Gå til innhold

Skjult rom i nytt hus

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg og samboeren min kjøpte ny bolig i april. Vi ville bo mer landlig, og med større tomt, så endte da opp med å reise fra Oslo til Bjørkelangen, som er noen få mil vekk. Huset er en enebolig med bruksbygning/garage. Når vi var på visning fikk vi en god gjennomgang av de fleste deler av boligen, som er en gammel bolig med mye sjarm og privat beliggenhet. Vi fikk vite at en statsråd (som nå er død) engang hadde bodd der med sin kone og sine mange barn. Vi endte, som sagt, opp med å kjøpe boligen og har nå bodd her i nesten et halvt år. 

For 4 dager siden var jeg i kjelleren for å ordne med en ny fryser, og oppdaget to brytere på veggen. De var malt i samme gråfarge som murpussen, men var av typen du skjønner er minst 50 år gamle. De var helt like i type, men den ene hadde «Fremt» risset inn i malingen (bryteren var MALT med maling, men ikke slik at de hindret bruk). Jeg trykket inn Fremt-bryteren, og ingenting skjedde, så jeg skrudde den av igjen. Samme med bryter nummer to. Siden sikringsskapet er i trappa ned til kjelleren, kom jeg på at jeg kan sjekke om kw- forbruket øker når jeg trykker inn en av bryterene, så jeg bemerket hastigheten på dem rotetende greia med rød strek og gikk for å trykke på Fremt-bryteren igjen. Jeg gikk så tilbake til trappen, og så da at hastigheten på forbruket (eller hva man skal kalle det) var mye høyere. Nesten dobbelt (?). Jeg undret fælt på hva denne bryteren kunne forsyne, som i tillegg var tilkoblet og brukte strøm. Mannen min mente det kunne være en gammel bryter som ikke var tilkoblet noe, men som allikevel bruker strøm på grunn av gammelt el-anlegg. Han var heller ikke særlig interessert. Slo meg dog ikke helt til ro med det, og klarte ikke legge nysgjerrigheten vekk. Valgte neste dag å gå ned å slå på (?) begge bryterne, slik at de sto i samme stilling (den andre veien enn opprinnelig), og lot de stå slik mens jeg ventet lenge og lyttet/kikket rundt. Plutselig (etter ca 30 sek) hører jeg regelmessige klikk fra et bestemt punkt i en annen del av kjelleren, og går bort for å undersøke. Der, under en gammel trehylle ser jeg at ti tykke planker beveger seg diskret i takt med klikke ne, og jeg skimter lys bak. Når jeg tar tak i den ene planken, er den som en «dør» eller luke (som henger fast i den andre planken) og som kan åpnes. Åpningen etter de to plankene er på ca 50x100cm (størst i bredden og minst i høyden) og jeg må nesten helt ned til gulvet, under den nederste delen av trehylla, for å se inn. Rommet innenfor er mye større enn hele kjelleren vår, og det ene lyset der inne er ikke godt nok til å vise hvor rommet ender. Rommet ligger på en måte under gårdsplassen vår, og er ikke oppført på tegninger. Jeg tør ikke gå inn, men sender melding til samboeren min. Når han kom hjem går vi begge inn i rommet, som viser seg å være et stort kvadratisk rom med maks 2m takhøyde og en enkelt vegghengt lampe litt frem (mot vår kjeller) i rommet. Gulvet er betong-aktivt og veggene er leca. Det lukter vått og innestengt. Det ENESTE andre i rommet er et innrammet ark på A5-størrelse, hvor det står:

Framt

Glem ikke de andre

Med sorte bokstaver, og med en sort strek som rammekant. Rammen er enkel, tynn og mørkt trefarget. Henger på spiker som er slått inn i leca. Det er INGEN andre detaljer i rommet. Lampa er gammel og uten skjerm. Ingen ledning, så den får nok strøm bakfra. Ringer megleren, som aldri har hørt om dette, eller har noen informasjon. Har sendt mail til den tidligere eieren, men har enda ikke fått svar. 

HVA er Framt?? Og hva kan dette rommet ha blitt brukt til? Vi undrer oss grønne!

Anonymkode: e4fea...da0

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det skal være «Framt» på bryteren også, ikke Fremt. Hilsen trådstarteren

Anonymkode: e4fea...da0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva de har ment med "framt". Men kan det være at rommet har blitt brukt under 2.verdenskrig til å gjemme folk? Folk som skulle over Kjølen.

Anonymkode: f6044...5e5

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammelt er huset? Du kan ta en tur til biblioteket og lese historiebøker fra området, eventuelt kontakte noen som er god i områdets historie! Legg ut historien på Facebook om det finnes noen lokale «oppslagstavler», send inn leserinnlegg til lokalavisen og etterlys historien! Dette er jo dritspennende! Skulle ønske jeg hadde et sånt hus altså! Ta eventuelt kontakt med selgerne av huset, det kan jo hende de sitter på noe, eller eventuelt selgerne før dem igjen!

Anonymkode: 3f54e...b89

• Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter forslaget om å legge ut på facebook. Utrolig spennende da! Hva kan rommet ha blitt brukt til? Vær så snill å oppdatere! Hør med en historiker. Hvor gammelt er huset? Kanskje brukeren over har rett i at det ble brukt for å skjule folk under krigen, evt som tilfluktsrom?

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjulested under krigen, enten for husets egne beboere eller for for eksempel jøder. 

Bomberom.

Skjulested for radioer eller andre ulovligheter under krigen.

Oppbevaringsrom for smuglervarer.

Tortur- eller drapsrom. Eller skjulested for noen som er holdt fanget. 

Møtested for en superhemmelig organisasjon. 

Framt vet jeg ikke hva er, men det kan vel tolkes både som en oppfordring om å huske andre som er falne, skadde eller tatt til fange, eller som en trussel om hvordan det går om man ikke lystrer eller lignende.

Anonymkode: 0da50...1e9

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, så spennende! Legg ut bilde av rommet her da? Ble gørrnysgjerrig!

Anonymkode: 90393...fff

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker bomberom eller gjemstede fra krigstiden eventuelt etter krigstiden. Eventuelt fra den kalde krigen men rommet blir kanskje for gammelt for dette 🤔

Anonymkode: 5c8cf...101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Oppgitt78 said:

Hvis det er leca, så er det fra relativt nyere tider. 

Stay behind?

Det tenkte jeg og. 

Jeg vil tro bryterene kan gi deg en antydning om hvor gammelt dette er. Er de like resten av huset, eller nyere? Er de på egen kurs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan og være meir uskyldig, kanskje oppbevaring rom er ulovlig oppført? Derfor sjult. 

Anonymkode: 5c8cf...101

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om jeg ikke tar feil, så ble "fremt" brukt tidligere som vi i dag bruker "fram" og "frem". 
Det kan så absolutt være ett rom som er brukt som dekksted under andre verdenskrig, og kan være noe som er bygd både før og etter den tid. Lappen du nevner gjør at jeg automatisk tenker at det enten har vært ett skjulested for flyktninger, eller brukt på annen måte i forbindelse med motstandsbevegelsen. 
Legge ut bilde av lappen på facebook er god ide! Men jeg ville også prøvd kontakte noen lokalhistorikere fra området. 
Og herregud så heldig du er! Det å finne noe skjult fra krigstiden hadde vært en skikkelig drømmeopplevelse for meg 😄 

Og leca har vært produsert siden 1930 i skandinavia. 

Anonymkode: d3f32...d4e

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å bygge noe slikt er ganske krevende. Det at veggene er satt opp med blokker tyder vel på at det er bygd som en vanlig kjeller, altså bygd "i et hull i bakken" ovenfra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om jeg ikke tar feil, så ble "fremt" brukt tidligere som vi i dag bruker "fram" og "frem". 
Det kan så absolutt være ett rom som er brukt som dekksted under andre verdenskrig, og kan være noe som er bygd både før og etter den tid. Lappen du nevner gjør at jeg automatisk tenker at det enten har vært ett skjulested for flyktninger, eller brukt på annen måte i forbindelse med motstandsbevegelsen. 
Legge ut bilde av lappen på facebook er god ide! Men jeg ville også prøvd kontakte noen lokalhistorikere fra området. 
Og herregud så heldig du er! Det å finne noe skjult fra krigstiden hadde vært en skikkelig drømmeopplevelse for meg 😄 

Og leca har vært produsert siden 1930 i skandinavia. 

Anonymkode: d3f32...d4e

Leca kom på markedet rundt midten av 50 tallet. 

Hvis det er trykkbrytere, og ikke vribrytere, så tyder også dette på at det er fra etterkrigstiden.

Stay behind hadde flere lagre i området ts nevner, og med tanke på historikken rundt tidligere eiere, så er det slett ikke usannsynlig at det er en sammenheng der.

Endret av Oppgitt78
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser rommet likt ut som resten av kjelleren rent bygningsmessig? Det kan gi et hint om hvorvidt kjelleren er planlagt og bygd samtidig med resten av huset eller om den er gravd ut i etterkant. Ikke bry deg for mye om alderen på el-anlegget, det kan være lagt inn i ettertid. 

Er plakaten skrevet for hånd? I så fall med hvilken type skriveredskap? Og hvordan er skriften? Skrift kan si mye om hvilken periode den som skriver har hatt skriveopplæring.

Anonymkode: 0da50...1e9

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden hadde jo være så mye bedre med bilder av de beskrevne detaljene

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Denne tråden hadde jo være så mye bedre med bilder av de beskrevne detaljene

JA til bilder!! 

Anonymkode: e3828...52f

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

JA til bilder!! 

Anonymkode: e3828...52f

Enig! Få se bilder! Dette var utrolig spennende å lese en fredagskveld!

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...