ung_jente Skrevet 13. september 2019 #1 Skrevet 13. september 2019 Jeg har nå fått min aller første oppgave på universitetet, og derfor lurer jeg på om det er noen her som har erfaring og kan gi meg noen tips? Den første delen er forsåvidt grei - vi skal ta i bruk akademisk skrivestil, og selv om jeg aldri har gjort det før så tenker jeg at det skal gå greit så lenge jeg setter meg ordentlig inn i det og får sett litt eksempler osv. Det er verre med del nr 2 - hvor det ikke er krav om akademisk skrivestil. Det er en refleksjonsoppgave som skal være på rundt 500 ord +/-. Derfor lurer jeg på hvordan jeg skal bygge opp den siste delen. Skal jeg introdusere det jeg skal reflektere rundt, deretter en refleksjonsdel også en slags konklusjon? Eller hvordan kan jeg best bygge opp den siste delen? I og med at jeg kun har 500 ord så kjenner jeg at det kan bli utfordrende, og om man skal ha med ordentlige innledning og konklusjon så er jeg redd for at selve refleksjonen blir en smule vag. 500 er jo egentlig ingenting. Noen som har råd om hvordan jeg burde gjøre det?
MissAlba Skrevet 13. september 2019 #2 Skrevet 13. september 2019 Har dere ikke fått kurs/forelesning om hvordan man skriver oppgaver? Da jeg studerte terpet de veldig på det i begynnelsen, og vi hadde mange innleveringer bestått/ikke bestått (som ikke hadde noe å si) for at vi skulle øve.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #3 Skrevet 13. september 2019 Dr du på forelesninger? Har du medstudenter/ kollokviegruppe? Hva med å spørre foreleser? Anonymkode: 2b79e...a50
AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #4 Skrevet 13. september 2019 35 minutter siden, ung_jente skrev: Jeg har nå fått min aller første oppgave på universitetet, og derfor lurer jeg på om det er noen her som har erfaring og kan gi meg noen tips? Den første delen er forsåvidt grei - vi skal ta i bruk akademisk skrivestil, og selv om jeg aldri har gjort det før så tenker jeg at det skal gå greit så lenge jeg setter meg ordentlig inn i det og får sett litt eksempler osv. Det er verre med del nr 2 - hvor det ikke er krav om akademisk skrivestil. Det er en refleksjonsoppgave som skal være på rundt 500 ord +/-. Derfor lurer jeg på hvordan jeg skal bygge opp den siste delen. Skal jeg introdusere det jeg skal reflektere rundt, deretter en refleksjonsdel også en slags konklusjon? Eller hvordan kan jeg best bygge opp den siste delen? I og med at jeg kun har 500 ord så kjenner jeg at det kan bli utfordrende, og om man skal ha med ordentlige innledning og konklusjon så er jeg redd for at selve refleksjonen blir en smule vag. 500 er jo egentlig ingenting. Noen som har råd om hvordan jeg burde gjøre det? husk på at du er i en situasjon hvor du skal lære, du trenger ikke kunne alt. Del 2: kort innledning( type 3 setninger), refleksjonen (her kan du trekke inn 3-4 steder hvor du henviser til noe relevant i den faglitteraturen du har lest i emnet til nå) og en kort (!) avslutning/konklusjon. Jeg tror feilen mange gjør er at de overkompliserer dette. 500 er en drøy side, gjør det enkelt. Anonymkode: fbb59...0fe
Jojo jojo Skrevet 13. september 2019 #5 Skrevet 13. september 2019 Har dere ikke fått innføring i akademisk skriving og kildeføring? 1
ung_jente Skrevet 13. september 2019 Forfatter #6 Skrevet 13. september 2019 13 minutter siden, Jojo jojo skrev: Har dere ikke fått innføring i akademisk skriving og kildeføring? Jo, men det jeg lurer på er del nr 2 - hvor vi ikke skal benytte oss av dette.
Jojo jojo Skrevet 13. september 2019 #7 Skrevet 13. september 2019 7 minutter siden, ung_jente said: Jo, men det jeg lurer på er del nr 2 - hvor vi ikke skal benytte oss av dette. Bruk akademisk skrivestil der også, det er lettest. Men du burde kanskje ta en prat med foreleser eller gruppeleder hvis du er usikker.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #8 Skrevet 13. september 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: husk på at du er i en situasjon hvor du skal lære, du trenger ikke kunne alt. Del 2: kort innledning( type 3 setninger), refleksjonen (her kan du trekke inn 3-4 steder hvor du henviser til noe relevant i den faglitteraturen du har lest i emnet til nå) og en kort (!) avslutning/konklusjon. Jeg tror feilen mange gjør er at de overkompliserer dette. 500 er en drøy side, gjør det enkelt. Anonymkode: fbb59...0fe Ja. De gangene jeg har måttet skrive «refleksjonsnotater» og lignende svada har det i praksis vært akademisk skrivestil det også, med krav til kildebruk etc. Bare at jeg kan skrive noe med «jeg», noe jeg aldri ville gjort ellers. Bare bruk et par sentrale referanser ift pensum og skriv noe svada rundt det, med oppbygging som nevnt ovenfor. Anonymkode: 4611b...68c 5
AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #9 Skrevet 13. september 2019 Bruk alltid akademisk skrivestil med mindre det står spesifikt i oppgaven at du skal bruke en annen stil. Anbefaler deg å ta en titt på nettsiden https://sokogskriv.no/ , og ellers ville jeg snakket med medstudenter og foreleserne. Anonymkode: b4a27...8d7
AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #10 Skrevet 13. september 2019 Prøv deg frem. Får du ikke bestått får du jo en sjanse til å forbedre den og får tilbakemelding på hva du gjorde dårlig. Hva skal du reflektere over? Bruk fortsatt en akademisk skrivestil, men bruk noen setninger som "man kan tolke sånn og sånn", "man kan også mene sånn og sånn", "jeg tolker sånn og sånn", "kanskje kunne man gjort sånn og sånn", "den umiddelbare tolkningen vil være sånn og sånn" og forklar påstandene. Kort liten avslutning(oppsummering er ikke alltid nødvendig, men da bør du ha en slags "punchline". Anonymkode: 988e6...c1d
AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #11 Skrevet 13. september 2019 Er ikke del to egentlig også akademisk skriving, men at det er lov til å skrive "jeg mener" eller "jeg antar" o.l.? Anonymkode: decff...c73 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2019 #12 Skrevet 14. september 2019 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Er ikke del to egentlig også akademisk skriving, men at det er lov til å skrive "jeg mener" eller "jeg antar" o.l.? Anonymkode: decff...c73 Ja Anonymkode: 26c8f...f04 1
HalldirV2 Skrevet 14. september 2019 #13 Skrevet 14. september 2019 På 13.9.2019 den 13.14, ung_jente skrev: Jo, men det jeg lurer på er del nr 2 - hvor vi ikke skal benytte oss av dette. Står det eksplisitt at dere ikke skal benytte dere av akademisk skriving i refleksjonsdelen av oppgaven? Det kan jeg ikke tro. Du skal alltid skrive akademisk, selv når du reflekterer. Men i kontekst til at dere blir bedt å reflektere, så tolker jeg det som at dere står fritt til og postulere, f.eks: "jeg antar", eller "jeg mener". Slike postulater behøver ikke være forankret i bevis eller begrunnelser, likevel oppfordrer jeg deg til å begrunne hvorfor du antar, eller mener det du mener - altså reflektere. Dere skal likevel bruke akademiske begreper, termer osv, og dere skal selvfølgelig skrive ryddig og ikke som man gjerne gjør over sosiale medier. 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2019 #14 Skrevet 14. september 2019 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Er ikke del to egentlig også akademisk skriving, men at det er lov til å skrive "jeg mener" eller "jeg antar" o.l.? Anonymkode: decff...c73 Jeg ville ikke skrevet «jeg antar», og egentlig ikke «jeg mener» heller. Men ja, du kan skrive «jeg» og så må du «reflektere». Anonymkode: 4611b...68c
AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #15 Skrevet 15. september 2019 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville ikke skrevet «jeg antar», og egentlig ikke «jeg mener» heller. Anonymkode: 4611b...68c Hvorfor ikke? Jeg ville f.eks. skrevet '(...) og jeg mener at dette bør sees i sammenheng med (...)'. Er det feil? Jeg har ikke så mye erfaring med høyere utdanning, så vil gjerne ha råd. Anonymkode: decff...c73 1
ung_jente Skrevet 15. september 2019 Forfatter #16 Skrevet 15. september 2019 På 13.9.2019 den 20.45, AnonymBruker skrev: Er ikke del to egentlig også akademisk skriving, men at det er lov til å skrive "jeg mener" eller "jeg antar" o.l.? Anonymkode: decff...c73 Nei, det står spesifikt i oppgaven at vi IKKE skal benytte oss av akademisk skrivestil
AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #17 Skrevet 15. september 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor ikke? Jeg ville f.eks. skrevet '(...) og jeg mener at dette bør sees i sammenheng med (...)'. Er det feil? Jeg har ikke så mye erfaring med høyere utdanning, så vil gjerne ha råd. Anonymkode: decff...c73 Eksemplet du gir er ok, men hvis man skriver «jeg antar» framstår man i mange tilfeller som at man ikke har giddet sjekke hva saken dreier seg om. Det kan selvsagt være unntak. Anonymkode: 4611b...68c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå