AnonymBruker Skrevet 12. september 2019 #1 Skrevet 12. september 2019 Jeg har en hund (tispe) på 9 måneder som er alene en hjemme en kort arbeidsdag (6 timer som regel). Hun takler dette fint og går bare å legger seg når hun er alene. (har kamera). Ellers få hun flere og lange turer og mye aktivisering hver dag. Jeg har likevel litt dårlig samvittighet for at hun er en del alene, og vurderer å skaffe meg en hund til slik at hun får selskap i denne. Kan noen fortelle meg om erfaringer med å ha en vs to hunder? burde jeg da skaffe en annen tispe eller hannhund? hvilken aldersforskjell er best? blir glad for alle erfaringer og tips Anonymkode: fe91d...636
AnonymBruker Skrevet 12. september 2019 #2 Skrevet 12. september 2019 ts: snakk om liten selskapsrase Anonymkode: fe91d...636
Myrmica Skrevet 12. september 2019 #3 Skrevet 12. september 2019 Jeg hadde en hund i 2 år, og hadde så lyst på en til, og diskuterte det frem og tilbake med meg selv og lurte veldig på hvordan det kom til å bli. Har ikke angret et øyeblikk! Hunden min hadde det fint alene, men ser nå at begge trives med å være en "flokk", og så har jeg ikke fullt så dårlig samvittighet når jeg drar på jobb. Anbefaler ikke folk å skaffe seg en hund til for å "kurere" separasjonsangst, usikkerhet, bjeffing e.l., for da blir det fort til at man har to hunder med samme problemet. Men det høres jo ikke ut som det er et tema i ditt tilfelle. Så om du har lyst på og økonomi til en hund til sier jeg go for it Jeg ville kanskje ventet til hunden var over året, om du skal ha en valp (så har den første landa litt og man slipper to "tenåringer" på en gang). Ellers er jo en voksen omplasseringshund et godt alternativ. 1
AnonymBruker Skrevet 12. september 2019 #4 Skrevet 12. september 2019 42 minutter siden, Myrmica skrev: Jeg hadde en hund i 2 år, og hadde så lyst på en til, og diskuterte det frem og tilbake med meg selv og lurte veldig på hvordan det kom til å bli. Har ikke angret et øyeblikk! Hunden min hadde det fint alene, men ser nå at begge trives med å være en "flokk", og så har jeg ikke fullt så dårlig samvittighet når jeg drar på jobb. Anbefaler ikke folk å skaffe seg en hund til for å "kurere" separasjonsangst, usikkerhet, bjeffing e.l., for da blir det fort til at man har to hunder med samme problemet. Men det høres jo ikke ut som det er et tema i ditt tilfelle. Så om du har lyst på og økonomi til en hund til sier jeg go for it Jeg ville kanskje ventet til hunden var over året, om du skal ha en valp (så har den første landa litt og man slipper to "tenåringer" på en gang). Ellers er jo en voksen omplasseringshund et godt alternativ. takk for svar! ja tenkt litt på om jeg kanskje skal evn vente til han er litt over året, samtidig som han er ung og har masse energi å gi til en evn valp Anonymkode: fe91d...636
AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #5 Skrevet 13. september 2019 Vi har ei tispe på halvannet år, og skal hente hund nr. 2 snart. Vi gikk mange runder med oss selv, men konkluderte med at hun har en så enorm glede av å være sammen med andre hunder at vi vil gi henne dette i hverdagen. Hun klarer seg fint mens vi er på jobb, men samvittigheten gnager. Vi valgte å ha liten aldersforskjell nettopp fordi hun fortsatt er ung og leken, fremfor at hun skal være voksen og bedagelig, og føle at en valp er plagsom. Anonymkode: eaa06...be3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #6 Skrevet 13. september 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en hund (tispe) på 9 måneder som er alene en hjemme en kort arbeidsdag (6 timer som regel). Hun takler dette fint og går bare å legger seg når hun er alene. (har kamera). Ellers få hun flere og lange turer og mye aktivisering hver dag. Jeg har likevel litt dårlig samvittighet for at hun er en del alene, og vurderer å skaffe meg en hund til slik at hun får selskap i denne. Kan noen fortelle meg om erfaringer med å ha en vs to hunder? burde jeg da skaffe en annen tispe eller hannhund? hvilken aldersforskjell er best? blir glad for alle erfaringer og tips Anonymkode: fe91d...636 Du må først vite om du orker å ha to hunder. De må komme overens så jo nærmere de er i alder jo bedre, da blir de veldig knyttet også Anonymkode: 4e9a5...0b8 1
Myrmica Skrevet 13. september 2019 #7 Skrevet 13. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du må først vite om du orker å ha to hunder. De må komme overens så jo nærmere de er i alder jo bedre, da blir de veldig knyttet også Anonymkode: 4e9a5...0b8 Jeg har en hund på 1,5 og en på 7,5. De kommer godt overens og leker fint, så jeg synes litt aldersforskjell er helt greit.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #8 Skrevet 13. september 2019 1 hund er 1 hund, 2 hunder kan ofte bli som 10, så tenk deg godt om. Husk også at begge må trenes som egne individer, altså at du bør sette av alenetid med hver enkelt. Anonymkode: ff98c...b75 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå