AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #1 Skrevet 13. september 2019 https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/JoqPqb/Den-sikreste-veien-mot-uforhet-er-a-vise-at-du-ikke-fungerer--Lege-Bjorn-B-Hansen Ferden mot uførhet starter på sykemeldingens første dag når du går du til legen og henter deg en sykmelding. Sykmelding er i praksis selvbetjening til tross for at loven stiller klare vilkår. Hvis du er på AAP og viser at du kan få til noe, så kan du være uheldig å miste ytelsen. Den sikreste veien mot uførhet er derfor å vise at du ikke fungerer, selv om du skulle ha en restfunksjon. For de fleste handler funksjonstapet selvfølgelig om ulike helseplager, men også at det ikke ligger noen belønning i å vise at man får til noe. Ferden mot uføretrygden blir å foretrekke. Hva mener du, er det for lett å bli sykemeldt og få uføre? Anonymkode: fa870...631
AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #2 Skrevet 13. september 2019 Denne er også omtalt i en annen tråd, "Hvor finner man info om de som svindler til seg uføretrygd". Anonymkode: 714fa...c38
AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #3 Skrevet 13. september 2019 Nei, det er et sant helvete!! Anonymkode: 607fd...22d 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #4 Skrevet 13. september 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Denne er også omtalt i en annen tråd, "Hvor finner man info om de som svindler til seg uføretrygd". Anonymkode: 714fa...c38 Bedre å ha det i ei eiga tråd. Anonymkode: fa870...631
AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #5 Skrevet 13. september 2019 Det tok meg 17 år og få uføretrygd. Men det er nok og fordi jeg virkelig ville få til noe, og formen min på disse 17 årene har jo vært varierende. Jeg klarte å studere 50% i 2 år, så jeg har vært alt fra 50%-100% ufør disse årene. Og de fleste som blir uføre, er jo ikke i den situasjonen at de overhodet ikke kan jobbe noe. Men de vet aldri når de bra, eller dårlig dagene kommer. Nå har min siste uke vært elendig, men i dag har vært en bra dag, og jeg har gått tur en times tid, og vært og ukehandlet. Problemet er jo at jeg aldri vet når de bra dagene kommer. Og etter og virkelig ha prøvd å komme tilbake til arbeidslivet i løpet av disse 17 årene. Så må jeg jo ærlig innrømme at mine gode dager, vil jeg bruke på noe hyggelig. For det er ikke for mange av de. Anonymkode: 45a8b...f67 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2019 #6 Skrevet 14. september 2019 Leste artikkelen. Det er skremmende at legen mener dette om systemet. Anonymkode: 714fa...c38
Leo Skrevet 14. september 2019 #7 Skrevet 14. september 2019 Det som er vel så betenkelig er at mens en vanlig lege ikke kan skrive ut noe særlig mye sterkere enn Paracet eller sykmelde noen i et par dager uten å faktisk ha hatt pasienten på kontoret til konsultasjon kan NAV-legene avgjøre skjebnen til folk de aldri har sett, og i hvert fall ikke på noen måte undersøkt, etter å, i beste fall, ha lest bruddstykker av journalen deres. 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2019 #8 Skrevet 14. september 2019 Det moderne arbeidsliv er ikke forenelig med mennesker faktiske liv, rett og slett. Det vil alltid være syke i befolkningen som kun kan jobbe litt eller som jobber dårligere enn andre. Men i samfunnet vårt der personlige kvaliteter og effektivitet er alfa og omega, så vil ingen ha syke mennesker på arbeidsplassen, uansett om de er verdens trivligste mennesker. Det moderne arbeidslivet handler om å ha stabile kolleager der man slipper ta ekstra tak selv om det er krise, arbeidsgiver trenger bra arbeidsinnsats for å bli en mer lønnsom bedrift. At en syk person kunne beriket et arbeidsmiljø ved å være en som alle likte eller hadde unike meninger er ikke noe som har verdi i arbeidslivet idag. Det eneste som betyr noe er at du er omgjengelig nok til å ikke være plagsom eller vanskelig + være stabil og jobbe godt. Dette betyr at vi får en stor gruppe mennesker som alltid vil falle utenom. At staten betaler for at syke skal få jobb bidrar også til at bedrifter heller tar inn folk fra nav, enn å ansette dem ordinært. Det er rett og slett ikke noen insentiver for å ha et mer inkluderende arbeidsliv i Norge idag. Alt handler om penger og selvinteresser. Anonymkode: 5eae8...92f
AnonymBruker Skrevet 14. september 2019 #9 Skrevet 14. september 2019 Det varierer nok fra lege til lege. Nå har ikke jeg vært sykemeldt så mange ganger at det gjør noe, men fastlegen min er uansett veldig restriktiv på sykemeldingene og man får ikke for flere dager enn absolutt nødvendig. Da jeg hadde lungebetennelse og var så dårlig at det kjentes ut som at jeg hadde 3 i promille når jeg kom surrende inn til legen fikk jeg 3 dager sykemelding. Legen sa at om jeg trengte mer enn det så kunne jeg komme tilbake etter 3 dager og få forlengelse. Anonymkode: b171c...4f5
AnonymBruker Skrevet 14. september 2019 #10 Skrevet 14. september 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det varierer nok fra lege til lege. Nå har ikke jeg vært sykemeldt så mange ganger at det gjør noe, men fastlegen min er uansett veldig restriktiv på sykemeldingene og man får ikke for flere dager enn absolutt nødvendig. Da jeg hadde lungebetennelse og var så dårlig at det kjentes ut som at jeg hadde 3 i promille når jeg kom surrende inn til legen fikk jeg 3 dager sykemelding. Legen sa at om jeg trengte mer enn det så kunne jeg komme tilbake etter 3 dager og få forlengelse. Anonymkode: b171c...4f5 Det er fordi de tjener penger for hver gang du er innom. To besøk gir dobbelt så mye penger i kassa som ett besøk. Jo flere konsultasjoner desto bedre...for inntekten til legen. Anonymkode: 37fc9...bcf 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå