Gjest Forumhei Skrevet 14. september 2019 #141 Skrevet 14. september 2019 Bare å sende med det du vill til lunsj😊
Gjest Forumhei Skrevet 14. september 2019 #142 Skrevet 14. september 2019 Hvorfor er kg kvinner redd for sukker?
AnonymBruker Skrevet 14. september 2019 #143 Skrevet 14. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja denne ene skiven med nugatti er fy fy. Ikke bare fordi barnet ditt får denne, men det er ganske mange andre barn til stede når dere spiser som tenker da at nugatti er normalt i matpakka. Noe det ikke er. Nugatti er godteri, du kunne like gjerne sendt med en sjokolade. Jeg er så lei at sønnen min kommer hjem å sier at de andre har nugatti på brødskiva. Men samtidig er det jo like ille med prim, syltetøy etc. Ingen verdens ting i en matpakke å gjøre. Hvis du absolutt på stappe i ungen din dritt, så gjør det når dere er hjemme. Anonymkode: 43e9e...c4c Hvis sukkeret er problemet er det jo bare å bruke Nugatti Zero. Inneholder bare 11% sukker, mens brunost ligger på 30%. Anonymkode: 9995a...ed4 3
AnonymBruker Skrevet 14. september 2019 #144 Skrevet 14. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis sukkeret er problemet er det jo bare å bruke Nugatti Zero. Inneholder bare 11% sukker, mens brunost ligger på 30%. Anonymkode: 9995a...ed4 Alt for mye likevel. Brunost bør også begrenses. Anonymkode: 43e9e...c4c 1
Millimani Skrevet 14. september 2019 #145 Skrevet 14. september 2019 2 hours ago, Fru Uperfekt said: Har hatt barn i bh siden 90 tallet og det er ikke en fast forbud selv om du liker å tro det Jeg har ikke sagt at jeg liker å tro det, - og jeg snakker om den barnehagen og den skolen jeg gikk, ikke generelt sett 1
-jk- Skrevet 14. september 2019 #146 Skrevet 14. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Alt for mye likevel. Brunost bør også begrenses. Anonymkode: 43e9e...c4c Ja, det utgjør jo hele 1,65g sukker pr. brødskive med Nugatti Zero. Krise. Til sammenligning inneholder et glass (2dl) juice ca. 18g sukker og et glass H-melk ca. 9g sukker. Man må altså spise 11 brødskiver med Nugatti Zero for å få i seg like mye sukker som i et glass juice og 5,5 skiver for å få i seg like mye som i et glass H-melk. Sånn for å sette det litt i perspektiv. 3
Fru Uperfekt Skrevet 14. september 2019 #147 Skrevet 14. september 2019 1 time siden, Millimani skrev: Jeg har ikke sagt at jeg liker å tro det, - og jeg snakker om den barnehagen og den skolen jeg gikk, ikke generelt sett Da formulerte du deg meget meget dårlig 1
mammahjarte Skrevet 14. september 2019 #148 Skrevet 14. september 2019 Barnehagane skal følja retningslinjene. Det er ikkje sånn at man kan bestemma privat kva man synest om nugatti og praktisera det. Man skal praktisera retningslinjene. Så er det opp til diskusjon korleis man skal tolka råda, kor mykje skal innom SU f.eks. Kosthold og måltider er alltid eit sammarbeid mellom barnehagen og heimen. Eg personlig er ikkje hysterisk oppteken av nugatti eller ikkje nugatti, personlig tenkje at det er greitt av og til heima (sjølv om vi ikkje har kjøpt det eller latt hen smake). Men som fagperson stiller det seg annleis. Då må man faktisk senda tilbake kaker og seigmenn (ikkje eit ekstremt stort problem, men det skjer). Det handle mykje om gruppedynamikk, når barn har med "ulovlig" sjokoladepålegg i barnehagen så skriker sidemannen ut til dei andre kva hen har på. Eller synest det er urettferdig. Foreldre tenkje kanskje ikkje over kor mykje ein matboks kan påvirka matsituasjonen for dei andre barna. https://www.matportalen.no/kosthold_og_helse/tema/kostrad/retningslinjer_for_mat_og_maaltider_i_barnehagen https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/mat-og-maltider-i-barnehagen 3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #149 Skrevet 15. september 2019 Om det er noen som trenger raske karbohydrater, så er det barn. De er jo i aktivitet. Så om valget er en skive med nugatti, eller ingen mat, så får mine gjerne en dobbel med nugatti. Så lei dette sukkerhysteriet som råder. Bare fordi noen kun vil servere leverpostei og makrell i tomat, så skal ikke det begrenser hva jeg gir mine barn. Men de gangene det har vært snakk om allergier på nøtter og sitrus, har dette selvfølgelig blitt respektert. Anonymkode: 7c50f...e6c 3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #150 Skrevet 15. september 2019 Om mit barn hadde fått 1 skive på fredager med nugatti på i barnehagen ser jeg på som helt uproblematisk på som mamma, er totalen av hva barnet får i seg i løpet av en dag som burde telle og det har jo ikke barnehagen helt styr på. Om barnehagen har spesielle kostregler å følge så burde de heller ha smøremåltider i barnehagen, så kan de styre hva ungene har på skiva. Anonymkode: 10793...461 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #151 Skrevet 15. september 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Om det er noen som trenger raske karbohydrater, så er det barn. De er jo i aktivitet. Så om valget er en skive med nugatti, eller ingen mat, så får mine gjerne en dobbel med nugatti. Så lei dette sukkerhysteriet som råder. Bare fordi noen kun vil servere leverpostei og makrell i tomat, så skal ikke det begrenser hva jeg gir mine barn. Men de gangene det har vært snakk om allergier på nøtter og sitrus, har dette selvfølgelig blitt respektert. Anonymkode: 7c50f...e6c Jeg er så enig med deg Sukker er tomme kalorier og bør selvfølgelig ikke ha for stor plass i kostholdet, men litt sukker er ikke farlig! Jeg synes det er morsomt at det nå begynner å komme forskningsresultater på at sukkerinntak ikke gjør ungene hyperaktive, dette er noe jeg alltid har ment at er bare tull. Når jeg vokste opp på 60-tallet spiste vi ikke så mye godteri, men sukker var det nok av uten at vi ble hyperaktive av den grunn. (Vi spiste corn flakes eller puffet ris med masse sukker, og HaPå, Sjokade, syltetøy og brunost/ prim som pålegg, hjemmelaget saft, søt dessert hadde vi nesten daglig, og hjemmelagde skolebrød eller vafler var det nesten fri tilgang til i helgene). Jeg tror den sammenblandingen av hyperaktivitet/ sukker har oppstått fordi foreldrene trenger en unnskyldning/ forklaring på at ungen ikke oppfører seg slik man ønsker 😜 https://www.tv2.no/a/8285685 https://www.familieverden.no/helse/kosthold/blir-barn-hypre-av-sukker/ Anonymkode: 17d3d...23d 1
Kanelisvingen Skrevet 15. september 2019 #152 Skrevet 15. september 2019 På 13.9.2019 den 21.58, AnonymBruker skrev: Nugatti i barnehagen fører til sosial stempling av barna. Det kan fu like eller mislike, men sånn er det. Det er veldig lett å unngå. Hvis jeg spiste burger i lunsjen på jobb ville jeg også bli sett rart på. Det betyr ikke at ikke jeg unner meg en burger av og til. På samme måte må du ikke på død og liv sende med nugatti i barnehagen. Det er bare dumt, og både du og barna blir stemplet. Anonymkode: 09258...56d Hvorfor vil du bli sett rart på om du spiser burger til lunsj? 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #153 Skrevet 15. september 2019 På 13.9.2019 den 23.16, AnonymBruker skrev: Skjønner ikke hvor vanskelig det skal være å unngå å ta med en skive med nugatti i barnehagen. Hvorfor ikke spare den til fredagskvelden eller lørdag, om ungen absolutt må ha nugatti? Anonymkode: 82b2b...742 Det handler ikke om at det er umulig å klare seg uten ei nugatti-skive til lunch, det handler om meningsløst overformynderi. Det gir meg frysninger og kommunisme-vibber. Anonymkode: 17d3d...23d 3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #154 Skrevet 15. september 2019 Det er da ikke bare sukker som er usunt. Salami og skinkepålegg er så vidt meg bekjent beviselig kreftfremkallende, men barnehagebarn får likevel ubegrensete mengder av det. For alt vi vet vil folk om hundre år riste på hodet over at vi gav barn slik mat, men ikke ville bruke tryggere alternativer som nugatti. Anonymkode: 8ca76...a31 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #155 Skrevet 15. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det handler ikke om at det er umulig å klare seg uten ei nugatti-skive til lunch, det handler om meningsløst overformynderi. Det gir meg frysninger og kommunisme-vibber. Anonymkode: 17d3d...23d I fascist-staten Norge har overformynderi eksistert lenge. Rart at folk ikke reagerer på at myndighetene legger føringer på alt av barneoppdragelse til hva man skal ha på brødskiva. Det sier seg selv at folk er hjernevaska når de reagerer på EN brødskive nugatti i barnehagen. For det handler ikke om sunnhetn (man kan for all del sende med en nugatti som er helt blottet for sukker) men for det sosiale akseptet. Ergo, sender du en brødskive med sjokolade i bhg så er du en grusom mor/far som selvfølgelig ikke eier selvinnsikt. Og det må få represalier i form av oppfølging osv. Anonymkode: 9995a...ed4 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #156 Skrevet 15. september 2019 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er da ikke bare sukker som er usunt. Salami og skinkepålegg er så vidt meg bekjent beviselig kreftfremkallende, men barnehagebarn får likevel ubegrensete mengder av det. For alt vi vet vil folk om hundre år riste på hodet over at vi gav barn slik mat, men ikke ville bruke tryggere alternativer som nugatti. Anonymkode: 8ca76...a31 Om 100 år er det mest sannsynlig kun litt tørt brød med fettfri smør som er tillatt, for alt er dødsfarlig. Anonymkode: 9995a...ed4 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #157 Skrevet 15. september 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om 100 år er det mest sannsynlig kun litt tørt brød med fettfri smør som er tillatt, for alt er dødsfarlig. Anonymkode: 9995a...ed4 Og avovado, paprika og agurk, da. Om 100 år er kanskje 60-70% av befolkningen vegetarianere. Anonymkode: 67476...f0f 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #158 Skrevet 15. september 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og avovado, paprika og agurk, da. Om 100 år er kanskje 60-70% av befolkningen vegetarianere. Anonymkode: 67476...f0f Avocado kan fort bli for "usunt" da den innholder for mye fett, og det kan vi ikke ha noe av. Anonymkode: 9995a...ed4
AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #159 Skrevet 15. september 2019 Søsknene mine på 11 har ikke lov å ha med nugatti eller slike usunne matvarer... de er redd for å ha med seg capri sone på skolen Anonymkode: db0b9...00c 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #160 Skrevet 15. september 2019 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er da ikke bare sukker som er usunt. Salami og skinkepålegg er så vidt meg bekjent beviselig kreftfremkallende, men barnehagebarn får likevel ubegrensete mengder av det. For alt vi vet vil folk om hundre år riste på hodet over at vi gav barn slik mat, men ikke ville bruke tryggere alternativer som nugatti. Anonymkode: 8ca76...a31 Ha,ha, garantert. For lenge siden (20 år kanskje) var det helt fryktelig å spise peanøttsmør pga mye fett. Nå vet vi jo at peanøttsmør er sunt 😁 (men alt med måte, det er veldig kaloririkt) Anonymkode: 17d3d...23d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå