AnonymBruker Skrevet 12. september 2019 #1 Skrevet 12. september 2019 Det å gå til ledelsen er ikke et alternativ her og jeg vet egentlig ikke om det er noe å gå til ledelsen med. Det er en person på min arbeidsplass som jeg sliter med å jobbe med. Noen ganger er han hyggelig mot meg og andre ganger så er det små stikk og forsøk på å få meg til å fremstå som dum. Jeg er ikke en person som svarer igjen og jeg tror at det derfor er lett å "ta" meg. I tillegg har jeg en historikk med mobbing og det påvirker også. Prøver å unngå han så mye jeg kan, men ikke alltid det går. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Det er fristende å svare igjen, men jeg føler at det er litt barnslig og jeg vil ikke synke ned på hans nivå. Gidder ikke å svare når han driver på sånn, men det plager meg litt. Anonymkode: acf5f...796
Luckiness Skrevet 12. september 2019 #2 Skrevet 12. september 2019 Hvis du ikke vil gå til ledelsen, men likevel få slutt på dette, så må du prate med ham. Gir han deg stikk hvor du opplever at det er ment for å få deg til å føle deg dum, så kan du si tilbake «jeg synes ikke det der var så hyggelig sagt» e.l. Det kan vel også hende at denne ansatte bare har en dårlig form for «humor» og kommunikasjon. Da må man få beskjed hvordan andre oppfatter det. Hvis du vil ta det opp med andre enn ledelsen kan du evt snakke med verneombud. 3
Gjest førstedamen Skrevet 12. september 2019 #3 Skrevet 12. september 2019 Når personen kommer med stikk må du svare. Det beste svaret er "Hvorfor sier du det?" eller "Hva mener du med det?" Da må personen plutselig begynne å forklare son dårlige oppførsel, og de fleste synes det er så ubehagelig at om de blir utsatt for det nok ganger slutter de med små stikk og kommentarer. Det personen gjør er å utøve makt. Ikke tillat det. Ved å tillate GIR du personen makten den ønsker.
AnonymBruker Skrevet 12. september 2019 #4 Skrevet 12. september 2019 Kan også hende at han har misforstått forholdet mellom dere. Menn har ofte en slik tone mot kompiser, det kan være at han ikke er klar over at du synes det er ubehagelig. Jeg snakker her av erfaring, da jeg kan være slik selv, spesielt mot personer som har tatt verbale "stikk" mot meg. Da blir det fort en konkurranse om å ta de beste stikkene for meg. Anonymkode: c076f...9ad 2
megda Skrevet 12. september 2019 #5 Skrevet 12. september 2019 Det du burde gjøre er å si til han presist hva du ikke liker ved det han gjør og forklare at du ikke setter pris på at han oppfører seg sånn mot deg. Så ber du han om han kan være så grei å ikke gjøre det mer. Når du tar en relativt alvorlig tone og får frem budskapet ditt på den måten, så er min erfaring at det ofte gir et inntrykk. Om han forsøker å le det bort eller si at han ikke var seriøs, så blir du ikke med på den leken. da sier rett frem at du ikke liker å bli behandlet på den måten og at han skal slutte. Når han har oppfattet hvorfor og hvordan det påvirker deg, så kan dere legge den død og fortsette et vanlig arbeidsforhold. Det er særdeles verdt det å stå opp for deg selv i slike situasjoner selv om det kan være ubehagelig for begge med en konfrontasjon. 2
AnonymBruker Skrevet 12. september 2019 #6 Skrevet 12. september 2019 Ja, tonen er sånn der og flere synes det er morsomt så han er nok slik generelt. Må nok si noe, men tipper at han kommer til å få meg til å føle meg som en drama queen. Noe jeg ikke er. Jeg er generelt ganske rolig i forhold til flere der, men det er et typisk "gutta boys"-miljø der eller hva jeg skal kalle det. Så som kvinne blir man egentlig ikke respektert med mindre man er en av gutta. Man ser hvem sine meninger som blir respektert i hvert fall. Jeg prøver å finne en annen jobb siden jeg ikke passer inn der, men enn så lenge må jeg jobbe der. Jeg har aldri hatt noe stikk mot han i hvert fall, men mulig han prøver å få meg med i miljøet eller noe sånt. Anonymkode: acf5f...796
solmåneogstjerner Skrevet 12. september 2019 #7 Skrevet 12. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, tonen er sånn der og flere synes det er morsomt så han er nok slik generelt. Må nok si noe, men tipper at han kommer til å få meg til å føle meg som en drama queen. Noe jeg ikke er. Jeg er generelt ganske rolig i forhold til flere der, men det er et typisk "gutta boys"-miljø der eller hva jeg skal kalle det. Så som kvinne blir man egentlig ikke respektert med mindre man er en av gutta. Man ser hvem sine meninger som blir respektert i hvert fall. Jeg prøver å finne en annen jobb siden jeg ikke passer inn der, men enn så lenge må jeg jobbe der. Jeg har aldri hatt noe stikk mot han i hvert fall, men mulig han prøver å få meg med i miljøet eller noe sånt. Anonymkode: acf5f...796 Da gjentar du bare gang på gang, på en rolig men alvorlig måte, at du ikke liker at han gjør det. Du kan jo gjerne søke nye jobber, men slike folk finner du overalt. Noen er tankeløse og noen er direkte onde. Og alt i mellom. Det du sier helt til slutt kan det absolutt være noe i. Han kan jo ikke lese tankene dine, og behandler deg som han gjør med andre. Noen av dem liker det, noen bryr seg ikke og noen blir såret. Noen ville aldri funnet på å gjøre som ham, noen tenker ikke over at andre kan være annerledes enn ham. Vi er forskjellige alle sammen. Derfor bør du prøve å si ifra. Er ikke sikkert at han gjør det for å være slem mot deg.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #8 Skrevet 13. september 2019 På 12.9.2019 den 20.57, solmåneogstjerner skrev: Da gjentar du bare gang på gang, på en rolig men alvorlig måte, at du ikke liker at han gjør det. Du kan jo gjerne søke nye jobber, men slike folk finner du overalt. Noen er tankeløse og noen er direkte onde. Og alt i mellom. Det du sier helt til slutt kan det absolutt være noe i. Han kan jo ikke lese tankene dine, og behandler deg som han gjør med andre. Noen av dem liker det, noen bryr seg ikke og noen blir såret. Noen ville aldri funnet på å gjøre som ham, noen tenker ikke over at andre kan være annerledes enn ham. Vi er forskjellige alle sammen. Derfor bør du prøve å si ifra. Er ikke sikkert at han gjør det for å være slem mot deg. Joda, men det er flere grunner til at jeg ikke ønsker å jobbe der. Jeg er usikker på om han behandler andre på samme måte. Klart, han kødder med andre, men det kommer klart frem at det er tull. Jeg synes det er mer nedlatende mot meg og han gjør det kun når vi er alene, så ingen andre kunne ha lagt merke til det siden han er hyggelig når vi er rundt andre. Hvis det ikke er slik at han er slik med andre når de er alene også. Det vet jeg ikke. Men ja, jeg må jo prøve å si fra. Anonymkode: acf5f...796
solmåneogstjerner Skrevet 14. september 2019 #9 Skrevet 14. september 2019 På 13.9.2019 den 21.49, AnonymBruker skrev: Joda, men det er flere grunner til at jeg ikke ønsker å jobbe der. Jeg er usikker på om han behandler andre på samme måte. Klart, han kødder med andre, men det kommer klart frem at det er tull. Jeg synes det er mer nedlatende mot meg og han gjør det kun når vi er alene, så ingen andre kunne ha lagt merke til det siden han er hyggelig når vi er rundt andre. Hvis det ikke er slik at han er slik med andre når de er alene også. Det vet jeg ikke. Men ja, jeg må jo prøve å si fra. Anonymkode: acf5f...796 Ja det må du. Si ifra altså. Men gjør det på en ordentlig måte.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2019 #10 Skrevet 15. september 2019 Arbeidslivet i dag er tøft og man må stå opp for seg selv, det er ingen andre som gjør det. Når noen gir deg små stikk, så kan man spørre hva vedkommende mener med det eller spørre om hvorfor man mener det. Du må må arrestere folk litt der og da, få dem til å begrunne sitt synspunkt om deg, og er det ikke relevant for arbeidsoppgavene så argumenterer du selv med at det ikke er relevant for jobben og at videre snakk om det kommer til å få konsekvenser (Trusler tar du på tomannshånd slik at det ikke slår tilbake på deg). Anonymkode: 038b6...f48
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå