cranberries Skrevet 13. september 2019 #1 Skrevet 13. september 2019 Jeg har en god tone med barnefar, vi har delt omsorg, men jeg har en dag mer i uka enn far fordi barnet ønsker det. (Barnet er 10 år.) Siden bruddet har jeg mottatt dobbel barnetrygd. Jeg er enslig, men han giftet seg på nytt og fikk flere barn. Nå ønsker han barnetrygden annenhver mnd. Jeg ble med ett usikker, da jeg ikke har krevd han for barnebidrag som ville blitt litt over 1000 kr pr mnd siden han har høyere inntekt enn meg og jeg har barnet en dag mer i uka, noe som utgjør fire dager mer i mnd. (Ofte mer om barnet ønsker det.) Siden barnet driver med en dyr sport som far betaler mest på, (motorsport), har jeg tenkt at det er greit å ikke kreve bidrag. Jeg har betalt rundt 10000 kroner i året, pluss transport og det som følger med for å delta på arrangementer, og jeg har tatt utgifter på yttertøy, sko, fotball, andre fritidsinteresser siden far betaler mye på motorsporten. Hva er normalt rundt om? Deler dere barnetrygden?
AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #2 Skrevet 13. september 2019 Nei. Men han har ikke samvær og betaler ikke barnebidrag. Mulig han sitter i fengsel? Jeg vet ikke Anonymkode: 3dd87...5df 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #3 Skrevet 13. september 2019 Nei, siden jeg er alenemor så har ikke far noen kontakt med barnet så hvorfor skal han ha barnetrygden? Anonymkode: c852c...990 12
AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #5 Skrevet 13. september 2019 Nei. Barnet bor mest hos deg ts så da er det naturlig at du får stønaden. Spesielt med tanke på at du står for mesteparten av utgiftene. Anonymkode: d48e3...b06 9
AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #6 Skrevet 13. september 2019 Nope du står for det meste du skal ha barnetrygden. Anonymkode: 46d6f...0c6 4
smilo Skrevet 13. september 2019 #8 Skrevet 13. september 2019 Hvis dere deler 50/50 så blir barnetrygden delt . Ellers er det den med mest omsorgstid som får barnetrygden. Den blir også brukt til å redusere barnebidrag fra den med bidragsansvar. Siden din eks ikke betaler barnebidrag så bør han i værtfall ikke spørre etter penger fra deg. 23
Brunello Skrevet 13. september 2019 #9 Skrevet 13. september 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nope du står for det meste du skal ha barnetrygden. Anonymkode: 46d6f...0c6 Jeg er ikke nødvendigvis uenig med deg i at hun bør ha barnetrygden, men det står da vitterlig ikke at hun står for det meste. Snarere at far betaler mest av en veldig dyr fritidsaktivitet. 5
AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #10 Skrevet 13. september 2019 Jeg er far og barnet vårt har fast bosted hos meg. Tar hele barnetrygden, men krever ikke inn bidrag. Jeg mener i utgangspunktet alt bør deles likt, men når man har endt opp med omsorgen, har man også ansvaret for å disponere barnetrygden til barnets beste. Anonymkode: ea39b...e3c 8
Zienna Skrevet 13. september 2019 #11 Skrevet 13. september 2019 En av våre sønner har delt omsorg 50/50. Han og moren deler barnetrygden. Det ene året er det han som mottar. Det andre året er det moren. Tror de selv har varslet NAV. Både mor og far jobber i fulle stillinger og har cirka samme inntekt. Derfor betaler de ikke bidrag til hverandre. Begge bidrar til det barnet trenger at klær og utstyr. Regelen er at det er lov å si at man ikke har råd nå. Da hender det at den ene legger ut og får betalt tilbake senere. Har inntrykk av at de begge er flinke til å komme hverandre i møte. Jeg synes ting skal være rettferdig. Tjener den ene mer enn den andre, så er det bedre å få bidrag fastsatt via NAV. Del på barnebidraget og på hva barnet trenger. Følg i størst mulig grad lov og regler, så unngår dere diskusjoner og uenighet som alltid til sist går ut over barnet. Er det forresten vanlig å kalle seg alenemor eller alenepappa når man har 50/50? 10
Kontormus Skrevet 13. september 2019 #12 Skrevet 13. september 2019 Bortfaller ikke utvidet barnetrygd når man gifter seg? Altså, man mister sin status som enslig, selv om man er gift med en annen enn forelderen? 4
AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #13 Skrevet 13. september 2019 3 minutter siden, Kontormus skrev: Bortfaller ikke utvidet barnetrygd når man gifter seg? Altså, man mister sin status som enslig, selv om man er gift med en annen enn forelderen? Jo, rettighetene til denne ytelsen bortfaller et år etter at du inngår samboerskap/partnerskap. Anonymkode: b71b3...0ed 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #14 Skrevet 13. september 2019 Vi har fortsatt den gamle felleskontoen vår som begge disponerer, der setter vi inn lik sum penger hver mnd og tar ut til det barna trenger. Barnetrygden går inn på den Anonymkode: 713c2...e58 12
youcancallmejune Skrevet 13. september 2019 #15 Skrevet 13. september 2019 Du er ikke alenemor hvis dere har 50/50. En alenemor har enten omsorgen alene eller hovedomsorgen for barna og er dermed den som skal ha barnetrygden. 19
Gjest Warrior Skrevet 13. september 2019 #16 Skrevet 13. september 2019 Du er tydeligvis en av de få kvinnene her på kg som har en god tone med barnefar, TS.
Zienna Skrevet 13. september 2019 #17 Skrevet 13. september 2019 9 minutter siden, youcancallmejune skrev: Du er ikke alenemor hvis dere har 50/50. En alenemor har enten omsorgen alene eller hovedomsorgen for barna og er dermed den som skal ha barnetrygden. Ja nettopp. Det høres mer logisk ut. 1
Eske Skrevet 13. september 2019 #18 Skrevet 13. september 2019 2 timer siden, Zienna skrev: En av våre sønner har delt omsorg 50/50. Han og moren deler barnetrygden. Det ene året er det han som mottar. Det andre året er det moren. Tror de selv har varslet NAV. Både mor og far jobber i fulle stillinger og har cirka samme inntekt. Derfor betaler de ikke bidrag til hverandre. Begge bidrar til det barnet trenger at klær og utstyr. Regelen er at det er lov å si at man ikke har råd nå. Da hender det at den ene legger ut og får betalt tilbake senere. Har inntrykk av at de begge er flinke til å komme hverandre i møte. Jeg synes ting skal være rettferdig. Tjener den ene mer enn den andre, så er det bedre å få bidrag fastsatt via NAV. Del på barnebidraget og på hva barnet trenger. Følg i størst mulig grad lov og regler, så unngår dere diskusjoner og uenighet som alltid til sist går ut over barnet. Er det forresten vanlig å kalle seg alenemor eller alenepappa når man har 50/50? Det er også fullt mulig å dele barnetrygden løpende. Ikke uvanlig at foreldre med delt omsorg får utbetalt halv barnetrygd hver i måneden 2
Zienna Skrevet 13. september 2019 #19 Skrevet 13. september 2019 3 minutter siden, Eske skrev: Det er også fullt mulig å dele barnetrygden løpende. Ikke uvanlig at foreldre med delt omsorg får utbetalt halv barnetrygd hver i måneden Det visste jeg ikke
AnonymBruker Skrevet 14. september 2019 #20 Skrevet 14. september 2019 Du er ikke alenemor, slutt å kall deg selv det! Anonymkode: 76fe2...415 10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå