AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #41 Skrevet 13. september 2019 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da jeg gikk i barnehagen, så hadde barnehagen nugatti. Ikke var det så mange overvektige folk som det er nå heller, etter at hysteriet tok av. Tygg litt på den, dere sunnhetshysterikere 😁 Anonymkode: 78168...91c Nå er vel nettopp de ungene som fikk nugatti i barnehagen blandt de nå overvektige voksne da.. Anonymkode: 2b082...142 4
AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #42 Skrevet 13. september 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk. Omtrent eneste fornuftig kommentar. Godt å se det er noen normale mennesker kvar. Anonymkode: 7cf79...263 Normale mennesker tenker ok, barnehagen ønsker ikke at vi har nugatti på nistematen. Da dropper vi det og serverer det heller hjemme. Anonymkode: 3e0c3...1e1 9
AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #43 Skrevet 13. september 2019 4 minutter siden, Pinkpashion skrev: Dette her går ikke på personlige meninger og hva du, jeg og personalet tenker er ok. Hva skjer når et blodsukker pumpes opp med nugatti? Noen opplever aktive barn, men den største utfordringen er faktisk at blodsukkeret også skal ned og det er da man gjerne blir sur, gretten, skjelven etc. Barnas humør vil være jojo. Er dette et godt læringsmiljø for barna? Nei. Nugatti har null næring. Jeg er ikke redd sukker. Mine barn får både kake og sjokolade, men jeg har da nok av timer sammen med dem ila. ei uke til at det å få i dem ei brødskive nugatti på hjemmebane er uproblematisk hvis det er viktig for meg at de absolutt får ei nugattiskive i uka. Vil du sende med litt ekstra kos i hverdagen finnes det andre alternativer. Blir barn sure, gretten og skjelvne etter å ha spist ei skive med nugatti?? Seriøst?? Anonymkode: 324b2...622 10
AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #44 Skrevet 13. september 2019 2 minutter siden, Thyra skrev: Man sender vel ikke bekymringsmelding pga en skive med nugatti i uka?!? Barnehager sender bekymringsmeldinger for mye rart. Og i slike tilfeller som dette så vil de jo gjerne uttrykke det på en slik måte at det vil høres ut som om foreldrene til barnet gir barnet KUN nugatti, og ingen annen mat. Anonymkode: 7cf79...263
AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #45 Skrevet 13. september 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er vel nettopp de ungene som fikk nugatti i barnehagen blandt de nå overvektige voksne da.. Anonymkode: 2b082...142 Tull. Anonymkode: 7cf79...263 7
Thyra Skrevet 13. september 2019 #46 Skrevet 13. september 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Blir barn sure, gretten og skjelvne etter å ha spist ei skive med nugatti?? Seriøst?? Anonymkode: 324b2...622 Jeg spiste alltid nugatti på skolematen siden vi ikke hadde kjøleskap til matpakkene og svett ost eller kjøttpålegg er uappetittelig. Ble aldri sur, gretten og skjelven. 5
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 13. september 2019 #47 Skrevet 13. september 2019 7 minutter siden, Pinkpashion skrev: Dette her går ikke på personlige meninger og hva du, jeg og personalet tenker er ok. Personalet er pliktig til å både være gode forbilder og veilede foreldre. Hva skjer når et blodsukker pumpes opp med nugatti? Noen opplever aktive barn, men den største utfordringen er faktisk at blodsukkeret også skal ned og det er da man gjerne blir sur, gretten, skjelven etc. Barnas humør vil være jojo. Er dette et godt læringsmiljø for barna? Nei. Nugatti har null næring. Jeg er ikke redd sukker. Mine barn får både kake og sjokolade, men jeg har da nok av timer sammen med dem ila. ei uke til at det å få i dem ei brødskive nugatti på hjemmebane er uproblematisk hvis det er viktig for meg at de absolutt får ei nugattiskive i uka. Vil du sende med litt ekstra kos i hverdagen finnes det andre alternativer. Her skal det ikke spares på kruttet når man beskriver djevelens pålegg, skjønner jeg 😂 Forskning viser imidlertid at det å bli "høy på sukker" er en myte. Ei skive med nugatti vil ikke påvirke barnas humør eller fysiske tilstand i det hele tatt. https://www.aftenposten.no/norge/i/6jzX0/--Barn-blir-ikke-hypre-av-sukker https://tjomlid.com/2013/11/25/sukker-gjor-ikke-barn-hyperaktive/
Pinkpashion Skrevet 13. september 2019 #48 Skrevet 13. september 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Blir barn sure, gretten og skjelvne etter å ha spist ei skive med nugatti?? Seriøst?? Anonymkode: 324b2...622 https://bedrekosthold.no/hvorfor-er-stabilt-blodsukker-viktig/ Trodde faktisk ikke det fantes voksne mennesker som ikke visste hva et ustabilt blodsukker gjør med oss....
AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #49 Skrevet 13. september 2019 Fatter ikke at alle andre skal legge seg oppi hva man gjør med enge barn. Nugatti på fredagen høres helt fantastisk ut. En flott slutt på uka 😄 Anonymkode: 664b4...3b7 7
AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #50 Skrevet 13. september 2019 Akkurat nå, Anonymus Notarius skrev: Her skal det ikke spares på kruttet når man beskriver djevelens pålegg, skjønner jeg 😂 Forskning viser imidlertid at det å bli "høy på sukker" er en myte. Ei skive med nugatti vil ikke påvirke barnas humør eller fysiske tilstand i det hele tatt. https://www.aftenposten.no/norge/i/6jzX0/--Barn-blir-ikke-hypre-av-sukker https://tjomlid.com/2013/11/25/sukker-gjor-ikke-barn-hyperaktive/ Enig i dette. Men som jeg tidligere har nevnt, det har et sosialt aspekt i vår kultur i dag. Det kan man selvsagt velge å ikke bry seg om, men man kommer ikke utenom at det er der. Anonymkode: 09258...56d
AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #51 Skrevet 13. september 2019 Når jeg leser sånne tråder er jeg glad at ingen av mine likte nugatti.... Anonymkode: 1383a...348
Thyra Skrevet 13. september 2019 #52 Skrevet 13. september 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barnehager sender bekymringsmeldinger for mye rart. Og i slike tilfeller som dette så vil de jo gjerne uttrykke det på en slik måte at det vil høres ut som om foreldrene til barnet gir barnet KUN nugatti, og ingen annen mat. Anonymkode: 7cf79...263 De er jo ikke ute etter å stille foreldrene i så dårlig lys som mulig. De skriver jo ikke ting som ikke er sant for å sverte foreldrene. Jeg synes heller ikke nugatti som eneste pålegg på brødskiva er en barnevernssak, om det er det eneste "problemet". Men ja, barnehagen har plikt til å veilede foreldrene om sunt kosthold. 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #53 Skrevet 13. september 2019 11 minutter siden, Hummel34 skrev: Hmmm... blir i grunn litt overrasket. I matboksen til mine barn dukker det opp brødskiver med nugatti noen ganger. Alt etter som. Sender i grunn med alt mulig til niste gulrøtter, nøtter, ulikt pålegg, kokt egg, pannekaker, av pålegg kaviar, leverpostei, skinkeost, ulikt pølsepålegg. Ser ikke på nugatti som noe værre en de som sender med syltetøy. Klarer ikke folk å se den store sammenhengen fremfor en skive med nugatti - ja da oppfordrer jeg folk til å ta tak i noen andre utfordringer først. Men har du kun med kjeks, pølsebrød, boller og nugatti ja da kan vi snakke utfordringer og ensidig karbohydratrik mat. Men en skive her og en der på grovt brød er bedre en loff og med prim... Jeg skrev over her om mine barn på 5 og 7 år, som ALDRI får nugatti hjemme. Jeg sender heller ikke med syltetøy, geitost, honning eller andre søtpålegg i matpakka, men de kan få dette på én brødskive hver til frokost i helgene- etter at de først har spist en skive med noe som er bra for kroppen- altså «vanlig» pålegg. Nugatti har vi som sagt aldri, så det får de heller ikke i helgene. Men jeg må bare kommentere det uthevede i innlegget ditt over. Nugatti kan absolutt ikke sammenlignes med syltetøy!! Nugatti inneholder 526 kalorier pr 100 g, altså det samme som sjokolade. Alle disse kaloriene er sukker og usunt fett- altså akkurat som å ha en sjokolade oppå brødskiva. Syltetøy, iallfall det vi bruker fra Nora, har 130 kalorier pr 100 g. Altså en fjerdedel av kaloriene du finner i nugatti. Syltetøy og nugatti er IKKE det samme- selv om jeg som sagt er restriktiv også med syltetøy til mine barn. Helt meningsløst og unødvendig å venne barn til at man skal ha søtpålegg på brødskiva. Anonymkode: 75b1c...c5e 8
Pinkpashion Skrevet 13. september 2019 #54 Skrevet 13. september 2019 2 minutter siden, Anonymus Notarius skrev: Her skal det ikke spares på kruttet når man beskriver djevelens pålegg, skjønner jeg 😂 Forskning viser imidlertid at det å bli "høy på sukker" er en myte. Ei skive med nugatti vil ikke påvirke barnas humør eller fysiske tilstand i det hele tatt. https://www.aftenposten.no/norge/i/6jzX0/--Barn-blir-ikke-hypre-av-sukker https://tjomlid.com/2013/11/25/sukker-gjor-ikke-barn-hyperaktive/ Nei, vet du... Til å overhode ikke være hysterisk redd sukker og ikke av typen som unngår Toro for enhver pris, så synes jeg nugatti på brødskiva i beste fall er lørdagskos. I hverdagen er det totalt unødvendig. Og ja, når du kaster en dæsj fett, sukker og kakao på ei brødskive, så vil jeg kalle det å pumpe opp blodsukkeret. 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #55 Skrevet 13. september 2019 I barnehagen jeg jobbet så var det forbud mot å ha usunt i matpakkene, fordi enkelte foreldre sendte med pannekaker, sjokoladekake, kjeks, brus, skolebrød osv og istedetfor å måtte ta det opp med enkeltforeldre hele tiden, så var det lettere å bare ha et generelt forbud. Da jeg gikk på barneskolen var det en gutt i klassen som spiste fastelavensbolle til lunsj hver eneste dag. Anonymkode: 4eada...887 2
Gjest Hummel34 Skrevet 13. september 2019 #56 Skrevet 13. september 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skrev over her om mine barn på 5 og 7 år, som ALDRI får nugatti hjemme. Jeg sender heller ikke med syltetøy, geitost, honning eller andre søtpålegg i matpakka, men de kan få dette på én brødskive hver til frokost i helgene- etter at de først har spist en skive med noe som er bra for kroppen- altså «vanlig» pålegg. Nugatti har vi som sagt aldri, så det får de heller ikke i helgene. Men jeg må bare kommentere det uthevede i innlegget ditt over. Nugatti kan absolutt ikke sammenlignes med syltetøy!! Nugatti inneholder 526 kalorier pr 100 g, altså det samme som sjokolade. Alle disse kaloriene er sukker og usunt fett- altså akkurat som å ha en sjokolade oppå brødskiva. Syltetøy, iallfall det vi bruker fra Nora, har 130 kalorier pr 100 g. Altså en fjerdedel av kaloriene du finner i nugatti. Syltetøy og nugatti er IKKE det samme- selv om jeg som sagt er restriktiv også med syltetøy til mine barn. Helt meningsløst og unødvendig å venne barn til at man skal ha søtpålegg på brødskiva. Anonymkode: 75b1c...c5e Aner ikke hvorfor den setningen kom med fete bokstaver. Var ikke noe jeg gjorde bevist, for var ikke noe tygde eller rop knyttet til det utsagnet.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #57 Skrevet 13. september 2019 2 minutter siden, Hummel34 skrev: Aner ikke hvorfor den setningen kom med fete bokstaver. Var ikke noe jeg gjorde bevist, for var ikke noe tygde eller rop knyttet til det utsagnet. Jeg uthevet den setningen i innlegget mitt nettopp for å understreke helt konkret hva det var jeg kommenterte i innlegget ditt. Veldig vanlig at man gjør det i forumsdiskusjoner. Anonymkode: 75b1c...c5e 4
SoWhat? Skrevet 13. september 2019 #58 Skrevet 13. september 2019 17 minutter siden, Pinkpashion skrev: Dette her går ikke på personlige meninger og hva du, jeg og personalet tenker er ok. Personalet er pliktig til å både være gode forbilder og veilede foreldre. Hva skjer når et blodsukker pumpes opp med nugatti? Noen opplever aktive barn, men den største utfordringen er faktisk at blodsukkeret også skal ned og det er da man gjerne blir sur, gretten, skjelven etc. Barnas humør vil være jojo. Er dette et godt læringsmiljø for barna? Nei. Nugatti har null næring. Jeg er ikke redd sukker. Mine barn får både kake og sjokolade, men jeg har da nok av timer sammen med dem ila. ei uke til at det å få i dem ei brødskive nugatti på hjemmebane er uproblematisk hvis det er viktig for meg at de absolutt får ei nugattiskive i uka. Vil du sende med litt ekstra kos i hverdagen finnes det andre alternativer. Hvor dårlig forbilde er du om du gir ungen ei skive med Nugatti i uka? På en skala fra en til ti fks. Og du overdriver noe veldig i ditt andre avsnitt. Dramatisk med "pumpes opp"(Ja det stiger), og ikke måte på konsekvenser her da. Har aldri opplevd at unger blir som du beskriver etter inntak av litt søtt. Milde Gud da. Hvis det er så alvorlig, så fatter jeg ikke hvordan du kan gi noe søtt til ungene i det hele tatt noen gang. Det du egentlig sier, er at barn må gjerne få noe søtt, men det bør helst skjules fra offentligheten. Tenkte jeg det ikke. Det er Ikke søtsaker i seg selv, men hvor de inntas. Ok. Null logikk. 7
Thyra Skrevet 13. september 2019 #59 Skrevet 13. september 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skrev over her om mine barn på 5 og 7 år, som ALDRI får nugatti hjemme. Jeg sender heller ikke med syltetøy, geitost, honning eller andre søtpålegg i matpakka, men de kan få dette på én brødskive hver til frokost i helgene- etter at de først har spist en skive med noe som er bra for kroppen- altså «vanlig» pålegg. Nugatti har vi som sagt aldri, så det får de heller ikke i helgene. Men jeg må bare kommentere det uthevede i innlegget ditt over. Nugatti kan absolutt ikke sammenlignes med syltetøy!! Nugatti inneholder 526 kalorier pr 100 g, altså det samme som sjokolade. Alle disse kaloriene er sukker og usunt fett- altså akkurat som å ha en sjokolade oppå brødskiva. Syltetøy, iallfall det vi bruker fra Nora, har 130 kalorier pr 100 g. Altså en fjerdedel av kaloriene du finner i nugatti. Syltetøy og nugatti er IKKE det samme- selv om jeg som sagt er restriktiv også med syltetøy til mine barn. Helt meningsløst og unødvendig å venne barn til at man skal ha søtpålegg på brødskiva. Anonymkode: 75b1c...c5e Syltetøy inneholder bær, som er sunt. Men når det gjelder kaloriinnholdet, så må man tenke på at det er en ganske liten mengde syltetøy eller nugatti man tar på skiva, så en skive i uka utgjør veldig lite for det totale kaloriinnholdet, og er ihvertfall ikke noe man trenger å tenke på for normalvektige barn. 1
Heisenberg Skrevet 13. september 2019 #60 Skrevet 13. september 2019 14 minutter siden, Anonymus Notarius skrev: Her skal det ikke spares på kruttet når man beskriver djevelens pålegg, skjønner jeg 😂 Forskning viser imidlertid at det å bli "høy på sukker" er en myte. Ei skive med nugatti vil ikke påvirke barnas humør eller fysiske tilstand i det hele tatt. https://www.aftenposten.no/norge/i/6jzX0/--Barn-blir-ikke-hypre-av-sukker https://tjomlid.com/2013/11/25/sukker-gjor-ikke-barn-hyperaktive/ Kom ikke her å motbevis foreldres anekdotiske bevis med forskning, det skal de ha seg frabedt. 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå