Gå til innhold

Ungdom som ikke vil konfirmeres. Hva gjør man?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et barn innenfor autismespekteret. Han er i konfirmasjonsalder, men forstår ikke hva dette er, og vet ikke hva det vil si å konfirmere seg. Vi har prøvd å forklare både den kristne og borgerlige, at man holder en fest etterpå og familien samles, men det tiltaler han ikke. Trekker på skuldrene og bare "mmkei". 

Fristen for å melde opp til kristelig eller borgerlig nærmer seg, men nå står vi der at ingen av delene passer. 

Dere som har hatt barn som ikke konfirmerte seg; holdt dere en fest likevel? F.eks typ 10.klasse avslutning? 

Jeg vil jo feire han likevel. Men ikke på falskt grunnlag og noe han ikke forstår (poenget av). 

Anonymkode: f6017...fc8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis han ikke vil så sparte du de pengene. 👍

Anonymkode: b1db1...87a

• Liker 11
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et barn innenfor autismespekteret. Han er i konfirmasjonsalder, men forstår ikke hva dette er, og vet ikke hva det vil si å konfirmere seg. Vi har prøvd å forklare både den kristne og borgerlige, at man holder en fest etterpå og familien samles, men det tiltaler han ikke. Trekker på skuldrene og bare "mmkei". 

Fristen for å melde opp til kristelig eller borgerlig nærmer seg, men nå står vi der at ingen av delene passer. 

Dere som har hatt barn som ikke konfirmerte seg; holdt dere en fest likevel? F.eks typ 10.klasse avslutning? 

Jeg vil jo feire han likevel. Men ikke på falskt grunnlag og noe han ikke forstår (poenget av). 

La han slippe. Ha en feiring med de menneskene han vil ha rundt seg. Feir for eksempel "nå er du snart ung voksen".

Anonymkode: cbe37...b51

• Liker 6
Skrevet

Melde han på den typen konfirmasjon som dere tenker passer best naturlig . Han vil nok lære og forstå når han begynner med konfirmasjon opplæringen . :)

• Liker 1
Skrevet

Feiret 15-års dagen litt ekstra,med de som ungdommen ville ha i selskapet sitt.

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, solietta skrev:

Melde han på den typen konfirmasjon som dere tenker passer best naturlig . Han vil nok lære og forstå når han begynner med konfirmasjon opplæringen . :)

Hvorfor MÅ han på konfirmasjonsundervisning?

• Liker 14
Gjest theTitanic
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han vil ikke. Du får lage en fest for deg selv da. Det er jo du som vil ha fest. Ingen ungdommer konfirmerer seg "for å bli voksen". De konfirmerer seg for å få penger. Din sønn syntes imidlertid ikke det å være midtpunktet på en fest er verd pengene. Og det må han få lov til. Det er jo hans liv. Det er heller ingen sorg å ikke være konfirmert så ingen taper på dette valget. 

Skrevet

Hvorfor må han konfirmeres da?

Anonymkode: 2fc0e...ec5

• Liker 10
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke poenget med en konfirmasjon at man skal ta et eget valg, med tanke på at man er voksen? Jeg synes i alle fall det er en voksent valg å velge å ikke konfirmere seg. Hvorfor tvinge på han en fest han ikke vil ha? 

• Liker 10
Skrevet

Min autist ville heller ikkje for mye folk og mas.  Selskaper er ikke hennes ting  hater det.  Vi tok en tur til dyreparken i steden. Det var perfekt for henne.  Det er barnet som skal bestemme ikke familien som skal ha en fest .

Anonymkode: 4ae75...082

• Liker 9
Skrevet

Jeg ville heller ikke konfirmere meg, som eneste i klassen.  Ingen som stilte spørsmål ved det, er ikke sånn at alle konfirmerer seg, diagnose eller ikke.....

Anonymkode: 3b927...fc1

• Liker 3
Skrevet

Hva med å akseptere at ungdommen ikke vil. Ha heller en familiefest hvor ungdommen er hovedpersonen!

• Liker 2
Skrevet

La ham slippe hvis han ikke vil. Om han ønsker så kan du selvsagt lage til et selskap når han blir 15/16 eller hva som helst. Men han bør ikke tvinges om han ikke vil. Om han kommer som 20-åring og har lyst på et selskap så bør du kanskje ordne det om du har mulighet. 

Man MÅ ikke konfirmere seg, hverken kristelig eller borgerlig. 

Og som jeg sa til min datter (som riktignok ikke har noen diagnoser eller problemer), dette er det første formelle valget du gjør som (nesten) voksen. Det må jeg respektere. Hun har ett år igjen på å bestemme seg. Jeg har sagt at jeg kan gjerne diskutere med henne, men valget er hennes. 

Har ikke erfaring med barn med diverse diagnoser, men i utgangspunktet tenker jeg at det blir det samme der. 

Husk at sønnen din har et eller annet 'problem' med det sosiale, derfor kanskje enda viktigere å høre på ham. 

Skrevet

Oi, jeg tror kanskje noen av dere misforsto min "jeg ønsker jo å feire han" litt feil? 

Jeg ønsker jo gjerne å feire han, men ikke mot hans vilje og ikke som en konfirmasjon siden han ikke vil/forstår poenget. 

Jeg ønsker at han skal føle at han blir satt pris på/får en slags feiring for innsatsen sin uavhengig av valget sitt. Om det er en fest eller sydentur/storbytur eller hva det måtte være. Derfor spurte jeg også hva dere som har hatt barn som ikke har konfirmert seg har gjort :)

jeg skal ikke trumfe igjennom noe på bekostning av han. 

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min autist ville heller ikkje for mye folk og mas.  Selskaper er ikke hennes ting  hater det.  Vi tok en tur til dyreparken i steden. Det var perfekt for henne.  Det er barnet som skal bestemme ikke familien som skal ha en fest .

Anonymkode: 4ae75...082

Det høres ut som en god løsning. Man kan jo feire at ungdommen snart er voksen på den måten som passer best for dem. Fest og store samlinger er ikke for alle. 

Skrevet

Jeg skjønner ikke problemet, jeg. Vil han ikke konfirmere seg, så vil han ikke. Jeg gjorde ingenting. Synes borgerlig konfirmasjon er litt tullete (for min egen del, greit for meg om andre ønsker det), og jeg var ikke kristen. Da hadde vært rart for meg å ha en annen type fest. Du kan kanskje ha en litt større bursdagsfeiring dersom han ønsker det? :)

• Liker 5
Skrevet

Og jeg tror faktisk ikke han hverken har utholdenhet eller forståelse av en konfirmasjonsundervisning, så det er nok til det beste uansett.

Jeg var mer ute etter alternativer til å feire gutten min. Alternativer. :)

Skrevet

Dropp konfirmasjon. 

Hør med sønnen om han er interessert i familiemiddag. Hvis ikke dropper du det også. Det er uproblematisk. 

Anonymkode: a961b...17c

Skrevet

Jeg ville latt ham velge om han vil konfirmeres eller ikke, og om han ønsker selskap eller ikke. Og er svaret nei, ville jeg satt av penger til senere bruk for ham. Penger jeg ellers ville brukt til festen og/eller til gave. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg tror faktisk ikke han hverken har utholdenhet eller forståelse av en konfirmasjonsundervisning, så det er nok til det beste uansett.

Jeg var mer ute etter alternativer til å feire gutten min. Alternativer. :)

Bare jeg som ikke skjønner hva det er "å feire"? Gutten er i midten av tenårene. Han er langt fra voksen. Så hva er greia med ¨"feire"? Feire hva da? 

Anonymkode: 87678...8e1

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...