AnonymBruker Skrevet 12. september 2019 #1 Skrevet 12. september 2019 Trenger sårt tips, råd og trøst. Jenten min startet i barnehagen i august, da hun var 18 måneder. Jeg hadde da lagt av tre uker ferie slik at vi hadde god tid til tilvenning/kortere dager. Hun har helt siden tilvenningen grått når jeg leverer. Det er jo ganske normalt (har selv jobbet i barnehage en kort periode tidligere, gjør ikke det nå) men det bruker å gå over så fort foreldrene er ut døren. Hun gråter lenge etter levering og når hun har roet seg så gråter hun igjen flere ganger til dagen og sier «mamma». Flere ganger når jeg har hentet henne så sitter hun gråtende på en ansatt sitt fang. Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg skal gjøre? Barnehagen har ett godt rykte og jeg har inntrykk av at de gjør alt de kan for at hun skal få det bra. Jeg og mannen har begge fleksitid så dagene i barnehagen blir som regel ca 09-15, det er så korte dager som vi har mulighet til å få til. Jeg vil ikke at hun skal måtte ha det slik lenger. Men hva gjør jeg? Bytte barnehage er ikke aktuelt siden vi er fornøyd og tror på at de som jobber gjør det de kan for henne. Slutte i jobben og ta henne ut av barnehagen er heller ikke aktuelt, det har vi ikke råd til. Så da er siste alternativ å bare vente til det går seg til?? Noen som har tips om hva vi kan gjøre for å hjelpe henne å bli trygg? Ny tilvenningsperiode tror jeg ikke vil hjelpe, det vil bare gjøre henne mer forvirret (tenker da på at hun ikke skjønner om vi skal være der med henne eller ikke). Dette er så vondt! Anonymkode: 37a1b...17a
AnonymBruker Skrevet 12. september 2019 #2 Skrevet 12. september 2019 Akkurat som om jeg har skrevet dette. Gutten min brukte lang tid på tilvenning. Han sutret mye iløpet av dagen. Ble "Mamma" nevnt, så var dagen hans ødelagt og kun grining. Ett (unnskyld meg) - helvete å levere. Barnehageansatte sa etter hver dag, "han trivdes ikke idag, spiser lite etc" Så begynte jeg å ta han med i barnehagen på utearealet og leke i helgene. Jeg nevnte barnehagen flere ganger daglig (ALLTID med smil om munnen), vi synger sangene dem synger i bhg, snakket om de andre barna og hvem som er hvem etc. Jeg ble rett og slett KJEMPE involvert. Han snudde på dagen. Dag og natt tendenser. Plutselig fikk jeg bilde fra bhg at han hadde vært solstråle hele dag, spist godt til lunsj. Lekt masse med andre barna - då grein jeg en skvett ❤ det var deilig! Han kan enda ha dager som ikke er fult så bra som andre hvor han sutrer litt. Men han trives mye bedre i bhg❤ Vet hva du går igjennom, helt forferdelig. Ønsker deg lykke til ❤ Det som hjalp meg mye å tenke på var "han har det ikke vondt, han trenger å sosialisere seg og at dem behandler han eksemplarisk" 👍 Anonymkode: 61f00...89d 7
AnonymBruker Skrevet 12. september 2019 #3 Skrevet 12. september 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Akkurat som om jeg har skrevet dette. Gutten min brukte lang tid på tilvenning. Han sutret mye iløpet av dagen. Ble "Mamma" nevnt, så var dagen hans ødelagt og kun grining. Ett (unnskyld meg) - helvete å levere. Barnehageansatte sa etter hver dag, "han trivdes ikke idag, spiser lite etc" Så begynte jeg å ta han med i barnehagen på utearealet og leke i helgene. Jeg nevnte barnehagen flere ganger daglig (ALLTID med smil om munnen), vi synger sangene dem synger i bhg, snakket om de andre barna og hvem som er hvem etc. Jeg ble rett og slett KJEMPE involvert. Han snudde på dagen. Dag og natt tendenser. Plutselig fikk jeg bilde fra bhg at han hadde vært solstråle hele dag, spist godt til lunsj. Lekt masse med andre barna - då grein jeg en skvett ❤ det var deilig! Han kan enda ha dager som ikke er fult så bra som andre hvor han sutrer litt. Men han trives mye bedre i bhg❤ Vet hva du går igjennom, helt forferdelig. Ønsker deg lykke til ❤ Det som hjalp meg mye å tenke på var "han har det ikke vondt, han trenger å sosialisere seg og at dem behandler han eksemplarisk" 👍 Anonymkode: 61f00...89d Tusen takk for fint svar!😭 Jeg skal prøve å snakke enda mer positivt om barnehagen, er bevist på å alltid nevne barnehagen med positiv tone men burde kanskje snakke enda mere om barnehagen og de som går på gruppen hennes osv. Bare håper det går seg til snart, var innstilt på ett par uker (som jeg hadde lagt av ferie til også) med litt gråt men ikke fem uker😭❤️ Anonymkode: 37a1b...17a 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2019 #4 Skrevet 12. september 2019 Hvordan trygger du ved levering? Jeg fikk spise frokost med min i barnehagen i nesten to måneder. Vi kom tidlig så var jeg der en times tid før jeg dro på jobb. Når jeg sakte kortet ned tiden gikk det hele av seg selv. Anonymkode: 968ec...bc9
Gjest WhisperingWind Skrevet 12. september 2019 #5 Skrevet 12. september 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for fint svar!😭 Jeg skal prøve å snakke enda mer positivt om barnehagen, er bevist på å alltid nevne barnehagen med positiv tone men burde kanskje snakke enda mere om barnehagen og de som går på gruppen hennes osv. Bare håper det går seg til snart, var innstilt på ett par uker (som jeg hadde lagt av ferie til også) med litt gråt men ikke fem uker😭❤️ Anonymkode: 37a1b...17a Ta noen bilder av barnehagen, ditt barn sammen med andre barna og de ansatte på avdelingen slik at dere kan snakke om barnehagen og vennene og personalet utenom bhg. Og som en annen nevnte, henge på uteområdet i helger og ferier etc.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2019 #6 Skrevet 12. september 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan trygger du ved levering? Jeg fikk spise frokost med min i barnehagen i nesten to måneder. Vi kom tidlig så var jeg der en times tid før jeg dro på jobb. Når jeg sakte kortet ned tiden gikk det hele av seg selv. Anonymkode: 968ec...bc9 De ønsker ikke å ha foreldrene der lenger enn nødvendig ved levering, fordi de andre barna blir utrygge av dette. Jeg har prøvd å bli en stund og da har jeg sett selv at flere av barna som var i god lek begynte å gråte fordi de skjønte at jeg er en mamma som snart skal gå og dermed kom på at sin mamma/pappa akkurat hadde gått. Det fungerte også dårlig for min datter fordi hun nå vet at jeg skal gå så klarer kun ikke å slippe seg løs, bare venter på at jeg skal gå. Det vi har gjort er å prøve å lage en rutine på at jeg leverer i armene/fanget til en av de to som hun er blitt mest trygg på så gir jeg kos, sier hade å går. Gjør alt jeg kan for å virke trygg og positiv. Ts Anonymkode: 37a1b...17a 3
sunsethour Skrevet 12. september 2019 #7 Skrevet 12. september 2019 Når leverer du, og hva driver de med da? Vi har veldig god erfaring med å levere rett før frokost, da blir det en rolig start på dagen der hvor alle sitter sammen istedet for å komme midt i masse lek og bråk. Dessuten var det ALLTID far som leverte, det gikk veldig greit. Om jeg leverte var det langvarig gråt og vanskelig for meg og gå. Og som har vært nevnt snakk om barnehagen og bruk uteområdet på ettermiddager og helg. Håper det går seg til fort 🙂
AnonymBruker Skrevet 12. september 2019 #8 Skrevet 12. september 2019 1 minutt siden, sunsethour skrev: Når leverer du, og hva driver de med da? Vi har veldig god erfaring med å levere rett før frokost, da blir det en rolig start på dagen der hvor alle sitter sammen istedet for å komme midt i masse lek og bråk. Dessuten var det ALLTID far som leverte, det gikk veldig greit. Om jeg leverte var det langvarig gråt og vanskelig for meg og gå. Og som har vært nevnt snakk om barnehagen og bruk uteområdet på ettermiddager og helg. Håper det går seg til fort 🙂 Leverer rundt 09.00, de er ferdig med frokost kl 08.45 så når vi kommer så har de akkurat roet seg og samlet seg inne på avdelingen. Da er de også fullt bemannet siden siste kommer på jobb kl 09 og den som har ryddet etter frokosten er kommet inn igjen på avdeling. Vi har gjort det slik for at hun skal få kortest mulig dager (vi har fleksitid) så den som leverer starer sent på jobb og den som henter (kl 15) har startet tidlig på jobb. Mulig vi kan prøve å levere tidligere en periode for å se om det hjelper, men da risikerer vi igjen at begge de to som har blitt litt trygg på ikke er kommet på jobb. Takk for tips. ts Anonymkode: 37a1b...17a
AnonymBruker Skrevet 12. september 2019 #9 Skrevet 12. september 2019 Har selv jobbet i barnehage å med barn som er så utrygge så hjelper det ofte å levere før frokost for da er det mindre barn og roligere på avdelingen. Kan også være lurt å levere til en eller to faste voksne som hun er mest trygg på. Anonymkode: 13ec9...b1e 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2019 #10 Skrevet 12. september 2019 Vi hadde foresten ett barn som var veldig utrygg å da tok vi vognen hans inn på avdelingen å når han fikk sitte i den følte han seg trygg å sluttet å skrike. Brukte den en stund før den ble mindre og mindre brukt fordi han begynte å bli trygg. Tenker det er bedre enn at barnet skriker mye fordi hun er utrygg. Anonymkode: 13ec9...b1e
AnonymBruker Skrevet 12. september 2019 #11 Skrevet 12. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har selv jobbet i barnehage å med barn som er så utrygge så hjelper det ofte å levere før frokost for da er det mindre barn og roligere på avdelingen. Kan også være lurt å levere til en eller to faste voksne som hun er mest trygg på. Anonymkode: 13ec9...b1e Takk for tips. Mulig vi må prøve å levere henne tidligere en periode. Det er to stk som hun har blitt litt trygg på, men siden de har ett rullerende vaktsystem så kan jeg risikere at de ikke er kommet på jobb dersom jeg leverer så tidlig. ts Anonymkode: 37a1b...17a
AnonymBruker Skrevet 12. september 2019 #12 Skrevet 12. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vi hadde foresten ett barn som var veldig utrygg å da tok vi vognen hans inn på avdelingen å når han fikk sitte i den følte han seg trygg å sluttet å skrike. Brukte den en stund før den ble mindre og mindre brukt fordi han begynte å bli trygg. Tenker det er bedre enn at barnet skriker mye fordi hun er utrygg. Anonymkode: 13ec9...b1e Kanskje jeg kan foreslå det. De sier at hun har gode perioder også i løpet av dagen, at hun leker og koser seg men så kommer hun plutselig på savnet å begynner å gråte. ts Anonymkode: 37a1b...17a
AnonymBruker Skrevet 12. september 2019 #13 Skrevet 12. september 2019 Hei, føler med deg. Vært gjennom lignende. Har også god erfaring med å levere til frokost. Rolig stemning, de hører ofte på musikk og har dempet belysning. Vi fikk tips om dette av ped leder og etter det gikk leveringen mye bedre. Ønsket som deg å gi korte dager, men heller levering til frokost enn masse gråt.. Anonymkode: 3cb8a...f6d
AnonymBruker Skrevet 12. september 2019 #14 Skrevet 12. september 2019 Eldste vår var også slik, han var 1 år da han begynte i barnehagen. Vi var mye i barnehagen i helgene, men det som jeg tror gjorde dagene hans bedre var at han ble godt kjent med alle ansatte og alle rutinene. Det tok ca 2 måneder + På småbarnsavdeling skjer det noe hyppig ; frokost - lek - påkledning/ut - lunch - bleieskift osv osv. Jeg tror det var når han forstod gangen i dagen at det ble forutsigbart og trygt for han. Så jeg tror det beste du kan gjøre er å gi barnet korte dager ved mulighet og gi det tid. Men jeg forstår godt at det gjør vondt! Varme tanker , håper det bedrer seg snart ❤️ Anonymkode: 50766...2fd
AnonymBruker Skrevet 12. september 2019 #15 Skrevet 12. september 2019 Jeg er enig i rådet om å levere litt tidligere, til frokost. Du kan jo spørre dagen før hvem som er der på tidligvakt dagen etter. Da kan du også forberede barnet på hvem som skal ta imot det. Hvis du føler deg utrygg i leveringen så merker barnet dette. Kan dette være noe av problemet? Snakk mye om barnehagen hjemme, om barna der og om de voksne. Anonymkode: 802d2...007
AnonymBruker Skrevet 12. september 2019 #16 Skrevet 12. september 2019 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: De ønsker ikke å ha foreldrene der lenger enn nødvendig ved levering, fordi de andre barna blir utrygge av dette. Jeg har prøvd å bli en stund og da har jeg sett selv at flere av barna som var i god lek begynte å gråte fordi de skjønte at jeg er en mamma som snart skal gå og dermed kom på at sin mamma/pappa akkurat hadde gått. Det fungerte også dårlig for min datter fordi hun nå vet at jeg skal gå så klarer kun ikke å slippe seg løs, bare venter på at jeg skal gå. Det vi har gjort er å prøve å lage en rutine på at jeg leverer i armene/fanget til en av de to som hun er blitt mest trygg på så gir jeg kos, sier hade å går. Gjør alt jeg kan for å virke trygg og positiv. Ts Anonymkode: 37a1b...17a Skjekk ut foreldremestring på Facebook. De snakker mye om tygging og hvorfor det er viktig. De kan gi tips om hvordan du kan få bhg til å samarbeide på dette. Ellers ville jeg faktisk byttet barnehage. Når jeg spiste frokost og var i barnehagen til mitt barn i flere måneder var det aldri noen barn som reagerte. Så det synes jeg høres litt spesielt ut. Sa du eller den ansatte noe som barna kan ha plukket opp ang at du var der fordi ditt barn var redd og lei seg? Anonymkode: 968ec...bc9
AnonymBruker Skrevet 12. september 2019 #17 Skrevet 12. september 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for tips. Mulig vi må prøve å levere henne tidligere en periode. Det er to stk som hun har blitt litt trygg på, men siden de har ett rullerende vaktsystem så kan jeg risikere at de ikke er kommet på jobb dersom jeg leverer så tidlig. ts Anonymkode: 37a1b...17a Skjønner tanken om at du foretrekker de to, men samtidig så er det lurt at barnet blir trygg på alle. Eller kan leveres til alle, for plutselig er de to syke, på kurs osv. Anonymkode: 9d888...d98 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå