AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #1 Skrevet 13. september 2019 Har kjøpt et hus som dessverre har et relativt stort blomsterbed😬 jeg hater å luke og har nå fått et overgrodd bed. Er det noe jeg kan plante for å holde ugress unna? «Slyngplante» som dekker gelé bunnen? Stener jeg kan legge oppi? Ett eller annet som gjør at det ser ok ut uten masse jobb? Har akkurat nå mest lyst å helle sement i hele greia... Anonymkode: 8c767...8d3
AnonymBruker Skrevet 14. september 2019 #2 Skrevet 14. september 2019 Bunndekkere. Les litt på nett, og snakk med et skikkelig plantesenter i området for å få råd. (Plantasjen er en plantebutikk, her kan du ikke forvente mye fagkunnskap (selv om det selvsagt finnes).) Men før du planter bør du ta jobben med å luke skikkelig, så får du mye bedre resultat. Se på det som en investering i fremtidig fritid. Anonymkode: 753b6...89f
Rumle Skrevet 14. september 2019 #3 Skrevet 14. september 2019 På 13.9.2019 den 12.24, AnonymBruker skrev: Har kjøpt et hus som dessverre har et relativt stort blomsterbed😬 jeg hater å luke og har nå fått et overgrodd bed. Er det noe jeg kan plante for å holde ugress unna? «Slyngplante» som dekker gelé bunnen? Stener jeg kan legge oppi? Ett eller annet som gjør at det ser ok ut uten masse jobb? Har akkurat nå mest lyst å helle sement i hele greia... Anonymkode: 8c767...8d3 Jeg anbefaler geranium i forskjellige farger, velger du de med lengst blomstring får du blomster mer eller mindre fra juni helt til frost. De tåler mye og brunsnegler rører de ikke.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2019 #4 Skrevet 14. september 2019 Velg litt forskjellig. Feks en blanding av markjordbær, bispelue, hosta (hvis du ikke har masse snegler), akeleier, forglemmeieisøster, marikåpe. Innimellom kan du plante diverse blomsterløk, og eventuelt sommerblomster/det du synes er fint når du tilfeldigvis finner det. Noe overlever, noe gjør ikke det, men med nok stauder og litt påfyll dann og vann får du et fint og frodig bed Anonymkode: ce112...dc8
AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #5 Skrevet 15. september 2019 Jeg har fått øynene opp for Alunrot/Heuchera. På Grette gartneri i Lier finnes et enormt utvalg. Det finnes en egen facebookside for de som er interessert. Svein Åge Opsahl driver gartneriet. http://www.blomste-svein.com/ De vokser til og dekker hele bunnen, og blomstrer helt til frosten kommer på høsten. Anonymkode: e9a93...f4d
AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #6 Skrevet 15. september 2019 Mine blomstersenger er stappfulle så jeg slipper å luke. Plukker kanskje opp 3 løvetann i løpet av sommeren 😄 Liker ikke bark og bar jord. Anonymkode: c4d49...def
himmeloghav Skrevet 15. september 2019 #7 Skrevet 15. september 2019 På 13.9.2019 den 12.24, AnonymBruker skrev: Har kjøpt et hus som dessverre har et relativt stort blomsterbed😬 jeg hater å luke og har nå fått et overgrodd bed. Er det noe jeg kan plante for å holde ugress unna? «Slyngplante» som dekker gelé bunnen? Stener jeg kan legge oppi? Ett eller annet som gjør at det ser ok ut uten masse jobb? Har akkurat nå mest lyst å helle sement i hele greia... Anonymkode: 8c767...8d3 Ugressduk og legge dekorsteiner eller bark over, og/eller kjøpe bunnplanter som er planter som er dekkende og ikke som ikke blir så høye. Du kan klippe hull i ugressduken der du vil plante blomster.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå