Gå til innhold

Nugatti fy-fy på barnehage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag hentet min mor barna på barnehagen. Hun fikk beskjed fra barnehagen om at jeg må redusere med nugatti i deres matpakker. Min første reaksjon er "ok...?".

Det tenkte jeg ikke særlig mye på til nå som barna har lagt seg. Når jeg tenker meg om, så gir jeg faktisk barna bare 1 skive med Nugatti i uken. Hver fredag (som en slags koselig avslutning på uken).

Hvis jeg skal redusere det, så blir det null nugatti i uken..? Resten av uken får de skiver med hvitost, prim, leverpostei, fårepølser - og alltid i grovbrød.

Har helsehysteriet kommet så langt i dag at det er forbudt med nugatti på barnehagen?

Anonymkode: 1b0dd...b2c

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja men herregud, hun som mor må da få lov til å gi de en jævla skive med nugatti i uka!

Anonymkode: 9995a...ed4

Hvorfor kan ikke den skiven gis om kvelden da?

Anonymkode: 96aa0...732

• Liker 38
Skrevet

Ja, nugatti er fy-fy i barnehagen! Du vet at barna dine spiser brødskiva si om de får "hvitost, prim, leverpostei, fårepølser - og alltid i grovbrød", og da finnes det ingen god grunn til å sende med sjokolade i nista. 

Anonymkode: edcb3...1b3

• Liker 35
Skrevet

Nå er det 15-20 år siden jeg hadde barnehagebarn, men da var Nugatti totalforbudt i barnehagen. Rett og slett fordi det inneholder nøtter og er farlig for nøtteallergikere. 

Ungene dine tar sikkert ikke skade av Nugatti en gang i uken, men gi dem det hjemme. Da unngår du allergikerne, misunnelse fra de som ikke får sånt, mammapolitiet og sunnhetsapostlene. 

• Liker 30
Skrevet

Er forskjell fra bh til bh, i den vi bruker er det lov.

Har det til mine kanskje 1g i mnd 

• Liker 1
Skrevet

I min barnehage hvor jeg jobber har vi to barn som alltid har nugatti og kjeks i matpakken hver dag. Vi sier ikke noe på det. 

Anonymkode: 4bf90...f5e

• Liker 6
Skrevet

Skjønner faktisk ikke hvorfor man introduserer nugatti for barna i det hele tatt, jeg. Mine er 5 og 7, og de har vel spist nugatti en 4-5 ganger i sitt liv, hvis de har fått det hos venner. Men vi har det aldri hjemme, og de er veldig glade i all slags vanlig pålegg, så det er jo virkelig ingen grunn til å venne dem til å spise nugatti?! :klo:  Og siden vi absolutt aldri har hatt nugatti hjemme, kan jeg heller aldri huske at de har etterspurt det. Det er jo egentlig et helt meningsløst pålegg, som er 100 % godteri.

Anonymkode: 75b1c...c5e

• Liker 40
Skrevet

Tror ikke barnehagen sier dette for at de tror ungen din vil bli tjukk eller få råtne tenner av en skive Nugatti. Det handler om signaler, de andre ungene plukker opp at din unge har sjokolade på matpakka. Da kan det hende de kommer hjem og maser på sine foreldre om det samme. Ingen grunn til å sende med Nugatti, mener jeg. I samme gate som å sende med en kjeks eller et kakestykke.

Anonymkode: 88d35...d65

• Liker 25
Skrevet

Hvis barnet ditt lider av selektive spisevansker er det helt greit, da kan de ikke sende bekymringsmelding, men har det ikke det, så gir man ikke nugatti som pålegg. 

Anonymkode: 135bb...dca

• Liker 9
Skrevet

Jeg ville ikke spist sjokolade til lunsj på en arbeidsdag, og da skal ikke ungene mine heller det i barnehagen. Nugatti er for kos en søndags morgen. 

Anonymkode: 741af...712

• Liker 17
Skrevet

Nugatti i barnehagen fører til sosial stempling av barna. Det kan fu like eller mislike, men sånn er det. Det er veldig lett å unngå. 

Hvis jeg spiste burger i lunsjen på jobb ville jeg også bli sett rart på. Det betyr ikke at ikke jeg unner meg en burger av og til. 

På samme måte må du ikke på død og liv sende med nugatti i barnehagen. Det er bare dumt, og både du og barna blir stemplet. 

Anonymkode: 09258...56d

• Liker 11
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

I dag hentet min mor barna på barnehagen. Hun fikk beskjed fra barnehagen om at jeg må redusere med nugatti i deres matpakker. Min første reaksjon er "ok...?".

Det tenkte jeg ikke særlig mye på til nå som barna har lagt seg. Når jeg tenker meg om, så gir jeg faktisk barna bare 1 skive med Nugatti i uken. Hver fredag (som en slags koselig avslutning på uken).

Hvis jeg skal redusere det, så blir det null nugatti i uken..? Resten av uken får de skiver med hvitost, prim, leverpostei, fårepølser - og alltid i grovbrød.

Har helsehysteriet kommet så langt i dag at det er forbudt med nugatti på barnehagen?

Da jeg var liten var det forbudt med nugatti på nista i barnehagen og på skolen! Dette var på slutten av 1980- og begynnelsen av 1990-tallet. Totalforbudet gjaldt ikke bare på min avdeling i barnehagen eller bare i min klasse på skolen, men for alle avdelinger i barnehagen og alle klasser på skolen. Den tid jeg hadde dagmamma, derimot, var nugatti og nesquick standard til hvert måltid, - til og med hvis vi fikk vafler. 

Ikke la dem få nugatti på maten i barnehagen og på skolen. Hos dagmamma og hjemme er det helt greit, men der går grensa. Nugatti var fremmed for meg hjemme, men en selvfølge hos dagmamma. Fordi jeg alltid fikk det hos dagmamma maste jeg ikke om det hjemme før etter at jeg slutta hos henne. Svaret jeg fikk var at nugatti er ikke hverdags-pålegg, men bare til kos. I barnehagen og på skolen er det forbudt. Jeg fikk nugatti hjemme, men i små mengder, dvs. ikke hver dag. Jeg maste heller ikke fordi jeg visste at mamma og pappa hadde sagt nei. 

Så hvis du tror helsehysteriet har kommet så langt i dag at det er forbudt med nugatti i barnehagen så tar du "feil", fordi det har vært et forbud i flere tiår. Som det nevnes av en annen i tråden så kan det også gå på at andre har nøtte-allergi. For noen med sånn allergi er bare det å være i samme rom som en knekket nøtt nok til at de blir syke. 

• Liker 6
Skrevet

Mine barn fikk nugatti i sommerferien, men da var de i skolealder. I barnehagen hadde det vært helt uhørt, og mine barn er født på nittitallet. Jeg kjøpte en boks i starten av sommerferien (Vi var stort sett på hytta). Da kunne de få nugatti til frokost hver dag, lunsj også. Når boksen ble tom, var det ett år til neste boks ble innkjøpt. Det var aldri noe mas heller. 

• Liker 10
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnehagen har retningslinjer å forholde seg til, og hva man gjør ut av det er opp til hver barnehage. I rammeplanen står det om sunt kosthold i barnehagen, og nugatti er ikke en del av et sunt kosthold. Gi den skiva hjemme da! 

Anonymkode: e0b70...779

• Liker 6
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg spiste burger i lunsjen på jobb ville jeg også bli sett rart på. Det betyr ikke at ikke jeg unner meg en burger av og til. 

Hehe, her er det motsatt. Kantina serverer innimellom burger til lunsj og da blir jeg sett rart på som ikke vil ha men heller går og kjøper meg noe annet et annet sted.

Jeg kan godt spise burger, men det skal være på et sted som serverer burgere laget på stedet og medium stekt. Ikke masseproduksjon av ferdigfryste burgere. 

Anonymkode: ee738...707

• Liker 3
Skrevet (endret)
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Nugatti i barnehagen fører til sosial stempling av barna. Det kan fu like eller mislike, men sånn er det. Det er veldig lett å unngå. 

På samme måte må du ikke på død og liv sende med nugatti i barnehagen. Det er bare dumt, og både du og barna blir stemplet. 

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hehe, her er det motsatt. Kantina serverer innimellom burger til lunsj og da blir jeg sett rart på som ikke vil ha men heller går og kjøper meg noe annet et annet sted.

Jeg kan godt spise burger, men det skal være på et sted som serverer burgere laget på stedet og medium stekt. Ikke masseproduksjon av ferdigfryste burgere. 

Det er faktisk stor forskjell på barn og voksne da. Burger i lunsjen til en voksen på jobb er ikke det samme som nugatti på skiva til et lite barn i barnehagen

Endret av Millimani
  • Liker 6
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hos oss spiser alle salat. :fnise: 

Men uansett, barna til Ts kan få sin nugatti hjemme hvis det er så om å gjøre. Jeg hadde aldri i verden sendt med søtt i barnehagen. Da heller burger!!! 

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...