Ikanonym Skrevet 13. september 2019 #1 Skrevet 13. september 2019 Noen som har opplevd å bli skvisa ut fra jobben skn pga kronisk sykdom?
AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #2 Skrevet 13. september 2019 4 minutter siden, Ikanonym skrev: Noen som har opplevd å bli skvisa ut fra jobben skn pga kronisk sykdom? Ja Anonymkode: 1d1cf...06e 3
Ikanonym Skrevet 13. september 2019 Forfatter #3 Skrevet 13. september 2019 Hvordan skjedde det? Hos meg så virker det som at de vil at jeg skal sykemelde meg, presser på til jeg må, også komme med skyldfølelse. Også mase om at det ikke går bra at jeg er sykemeldt. Og ingen tilrettelegging.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #4 Skrevet 13. september 2019 4 minutter siden, Ikanonym skrev: Hvordan skjedde det? Hos meg så virker det som at de vil at jeg skal sykemelde meg, presser på til jeg må, også komme med skyldfølelse. Også mase om at det ikke går bra at jeg er sykemeldt. Og ingen tilrettelegging. Jepp det var slik det skjedde. Men nå sitter jeg her, blakk og uten jobb. Hadde det ikke vært for mannen min så hadde jeg vært økonomisk ruin. Bytt jobb! Anonymkode: 1d1cf...06e 2
Ikanonym Skrevet 13. september 2019 Forfatter #5 Skrevet 13. september 2019 Takk for svar. Har blitt fraråda å slutte, er i det offentlige og skal prøve så langt det går. Men det er faen meg så vondt nå som det står på. 1
Gjest lillesnøfnugg Skrevet 14. september 2019 #6 Skrevet 14. september 2019 (endret) 12 timer siden, Ikanonym skrev: Takk for svar. Har blitt fraråda å slutte, er i det offentlige og skal prøve så langt det går. Men det er faen meg så vondt nå som det står på. Du må bare stå i det, ring juristen i FFO der kan du få støtte. Eller kontakt likestilling og diskrimineringsombudet de kan vurder om du blir diskriminert. Stat Og kommune har et spesielt ansvar for å tilrettelegge hvis de er en del av IA avtalen. Endret 14. september 2019 av lillesnøfnugg
AnonymBruker Skrevet 14. september 2019 #7 Skrevet 14. september 2019 19 timer siden, Ikanonym skrev: Takk for svar. Har blitt fraråda å slutte, er i det offentlige og skal prøve så langt det går. Men det er faen meg så vondt nå som det står på. Ikke lurt å slutte, nei. Da står du fort på bar bakke. Du kan søke jobb andre steder, men det kan være lurt å holde seg til det offentlige. Fagforening og verneombud - har du snakket med dem? Anonymkode: 3cc91...196 5
AnonymBruker Skrevet 14. september 2019 #8 Skrevet 14. september 2019 Fagforening osv har tillitsvalgte hos oss, men de er kjøpt og betalt. Skal ikke gå inn på mer for redd for å bli gjenkjent. Anonymkode: 580a9...b43 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2019 #9 Skrevet 14. september 2019 Har ikke opplevd det selv men har sett kollegaer bli presset ut på ufine måter. Dette i en IA bedrift som skryter av hvor inkluderende de er. Realiteten er en annen. For all del ikke si opp jobben, selv om de later som de står på din side, vil ditt beste og "veileder" deg i den retningen som er "best for deg". Anonymkode: 49051...020 2
Ikanonym Skrevet 14. september 2019 Forfatter #10 Skrevet 14. september 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har ikke opplevd det selv men har sett kollegaer bli presset ut på ufine måter. Dette i en IA bedrift som skryter av hvor inkluderende de er. Realiteten er en annen. For all del ikke si opp jobben, selv om de later som de står på din side, vil ditt beste og "veileder" deg i den retningen som er "best for deg". Anonymkode: 49051...020 Det er den triste sannheten😔 litt tilrettelegging og trivsel på jobb så går faktisk veldig mye an 3
kaleidoskop Skrevet 14. september 2019 #11 Skrevet 14. september 2019 Jeg jobber med en som er kronisk syk. Skjønner at det ikke er lett for han, men det er ikke lett for oss andre heller. Han er sykemeldt "hele tiden", hvem må ta den jobben? Jo vi som er på jobb, som gjør at det går ut over egne oppgaver. Det er heller ikke mulig å ansette en ny person i stillingen, for den er besatt. Det er helt sikkert ikke lett med sykdommen. Men om han hadde jobbet 50% eller, jeg vet ikke hva. Så hadde det blitt så mye enklere for oss andre. Innimellom sliter vi oss helt ut for å rekke alle oppgavene som må bli gjort. 5
AnonymBruker Skrevet 14. september 2019 #12 Skrevet 14. september 2019 Men...! D er hele poenget! Hvorfor kan de ikke ha nok folk på jobb? Ansette noen til Anonymkode: 580a9...b43 3
Ikanonym Skrevet 14. september 2019 Forfatter #13 Skrevet 14. september 2019 Det er slik man blir presset ut. Det skaper misnøye på jobb. Andre blir syke/sykemeldte og all ansvar og skyld blir på de syke. I mitt tilfelle venter jeg på å få effekt av medisin som mister effekt pga stresset på jobb. Catch 22 situasjon. Ol ledelsen hdde hørt på oss og ansatt ei anna i minst 50% stilling så ingen brenne rut lyset i alle ender. Men de vil heller at det skal gå så dårlig at den syke må vekk.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2019 #14 Skrevet 14. september 2019 De har ikke nok penger til å ansette flere, fordi sjefene skal ha millionlønninger, lønnsøkninger og bonuser. Samfunnet er helt skrudd.🤢 Hadde dere visst hvordan ting hengte sammen så hadde dere pakket sakene og sagt hadet. Anonymkode: 1a0e0...3b8 4
kaleidoskop Skrevet 14. september 2019 #15 Skrevet 14. september 2019 1 hour ago, kaleidoskop said: Jeg jobber med en som er kronisk syk. Skjønner at det ikke er lett for han, men det er ikke lett for oss andre heller. Han er sykemeldt "hele tiden", hvem må ta den jobben? Jo vi som er på jobb, som gjør at det går ut over egne oppgaver. Det er heller ikke mulig å ansette en ny person i stillingen, for den er besatt. Det er helt sikkert ikke lett med sykdommen. Men om han hadde jobbet 50% eller, jeg vet ikke hva. Så hadde det blitt så mye enklere for oss andre. Innimellom sliter vi oss helt ut for å rekke alle oppgavene som må bli gjort. Jeg fortsetter her på eget innlegg. Har ingenting imot denne personen. Han er en super kollega, veldig grei å jobbe med. Problemet er at vi aldri vet når han er på jobb. Det er ikke "bare" å ansette en til. Hva skal denne personen gjøre når han er på jobb? Ja det går på penger, det er faktisk ikke til å komme bort Ifra, ingen driver en bedrift av veldedighet. Sorry folkens... 1
kvinne35+ Skrevet 14. september 2019 #16 Skrevet 14. september 2019 På 13.9.2019 den 23.30, Ikanonym skrev: Takk for svar. Har blitt fraråda å slutte, er i det offentlige og skal prøve så langt det går. Men det er faen meg så vondt nå som det står på. Ta sykemelding og ikke la dem presse deg vekk fra å ha ei lønning. Det er ikke din feil at du har en kronisk sykdom. Hva andre mener om det betyr ingenting og hvis du opplever å bli behandlet dårlig så bruk fagforbundet, HMS og andre instalter som kan banke i bordet. Be gjerne om møte med fastlege, nav OG arbeidsgiver om tilrettelegging. Snakk med Nav eller fastlege om dette. Arbeidsgiver blir da forpliktet til å tilrettelegge eller omplassere deg i annet passende arbeid (uten tap i lønn). 2
kvinne35+ Skrevet 14. september 2019 #17 Skrevet 14. september 2019 1 minutt siden, kaleidoskop skrev: Jeg fortsetter her på eget innlegg. Har ingenting imot denne personen. Han er en super kollega, veldig grei å jobbe med. Problemet er at vi aldri vet når han er på jobb. Det er ikke "bare" å ansette en til. Hva skal denne personen gjøre når han er på jobb? Ja det går på penger, det er faktisk ikke til å komme bort Ifra, ingen driver en bedrift av veldedighet. Sorry folkens... En dag er det gjerne du som blir kronisk syk. Når man er kronisk syk og frem til man får 50% uføregrad så går det noen år med hyppige sykemeldingsperioder og samtaler med lege, nav og arbeidsgiver. Dere andre må bare akseptere at sånn er det. Den som ikke fungerer i sin fulle stilling skal ikke måtte si opp den delen de ikke lenger har helse til å håndtere for det taper de på resten av livet. Det er ikke deres feil og dette har ingen andre noe med enn arbeidstaker, arbeidsgiver, NAV og evnt andre de søker råd hos i prosessen. 2
kvinne35+ Skrevet 14. september 2019 #18 Skrevet 14. september 2019 4 minutter siden, kaleidoskop skrev: Jeg fortsetter her på eget innlegg. Har ingenting imot denne personen. Han er en super kollega, veldig grei å jobbe med. Problemet er at vi aldri vet når han er på jobb. Det er ikke "bare" å ansette en til. Hva skal denne personen gjøre når han er på jobb? Ja det går på penger, det er faktisk ikke til å komme bort Ifra, ingen driver en bedrift av veldedighet. Sorry folkens... Hvis man sier opp stillingen ser du så taper man på pensjonen og man mister rettigheter til uføregraden med den inntekten det gjelder fordi man da om man tar en ny jobb allerede var inneforstått med at man ikke ville klare den prosenten man fikk tildelt. Så det ville da vært halv lønning på den personen resten av tida. 1
Ikanonym Skrevet 15. september 2019 Forfatter #19 Skrevet 15. september 2019 7 timer siden, kaleidoskop skrev: Jeg fortsetter her på eget innlegg. Har ingenting imot denne personen. Han er en super kollega, veldig grei å jobbe med. Problemet er at vi aldri vet når han er på jobb. Det er ikke "bare" å ansette en til. Hva skal denne personen gjøre når han er på jobb? Ja det går på penger, det er faktisk ikke til å komme bort Ifra, ingen driver en bedrift av veldedighet. Sorry folkens... Men har han fått tilrettelegging? Jeg kan som sagt være i min jobb om det blir gjort et par forandringer bare. Feks har det mangla en hel stilling i høyere ansvar, som er mer viktig enn meg i snart to år. Og den andre høye stillingen der var borte i 9 mnd pga sykdom hos familie. Da var det ikke noe problem. Men en mnd på meg er krise. Og hadde det vært tilrettelagt for lenge siden, hadde jeg muligens ikke blitt sykemeldt.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #20 Skrevet 15. september 2019 7 timer siden, kvinne35+ skrev: Ta sykemelding og ikke la dem presse deg vekk fra å ha ei lønning. Det er ikke din feil at du har en kronisk sykdom. Hva andre mener om det betyr ingenting og hvis du opplever å bli behandlet dårlig så bruk fagforbundet, HMS og andre instalter som kan banke i bordet. Be gjerne om møte med fastlege, nav OG arbeidsgiver om tilrettelegging. Snakk med Nav eller fastlege om dette. Arbeidsgiver blir da forpliktet til å tilrettelegge eller omplassere deg i annet passende arbeid (uten tap i lønn). Det gjorde jeg engang. Men lederen ga ikke tilretteleggingsplanen til lederne. eller dvs de sa de ikke hadde fått den. Men når tiden var inne var stillinga mi faktisk gitt til noen andre fordi lederen sa jeg ikke kom tilbake. Uten at det var sant. Dette er offentlig! De hadde ikke noe hverken skriftlig eller muntlig som tilsa dette, alikavel var jeg helt overflødig når jeg kom tilbake. Nå blir jeg nok gjenkjent. Men samma. Så jeg begynte å jobbe helt fullt etter å ha bli spurt om tilrettelegginga kunne være å ta tlf på et kontor der en tannlege ikke jobba mer. Og vips, hadde de funnet tilrettelegginspapirene mine, men siden jeg var friskmeldt (av angst for å miste jobben) hadde jeg ikke rett på tilrettelegging, men nå måtte bevise at jeg kunne jobbe, under oppsyn i ett halvt år. Så ja, jeg er litt skeptisk til mine rettigheter når de kan finne på sånt. Anonymkode: 580a9...b43
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå