Gå til innhold

Hva er lav blodprosent

Martine16

Anbefalte innlegg

Var hos legen og tok blodprøve, fikk beskjed at jeg hadde disse ti hene på bildet. Kan noen forklare hva det vil si å ha lav blodprosent og om stoffskiftet forandres verken høyt eller lavt på 3 mnd. Hvor gale må det være for å bli sent på sykehus, har hørt noen har blitt sendt på sykestua pga dette...

Takk for svar...

475B50A1-5578-4422-B899-15D1FA5E6154.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ble sendt til sykehus da HB var på 8. Hadde andre alvorlige symptomer i tillegg (lav puls og blodtrykk samt alvorlig ortostatisk hypotensjon), så var ikke bare det med HB. Den skal jo være på 12-13. Var først snakk om blodoverføring, men ble til at jeg fikk jern intravenøst. Det har jeg fått en gang til ca ett år senere. Da var den vel på 9. 

Anonymkode: 29fa5...9ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er ikke dette noe å bli sendt på sykehus for, du trenger jo bare litt vitaminer 😂

Anonymkode: 27371...3bb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blodprosent på 5,2 og ble lagt inn og fikk overføring av blod. 

Ble på sykehuset i 1 uke ca.  Går nå på jerntilskudd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, solietta skrev:

Jeg hadde blodprosent på 5,2 og ble lagt inn og fikk overføring av blod. 

Ble på sykehuset i 1 uke ca.  Går nå på jerntilskudd :)

Oi det var lavt. Pga jernmangel? 

Anonymkode: 6927e...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke farlig, men jeg håper virkelig legen har tenkt å utrede deg videre og ikke bare gi vitamintilskudd og jerntabletter uten å finne årsaken bak anemien. 

Anonymkode: 537a9...8ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde 7 og fikk ikke blodoverføring. Fikk bare beskjed om å ta jerntilskudd. Brukte nesten ett år på å komme opp til et normalt nivå.

Anonymkode: 19fd7...1d3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde hb på 7 etter fødsel, ble sendt hjem. Svimlet rundt i et par uker, men kom meg nå til slutt...burde kanskje hatt overføring...men de mente nå enn ikke det da....

Anonymkode: fde5b...a1d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har D-vitamin mangel og litt lav blodprosent. Hvis du hadde mensen da du tok prøven eller akkurat var ferdig kan selv det gi "litt lav" blodprosent. Ta D-vitamin og jern som legen anbefaler. D-vitamin virker f.eks inn på stoffskiftet så den trenger du få på plass. 

Anonymkode: be9a8...dd7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi det var lavt. Pga jernmangel? 

Anonymkode: 6927e...c41

Ja og fordi har hatt blødning i tarmen uten at sykehuset har funnet ut hvorfor . Blodfattig når jeg ble lagt inn .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Martine16 skrev:

Var hos legen og tok blodprøve, fikk beskjed at jeg hadde disse ti hene på bildet. Kan noen forklare hva det vil si å ha lav blodprosent og om stoffskiftet forandres verken høyt eller lavt på 3 mnd. Hvor gale må det være for å bli sent på sykehus, har hørt noen har blitt sendt på sykestua pga dette...

Takk for svar...

475B50A1-5578-4422-B899-15D1FA5E6154.jpeg

Hadde her vært fare på ferde aå hadde du fått beskjed om å komme tilbake lenge før 3 måneder får passere. 

Du blir ikke sykehusinnlagt for stoffskifte eller for lav blodprosent uten å ha alvorlige og godt merkbare plager/symptomer. 

Mye kan ha skjedd både med prøvene og med deg under og etter prøvetakningen som gjør at prøvene kan vise feile verdier både opp og ned. Du kan google deg frem til referanseverdier for hemoglobin så ser du hva som er for lavt. Jeg tror nemlig ikke det er tillatt i forhold til underforumets regler å gjengi referanseverdier. 

Anonymkode: 9261c...a89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt tilskudd av både jern og d vitamin.. hmm, men leste litt rundt på nett og da stod det at kreft kunne være en underliggende sykdom?? 

Legen sa kun at det skulle tas ny prøve, og det var det. Men kan jo være at om det ikke er noen forskjell så blir det mer prøver etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har D-vitamin mangel og litt lav blodprosent. Hvis du hadde mensen da du tok prøven eller akkurat var ferdig kan selv det gi "litt lav" blodprosent. Ta D-vitamin og jern som legen anbefaler. D-vitamin virker f.eks inn på stoffskiftet så den trenger du få på plass. 

Anonymkode: be9a8...dd7

Hadde hatt p stav i rundt to mnd så mistet mensen av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du begynner å ta jerntilskudd er det lurt å supplere med tilskudd av vitamin C også. Det fremmer opptak av jernet. Et annet tips er å kjøpe D vitaminer i Sverige, der tillater de mye høyere doser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Martine16 skrev:

Har tatt tilskudd av både jern og d vitamin.. hmm, men leste litt rundt på nett og da stod det at kreft kunne være en underliggende sykdom?? 

Legen sa kun at det skulle tas ny prøve, og det var det. Men kan jo være at om det ikke er noen forskjell så blir det mer prøver etc...

Både lav blodprosent (eller hb, som det nå kalles) og lavt d-vitamin er ganske så vanlig å ha. Å tenke kreft er som å skyte spurv med kanoner. Hvis du har tatt tilskudd av jern og d-vit og i høye nok doser, så må legen finne ut hvorfor du har lave verdier. Det står at du har litt lav verdier, så noe alarmerende er det jo tydeligvis ikke. 

Anonymkode: 19fd7...1d3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...