egentlig ha en ny familie, han er fornøyd med den han har. Så om dere har mulighet til å lese dere opp på å få dyr til å bli venner og har tolmodighet og tid til det, så ville jeg tenke at det er verdt et forsøk Anonymkode: a7e15...500 1
Minya Skrevet 14. september 2019 #14 Skrevet 14. september 2019 8 hours ago, AnonymBruker said: Vi har prøvd å leke, gi godbiter osv. Han kan fint ligge på fanget vårt og kose, ligge i sofaen. Men det er kunn hvis alle dyra er ure ab rommet. Han virker som er glad i oss, så lenge hsn får ha oss i fred. Han maler når vi koser han og han er egentlig en fin gutt. Er bare det at hvis de andre beveger seg rundt, så går han til angrep. Da vil han hellet ikke ha noe med oss heller selvom vi hs4 prøvd å gi han oppmerksomhet der og da, og oversett de andre kattene. Har prøvd å sitte på gulvet og gi alle 3 kattene gobiter samtidig. Det har funket hvis han har vært i riktig humør. Anonymkode: 0dbd7...2ba Han høres helt ærlig ut som en alenepus, og det er faktisk ganske vanlig for mange katter. Siden han trives godt med dere når han er alene med dere, ville jeg brukt det som et "sellpoint" når dere prøver å omplassere ham, for etter et år, når dere har hatt ham fra han var kattunge, så kommer han ikke til å gå godt overens med de andre dyra. Omplasser ham som enekatt til folk uten barn og andre dyr. 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2019 #15 Skrevet 14. september 2019 Enig med vedkommende over, katten vil nok trives med å kun bo med en. Du kan jo sette mat utenfor døra men den kan jo ikke være ute hele vinteren Anonymkode: 32c33...419
Tvist Skrevet 14. september 2019 #16 Skrevet 14. september 2019 Hør om noen uten katt kan ta vare på pus midlertidig, mot at du betaler mat og dyrlege. For å se hvordan pus trives. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå