AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #1 Skrevet 13. september 2019 Hei. Jeg fikk nylig vite at samboer har pådratt seg millionkrav, og det er tatt pant i hans halvpart av huset. Sakene har gått til namsmannen. Men skal ikke jeg som eier halvparten av huset få noe som helst varsel om at huset kan bli solgt? Prøver å forhandle med Kredinor, men når ikke frem.... Anonymkode: 2df02...920
AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #2 Skrevet 13. september 2019 De kan begjære halvparten solgt. I praksis betyr det at de overtar halvparten av boligen, men de kan da kreve sameie oppløst og hele boligen går på tvangssalg med mindre du kan kjøpe ut Kredinors halvdel. Denne artikkelen er antageligvis aktuell: https://e24.no/privatoekonomi/i/rA9bQw/tingretten-tvangsselger-halvparten-av-en-leilighet. Det er en lang prosess å få fast eiendom tvangssolgt (må opp i tingretten), og derfor noe kreditor unngår så langt det lar seg gjøre da de ønsker penger raskt, og spesielt siden det er en ideell andel som det er pant i. Siden du skriver Kredinor så antar jeg at det ikke er boliglånet som er misligholdt, men annen type gjeld med pant i bolig. Det er i så fall et krav/vilkår at boliglånet blir innfridd før andre kreditorer får sin del (bedre prioritet). Da boliger på tvangssalg ofte går under markedsverdi, og at omkostninger på salget trekkes fra salgssummen er det ikke sikkert dette vilkåret vil bli oppfylt. Du kan lese mer her: https://www.tvangssalg.net/tvangssalg-av-bolig/tvangssalg-av-ideell-halvpart.html Anonymkode: 21c1a...ab7 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #3 Skrevet 13. september 2019 Kjip situasjon du har kommet i. Dessverre er Kredinor umulig og både forhandle med og samarbeide med. De er kun interessert å suge mest mulig penger ut av folk. Anonymkode: dbf53...5b3 2
The Kitten Skrevet 13. september 2019 #4 Skrevet 13. september 2019 Hva sier din partner om dette millionkravet?
AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #5 Skrevet 13. september 2019 49 minutter siden, The Kitten skrev: Hva sier din partner om dette millionkravet? Det er spillegjeld. -Ts Anonymkode: 2df02...920
AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #6 Skrevet 13. september 2019 Jeg tviler jo sterkt på at dette er mulig nå som det har gått så langt, men det er ingen mulighet for at du kan overta samboers del? Jeg tviler som sagt sterkt på at dette går, mtp at det ikke nå lengre er bare samboeren din som har råderett over den halvparten. Hadde jeg vært i din situasjon, hadde jeg kontaktet advokat asap! Anonymkode: 014d5...824 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #7 Skrevet 13. september 2019 Oi:( Så kjedelig, men vær glad for at dette går på ham og at dere ikke har felles lån Jeg kan dessverre ikke komme med noen råd, men jeg håper du ikke blir skadelidende her. Klem:) Anonymkode: d617e...7dc 2
The Kitten Skrevet 13. september 2019 #8 Skrevet 13. september 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tviler jo sterkt på at dette er mulig nå som det har gått så langt, men det er ingen mulighet for at du kan overta samboers del? Jeg tviler som sagt sterkt på at dette går, mtp at det ikke nå lengre er bare samboeren din som har råderett over den halvparten. Hadde jeg vært i din situasjon, hadde jeg kontaktet advokat asap! Anonymkode: 014d5...824 Da er det vel i så fall kreditor hun må betale.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #9 Skrevet 13. september 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tviler jo sterkt på at dette er mulig nå som det har gått så langt, men det er ingen mulighet for at du kan overta samboers del? Jeg tviler som sagt sterkt på at dette går, mtp at det ikke nå lengre er bare samboeren din som har råderett over den halvparten. Hadde jeg vært i din situasjon, hadde jeg kontaktet advokat asap! Anonymkode: 014d5...824 Samboer har råderett frem til aksept av bud . Slik jeg har forstått det er det kun sendt et varsel/begjæring om tvangssalg og det tar lang tid fra varsel til salget finner sted. Skulle dere finne en eller annen måte å innfri gjelden på frem til salget er alle tjent med det. Kreditor vil mye heller ha penger, fremfor en ideell andel i en bolig. Anonymkode: 21c1a...ab7
Grandidosa83 Skrevet 13. september 2019 #10 Skrevet 13. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kjip situasjon du har kommet i. Dessverre er Kredinor umulig og både forhandle med og samarbeide med. De er kun interessert å suge mest mulig penger ut av folk. Anonymkode: dbf53...5b3 Har motsatt erfaring, Så lenge man har en plan for å løse forholdet har de alltid vært hjelpsomme med mine klienter. Åpenbart betyr dette å iverksette et frivillig salg, men det sier vel seg selv. 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #11 Skrevet 13. september 2019 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tviler jo sterkt på at dette er mulig nå som det har gått så langt, men det er ingen mulighet for at du kan overta samboers del? Jeg tviler som sagt sterkt på at dette går, mtp at det ikke nå lengre er bare samboeren din som har råderett over den halvparten. Hadde jeg vært i din situasjon, hadde jeg kontaktet advokat asap! Anonymkode: 014d5...824 Svigers har tatt opp lån for å unngå tvangssalg. Så vi betaler dem i stedenfor. Engler... ♥️♥️♥️ Jeg bare lurte på regler og slikt, for jeg synes det er helt på jordet at medeiere i eiendom og slikt ikke får noe som helst varsel om hva som er i gjære. Man må jo lese Grunnboka ukentlig for å være oppdatert. 😳 Anonymkode: 2df02...920
AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #12 Skrevet 13. september 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Svigers har tatt opp lån for å unngå tvangssalg. Så vi betaler dem i stedenfor. Engler... ♥️♥️♥️ Jeg bare lurte på regler og slikt, for jeg synes det er helt på jordet at medeiere i eiendom og slikt ikke får noe som helst varsel om hva som er i gjære. Man må jo lese Grunnboka ukentlig for å være oppdatert. 😳 Anonymkode: 2df02...920 Glemte å skrive at jeg er ts... Anonymkode: 2df02...920
The Kitten Skrevet 13. september 2019 #13 Skrevet 13. september 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Svigers har tatt opp lån for å unngå tvangssalg. Så vi betaler dem i stedenfor. Engler... ♥️♥️♥️ Jeg bare lurte på regler og slikt, for jeg synes det er helt på jordet at medeiere i eiendom og slikt ikke får noe som helst varsel om hva som er i gjære. Man må jo lese Grunnboka ukentlig for å være oppdatert. 😳 Anonymkode: 2df02...920 Du mener din samboer betaler dem istedenfor? Håper for din del at du ikke betaler ett rødt øre av gjelden hans. 11
AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #14 Skrevet 13. september 2019 Det var dårlig at du ikke har fått beskjed. Det var utrolig fint at dine svigerforeldre hjelper dere. Men samboeren din bør få hjelp med spilleavhengigheten. Anonymkode: 25524...fbb 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #15 Skrevet 13. september 2019 16 minutter siden, The Kitten skrev: Du mener din samboer betaler dem istedenfor? Håper for din del at du ikke betaler ett rødt øre av gjelden hans. Det er bedre om svigerforeldrene yter lånet til deg, slik at du kan kjøpe samboerens andel av boligen. Dermed unngår du å havne i samme posisjon dersom samboeren din pådrar seg ny spillegjeld. Anonymkode: 1d59c...aa3 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #16 Skrevet 13. september 2019 1 hour ago, The Kitten said: Du mener din samboer betaler dem istedenfor? Håper for din del at du ikke betaler ett rødt øre av gjelden hans. Dette!!! Anonymkode: fcea0...1ef
AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #17 Skrevet 13. september 2019 Tusen takk for gode svar! Nå har jeg tatt over alt av økonomi, lønna hans går inn på konto han ikke har tilgang på, og så får han lommepenger. Han har også kontaktet lege for å få henvisning til psykolog. Vi var gjennom en slik runde for 10 år siden, da måtte jeg skrive under på en halv million i ekstra gjeld (jeg var gravid og brukte ikke hodet). Så har jeg ikke sett noen tegn etter det. Før nå. Men denne gangen skrev jeg ikke under på noe. Men det er hårreisende at kreditorer kan ta pant i hjemmet ditt uten at du vet noe som helst... Man aner fred og ingen fare helt til varsel om tvangssalg dumper ned i postkassen. Det skulle ikke kunne gått an!!! Men jeg satser på at dette løser seg. Han skal til psykolog, jeg skal til psykolog, vi må i parterapi og jeg må leke regnskapsfører. Ungene vet heldigvis ingenting, og jeg er evig takknemlig for at svigers stilte opp for å hjelpe. Nå må vi fokusere på å bygge en stødig fremtid. Men Kredinor.... De folka der skal dere få gratis av meg. FOR en gjeng med uempatiske folk!!! Igjen; takk for støtte og gode ord! ♥️ Anonymkode: 2df02...920 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #18 Skrevet 13. september 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Svigers har tatt opp lån for å unngå tvangssalg. Så vi betaler dem i stedenfor. Engler... ♥️♥️♥️ Jeg bare lurte på regler og slikt, for jeg synes det er helt på jordet at medeiere i eiendom og slikt ikke får noe som helst varsel om hva som er i gjære. Man må jo lese Grunnboka ukentlig for å være oppdatert. 😳 Anonymkode: 2df02...920 vi? Du mener samboeren din? For du betaler vel ikke hans spillegjeld? Da lærer han jo ingenting. Han må se konsekvensen selv. Håper du lar ham bruke lite fremover, ikke som hevn eller bitterhet, men fordi han skal få føle på konsekvensene av å ha pådratt dere milliongjeld. Bra dere har får hjelp, han trenger hjelp med spillegjelden og muligens bakgrunnen for dette. Anonymkode: 12593...ce1
The Kitten Skrevet 13. september 2019 #19 Skrevet 13. september 2019 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for gode svar! Nå har jeg tatt over alt av økonomi, lønna hans går inn på konto han ikke har tilgang på, og så får han lommepenger. Han har også kontaktet lege for å få henvisning til psykolog. Vi var gjennom en slik runde for 10 år siden, da måtte jeg skrive under på en halv million i ekstra gjeld (jeg var gravid og brukte ikke hodet). Så har jeg ikke sett noen tegn etter det. Før nå. Men denne gangen skrev jeg ikke under på noe. Men det er hårreisende at kreditorer kan ta pant i hjemmet ditt uten at du vet noe som helst... Man aner fred og ingen fare helt til varsel om tvangssalg dumper ned i postkassen. Det skulle ikke kunne gått an!!! Men jeg satser på at dette løser seg. Han skal til psykolog, jeg skal til psykolog, vi må i parterapi og jeg må leke regnskapsfører. Ungene vet heldigvis ingenting, og jeg er evig takknemlig for at svigers stilte opp for å hjelpe. Nå må vi fokusere på å bygge en stødig fremtid. Men Kredinor.... De folka der skal dere få gratis av meg. FOR en gjeng med uempatiske folk!!! Igjen; takk for støtte og gode ord! ♥️ Anonymkode: 2df02...920 Dette er ikke Kredinor sin feil. Men håper han får den hjelpen han trenger. 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #20 Skrevet 13. september 2019 56 minutter siden, The Kitten skrev: Dette er ikke Kredinor sin feil. Men håper han får den hjelpen han trenger. Jeg vet at det ikke er Kredinor sin feil. Men mange kreditorer er hjelpsomme og slår av litt på renter og omkostninger når man prøver å gjøre opp. I Kredinors tilfelle skal de ha over en million, de kunne fint slått av litt de også. Jeg måtte sende tre mailer før noen gadd å svare. Hver gang jeg ringer er absolutt alle jeg kan snakke med «utilgjengelige». En kreditor skulle ha en halv million, de slo av 50000 på gjelda for at vi skulle få løst saken nå. Det sier seg selv at når du må ut med 2,5 million så prøver man det man kan for å spare penger. Og Kredinor KAN hjelpe, de gidder bare ikke. Da er det lov å bli oppgitt. -Ts Anonymkode: 2df02...920 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå